Traspàs dels aeroports catalans

Transport aeri i aeroports, transport marítim i ports, per cable, etc.
Transporte aéreo y aeropuertos, transporte marítimo y puertos, por cable, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Traspàs dels aeroports catalans

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 12/04/2009 22:16

http://www.avui.cat/article/mon_politic ... alans.html

CiU vol que Blanco comparegui al Parlament per parlar del futur dels aeroports catalans

Josep Rull considera que la Llei d'aeroports plantejada pel Govern "no té cap sentit" si no es traspassen a els aeroports de Girona, Reus i Sabadell i si "no s'aconsegueix que les reivindicacions d'institucions i societat civil catalanes de tenir una posició majoritària i determinant al futur ens gestor del Prat es facin realitat"

ACN
Aeroport del Prat
Ult. Act. 12.04.2009 - 17:40 hs


El portaveu d'Infraestructures de CiU al Parlament, Josep Rull, ha demanat que el nou ministre de Foment, José Blanco, comparegui al Parlament i expressi la seva posició vers el futur dels aeroports catalans. El convergent considera que la Llei d'aeroports plantejada pel Govern "no té cap sentit" si no es traspassen a els aeroports de Girona, Reus i Sabadell i si "no s'aconsegueix que les reivindicacions d'institucions i societat civil catalanes de tenir una posició majoritària i determinant al futur ens gestor del Prat es facin realitat". Rull considera necessari conèixer quina és la posició del nou ministre "tenint en compte l'actitud contradictòria del govern espanyol respecte els aeroports catalans".

Josep Rull ha entrat al registre del Parlament una bateria de sol·licituds de compareixença al Parlament relacionades amb el projecte de Llei d'aeroports i heliports. En total n'ha demanat divuit entre les quals destaca la del nou ministre de Foment, segons ha informat CiU en una nota de premsa. A més, el diputat ha demanat la compareixença de representants de Vueling-Clickair i de Spanair, les dues companyies que han expressat la seva intenció de tenir l'aeroport de Barcelona com aeroport de referència en les seves operacions, així com de representants de Ryanair, principal operador de l'aeroport de Reus.

CiU considera que cal recordar que les darreres informacions indiquen que amb els nous estatuts de la societat filial d'AENA (EGAESA) "es tanca definitivament la porta a la participació de les institucions i organismes públics i privats del territori (Generalitat, Ajuntaments, Cambres de Comerç, etc), en la gestió de l'Aeroport del Prat perquè el 100% del capital de les societats mercantils que podrien gestionar els aeroports pertanyerà íntegrament a EGAESA". A més, CiU diu que "el govern espanyol ha reiterat aquesta setmana que no té intenció de desclassificar i traspassar els aeroports de Reus, Girona i Sabadell". Per això, Josep Rull considera que també cal conèixer en aquests moments quina és l'opinió d'alguns dels participants de l'Acte de l'IESE com són Andreu Mas-Colell, catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona (UB) i Germà Bel, catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona (UB), així com les Cambres de Comerç, Foment del Treball Nacional, el RACC i l'Associació Catalana de Professionals entre d'altres.

Tots ells van protagonitzar un "clam empresarial" (136 entitats) per una gestió individualitzada de l'aeroport de El Prat que "sembla que el govern espanyol no està disposat a escoltar". Rull també ha demanat la compareixença de representants de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), del Col·legi Oficial d'Enginyers Aeronàutics, de Barcelona Aeronàutica i de l'Espai (BAIE), del Consell General de Cambres de Comerç de Catalunya, de Foment del Treball Nacional, del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), de l'Associació Catalana de Professionals, de FemCat. Fundació Privada d'Empresaris, de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya (CONC), de la Unió General de Treballadors de Catalunya (UGT) i d'Abertis.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 15/12/2009 14:34

http://www.avui.cat/cat/notices/2009/12 ... _81447.php

Blanco i Nadal palesen que les diferències sobre la gestió del Prat es mantenen

El ministre de Foment afirma que la part catalana tindrà un "pes determinant" en la gestió de l'aeroport, mentre el conseller de Política Territorial diu que "el tema aeroportuari s'ha mogut"

ACN
Barcelona
Ult. Act. 15/12/2009 13:24


Govern central i Generalitat de Catalunya han tornat a posar damunt la taula aquest dimarts les discrepàncies que mantenen respecte a la gestió de l'aeroport del Prat, mentre donen "per fet" el final de les negociacions per materialitzar el traspàs de Rodalies ferroviàries.

El ministre de Foment, José Blanco, ha afirmat que el govern espanyol crearà una societat mercantil per a la gestió de l'aeroport del Prat, en la qual participaran càrrecs proposats per les administracions locals, en aquest cas, la Generalitat de Catalunya, els ajuntaments i les cambres de comerç, que tindran un "pes determinant" en la gestió de la infraestructura. El conseller de Política Territorial i Urbanisme de la Generalitat, Joaquim Nadal, per la seva banda, ha declarat que el tema aeroportuari "s'ha mogut", però sense donar per feta cap fórmula de gestió.

José Blanco ha participat aquest dimarts en una conferència col·loqui a Barcelona, juntament amb Joaquim Nadal. El titular de Foment té previst informar al consell de ministres, abans que acabi aquest any, sobre el nou model de gestió aeroportuària, i ha assegurat que es complirà el compromís estatutari del traspàs de Rodalies a la Generalitat abans del 31 de desembre. Segons Blanco, la gestió del Prat forma part d'un "ambiciós programa" del govern espanyol que preveu una gestió individualitzada per a aquells aeroports que, pel seu volum de trànsit, tinguin garantida la seva viabilitat econòmica i financera. El ministre ha confirmat que se segregarà Aena en dues companyies per separar la navegació aèria de la gestió de la infraestructura.

El canvi de model busca "una millora en l'eficiència del sistema" i una reducció en les tarifes dels aeroports, ja que, des del punt de vista del ministre, l'Estat té les taxes i el sistema de navegació més car de l'entorn, fet que resta competitivitat a les línies aèries. El traspàs obeeix, també, a donar resposta en l'àmbit de Catalunya a la "sensibilitat" i a l'expectativa que s'havia generat, i al desig del govern català de tenir aquest model de gestió aeroportuària, ha dit Blanco.

Nadal: "El tema aeroportuari s'ha mogut"
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha assegurat que "tots els temes" pendents entre Foment i Catalunya "avancen bé". Segons el conseller, "es compleixen les inversions de la disposició addicional tercera de l'Estatut, s'inverteix en Catalunya més que mai i s'està en un moment àlgid de l'obra pública al país". Ha destacat que "és imminent l'acord i l'aplicació de l'acord de la transferència de Rodalies". En aquest context, ha dit que "un tema que ha estat anunciat per a finals d'any vull dir que està més verd que Rodalies i més madur del que alguns esperen". "Simplement he de dir que el tema aeroportuari s'ha mogut", ha assegurat.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 15/12/2009 15:19

He publicat la part a on es parlava del traspàs de Rodalies al fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=2& ... 83#p154883



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 17/12/2009 10:17

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... -prat.html

Nadal posa en dubte que abans de final d'any hi hagi un acord amb l'Estat per la gestió del Prat

17/12/09 02:00 - Barcelona - acn

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va posar ahir en dubte que abans que acabi l'any hi hagi un acord entre la Generalitat i l'Estat per la gestió de l'aeroport del Prat. El ministre de Foment, José Blanco, va assegurar aquest dimarts en una visita a Barcelona que abans que acabi l'any té previst informar el Consell de Ministres del nou model de gestió aeroportuari. Nadal es va mostrar convençut que Blanco farà aquest pas abans que acabi l'any, però va remarcar que «la seva proposta de model general aeroportuari no vol dir encara que hi hagi acord entre el govern de la Generalitat i l'Estat pel que fa a com es concreta el paper determinant de la Generalitat en la gestió de l'aeroport del Prat».

Sobre el nou model aeroportuari, Blanco va explicar que es crearà una societat mercantil que assumirà les competències de gestió de l'aeroport, en el qual participaran càrrecs proposats per les administracions locals, la Generalitat, els ajuntaments i les cambres. I va garantir que tindran un «pes determinant» en la gestió d'aquesta infraestructura. Caldrà veure, però, si aquest «pes determinant» és igual per a l'Estat que per a la Generalitat. Ahir, Nadal va deixar clar que, al parer del govern català, aquest paper determinant ha de dependre «primer del fet que es garanteixi una gestió del Prat amb possibilitats de competir» i, segon, del fet que, en les qüestions crucials, el paper dels representants que la Generalitat tingui en la nova societat mercantil «pugui ser determinant en els termes que ho són els vots qualificats en els consells d'administració de les empreses». Com a exemple d'aquestes qüestions, Nadal va citar el pla director, l'estructura directiva de l'aeroport i el sistema pressupostari i tarifari.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
cristian26
N7
N7
Entrades: 544
Ubicació: Granollers

Entrada Autor: cristian26 » Dijous 24/12/2009 0:59

En relació amb aquest tema, una vegada més l'estat de les Autonomies es veu superat pel paradigma de país súper centralitzat com n'és França. Avui llegia a Perpinyà al diari L'Indépendant que la propietat de l'aeroport de la capital nord-catalana està formada per un consorci amb els següents percentatges: 70% la regió, 15% el departament i 15% la comunitat d'aglomeració de Perpinyà. Es veurà això cap dia aquí? :martell2


Qui té el cul llogat, no seu quan vol.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 12/01/2010 9:32

http://www.europapress.cat/catala/notic ... 72718.html

Blanco presenta el nou model d'AENA

MADRID, 12 (EUROPA PRESS)

El ministre de Foment, José Blanco, explicarà al Congrés la proposta sobre el nou model d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria elaborat pel Govern i que s'enfrontarà al rebuig dels grups catalans per la qüestió del paper que jugarà la Generalitat catalana en la gestió de l'aeroport barceloní del Prat.

Blanco sosté que el seu principal objectiu és garantir l'eficiència i sostenibilitat del model per donar suport a un sector que representa el 7% del producte interior brut (PIB) espanyol i resulta determinant per al turisme, i que s'ha vist "copejat de manera singular" per la crisi econòmica.

"Les companyies aèries estan exigint respostes immediates", va destacar fa uns dies en una entrevista amb Europa Press, assenyalant que aquesta circumstància, unida als canvis regulatoris a nivell europeu, fan "imprescindible" introduir "canvis estructurals" en un sistema de navegació aèria "que és el més car de tota la Unió Europea". "És el moment d'actuar, de prendre decisions", ha insistit.

Fins avui no es confirmarà si es manté la quota màxima del 30% per a la participació dels inversors privats en el capital d'AENA. "Si no som capaços d'aconseguir un sistema eficaç i competitiu, tant és el percentatge que tinguem per a la participació del sector privat", ha recalcat el titular de Foment, i ha advertit que "ningú acudiria a un model que genera dèficit".



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 12/01/2010 9:44

metring ha escrit:"Les companyies aèries estan exigint respostes immediates", va destacar fa uns dies en una entrevista amb Europa Press, assenyalant que aquesta circumstància, unida als canvis regulatoris a nivell europeu, fan "imprescindible" introduir "canvis estructurals" en un sistema de navegació aèria "que és el més car de tota la Unió Europea".
El propi Pepiño ho diu. Fora de Romania, no hi ha cap altre país gran de la Unió Europea que tingui la gestió aeronàutica centralitzada. I no serà per pura coincidència que sigui el sistema més car.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 12/01/2010 9:51

http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84071.php

Blanco irrita els partits catalans per l’aeroport

El ministre avisa que la cessió del control del Prat a la Generalitat “mai” no ha estat sobre la taula

Vicenç Relats
La Moncloa
Ult. Act. 12/01/2010 02:06


El ministre de Foment del govern espanyol, José Blanco, va irritar ahir els partits catalans en assegurar que cedir el control de l’aeroport de Barcelona a la Generalitat no ha estat “mai” sobre la taula en les negociacions amb el govern català, sinó que aquest ha estat “un debat” que es va plantejar durant l’elaboració de l’Estatut, que “no ho preveu”.

La vigília de presentar avui al Congrés la seva proposta de nou model aeroportuari per als 47 aeroports de la xarxa d’Aena, Blanco va escalfar els ànims de la reivindicació catalana amb unes declaracions a RNE. Va explicar que l’objectiu del nou model aeroportuari és “tenir aeroports competitius i eficients”, motiu pel qual s’introduirà en alguns casos la possibilitat que les comunitats puguin participar en la seva gestió.

“A mi el que em preocupa és aconseguir la competitivitat i l’eficiència en un sector clau per a l’economia, que suposa un 7% del PIB i que transporta tres de cada quatre turistes que arriben a Espanya”, va dir el ministre, que va afirmar que “no es tracta de convertir els consells d’administració en òrgans de debat polític sinó en òrgans eficaços de gestió”.

Els socis del tripartit van sortir en tromba a replicar el titular de Foment, mentre que els partits de l’oposició van centrar els retrets contra el govern català. El secretari general adjunt de CDC, Felip Puig, va cridar el PSC a desmentir les declaracions de Blanco, recordant que el Parlament va aprovar defensar una posició majoritària i determinant de la part catalana al nou ens de gestió de l’aeroport de Barcelona. “A quina taula de negociació anaven Montilla i Nadal si diuen ara que això no s’ha tractat mai?”, es va preguntar Puig, que sostenia que això voldria dir que “algú està prenent el pèl als ciutadans de Catalunya”.

La presidenta del PP, Alícia Sánchez-Camacho, va acusar el president de la Generalitat “d’enganyar els catalans amb l’aeroport com ho va fer amb Rodalies”.

Complir els compromisos
Des del bloc governamental, el portaveu del PSC, Miquel Iceta, va recordar al ministre els seus compromisos amb el canvi de model de gestió de l’aeroport i es va mostrar confiat que Catalunya tindrà un pes determinant als seus òrgans de decisió. El 15 de desembre passat, de visita a Catalunya, Blanco va dir que es crearia una societat mercantil que assumiria les competències de gestió dels aeroports, en la qual participarien càrrecs proposats per les administracions locals –en aquest cas la Generalitat, els ajuntaments i les cambres de comerç– que tindrien un “pes determinant” en la gestió.

El secretari general d’ICV, Joan Herrera, va replicar al ministre que el que hi ha hagut sobre la taula és un model descentralitzat i va demanar que des de Catalunya es pugui liderar l’estratègia aeroportuària. El dirigent ecosocialista considera que el model del ministre Blanco fa una “proposta de participació sembla que residual de la Generalitat i els governs locals i fa una privatització parcial d’Aena per aconseguir diners i liquiditat”. Més enllà de replicar al ministre, l’executiva d’ERC va aprovar ahir un document molt crític amb el seu model aeroportuari i va fer una crida a la societat civil i al mateix govern català a no renunciar que Catalunya controli l’aeroport barceloní mitjançant una majoria de representants als òrgans de gestió que comportin poder decidir sobre les qüestions estratègiques.

“El nou model aeroportuari només vol salvar Aena de la ruïna i perpetuar el seu centralisme”, va afirmar Joan Ridao. El secretari general d’ERC sosté que la proposta de Blanco només possibilita a la part catalana intervenir en aspectes no estratègics. “És un canvi gatopardià, de tocar alguna cosa perquè tot quedi igual”, va dir insinuant que cal que es mantingui l’esperit de l’acte de l’IESE en defensa de l’aeroport del Prat.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
cristian26
N7
N7
Entrades: 544
Ubicació: Granollers

Entrada Autor: cristian26 » Dimarts 12/01/2010 20:01

Guigui ha escrit:El propi Pepiño ho diu. Fora de Romania, no hi ha cap altre país gran de la Unió Europea que tingui la gestió aeronàutica centralitzada. I no serà per pura coincidència que sigui el sistema més car.
Ni la pròpia França :martell2
Per sortir al món, caldrà passar per l'altiplà durant anys i panys...


Qui té el cul llogat, no seu quan vol.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 13/01/2010 11:55

cristian26 ha escrit:Per sortir al món, caldrà passar per l'altiplà durant anys i panys...
De cap manera: Londres, Frankfurt, París, Àmsterdam i, en alguns casos, fins i tot, Barcelona.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
cristian26
N7
N7
Entrades: 544
Ubicació: Granollers

Entrada Autor: cristian26 » Dimecres 13/01/2010 18:36

Guigui ha escrit:
cristian26 ha escrit:Per sortir al món, caldrà passar per l'altiplà durant anys i panys...
De cap manera: Londres, Frankfurt, París, Àmsterdam i, en alguns casos, fins i tot, Barcelona.
:oops:


Qui té el cul llogat, no seu quan vol.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 13/01/2010 20:33

http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84163.php

Montilla adverteix a Zapatero que el govern català és "tossut" i que continuarà reclamant més paper al Prat

El president de la Generalitat veu insuficient el model d’Aena i promet renegociar-lo a l’alça

M. Fernández / L. Bou
Girona
Ult. Act. 13/01/2010 02:36


El govern va evitar ahir fer massa llenya de la proposta de nou model aeroportuari plantejada pel ministre de Foment, José Blanco, a l’espera de millorar-la a l’alça. L’executiu la troba un bon punt de partida, però també insuficient. Així ho va manifestar el president de la Generalitat, José Montilla, durant una conferència al fòrum Tribuna de Girona. “És un bon punt de partida, però no d’arribada perquè no satisfà les nostres demandes i necessitats”, va sentenciar.

Tot i això, el president va destacar que la proposta fa possible la gestió individualitzada de l’aeroport, amb capacitat de competir, i permet la participació de la Generalitat i del sector privat. Dit això, va alertar el govern espanyol que al seu executiu són “tossuts i persistents” i seguiran negociant un protagonisme més elevat de Catalunya en la gestió del Prat.

Prèviament, es van manifestar en termes similars el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, i la titular de Treball, Mar Serna, que va exercir de portaveu del govern en la roda de premsa posterior a la reunió del gabinet. Aquest tema, però, no es va abordar al consell executiu.

El govern té intenció de seguir negociant amb Foment perquè la Generalitat tingui una posició determinant en la gestió individualitzada d’aquest aeroport. Nadal es va mostrar a favor d’una majoria qualificada en la presa de decisions estratègiques, si bé va apuntar que encara hi ha altres temes a definir, com l’estructura del consell d’administració que s’encarregarà de la gestió individualitzada del Prat. Des del PSC, Manuela de Madre va recordar que tenen el compromís del ministre i de Zapatero que les institucions catalanes tindran un paper determinant al Prat.

Debat al Parlament
Per la seva banda, CiU ha presentat una moció per al ple del Parlament del 27 de gener per rebutjar el model presentat per Blanco i tots els que no estableixin que les institucions catalanes “seran majoritàries i determinants”. El president de CiU, Artur Mas, va lamentar ahir que el govern català es quedi sense tenir participació en l’accionariat. “Com es pot liderar un projecte aeroportuari, en positiu, si no pots fer les propostes?”, es va preguntar. Va insistir que si governa i CiU torna a tenir influència a Madrid, renegociarà el model.

En sentit oposat va apuntar la líder del PP de Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho, que va donar suport a la iniciativa del govern del PSOE. Segons ella, la idea de Blanco està en la línia del que el PP “ha defensat sempre”. Va afegir que li recorda molt el model que en el seu dia va proposar l’exministre del PP Álvarez-Cascos. Això sí: va demanar que s’incrementi la participació privada.

http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84149.php

Iu Forn

‘Finançament’, ‘Rodalia’ i ‘Aeroport’

Després de l’èxit de Finançament i de Rodalia, arriba ara a les nostres pantalles Aeroport. La crítica ha dit sobre Aeroport... ZP: “El nou model de gestió del Prat satisfarà les ambicions de Catalunya” (16-6-09). Pepiño Blanco: “Treballem en un model en què la part catalana tingui un paper determinant” (15-12-09). José Montilla, llavors ministre d’Indústria: “El govern del PSOE té la voluntat d’aprovar en poc temps una llei que permetrà el traspàs de la gestió dels aeroports (19-3-2006).

Breu resum d’Aeroport: l’Estat controla el 51% i crea un organismet per entretenir la canalla. Què no podem perdre’ns de la pel·lícula? Tres grans moments del prota, el ja citat Pepiño Blanco. N’hi ha un de molt divertit que és quan diu que hi haurà “aeroports singulars”. Se suposa que ho diu perquè aplicarà el model “Rodalies”, que després del “traspàs” també va passar a ser singular. Des de llavors, concretament, en diuen “Rodalia”. Un altre moment on et trenques la caixa és quan afirma que “les noves rutes i els pressupostos es pactaran amb representants de Catalunya”. Perdó, una pregunteta. Com es pacta amb algú que té la majoria? I quan ja et cauen els mocs per la hilaritat provocada és quan deixa anar que “cada comunitat autònoma comptarà amb un comitè aeroportuari que coordinarà i impulsarà les polítiques aeroportuàries, urbanístiques i d’ordenació territorial controlat a parts iguals entre govern i autonomia”. Vaja, que al final el gran “traspàs” ha estat que a l’òrgan on estem al 50% podrem decidir si els entrepans dels bars de la terminal van amb tomàquet o no, l’ordre dels diaris als quioscos i si els eixugamans dels vàters són amb aire calent o amb tovalloles de paper.

Vaja, que Aeroport té més fantasia i més ficció i planteja un món més irreal que Avatar. A veure si és que el paio no es diu Blanco sinó Cameron...


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 14/01/2010 12:26

http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _84320.php

Rosell insta a millorar el model del Prat per fer-lo competitiu

Foment del Treball considera "absolutament insuficient" la proposta del ministre Blanco per a l'aeroport català. Els empresaris reclamen que la gestió eficient primi per sobre dels "termes polítics"

Agències
Barcelona
Ult. Act. 14/01/2010 07:49


Els empresaris catalans van continuar ahir trobant pegues al nou model de gestió aeroportuària presentat pel ministre José Blanco i van insistir que haurà de ser negociat a l'alça si es vol convertir l'aeroport del Prat en una infraestructura moderna. Després de la Cambra de Comerç, faltava l'opinió del Grup de les Infraestructures, integrat per la mateixa Cambra, Foment del Treball, el RACC i el Cercle d'Economia.

El president de Foment, Joan Rosell, va anunciar que en els pròxims dies es farà pública la posició del Grup, però ja va avançar que la proposta del ministeri és "absolutament insuficient", tot i que va afegir que és un punt de partida en la mesura que és un projecte de llei que encara tindrà tràmit parlamentari. En tot cas, va mostrar la seva satisfacció pel fet de tenir finalment "un document sobre la taula".

El president de Foment també va voler deixar clar que les administracions catalanes també formen part de l'Estat i que, per aquesta raó, el ministre Blanco no hauria de voler separar tan clarament l'administració espanyola de les administracions catalanes. En la seva opinió, el ministre "es complica la vida" amb percentatges en comptes d'apostar per l'eficiència de gestió.

En termes similars es va expressar el president del Port de Barcelona, Jordi Valls, que també va demanar que es prioritzin criteris de gestió per damunt dels "termes polítics". A parer seu, ni el port ni l'aeroport tenen problemes de capacitat i va considerar que la prioritat és agilitar-ne la gestió i millorar-la. Valls va defensar el model de concessions amb una modalitat mixta de capital públic i privat. Per la seva banda, el director general de negocis i operacions d'Abertis, Josep Martínez Vila, va apostar perquè "les decisions estratègiques que afectin les instal·lacions del Prat es preguin a Barcelona".

En el terreny polític, el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va tornar a rebutjar la proposta i es va comprometre a negociar-la fins que la part catalana del futur consell d'administració sigui "determinant". A parer seu, les negociacions "van en la bona direcció".

Mentrestant, tant Oriol Pujol (CiU) com Anna Simó (ERC) van criticar l'aproximació que estan mostrant socialistes i populars respecte al model d'aeroport del ministre Blanco, informa Lluís Bou. El portaveu de CiU va demanar la compareixença del conseller Nadal al Parlament perquè expliqui si és cert que mai es va posar sobre la taula la cessió de la majoria de l'aeroport del Prat. I Simó va criticar que la proposta de Blanco sigui "la de sempre i assumible pel PP".


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 15/09/2010 11:33

http://www.vilaweb.cat/noticia/3775907/ ... -prat.html

Dimecres 15.09.2010 06:00

El Congrés aprova una moció ambigua sobre el control del Prat

Diu que les institucions catalanes 'tindran una participació de la majoria determinant' · Presentada per CiU, l’han votada favorablement tots els grups, tret del PP

El congrés espanyol va aprovar ahir, amb els vots del PSOE i de totes les formacions llevat els del PP, una moció de CiU. Aquesta moció disposa que les institucions catalanes tinguin una 'participació de la majoria determinant' en la gestió de l'Aeroport del Prat. L'ambigüitat del text, ja aprovat pel senat, en va permetre l'aprovació, però ja se n'han fet interpretacions contradictòries. La moció també demana al govern espanyol que faci una política liberalitzadora de manera que les companyies aèries estrangeres puguin triar lliurement l'aeroport de destinació; una política que superi, per tant, els vint-i-tres convenis encara vigents, els quals fan de Madrid la destinació exclusiva de determinats països.

La moció es va aprovar gràcies a l'ambigüitat redaccional del punt bàsic de la proposta, que diu textualment que les institucions catalanes 'tindran una participació de la majoria determinant' a l'hora d'adoptar els acords estratègics, operatius i de gestió de l'aeroport.

De fet, el text tant pot interpretar-se com fa el Ministeri de Foment espanyol, que deixa les decisions importants a mans d'AENA i reserva a les institucions catalanes un paper d'escolà d'amén, com la de les formacions catalanes que volen capacitat real de decisió. Foment té previst de presentar el nou model de gestió aeroportuària a final d'any, passades les eleccions catalanes.

El diputat de CiU, Pere Macias, es va felicitar per l'aprovació de la moció i va exigir que s'implantés la liberalització del mercat aeri i que s'acabessin els convenis que obliguen els vols procedents de determinats països a anar a Madrid i prou, en detriment dels aeroports amb voluntat d'esdevenir un connector internacional com el de Barcelona.

El portaveu d'ERC al congrés espanyol, Joan Ridao, va parlar de les dificultats que té el Prat per a competir amb Barajas per 'la implicació estratègica d'AENA en favor de Barajas com a autèntic hub internacional'. Una implicació que no es vol reconèixer, però que és corroborada pels vint-i-tres convenis internacionals que imposen Barajas com a única destinació de l'estat.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 15/09/2010 11:37

Si el traspàs consisteix en posar enganxines taronja i una lletra ben gran al bec dels avions, potser apaga y vámonos :mort



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dijous 16/09/2010 23:30

metring ha escrit:Si el traspàs consisteix en posar enganxines taronja i una lletra ben gran al bec dels avions, potser apaga y vámonos :mort
Als avions no, però podran posar el logotip d'Aeroports de Catalunya a l'entrada de l'aeroport... el qual és en un quadrat vermell. :D

Encara que ja m'estic imaginant avions taronjes amb la inscripció "Avions de Catalunya" amb una A gegant :x



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 09/02/2011 1:51

http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... -prat.html

El Congrés aprova que Catalunya tingui una “participació determinant” a El Prat

La moció que va presentar ERC ha estat pactada pel PSOE i CiU
El PP demana la compareixença de Blanco perquè creu que s'ha tornat a canviar el model d'Aena


08/02/11 20:36 - madrid - ACN

El Ple del Congrés ha aprovat una moció d'ERC pactada amb PSOE i CiU per tal que en el futur model de gestió aeroportuària Catalunya pugui tenir una “participació determinant” en la gestió de l'aeroport del Prat. La moció ha comptat amb el suport de tots els partits tret del PP que ha votat en contra i el PNB que s'ha abstingut.

El text demana al govern espanyol que les comunitats autònomes tinguin una participació determinant i en el cas de Barcelona i Madrid-Barajas, que són objecte de concessió, les administracions locals també estiguin presents en la societat responsable del seguiment de la gestió de la concessió. El portaveu d'ERC, Joan Ridao, ha titllat l'acord “d'històric”.

El text aprovat aquest dimarts a la tarda al Congrés dels Diputats contempla que el futur òrgan gestor del Prat també pugui establir lliurement les tarifes relatives a serveis com la sortida de passatgers, per càrrega, serveis d'estacionament o subministrament de combustible. Segons recull l'esmena a la moció, això “garantirà una lliure competència entre gestors aeroportuaris” i afegeix que la seva fixació s'haurà de sotmetre a un “règim de consulta, transparència i no discriminació” que es derivin de la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

D'aquesta manera, segons el document, els gestors aeroportuaris tindran “una major capacitat d'individualitzar i singularitzar la gestió per a cada aeroport” a partir d'aquesta capacitat dels gestors per establir descomptes, recàrrecs o bonificacions en els seus serveis. En el cas dels aeroports en règim de concessió, aquests tindran llibertat per establir les seves tarifes sense limitació, excepte de les que defineixi l'Autoritat Estatal de Supervisió establerta en efectuar la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

En la defensa de la moció, el portaveu d'ERC, Joan Ridao, l'ha titllat d'“històrica” i “inimaginable” fa un temps. Per Ridao, el text aprovat “concreta l'arquitectura” del futur model de gestió aeroportuària que serà “descentralitzat”, els gestors dependran “del seu encert” i amb que comptarà amb una “participació determinant” per part de les comunitats autònomes. Un model que acaba amb el “centralisme” i la “rigidesa” del model actual. “Qui havia de dir que l'Estatut, com el Cid Campeador, podia guanyar una batalla després de mort”, ha afirmat amb certa ironia.

Per la seva banda, el portaveu del PSOE, Rafael Simancas, ha afirmat que s'afrontarà una reforma estructural del sistema “importantíssima” i que comportarà “eficiència” i competitivitat al conjunt de la economia i suposarà “una millora a la qualitat del servei a l'usuari”.

“Avui negre sobre blanc ja comencem a plasmar com serà el model”, ha afirmat el diputat de CiU Pere Macias que creu que encara queda “molt camí” per fer, tot i que opina que aquest primer pas és positiu. Macias espera que les converses entre el ministre de Foment i el conseller del ram “avancin” i se centrin en el que demana Catalunya.

Des del PP, Francisco Ayala, ha demanat al PSOE la compareixença del ministre de Foment, José Blanco, perquè entenen que aquest model no te res a veure amb la reforma que havien presentat i per contra, creuen que n'han pactat un de nou. Segons el PP, això demostra que el govern de Zapatero “està a la deriva”. El PP ha estat l'únic grup que ha votat en contra de la moció.

Aquest dilluns, el president de la Generalitat, Artur Mas, va tractar amb el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que la Generalitat tingués una “posició determinant” en la gestió de l'Aeroport del Prat i que a canvi d'això, donaria suport a una privatització de la infraestructura.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 10/02/2011 13:21

http://www.vilaweb.cat/noticia/3846438/ ... tzada.html

Dijous 10.02.2011 09:45

'La gestió aeroportuària continua centralitzada'

L'economista no veu avenços significatius en la moció aprovada dimarts al congrés espanyol

La moció aprovada al congrés coincideix substancialment en les propostes ja avançades pel ministre Blanco en la seva compareixença a la Comissió de Foment del congrés el 12 de gener de 2010. Si de cas, el que canvia és la concessió a empreses privades de la gestió dels aeroports del Prat i Barajas, amb llibertat d'acció pel que fa als serveis de terra, des del pàrking a les portes d'embarcament. Tanmateix, el que correspon a taxes pagades per línies aèries, inversions aeroportuàries i gestió de slots resta sota control central. En aquest context, es planteja que la Generalitat i els ens locals tinguin presència 'determinant' (que no s'ha precisat què vol dir) en el seguiment i supervisió del funcionament de les concessions.

La moció aprovada permet apreciar que els elements estratègics de la gestió aeroportuària resten en mans centrals, i que la participació territorial és minoritària (pot ser de bloqueig en alguns assumptes menors) i imprecisa pel que fa a l'abast de les competències reals dels òrgans en què participen les entitats territorials. No em sembla per tant un avenç significatiu envers la descentralització, doncs no va molt més enllà, en aquest sentit, de les posicions expressades pel govern central ja fa temps.

Germà Bel


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 20/07/2011 11:23

http://www.avui.cat/noticia/article/3-p ... estos.html

Aeroports: petits gestos

Catalunya té majoria en la “junta de vigilància” del del Prat però no en la privatització
La Generalitat accepta la cogestió dels de Reus, Girona i Sabadell però no el traspàs per no haver d'assumir el dèficit d'Aena
Sense acord en el fons de competitivitat


20/07/11 02:00 - madrid - David Portabella

Després d'una rebaixa de les expectatives des del front català el dia abans, una Generalitat amb vuit mesos de rodatge i un govern espanyol del PSOE que esgota la legislatura sota l'amenaça d'eleccions anticipades es van reunir ahir en la primera comissió bilateral celebrada en dos anys. En el catàleg de gestos de l'Estat, que va des de traspassos efectius fins a la creació de ponències i grups de treball, la gran novetat recau en el model aeroportuari. Catalunya tindrà majoria en una “junta de vigilància” del Prat, però no tindrà veu en l'adjudicació de la concessió perquè la creació de l'òrgan fiscalitzador i la privatització de l'aeroport seran simultanis.

El president del front català de la comissió i cap de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran, posava fi a dues hores de reunió amb “satisfacció moderada” per poder firmar una “majoria determinant” catalana en el Prat privatitzat. Perquè, en la “junta de vigilància”, dels 9 membres 4 seran d'Aena i 5 seran catalans (2 de la Generalitat i un de l'Ajuntament barceloní, 1 del pratenc i 1 de la societat civil). Pel vicepresident espanyol de Política Territorial, Manuel Chaves, la “junta rectora o de vigilància” permet que Catalunya tingui “una majoria determinant” a l'hora de “portar a terme una vigilància i un seguiment del contracte i aprovar-ne qualsevol modificació”. Chaves, però, va deixar clar que no tindrà veu en la tria d'una empresa concessionària perquè es crearà abans del 31 de desembre, quan es preveu aprovar també el concurs. La incògnita de si la concessionària del Prat serà competidora de la de Barajas o la mateixa firma es manté. I el calendari, alhora, resulta amenaçat per un possible avançament electoral de les generals al novembre.

Evitar números vermells

Pel que fa als aeroports de Reus, Girona i Sabadell, la crisi condiciona la solució. Tot i exigir la desclassificació del catàleg de bases d'interès general per poder assumir-ne el traspàs, la Generalitat n'accepta ara la cogestió amb “majoria determinant” però en refusa el traspàs per no haver d'assumir el dèficit d'Aena. “No procedia per raons deficitàries tant de l'Estat com de la Generalitat”, admetia Chaves. “No desistim d'assumir-ne la titularitat, però ara existeix l'inconvenient del dèficit”, corroborava Duran. En el cas del d'Alguaire, l'aeroport adoptarà serveis duaners abans del 31 de juliol per poder rebre vols de fora de l'espai Schengen, sobretot del Regne Unit i Rússia, per potenciar la temporada d'esquí al Pirineu.

On la comissió bilateral s'encalla és en els 1.450 milions del fons de competitivitat, tot i que Duran “no perd l'esperança”. Però no va exposar la reclamació de cobrar el 20% de la privatització d'Aena: “És l'opinió personal del conseller Mas-Colell”.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3155
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 09/11/2023 9:56

Diari de Girona, 8 de novembre de 2023 ha escrit: Joan Bagué reclama al Senat un model aeroportuari descentralitzat
El senador gironí de Junts defensa la fortalesa de l'economia catalana tot i "tenir un estat en contra"
Recorda que Europa ha renyat el govern per invertir amb criteris polítics i no tècnics
[...]


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Respon

Torna a “Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros”