Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/10/2019 18:33

Gràcies als grans caps pensants que comanden el nostre país, secundats per tècnics que suposo es mouen sempre en cotxe, els últims anys han proliferat algunes estacions que semblen dissenyades perquè la gent no utilitzi el transport públic. una d'aquestes estacions és Vall d'Hebron, on la sortida des de l'andana de la L5 fins al carrer es pot arribar a fer eterna, tan si vas per les interminables escales mecàniques (només ho fan alguns valents en bona forma) com si has d'esperar en les quilomètriques cues que es formen davant dels dos miniascensors de sortida.

Té cap mena de sentit que en algunes estacions de la L9/L10 amb menys moviment hagin posat gran quantitat d'ascensors de gran capacitat mentre Vall d'Hebron tothom s'amuntega en dos petits ascensors? Òbviament no.

Us convido que voteu aquesta enquesta de la qual aviat donarem el resultat:




Miquel
Administrador
Entrades: 4417
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dimecres 02/10/2019 19:59

Aviam, Vall d'Hebron L5 al final no podia estar més amunt, ja que te els túnels de L3 a dos nivells diferents, el de cotxeres a un, i el de la línia general més amunt. De totes formes, sí que penso que a l'accés costat muntanya, podrien haver muntat un parell d'ascensors més directes de L5 a vestíbul, fora del que és l'entorn de les barreres tarifaries (que queda més endins i diguem-ne, dins la zona de l'andana.
La cua de l'ascensor és per culpa de la gent que pot anar per les escales, que el satura. Aquesta tarda mateix ja he vist (per enèsima vegada) una petita baralla verbal entre usuaris, per a que deixin passar primer la gent amb cadira de rodes i cotxets.

I segons com, ja experiència pròpia de sempre que faig l'enllaç, fora d'hores baixes, acabes abans per les escales que no fent cua i esperant que l'ascensor faci totes les parades.


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 02/10/2019 20:08

Miquel ha escrit:
Dimecres 02/10/2019 19:59
La cua de l'ascensor és per culpa de la gent que pot anar per les escales, que el satura. Aquesta tarda mateix ja he vist (per enèsima vegada) una petita baralla verbal entre usuaris, per a que deixin passar primer la gent amb cadira de rodes i cotxets.
I no creus que potser això denota que l'estació està mal dissenyada? Per què un arquitecte o polític ha de decidir que els usuaris han de perdre el temps donant voltes per les escales quan hi ha solucions millors? És normal que passin aquestes baralles, i són signe inequívoc de que alguna cosa no funciona i de que l'estació no s'ha dissenyat pensant en les necessitats dels usuaris.

Per cert, si us hi fixeu hi ha lloc de sobres per posar dos ascensors d'alta capacitat al forat central de les escales. Sembla com si a última hora haguessin decidit no posar-los per estalviar-se diners o alguna cosa així:
Fitxers adjunts
vall-hebron-escales.jpg
vall-hebron-escales.jpg (164.14 KiB) Visualitzat 12890 cops



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 02/10/2019 21:53

Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 02/10/2019 21:59

I per què no podem tenir paciència i trigar el que s'hagi de trigar?



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 02/10/2019 22:09

Renfe445 ha escrit:
Dimecres 02/10/2019 21:59
I per què no podem tenir paciència i trigar el que s'hagi de trigar?
Perquè es tracta de que el metro sigui un transport ràpid i àgil, per moure grans fluxos de passatgers, i si és lent per a aquests a l'hora d'accedir i desallotjar les estacions, no compleix correctament la seva funció, al metro no ens volem entretenir, sobretot si hem d'anar a la feina o a estudiar. Per a fer servir la paciència tenim els autobusos (quan ens podem permetre escollir un o l'altre, clar), al metro s'hi va perquè anem de pressa.

Fes la pregunta a la inversa: per què estacions que no mouen tants passatgers, com per exemple Singuerlin, són més àgils d'accedir i de desallotjar que aquesta?



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 02/10/2019 22:41

Se supone que el tema de los ascensores, cuando hay mucho pasaje, esto se convierte en lo menos ágil del mundo, en cambio en estaciones más concurridas como Sagrera, las escaleras mecánicas aportan un flujo constante...

Creo que esto que acabo de decir me lo comentó un compañero de aquí.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 02/10/2019 23:22

Renfe445 ha escrit:
Dimecres 02/10/2019 22:41
Se supone que el tema de los ascensores, cuando hay mucho pasaje, esto se convierte en lo menos ágil del mundo, en cambio en estaciones más concurridas como Sagrera, las escaleras mecánicas aportan un flujo constante...

Creo que esto que acabo de decir me lo comentó un compañero de aquí.
Pues a la hora de la verdad, subir tantos pisos de escaleras mecánicas es de todo menos rápido. Lo que pasa es que en Sagrera (L9), con dos ascensores pequeños, normal que no vaya rápido...



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 03/10/2019 1:32

Crec que aquesta és una conversa que he tingut moltes vegades amb gent interessada en el transport públic i sembla que no s'entén: més enllà dels afeccionats al transport públic, la majoria de la societat no agafarà el metro en aquestes condicions. Molta gent no agafa el metro per no haver de baixar dos trams d'escales, molta. Ara imagineu-vos com de dissuasiu és la gran quantitat d'escales que hi ha en estacions com aquesta.

A més, la gravetat del tema recau en el fet que la dificultat i incomoditat d'aquesta estació en concret (i Sagrera L9/L10 és el mateix cas) ve provocada per un disseny deficient en el qual es va plantejar posar escales en comptes d'ascensors d'alta capacitat per poder transportar més gent, sense tenir en compte que la gent NO ESTÀ DISPOSADA a perdre el temps pujant les escales. El resultat és que una solució teòricament feta per poder fer sortir més gent alhora acaba amb tota la gent fent cues quilomètriques en dos ascensors minúsculs i les escales buides. Ho podeu comprovar qualsevol dia a qualsevol hora. I mentrestant altres estacions de la L9/L10 on es van instal·lar 7 o 8 ascensors d'alta capacitat un al costat de l'altre, estan desaprofitades totalment.

No em serveixen actituds tipus "a mi ja m'està bé perquè m'agrada caminar". Potser si tots plegats intentem tocar més de peus a terra i posar-nos en la pell de la gent "normal" aconseguirem que la gent agafi el transport públic. Si no... doncs seguirem com ara, que qui pot va en cotxe o en moto i arriba molt abans, començant pels que van dissenyar l'estació.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dijous 03/10/2019 2:13

L'escala mecànica té un avantatge, és un sistema constant. Estan disponibles en qualsevol moment, per tant és un sistema eficaç per absorbir passatge constant.

Els ascensors, en canvi, encara que siguin molt ràpids, no són un sistema constant, si l'ascensor no està disponible a on ets, has d'esperar a que arribi. Això els fa ineficaços per absorbir passatge constantment. A més que pot resultar conflictiu si hi ha molts passatgers que volen sortir de l'estació i tots els ascensors han de baixar, i els que volen entrar perden temps.

Per tant a estacions profundes amb demanda constantment elevada, malauradament les escales mecàniques són la solució (amb ascensors per a PMR, evidentment).

Altre problema dels ascensors és que resulten claustrofòbics per a algunes persones quan estan totalment plens.

Això sí, després si no s'ha estudiat bé la demanda de l'estació, ens semblarà inadequat el sistema emprat.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dijous 03/10/2019 2:15

122-042-132 ha escrit:
Dimecres 02/10/2019 21:53
Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!
Exactament és el que penso, no hi ha per tant.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 03/10/2019 7:51

Renfe445 ha escrit:
Dijous 03/10/2019 2:15
122-042-132 ha escrit:
Dimecres 02/10/2019 21:53
Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!

Exactament és el que penso, no hi ha per tant.
Que si, que la vostra opinió és aquesta, ningú no ho discuteix, però que a la hora de la veritat, i per molts estudis previs que fessin i tot, la gran majoria de gent prefereix els ascensors, i això és el que estem discutint. La gent vol donar el mínim de passos possibles, siguem realistes, potser ja no és tema d'anar més o menys ràpid per sortir, per què tanta gent espera ascensors quan hi han escales mecàniques? Alguna cosa falla.



davroca5
N7
N7
Entrades: 573
Contacta:

Entrada Autor: davroca5 » Dijous 03/10/2019 13:57

Hem de recordar que el tram de la L5 entre El Carmel i Vall d'Hebron és més aviat un projecte improvisat sobre la marxa arran l'esfondrament del Carmel, tal i com es veu al vídeo d'abaix. Vall d'Hebron havia de tenir escales mecàniques i 2 ascensors al mig de l'andana, i no dos accessos a cada punta de l'andana com hem acabat tenint. Si s'hagués fet el projecte original tindríem un enllaç molt més ràpid, però l'esfondrament va obligar a canviar el projecte per fer-lo més "segur" i concorde al terreny i a l'orografia de la zona.



Dit això, en el cas de les estacions amb ascensors o amb escales mecàniques a la L9/L10, la idoneïtat la marca la profunditat del pou i, sobretot, la demanda estimada a aquella estació, tal i com apareix al llibre sobre la L9/L10 escrit pel DPTOP al 2010. Tal i com podeu llegir i com heu comentat alguns abans, les escales mecàniques permeten absorbir un flux constant de passatge i, a més, poden ser utilitzades en cas d'emergència o si s'espatllen. En canvi, els ascensors de gran capacitat no poden abastir el mateix flux de passatgers ja que necessiten un temps per carregar, tancar portes, baixar/pujar, obrir portes, descarregar i tornar a carregar. No obstant això, en els últims anys estem trobant casos flagrants de retallades en estacions que inicialment havien de tenir escales mecàniques i han acabat tenint ascensors per tal de reduir costos (costa molt menys posar ascensors que escales, ja que no calen plantes intermèdies). Aquest exemple és el que ha passat a Zona Universitària L9, que s'ha utilitzat com a "conillet d'indies" per a exportar aquest model a la resta d'estacions del tram central per reduir costos (ascensors en comptes d'escales mecàniques, supressió de la pre-andana, etc).

Imatge

Imatge

Aquesta situació, al meu parer, pot suposar un risc molt greu d'aglomeracions sobretot de cara al tram central. Hi ha diversos renders recents d'algunes estacions com Sarrià que inicialment havien de tenir escales mecàniques i ara tindran 9-12 ascensors de gran capacitat. Una mala coordinació i funcionament d'aquests pot suposar un col·lapse als vestíbuls entre gent que vol accedir a la L9, gent que baixa d'un tren i gent que encara espera a pujar pel tren anterior (recordem que aniran cada 2-3 minuts al tram central). En canvi, amb escales mecàniques els passatgers entrarien i sortirien de les andanes i vestíbuls de forma constant, sense aglomeracions ni col·lapse. Aquesta futura situació la podeu veure a les estacions de Torrassa i Collblanc de L9 Sud quan hi ha MWC i els trens van cada 3 minuts plens de passatgers, sent una situació força semblant al que tindrem en hora punta al tram central. Us imagineu tota aquesta gentada intentant entrar a 3-4 ascensors de gran capacitat (els que hi hagi en aquell moment al vestíbul inferior)? Jo tampoc.



Personalment crec que si una estació ha de preveure X milers de persones al dia i aquesta demanda només pot ser absorbida per escales mecàniques, s'han de posar escales mecàniques, siguin o no considerades més lentes pels passatgers. Del contrari tindrem problemes greus (com els que ja passa a Zona Universitària L9 en hora punta) amb uns ascensors que ens van vendre com a "coordinats amb els trens" però que ha resultat ser rotundament fals, provocant aglomeracions als vestíbuls i augmentant els temps d'espera als ascensors quan potser en el temps que esperi l'ascensor el passatger ja podria haver pujat o baixat el pou per les escales mecàniques.


Salut!
#volemL9

Avatar de l’usuari
bigcoaster
N8
N8
Entrades: 953

Entrada Autor: bigcoaster » Dijous 03/10/2019 18:38

Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.

És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.

A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.

Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.


This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.

Avatar de l’usuari
Aeduh
N6
N6
Entrades: 307
Ubicació: Volpelleres

Entrada Autor: Aeduh » Dijous 03/10/2019 19:06

També s'ha de dir que els ascensor de la L9 son molt lents al obrir i tancar portes. A més, a vegades entres en un cicle infinit de no poder baixar perquè va arribant un regueró petit i constant de persones que volen entrar. Bastant exasperant.


Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 04/10/2019 11:23

bigcoaster ha escrit:
Dijous 03/10/2019 18:38
Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.

És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.

A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.

Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
Ei, doncs molt bona deducció, tens tota la raó!! Una sola escala canviaria molt!!



davroca5
N7
N7
Entrades: 573
Contacta:

Entrada Autor: davroca5 » Divendres 04/10/2019 13:55

bigcoaster ha escrit:
Dijous 03/10/2019 18:38
Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.

És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.

A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.

Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
Sí, jo també penso que si s'haguessin fet pous diagonals amb 3-4 escales d'accés seria millor, però els hi veig dos desavantatges. El primer, que si s'espatlla una de les escales llargues deixes sense servei al 30-50% de les escales, depenent de quantes hi hagi (amb el que això podria suposar a algunes estacions com Sarrià o Sagrera) i, per altra banda, aquestes escales sovint provoquen mareig perquè realment no veus el final (a més que van hiper ràpides, com al metro de Budapest). Potser una bona solució als pous de la L9 hagués estat posar-les "rodejant" les parets del pou i al mig els dos ascensors, però això ja és fer volar coloms perquè no soc enginyer :)

En qualsevol cas, la histèria i la psicosi col·lectiva i política de l'esfondrament del Carmel va obligar a refer tots els projectes constructius en marxa, ja sigui modificant els pous o augmentant la profunditat de la línia a alguns trams (+ profunditat és + seguretat però també + temps per entrar i sortir). Va ser una por ben legítima perquè es van esfondrar dos edificis sencers, però això ha provocat de retruc un augment dels temps de viatge entre el carrer i les andanes a la L9. És el que hi ha.
Aeduh ha escrit:
Dijous 03/10/2019 19:06
També s'ha de dir que els ascensor de la L9 son molt lents al obrir i tancar portes. A més, a vegades entres en un cicle infinit de no poder baixar perquè va arribant un regueró petit i constant de persones que volen entrar. Bastant exasperant.
A moltes estacions s'ha fet així a propòsit per desincenvitar l'ús dels ascensors a les persones que realment no els necessiten, i així intentar que agafin les escales (a La Sagrera per exemple s'ha fet).


Salut!
#volemL9

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Divendres 04/10/2019 14:29

bigcoaster ha escrit:
Dijous 03/10/2019 18:38
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Uns metres? Jo crec que són uns centímetres perquè l'inici i final de cada tram són junts. :)



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 04/10/2019 15:28

Renfe445 ha escrit:
Divendres 04/10/2019 14:29
bigcoaster ha escrit:
Dijous 03/10/2019 18:38
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Uns metres? Jo crec que són uns centímetres perquè l'inici i final de cada tram són junts. :)
Parles de La Sagrera o Vall d'Hebrón?
davroca5 ha escrit:
Divendres 04/10/2019 13:55
A moltes estacions s'ha fet així a propòsit per desincenvitar l'ús dels ascensors a les persones que realment no els necessiten, i així intentar que agafin les escales (a La Sagrera per exemple s'ha fet).
Doncs molt, molt èxit no és que hagin tingut...



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”