Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Entrada Autor: metring » Dijous 15/10/2015 13:35

La notícia sencera, a http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... ltRuta.pdf

FGC amplia l’oferta de Turistren amb un itinerari dedicat a la història del Tren de Sarrià

FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
.

La ruta es farà els dissabtes i diumenges al matí, a partir del 18 d’octubre, en català i castellà



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 15/10/2015 17:01

FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
Malament anem, si ho expliquen així.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 08/11/2015 19:02

Avui hem fet la ruta, i l'experiència ha estat molt bona! Hem anat a l'Espai de la Llum, agafat el tren fent el recorregut de la línia de Sarrià, baixant a les estacions i amb explicacions i anècdotes molt interessants. Hem acabat al Centre de Documentació Albert Vilalta, amb les peces d'una 111, us el recomanem!
Fitxers adjunts
albertvilalta.jpg
(4.07 MiB) Encara no s’ha baixat
111.jpg
(4.09 MiB) Encara no s’ha baixat



Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Diumenge 08/11/2015 20:06

Guigui ha escrit:
FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
Malament anem, si ho expliquen així.
El primer metro d'Europa, no fou el de Londres? I el primer d'Europa continental, el de Budapest? (Almenys així m'ho van explicar tant a Londres com a Budapest!)



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Diumenge 08/11/2015 20:19

Es que el tren de Sarrià jamás fue nada ni siquiera parecido a un Metro, al menos hasta que se soterró el tramo de Balmes a Pl. Molina en 1929.


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 08/11/2015 22:19

No podríem anar més enllà del que és un titular poc afortunat i tractar del tema, que és el de les visites, que és el fonamental? Jo l'he fet i val molt la pena, al marge de si es pot considerar el primer metro o el número 58.937 . Iniciatives així haurien de fer-se més sovint, i potser des d'aquí, incentivar a que és facin més rutes d'aquest tipus.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Diumenge 08/11/2015 23:06

Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...



Avatar de l’usuari
Ganz
N7
N7
Entrades: 330
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Puigcerdà

Entrada Autor: Ganz » Diumenge 08/11/2015 23:34

Em sembla una iniciativa molt intereses, desitjo que, amb la xarxa del Vallès, FGC continuï amb aquesta tendència tan positiva.

No obstant... Trobo a faltar més protagonisme del "Carrilet" i la seva història, començant pel seu patrimoni històric (trobo un error no haber preservat cap 211...).

Gràcies per les informacions!



Miquel
Administrador
Entrades: 4420
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 09/11/2015 11:26

WMD626 ha escrit:Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...
Tot ve donat per el que entén cadascú com a metro. No pots negar que la línia de Sarrià, vagi en superfície o soterrada era una línia de ferrocarril metropolità que unia les viles de Barcelona, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 09/11/2015 11:45

El 1863, el concepte actual de "metropolità" en cap cas podia aplicar-se a una ciutat que cobria l'actual districte de Ciutat Vella i amb l'Eixample tot just acabat de dibuixar. El tren travessava més conreus que no carrers.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Miquel
Administrador
Entrades: 4420
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dilluns 09/11/2015 11:56

Guigui ha escrit:El 1863, el concepte actual de "metropolità" en cap cas podia aplicar-se a una ciutat que cobria l'actual districte de Ciutat Vella i amb l'Eixample tot just acabat de dibuixar. El tren travessava més conreus que no carrers.
Hi hagi horts, cases, masies o gratacels, la distància no ha variat pas. No he dit pas que fos un "metro" tampoc, ja que de fet ni va construir-se amb aquest sentit en ment. La ciutat ha crescut al costat de la línia al llarg dels anys.

El servei per ferrocarril de la l'actual L6 va iniciar-se el 1863, sigui amb la denominació que sigui (metropolità, suburbà o de Rodalies). De totes maneres, oficialment la primera línia metropolitana és la actual L3.


El metro de Barcelona amb motoristes!

WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimarts 10/11/2015 16:32

Miquel ha escrit:
WMD626 ha escrit:Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...
Tot ve donat per el que entén cadascú com a metro. No pots negar que la línia de Sarrià, vagi en superfície o soterrada era una línia de ferrocarril metropolità que unia les viles de Barcelona, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.
Doncs sí, ho nego. Per diverses raons: La primera, que el Metro de Londres es caracteritzava per la seva construcció. Es va construir ja dins del nucli urbà, amb una infraestructura específicament pensada per anar per sota dels carrers, amb túnels i estacions soterrades. I així es van fer els de Nova York, Budapest, Paris, etc., que convencionalment es consideren com a "metros" o "metros pesats", que és del que es tracta. En canvi, el Tren de Sarrià va ser des del principi un tren convencional. Berlin va posar en marxa la seva xarxa de S-Bahn el segle XIX, però tothom té clar que el primer Metro va ser l'U-Bahn obert el 1900.

Per això mateix, no considero el Tren de Sarrià com un metro (almenys fins a 1929) sinó com un tren interurbà, com l'esmentat S-Bahn de Berlín i com eren, en realitat, molts dels primers ferrocarrils europeus: el Londres-Greenwich, el Paris-Versalles, el Nàpols-Portici, el Nüremberg-Furth (aquests dos últims, primers ferrocarrils d'Itàlia i Alemanya tenien una llargada de 6 kilòmetres, un mes que el Barcelona-Sarrià), i també els primers ferrocarrils barcelonins, com el Barcelona-Mataró, el Barcelona-Martorell i el Barcelona-Granollers . Per cert, aquest últim feia serveis limitats de Barcelona a Sant Andreu de Palomar, amb parades al Clot i Horta, ja el 1855, vuit anys abans que s'obrís el ferrocarril de Sarrià. O sigui, que fins i tot acceptant el teu punt de vista, no "cola" el Tren de Sarrià com a primer metropolità.

I per últim, no podem aplicar conceptes com "metropolità", en el sentit dels segles XX-XXI, a fets que van tenir lloc el segle XIX. Ara bé, quan la història del ferrocarril la fan des dels gabinets de comunicació de les empreses, passen aquestes coses...



Respon

Torna a “Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos”