Monorail de Saragossa

Transport aeri i aeroports, transport marítim i ports, per cable, etc.
Transporte aéreo y aeropuertos, transporte marítimo y puertos, por cable, etc.
Respon
UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Monorail de Saragossa

Entrada Autor: UT596001 » Divendres 23/10/2009 16:02

Arrel d'un comentari de l'usuari Tony M. Nyphot en aquest fil faig un minireportatge d'aquest curiós mode de transport.

El Monorail de Saragossa si bé és dins del terme municipal de la ciutat, no es troba a dins del casc urbà, sinó en un centre comercial dins del complexe PLA-ZA. Per arribar-hi cal agafar l'autobús que va de la ciutat a l'Aeroport (no està numerat), el qual té parada a l'estació de Delicias, que circula cada 30 minuts de dilluns a divendres (els caps de setmana em penso que és cada hora) i et deixa al mateix centre comercial. El bitllet costa 1,50 euros, i no són vàlids els abonaments de la resta de la xarxa d'autobusos de la ciutat, a diferència dels autobusos operats per companyies privades que van als barrios rurales de la ciutat, com ara Casetas. Si s'hi va amb vehicle privat, cal pendre l'autovia A-2 direcció Madrid, i seguir les indicacions que posa PLA-ZA. Un cop se surt, cal buscar la indicació "Centro Comercial" i aparcar el cotxe a l'aparcament del mateix.

Aquest centre comercial té dues parts diferenciades: una, es pot dir el Centre en sí, on hi trobem un hipermercat i diverses botigues, res de nou per a qualsevol que hagi visitat un centre d'aquests. La segona part és un complexe de macroestabliments, la majoria relacionades amb el món del motor i l'automoció (encara que també n'hi ha una de joguines infantils, també podem trobar un establiment de menjar ràpid) que té la particuaritat d'estar a l'altra banda de la rotonda que regula l'accés a PLAZA, el centre comercial i a l'autovia A-2. Doncs la funció del monorail és aquesta, comunicar aquests dos recintes, la llargada deu ser d'uns 600 metres. També s'ha de fer servir si es torna del hipermercat cap a la ciutat en autobús, ja que la parada de tornada és davant d'un concessionari de cotxes de l'altre recinte.

Il·lustrem-ho:
Imatge
Vista de l'estació adjacent al hipermercat. Com podeu veure, hi han torniquets tot i que em penso que és per a comptar viatgers, ja que el servei és gratuït. La pantalla que es veu en pimer terme només serveix per a lo que veieu, ja que sempre posa el mateix. També podeu veure que hi han mampares, donat què està automatitzat.

Imatge
Vista de la platja de vies

Imatge
Així de recargolat és el traçat.

Imatge
Pujem al monorail. Només els compartiments extrems són més amples, ja que són els adaptats a PMR. Darrera de la mampara hi ha el frontal del tren, el qual és ocupat per una càmera la qual imagino que controla el recorregut. Dic jo que podrien haver posat la mampara transparent... :D

Imatge
Arribem a l'altra estació. Ací podem veure el vehicle de manteniment. Realment curiós :D

Imatge
El vehicle que cubreix el servei. Només n'hi ha un que fa el servei.

Imatge
Vista de l'andana de l'altra estació. Cada estació disposa de dues andanes, una de baixada de viatgers i l'altra per pujar. El vehicle primer obre les portes per a què baixin els viatgers, les tanca i després obre les de l'altre costat. Per cert, em té intrigat la utilitat del mirall retrovisor del final, tenint en compte que en tota l'explotació no hi ha cap element per fer funcionar el monorail de forma manual...

Imatge
Vista del frontal. Com podeu veure, no hi ha espai per a una persona per poder-lo maniobrar en cas de fallada dels automatismes.

Imatge
El monorail surt, i li fem una foto sense els obstacles de les (...) mampares :D La foto està fets des de l'andana d'arribades.

Imatge

Imatge
Dues vistes de l'edifici que conté l'estació terminal del recinte automobilístic. La de l'hipermercat és calcada.

Imatge
Mentre esperem l'autobús de tornada a Saragossa, fem una foto del monorail en ple recorregut.

Finalment citar que la frequència de pas és de uns sis a vuit minuts entre tren i tren, ja que com és un sol vehicle és el temps que triga en anar, tornar i carregar/descarregar passatge. No vaig veure personal enlloc de l'explotació.

I com a regalet, una foto de l'autobús Saragossa-PLAZA-Aeroport:

Imatge

Salutacions.



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Divendres 23/10/2009 20:14

Tot i que els de Plaza sempre ho han negat, ja que el chatarrero que va comprar-los els havia de desballestar per contracte, pujo unes fotos de la discòrdia:

Imatge

Imatge


Més informació:

http://ronpeolas.com/wordpress/?p=78


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
Tony M. Nyphot
N6
N6
Entrades: 221

Entrada Autor: Tony M. Nyphot » Divendres 23/10/2009 20:30

Moltes gràcies a l'usuari UT596001 per les molèsties que s'ha pres per fer aquest reportatge arran de la meva petició. Francament és curiós, tot i que em pregunto si és gaire concorregut, fa la impressió que bona part dels viatges els fa transportant només aire.

Ho tindré present el proper cop que m'acosti a l'Aragó, és una curiositat que definitivament s'ha de veure.


And now for something completely different...

UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Diumenge 25/10/2009 0:17

Tony M. Nyphot ha escrit:tot i que em pregunto si és gaire concorregut, fa la impressió que bona part dels viatges els fa transportant només aire.
Cal tenir en compte que les fotos estan preses un laborable al migdia, normalment els centres comercials a aquestes hores estan pràcticament desèrtics.



Avatar de l’usuari
vr
N6
N6
Entrades: 220

Entrada Autor: vr » Dimecres 04/11/2009 8:50

c... i jo sense enterar-me!

Curiòs, em recorda als monorails que fan trajectes curts entre alguns hotels de Las Vegas (no al que fà el recorregut llarg).



Avatar de l’usuari
javi82
N6
N6
Entrades: 278
Ubicació: L'Hospitalet

Entrada Autor: javi82 » Divendres 06/11/2009 2:51

megapauer ha escrit:Tot i que els de Plaza sempre ho han negat, ja que el chatarrero que va comprar-los els havia de desballestar per contracte
Quan ho van presentar, a la premsa van dir clarament que era una unitat restaurada de les de l'Expo 92: http://subefotos.com/ver/?2bb63e501753c ... 2045fo.jpg



Respon

Torna a “Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros”