La vaga dels tramvies del 1951

Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

La vaga dels tramvies del 1951

Entrada Autor: metring » Diumenge 28/02/2021 16:00

http://memoria.gencat.cat/ca/actualitat ... es-de-1951

Memorial Democràtic
"La vaga dels tramvies de 1951"
Una jornada del Memorial Democràtic amb els historiadors Martí Marín i Francesc Vilanova i Vila-Abadal recorda la primera gran protesta popular contra la dictadura franquista en el 70è aniversari d’aquests fets.


Quan
Data 04.03.2021

Hora 18:00 h.

Formulari d’inscripció https://forms.office.com/Pages/Response ... k2N01YMS4u

"La vaga dels tramvies de 1951"
Una jornada del Memorial Democràtic amb els historiadors Martí Marín i Francesc Vilanova i Vila-Abadal recorda la primera gran protesta popular contra la dictadura franquista en el 70è aniversari d’aquests fets.

El Memorial Democràtic ha organitzat una jornada per commemorar el 70è aniversari de la Vaga dels tramvies. Aquesta vaga, que va començar l'1 de març de 1951, va ser el boicot que els ciutadans de Barcelona van fer a la companyia de Tramvies de Barcelona.

El motiu inicial fou l'augment del preu del bitllet i el greuge comparatiu que s'establia amb el preu del mateix servei a Madrid, però la protesta expressava el profund malestar entre la població per les duríssimes condicions de vida de la majoria de la població d'ençà de la fi de la Guerra Civil. Va ser també una de les primeres manifestacions massives contra el franquisme.

Participaran a la jornada els historiadors especialitzats en la dictadura franquista i l’oposició antifranquista Martí Marín i Francesc Vilanova i Vila-Abadal. Tots dos explicaran aquell moment històric i dialogaran sobre les causes, els fets i les conseqüències d’aquella protesta.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Diumenge 28/02/2021 21:34

Gràcies Metring!

https://www.elnacional.cat/ca/cultura/v ... 8_102.html

70 anys de la vaga de tramvies, que va ser una resposta massiva de la població, en el fons va ser la primera manifestació contra el règim dictatorial imperant en aquells moments, Salut!
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dilluns 01/03/2021 15:08, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 01/03/2021 14:50

Barcelona Memory

https://www.youtube.com/watch?v=obY6tDTYwVk

US EXPLICAREM LA SEVA HISTÒRIA

(Comentari personal: hi ha algunes inexactituds i les frases són de profà, però crec interessant la seva lectura)

La idea de construir el primer tramvia a Barcelona, ​​tirat per cavalls, va ser de don Alejo Soujol, que va manar preparar un complet projecte tècnic per a una línia entre les Drassanes i la vila de Gràcia, amb terminal a Fontana.

Els primers tramvies circulaven sobre rails per alleugerir el pes de la càrrega que havien de moure els cavalls,! Si, eren de tracció animal.! "Tramvia de sang" com els cridava la gent.

L'anglesa Barcelona Tramways Company Limited havia comprat per traspàs la primera explotació

El primer tramvia que va circular per la ciutat (1872.06.27) comunicava al Pla de la Boqueria amb la parròquia dels Josepets a Gràcia. Poc després va arribar també a la Barceloneta. Per a molts barcelonins els va resultar més fàcil arribar a la platja o anar a treballar.

També va arribar el tramvia a vapor a què van anomenar "la tramvia de foc" però els barcelonins sempre li van tenir recels perquè feia por als veïns.

... omplia de fum carrers i provocava molts accidents. (El 1881 els passatgers havien de portar obligatòriament un salvavides: 2 planxes de fusta per cobrir la part de el pit). ??

A l'tramvia a vapor de Clot li deien "La guillotina" perquè va matar per accident a un nen de barri, A el tramvia de foc de Sants l'anomenaven "Rei Herodes" perquè matava innocents ...

Es van imposar les anomenades "jardineres": tramvies gairebé sense parets laterals per evitar l'angoixa .....

Es va posar de moda agafar un Rippert (1882 -), era un tramvia tirat per cavalls però no anava per rails i podien passar per carrers més estrets. El vehicle circulava més lliurement i, a l'entrar, et regalaven una unça de xocolata.

Però el seu regnat va ser decaient amb l'arribada de l'tramvia elèctric (1899). Van desaparèixer definitivament amb l'arribada dels autobusos (1925).

El farmacèutic Salvador Andreu (el de les pastilles) amb la Societat Anònima El Tibidabo, va urbanitzar (1901) l'avinguda del Tibidabo i crear el parc d'atraccions perquè sabia que gràcies a el tramvia podrien arribar en massa els barcelonins.

El Hipòdrom de Can Tunis també va créixer a l'empara de l'tramvia ...

com el Casino de l'Arrabassada que era tan important per a l'alta burgesia catalana que es va posar en marxa una línia (1911) per arribar-hi. Va viure una etapa gloriosa fins que la dictadura de Primo de Ribera quan es va prohibir el joc i va haver de tancar-se.

La Plaça Catalunya, la Ronda Universitat i el Passeig de Sant Joan, a l'ésser origen i final de les línies, es van convertir en eixos de transport.

El 1898 van començar els treballs d'electrificació alimentats per la Central Elèctrica de l'Paral·lel. Les primeres proves es van fer a la Ronda de Sant Pau.
El veïnat no podia creure que uns estrangers aixequessin Barcelona per posar cables i que s'haguessin de canviar les conduccions d'aigua.

L'últim any de segle XIX (1899.01.26) va arribar el tramvia elèctric primer amb la línia de circumval·lació que recorria el traçat de l'antiga muralla de Barcelona i després va arribar a Gràcia. en vuit anys es electrificarà tota la xarxa.

Mariano de Foronda era el president de la principal companyia de tramvies, "l'home de l'tramvia" des de principis de segle XX fins a 1931. Va ser tan important a Barcelona que se li nomenarà comissari de l'Exposició Universal de 1929.

Els tramvies encara paraven segons les indicacions dels seus usuaris i circulaven a menys de 12 km per hora. Els barcelonins es queixaven de la seva lentitud. Va ser en 1910 quan el Marquès de Foronda va implantar les parades fixes per escurçar el temps entre trajectes.

Va donar xiulets als cobradors perquè amb un xiulet avisessin de les parades, dues xiulets per indicar l'arrencada de l'vehicle i tres xiulets per informar que el tramvia era ple ...

Amb la II República va acabar la direcció de l'marquès de Foronda a el front dels transports públics urbans.

1951 el començament d'un nova forma d'oposició a el règim, la primera gran vaga general
El detonant va ser l'augment de 0,50 a 0,70 pessetes de l'bitllet.

L'1 de març van començar a circular els tramvies, però sense passatgers. Els carrers eren plens de gent que anaven a treballar caminant mentre que els tramvies circulaven buits. El dia 12 es converteix en vaga general en un temps que això significava un delicte de sedició i podia arribar a la pena de mort.

L'època daurada dels tramvies va acabar el 18 de març de de 1971.

Els tramvies i les seves vies complicaven el trànsit dels automòbils ...

... Però no va acabar de desaparèixer de el tot, ja que el 2004 es va inaugurar una xarxa moderna de tramvies que comuniquen els barris de les xarxes de el Trambesòs i Trambaix, amb una esperada connexió entre les dues xarxes per la Diagonal.



Respon

Torna a “Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos”