Metro TMB automatitzat

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Metro TMB automatitzat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimarts 25/10/2005 23:56

DIARI EL PUNT 1/10/2005

LAURA RAHOLA . Barcelona
Metros sense conductor, protecció i funcionament automàtic de trens, comunicació entre vies i combois. Són conceptes de futur que, en alguns casos, ja s'han convertit en realitat al metro de Barcelona. El més «cridaner», la circulació de trens sense ningú a la cabina, encara no es pot veure a la xarxa barcelonina, però està a punt d'arribar. Serà a la línia 11 -amb només cinc estacions és la més curta i també la més moderna-, que ha de començar a funcionar amb aquests metros completament automàtics a mitjan any vinent. La línia 5 i la futura línia 9 -ara en obres- s'hi afegiran el 2007, segons les previsions de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que vol tenir tota la xarxa automatitzada el 2010.

De fet, la conducció automàtica ja funciona a la línia 11, a la línia 2 i, des de l'arribada dels nous trens comprats aquest any per TMB, també a la línia 5. Són les que tenen implantat l'anomenat sistema ATP-ATO (protecció i operació automàtica de trens) i l'operador que ara encara va a la cabina no condueix, sinó que només dona l'ordre per obrir i tancar les portes. «Tècnicament, ja seria possible la conducció sense maquinista en aquestes línies, però es manté l'operari en cabina per motius de seguretat», explica el portaveu de TMB, José Antonio Patiño.

Falten les mampares
Per garantir plenament la seguretat cal que les estacions tinguin instal·lades mampares de vidre que separen les andanes de les vies i s'obren, coincidint amb les portes dels combois, quan arriba un tren. Les obres per instal·lar aquestes mampares a la línia 11 ja han començat -s'estan fent els enclavaments per fer coincidir mampares i portes de trens- i han d'estar acabades a mitjan 2006.

La L11 -coneguda també com el metro lleuger de Nou Barris- es va inaugurar el 2004 i fa el trajecte entre Trinitat Nova i Can Cuiàs. Pel fet de ser una línia nova i amb només cinc estacions, TMB l'està utilitzant com a «banc de proves» per a moltes de les innovacions que després s'han d'aplicar a la resta de la xarxa. Així, els metros sense conductor han de començar a circular el 2006 per la L11, però els plans de TMB inclouen l'automatització de totes les línies. Les pròximes seran la L2 i la L5, que també disposen del sistema APT-ATO i només necessiten tenir les mampares instal·lades.

Actualment es redacta el projecte per fer les obres a la L5 i la data prevista per tenir la línia a punt per circular sense conductor és el 2007. La nova L9 es construeix amb tots els elements de la conducció automàtica i, per tant, el primer tram, que s'ha d'inaugurar el 2007, també funcionarà sense ningú a la cabina. Mentrestant, la L1 i la L3 es preparen també per a la conducció automàtica. A la L3 el sistema APT-ATO estarà instal·lat a final d'any, i a la 1, el 2006. La línia 4, la que va més endarrerida, s'espera que estigui preparada abans del 2009.

Inicialment s'havia fixat la data del 2010 per completar el procés i tenir trens sense conductor a tota la xarxa del metro de Barcelona. TMB recorda, però, que la part dels projectes que correspon a instal·lació de mampares i adaptació de les estacions depèn de la Generalitat, que és qui ha d'encarregar i pagar aquestes obres. I dels terminis que compleixin els treballs en dependrà finalment la data en què es tindrà tota la xarxa automatitzada.

Tot i això, els responsables del metro aclareixen que, malgrat que els trens circulin sense conductor, «als combois sempre hi haurà un operari que, en lloc d'estar-se a la cabina, es mourà pels vagons fent tasques d'atenció als usuaris».

I és que l'automatització de la xarxa de metro avança en paral·lel a una reorganització del personal de TMB. Així, figures com la del cap d'estació, el venedor de bitllets -en moltes estacions ja hi ha només venda automàtica- i el maquinista han d'acabar desapareixent i els treballadors es convertiran en «agents d'atenció al client». La filosofia és clara, i el portaveu de TMB la resumeix en una frase: «Deixem per a les màquines tot allò que puguin fer les màquines, i dediquem les persones a atendre la gent.»

Reticències sindicals
Aquest model és el que ja s'aplica a la L11 i, des d'aquest estiu, també a la línia 2, on, a banda de l'operari que encara es manté en cabina, la resta de treballadors ja són aquests «agents polivalents» que es mouen per les estacions i els combois fent tasques de supervisió i informació.

Però a la CGT, que és el sindicat majoritari en el comitè d'empresa de TMB, no ho veuen tan clar. Pel que fa als trens sense conductor, creuen que els terminis que ha marcat l'empresa «no són reals». Pel secretari d'acció sindical de CGT al metro, José Ángel Ciércoles, a banda de la línia 11, «que és molt curta i amb característiques molt diferents de la resta», les altres línies «trigaran molt a funcionar amb aquest sistema». Ciércoles recorda que arreu d'Europa els metros sense conductor només existeixen «en línies molt específiques», com la Méteor de París, però «no hi ha cap cas de tota una xarxa sense maquinistes». El representant sindical fa notar, per exemple, que «els nous trens que estan arribant per a la L5, tot i estar preparats per a la conducció automàtica, tenen cabina de maquinista». La CGT tampoc està d'acord amb la reorganizació de personal, perquè creu que suposa «una rebaixa en la qualitat del servei i també una reducció de llocs de treball».


Complicadet els hi veig jo que en 5 anys tota la xarxa sigui automàtica, més si tenim en compte que és necessari instal·lar pantalles de seguretat com les que veurem a la L9-L10.

Per cert, una pregunta: FGC disposa d'ATP i ATO? Perquè només trobo info respecte de ATP...I, ja que hi som, sabeu com està la cobertura de telefonia a la xarxa urbana de FGC? M'han dit que a tots els FGC es pot parlar ja per mòbil a BCN.

Salutacions!
JaMiRo! l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimecres 26/10/2005 0:30, en total s’ha editat 1 vegada.


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Serie-1000-metro
N7
N7
Entrades: 506
Ubicació: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
Contacta:

Entrada Autor: Serie-1000-metro » Dimarts 25/10/2005 23:59

Que jo sapiga a la L5 ja fa temps que els trens van amb A.T.P-A.T.O, els 1000 funcionen en hores punta amb A.T.O, i d'això ja fa un cuant de temps.

Salut!



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimecres 26/10/2005 0:19

Si, però en referir-se a "automàtic" em refereixo a totalment, és a dir, sense necessitat del conductor, com passara quan a la L11 li col·loquin pantalles de separació andana-tren. El conductor passarà a ser un agent de tren, que es passejarà per atendir al client...Ja ho veurem això.

Perdoneu si sóc molt insistent, però agrairia molt les següents informacions:

-Cobertura de telèfon mòbil a la xarxa FGC
Em sembla que la línia Vallès està coberta...Però la del llobregat, si algú em pot ajudar si us plau... ;)

-ATP i ATO a la xarxa FGC
Tenen ATP només, o tenen ATP i ATO??? M'estic fent un lio :?


Salutacions!

Salutacions.


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6994
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 26/10/2005 1:08

JaMiRo! ha escrit:Complicadet els hi veig jo que en 5 anys tota la xarxa sigui automàtica, més si tenim en compte que és necessari instal·lar pantalles de seguretat com les que veurem a la L9-L10
En absolut és necessari que hi hagi vidres i portes de tancament d'andana perquè una línia pugui funcionar sense conductor.
A diversos llocs del món funcionen línies automàtiques sense aquests element de seguretat sense cap problema.
Per tant, són elements recomanables, però de cap manera són imprescindibles.



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dimecres 26/10/2005 1:29

A tota la línia del Vallès hi ha cobertura des de fa la pila d'anys... les zones amb menys cobertura són el túnel de Vallvidrera, la zona entre Les Planes i La Floresta, el túnel de Rubí i a l'entrada de Terrassa (ara no recordo a la línia de Sabadell).

A la línia del Llobregat ho desconec també però l'altre dia baixant des de Manresa en alguns trams i túnels no n'hi havia.



Avatar de l’usuari
Serie-1000-metro
N7
N7
Entrades: 506
Ubicació: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
Contacta:

Entrada Autor: Serie-1000-metro » Dimecres 26/10/2005 14:53

Opinio i segire opinant tota la meva vida, que una maquina ha d'estar governada per un humà, res de automatismes, i repeteixu, una maquina ha de estar governada per un humà.

Salut!



metrobaix
N6
N6
Entrades: 185

Entrada Autor: metrobaix » Dimecres 26/10/2005 16:22

A la linia llobregat si que hi cobertura mobil. El que passa que am infrestructura independent segons la cobertura, per que si no recordo malament, fa uns anyets, els plafons d'entrada a les estacions tenien el logo (en petit) de Movistar (suposo que per indicar que hi ha cobertura) i l'any passat Amena va fer una important campanya de publicitat per fer saber que ells també tenen cobertura, amb un 213 amb publicitat exterior i tot!!!


Ahhh! puc confirmar que almenys cobertura Amena hi ha en el tram compartit, fins a Espanya. El mòbil sempre esta a "tope de ralletes"
jejejejeje



Avatar de l’usuari
abegot
N8
N8
Entrades: 739
Ubicació: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Entrada Autor: abegot » Dimecres 26/10/2005 17:01

Serie-1000-metro ha escrit:Opinio i seguire opinant tota la meva vida, que una maquina ha d'estar governada per un humà, res de automatismes, i repeteixu, una maquina ha de estar governada per un humà.

Salut!
:D :D :D :D :D :D :D

Moltes maquines, estan governades per un humà, per exemple, uns trens.

Una Maquina, està governada per un humà, per exemple, un tren.

Aquest humà no cal que estigui present a la Maquina, per exemple, un CTC.

I repeteixo, les Maquines no cal que estiguin governades (amb presència

fàsica), per un humà



Avatar de l’usuari
Serie-1000-metro
N7
N7
Entrades: 506
Ubicació: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
Contacta:

Entrada Autor: Serie-1000-metro » Dimecres 26/10/2005 18:01

Has provat mai de pujar un tèrmic del tren des del CTC? Tens idea de quan trigaria a arrivar algú per pujar-lo?

Salut!!!!



Avatar de l’usuari
abegot
N8
N8
Entrades: 739
Ubicació: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Entrada Autor: abegot » Dimecres 26/10/2005 18:11

Si la Maquina és automática no necesita un humà per conduirla.

Si la Maquina és automática el termic és "rearma" sol.



Avatar de l’usuari
Serie-1000-metro
N7
N7
Entrades: 506
Ubicació: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
Contacta:

Entrada Autor: Serie-1000-metro » Dimecres 26/10/2005 18:27

I com distingeix si s'ha de rearmar o no s'ha de rearmar?
Els ordinadors, avui en dia, no pensen. I a més fallen. Si has treballat amb ells, ho sabràs.

Salut!



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimecres 26/10/2005 18:28

Gràcies per les infos referents a la cobertura de mòbil a la xarxa FGC; finalment, pel que tinc entès els FGC tenen ATP però no ATO; algú em pot confirmar això últim?

Salutacions cordials!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
abegot
N8
N8
Entrades: 739
Ubicació: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Entrada Autor: abegot » Dimecres 26/10/2005 18:59

JaMiRo! ha escrit:Gràcies per les infos referents a la cobertura de mòbil a la xarxa FGC; finalment, pel que tinc entès els FGC tenen ATP però no ATO; algú em pot confirmar això últim?

Salutacions cordials!
Cobertura de Mòvil a FGC: A l'any 1998, movistar va possar unes antenes horizontals a l'entrada/sortida dels tunels. (I en va regalar tropecientos móviles de targeta sin carga a too el personal ..... :D 8) :o )[als mandamás no, eren de quote, ...] Durant xx anys va anar molt bé ... (xx= no sé els anys).

Després va venir AMENA que, és va aprofitar de les antenes i de posar una paradeta a la via 1 de Pl.Catalunya. Ara tothom te AMENA, i treballen am AMENA.

En quan al ATP és una forma de seguretat per els trens de les linies de Terrassa i Sabadell. (Ep!! complertes, vull dir desde Pl.Catalunya, ...).

El ATO en semblava que era una llet, (no sabía que fos una forma de seguretat). Normal, semi i des,.... :D



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dimecres 26/10/2005 22:52

Hola:

Ni mampares (sensacio de claustrofobia, hi han les "mitges" mampares a Provença FGC i em donan repelus, i las he vist a un metro de França -d'una ciutat al sud, prop de Montpelier, disculpeu que no em recordi, pero en tinc fotos- i em dona sensacio d'estar "enllaunat") ni conduccio "remota".

Del primer -mampares- com s'ha apuntat aqui, no el trobo necessari per donar mes seguretat. Que augmentin la frequencia de pas dels combois i no s'acumulara la gent a hora punta a les andanes.

Del segon, ni fart de cervessa en convençera ningu. Si per la rao que sigui el comboi "perd" el control amb el CTC, com carai s'atura?. I es mes, qui m'assegura que en aquest cas s'atura automaticamenten lloc de continuar la marxa?. Estem parlant un mitja de transport en el que hi ha moltes persones dins, com un avio. Val que aquestos hi ha el sistema de "pilot automatic" pero a que ni el pilot ni ningu de cabina "surt a atendre el passatge"?. Conduccio automatica, val, pero el motorista alla assegut a la cabina per si de cas necessari pugui pendre control inmediat del assumpte i no donant voltes pel tren.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dijous 27/10/2005 0:22

Tinc una idea diferent de la que doneu molts companys,

Si realment a mi tampoc m'agraden les mampares, però evitaran suicidis (incidències tècniques segons la megafonia, ja m'enteneu) i empentes de psicòpates. Encara que pugin les freqüències, hi ha moments que les andanes s'omplen per motius normals (hora punta) i no per baixa regularitat de trens. Per exemple, Paral·lel L2 tots els dies fins al capdamunt de gent i passen trens cada 3-5 minuts...Allà també seria necessari fer alguna cosa, no creieu?

Per cert, respecte la por que molts teniu, crec que és injustificada. Els ascensors funcionen sols, no? No foten un operari tot el dia per parar-lo en cas d'emergència. El que si estic d'acord és en posar una persona vigilant per tren, perquè senyors, el metro a hores intempestives fa por...I que aquesta persona tingui formació en conducció del tren, per si passes alguna cosa.

PD: per tant, la línia Vallès té només ATP? I la línia Llobregat-Anoia? (perdoneu que sigui tan pesat companys!)

Salutacions.


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dijous 27/10/2005 4:19

Hola:

Home Jamiro, la comparacio entre metro i ascensor, m'encaixa pero a mitges. Ja n'hi fa de temps que no hi han ascensoriestes, pero cualsevol ascensor que es preui, te un botonet per fer sonar una alarma -com a minim- o hi ha algun servei de telefonia de seguretat -casos mes sofisticats- per poder ajudar a les persones atrapades. Traslladar aixo i justificar-ho al metro, al meu veure, hi ha un abisme. Encara que el motorista que hi ha ara a cabina "no fa res" mes enlla de obrir i tancar portes (ull a les cometes), es una persona entrenada i qualificada per aquesta tasca (la de portar un tren). Em diras que al metro hi han les alarmes... has probat d'accionar una a veure que pasa?. Sense comentaris.

En cuant a les mampares per evitar suicidis, psicopates que empentan, etc. ok, d'acord. Aleshores tambe posem mampares als carrers perque tambe hi ha gent que es tira als busos, gent que empenta, etc. La "sol.lucio" es augmentar la frequencia de pas dels trens per evitar aglomeracions, ampliar estacions (per exemple la de Provença, que es minima, evitar "xurros" com la de Sagrera L5 al suprimir las laterals), en resum, fer les coses ben fetas. Pero aixo es demanar massa. Es millor els "partxes" (en catala correcte "pegats") d'aquest tipus. Que no es concebible que una estacio de gran moviment com es Sagrada Familia L5 o Diagonal L5 tambe, siguin tan estretas las escalas. No se si m'explico.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dijous 27/10/2005 15:43

Serie600 ha escrit:Home Jamiro, la comparacio entre metro i ascensor, m'encaixa pero a mitges. Ja n'hi fa de temps que no hi han ascensoriestes, pero cualsevol ascensor que es preui, te un botonet per fer sonar una alarma -com a minim- o hi ha algun servei de telefonia de seguretat -casos mes sofisticats- per poder ajudar a les persones atrapades. Traslladar aixo i justificar-ho al metro, al meu veure, hi ha un abisme. Encara que el motorista que hi ha ara a cabina "no fa res" mes enlla de obrir i tancar portes (ull a les cometes), es una persona entrenada i qualificada per aquesta tasca (la de portar un tren). Em diras que al metro hi han les alarmes... has probat d'accionar una a veure que pasa?. Sense comentaris.
Un ascensor és un element on, depenent del model, hi poden pujar un fotimer de persones i no hi ha responsable a bord...L'electrònica i l'enginyeria de sistemes està suficientment desenvolupada avui dia per a que tinguem trens automàtics. Evidentment que posaria sempre un responsable a cada tren ja que si es para un tren la "jodienda" és bastant més gran que si s'espatlla un ascensor (en aquest últim cas, doncs a pujar per les escales!). No he accionat mai cap alarma al metro, però n'he vist accionar, tot és qüestió d'optimitzar els sistemes de control i informació (actualment, a TMB té un nivell no adequat al meu parer per automatitzar tot el sistemes).
Serie600 ha escrit:En cuant a les mampares per evitar suicidis, psicopates que empentan, etc. ok, d'acord. Aleshores tambe posem mampares als carrers perque tambe hi ha gent que es tira als busos, gent que empenta, etc. La "sol.lucio" es augmentar la frequencia de pas dels trens per evitar aglomeracions, ampliar estacions (per exemple la de Provença, que es minima, evitar "xurros" com la de Sagrera L5 al suprimir las laterals), en resum, fer les coses ben fetas. Pero aixo es demanar massa. Es millor els "partxes" (en catala correcte "pegats") d'aquest tipus. Que no es concebible que una estacio de gran moviment com es Sagrada Familia L5 o Diagonal L5 tambe, siguin tan estretas las escalas. No se si m'explico.
Això ja és un altre tema, a mi tampoc m'agraden estèticament però les pantalles són necessàries en moltes estacions de metro; algunes, ja construides, és imposible reformar-les...D'altres, com Sagrera, sí. Però ja em diràs per exemple què fotem a Paral·lel L2...Allò està sempre a petar i creu-me que és tan o més perillòs que Provença. Potser Provença es pot arreglar (no ho sé, no sóc enginyer de camins), però Paral·lel és bastant difícil. I bé, les pantalles per psicòpates o suicides crec que són un tema, perquè incidències d'aquest tipus comencen a ésser un tant normals...Ja saps, "incidències tècniques"...

Salutacions!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
abegot
N8
N8
Entrades: 739
Ubicació: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Entrada Autor: abegot » Dijous 27/10/2005 19:40

Serie600 ha escrit:Hola:

......... Del segon, ni fart de cervessa en convençera ningu. Si per la rao que sigui el comboi "perd" el control amb el CTC, com carai s'atura?. I es mes, qui m'assegura que en aquest cas s'atura automaticamenten lloc de continuar la marxa?. Estem parlant un mitja de transport en el que hi ha moltes persones dins, com un avio. Val que aquestos hi ha el sistema de "pilot automatic" pero a que ni el pilot ni ningu de cabina "surt a atendre el passatge"?. Conduccio automatica, val, pero el motorista alla assegut a la cabina per si de cas necessari pugui pendre control inmediat del assumpte i no donant voltes pel tren.

Sal.lutacions:

Serie600

Linia del Vallés, R.E. i Tibidabo.
El tren funciona automaticament, els maquinistes (actualment) están per obrir i tancar portes (am un minim de seguretat). El ATP és el que guia el tren, La linia/linies no tenen discos (semafors) encesos. El maquinista dona amb la palanca l'aceleració necesària per arrencar, després possa la palanca amb un punt per anar a la velocitat adecuada per cumplir l'horari. La palanca d'aceleració i fre, te un punt que és té d'accionar cada 'X' temps (má morta), que son les pitades que se senten a les cabines.
En el cas de que no s'accioni la palanqueta el tren és para, és desconecta totalment. Aleshores, (el Lloc de Comandament és torna boix.), (al maquinista li donen 'xocolata' per recuperarse.)(el passatge també és tornen boxos, les portes están tancades)(No funciona, la calefacció, la refrigeració, les llums s'apaguen, paulatinament).

Continuará, ... estic molt cansat.

JaMiRo! ha escrit:Tinc una idea diferent de la que doneu molts companys,

...........

Per cert, respecte la por que molts teniu, crec que és injustificada. ..... El que si estic d'acord és en posar una persona vigilant per tren, perquè senyors, el metro a hores intempestives fa por...I que aquesta persona tingui formació en conducció del tren, per si passes alguna cosa.

PD: per tant, la línia Vallès té només ATP?
Salutacions.



Avatar de l’usuari
Serie600
N7
N7
Entrades: 525

Entrada Autor: Serie600 » Dijous 27/10/2005 23:18

Hola:

Mireu, no se. Si m'apureu jo es que fins i tot tornaria a col.locar als trens la figura del "obreportas" (em sembla que es diu cap de tren, no estic segur). Per varies raons, la mes important -al meu veure- es que son dues persones que es poden turnar en les tasques de conduccio i control de portes. Un trajecte el fa un i al següent el fa l'altre, i en cas necessari hi ha una persona sustitutoria en cas d'indispossicio. Aixi que aixo de que als trens no hi hagi ningu, ja veieu.

Si, d'acord, hi han els automatismes de control i conduccio, pero en cas de necessitat prefereixo que hi hagi algu "sobre el terreny" que pugui pendre cas i control directe de la situacio.

Estacions col.lapsades. En fi, aqui hi hauria per parlar durant temps. I la so.lucio s'hauria de analitzar i plantejar individualment sobre cada estacio. Si s'haguessin fet les estacions grans des de bon principi pensant en el futur, ara no ens trobariem en aquesta situacio. Estacions com Provença FGC que te aquest trafic de trens, haver-la fet tan estreta, doncs... Que estem parlant d'una estacio centrica. He estat tres vegades a Estocolm i cualsevol estacio "secundaria" es mes ample i llarga que cualsevol de les nostres, ja no parlo d'estacions centrals i/o amb transbordaments. I ull, que la poblacio d'Estocolm no es ni la meitat que la de Barcelona capital, pero el metro d'alla el varen pensar en gran. Simplement es digne de veure. Jo m'he bellugat per alla en hora punta i ni les andanes ni els trens anaven atapeits com aqui. Alla en hora punta pots anar llegint el diari tranquil.lament que no t'el rebregan.

Sal.lutacions:

Serie600



Avatar de l’usuari
Trenscat
N10
N10
Entrades: 2742
Ubicació: Terrassa-Estació del Nord
Contacta:

Entrada Autor: Trenscat » Divendres 28/10/2005 0:12

En referència a l'estació de Provença dubto que l'any 1929 quan la van constuir soterrada dubto que vagin preveure que s'acabaria col·lapsant 70 anys més endavant. En aquella època es feien les coses més "a ull" i sense gaire o gens de previsió de futur.



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”