El tren de l'aeroport

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

El tren de l'aeroport

Entrada Autor: metring » Diumenge 31/01/2010 22:04

Llegiu aquest interessant article a http://quotidianitats.blogspot.com/2010 ... oport.html

Com els crancs: el tren de l'Aeroport

Imatge

Un oient de Rac1 va trobar, remenant hemeroteques, una perla interessant: l'any 1975 es podia anar a l'aeroport en tan sols 12 minuts mitjançant el nou servei ràpid que havia implementat la Renfe. Actualment el trajecte és de 18 minuts. Quan s'inaugurà, el servei s'oferia cada 15 minuts. La freqüència actual és de 30 minuts.

Val a dir algunes coses:

* La línia de l'Aeroport fou innovadora en el seu temps. No feia parades, i utilitzava una plataforma especial, separada de la resta de trens. El servei el prestaven les llavors moderníssimes unitats 440 (conegudes com a japoneses), algunes de les quals encara circulen actualment.

* Al cap de poc temps, veïns de Bellvitge i d'El Prat van començar a reclamar la parada dels trens a les respectives estacions. Alguna d'aquestes peticions va traduir-se en una pregunta parlamentària . L'aturada s'aconseguí a inicis dels vuitanta, el que implicava un augment de temps i també un canvi en la gestió del servei.

* La petició de què s'aturessin els trens a Bellvitge i el Prat s'argumentava en el fet de què els trens directes registraven una ocupació modesta, el que contrastava amb la saturació dels combois existents al corredor. De fet, cal recordar que en aquells anys el nombre de passatgers que anualment utilitzaven l'aeroport del Prat era més o menys similar al que actualment utilitzen l'aeroport de Girona (3 milions de passatgers).

* La relativa baixa demanda i el pas de tren directe a tren amb parades van forçar una revisió de la freqüència, que passà de 15 minuts a 20 minuts, i posteriorment fins a 30 minuts.

En definitiva, el que passa actualment amb la línia de l'Aeroport és que encara s'arrastra una decisió dels anys vuitanta que es prengué de manera temporal per optimitzar una infraestructura infrautilitzada i que no fou revertida en el seu moment. Amb l'agreujant de què bona part de les infraestructures específiques que es van cosntruir (com els viaductes a l'Hospitalet) van ser eliminades quan es va construir la línia d'alta velocitat.



Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Diumenge 31/01/2010 23:18

A mi el que més m'impacta és sàpiguer lo fàcil que seria millorar el servei...

Es podrien sumar a els ja existents serveis llançadora Aeroport-BCN (Sants, Gràcia, EDF) i fins i tot podria ser molt bona idea possar trens procedents de Martorell, que passant pel desaprofitat túnel del Gornal s'arrivessin a l'Aeroport, encara que fos un cada hora...

Em moro de ganes de veure com serà el servei quan l'L9 i els rodalies arribin a la "Terminal entre pistes"...



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 31/01/2010 23:27

El problema (o un dels problemes) és que, amb la tírria antiferroviària que impera en aquest país i que estrangula la infraestructura més enllà dels límits tolerables, ens hem quedat sense plataforma separada ni cap via per on passi un mínim de cinquanta mil trens en un dia.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dilluns 01/02/2010 1:20

Posa que el preu era de trenta pessetes. Al 1985 aproximadament, el preu era de 100 pts (Sants-Aeroport) amb aquelles cartolines grogues. En aquells temps, l'estació de Sants era il·luminada amb una mena d'hal·lògens grogosos. El viaducte amb tapis roulant diria que és el mateix, tot i que llavors penso que anava pintat de blau i groc (?)


Què és alló??

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 01/02/2010 14:39

metring ha escrit:el prestaven les llavors moderníssimes unitats 440 (conegudes com a japoneses), algunes de les quals encara circulen actualment.
Mai havia sentit el mot "japonesa" aplicat a una 440. Sempre que s'acostuma a parlar d'una japonsa, ens referim a locomotores 269 o similars. De tota manera, si bé és cert que els equips estan fabricats sota llicència Mitsubishi, són de fabricació espanyola.
Ah... però aquest no és el tema :D

metring ha escrit:l'any 1975 es podia anar a l'aeroport en tan sols 12 minuts mitjançant el nou servei ràpid que havia implementat la Renfe. Actualment el trajecte és de 18 minuts. Quan s'inaugurà, el servei s'oferia cada 15 minuts. La freqüència actual és de 30 minuts.
Temps mitjà 1975:
12 minuts trajecte + 7,5 minuts d'espera = 19,5 minuts BCN-Aeroport

Temps mitjà 2009:
18 minuts trajecte + 15 minuts d'espera = 33 minuts BCN-Aeroport

I ara ens gastem mil·lers de milions en fer arribar un metro a l'aeroport, que abans d'arribar-hi es fa un passeig turístic per tot el delta del Llobregat, i que al final acabarà trigant encara més que el patètic temps que fa actualment el tren.

Haurien de rodar caps, i molts.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Dilluns 01/02/2010 19:28

No es pot dir mes clar, hi ha coses que amb el temps van a pitjor...afortunadament en questio de moda "textil" la cosa sembla que ha anat una mica millor, vinga una mica de nostalgia del servei a L'Aeroport del Prat recent inaugurat, fins i tot hi havien flors a l'andana, aqui si que s'escau alló de "tiempos pasados fueron mejores"
Renfe 1 (Custom).jpg
Imatge Cuentame...
Renfe 1 (Custom).jpg (49.45 KiB) Visualitzat 7344 cops
renfe 3 (Custom).jpg
renfe 3 (Custom).jpg (7.96 KiB) Visualitzat 7343 cops
La veritat es que ens hauria de fer vergonya no haber cuidat aquest servei, alguns encara els hi tindria que fer mes vergonya, pero ja sabem el que hi ha, es lamentable que s'hagin de fer tants i tans gastos quan la solucio costaba ben poc.

Be els de l'aerobus estaran molt i molt satisfets, potser caldrà esperar al 2022 en que motos de neu faran aquest servei desde la plaça Catalunya i amb menys temps encara..segur..

Es curios pero que jo sapiga ningun mitjà de comunicacio s'en ha fet mai ressò d'aquesta questio, podria ser interesant...una carta a algun periodista e inclus al "director".



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 01/02/2010 23:22

faristol ha escrit:una mica de nostalgia del servei a L'Aeroport del Prat recent inaugurat, fins i tot hi havien flors a l'andana, aqui si que s'escau alló de "tiempos pasados fueron mejores"
I a sobre, quan arribaves a l'aeroport podies pujar a l'avió sense que t'humiliessin als controls fent-te passar gairebé despullat, i a dalt de l'avió t'obsequiaven amb menjar i tot tipus de serveis.

Ara, et tracten com si fossis un terrorista abans de pujar a l'avió i com un porc que va a l'escorxador quan ets dins.

Realment, el món millora dia a dia que dóna gust.



Marcel Estadella
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: Sabadell
Contacta:

Entrada Autor: Marcel Estadella » Dimarts 02/02/2010 9:37

Bon dia

El tema dels controls és patètic , i bastant fill de la paranoia . Fa gairebé un any em van explicar un cas que en mostra la "bona marxa" d'aquests controls . Un pare que havía de fer un viatge curt va fer servir la motxilla del seu fill per a entanforar-hi quatre coses . A la tornada la va buidar , inclosa la butxaca del davant que nova fer servir , i la sorpresa va ser que li van aparèixer una récua de petards de Sant Joan :cop :avall que havíen passat sense problemes el control de seguretat . Per no parlar del darrer esglai del vol Holanda-USA a on un personatge fitxat com a terrorista va poder pujar a l'avió amb el seu passaport original .

Pel que fa al sistema de viatjar , jo personalment no em queixo . El canvi en el tracte ha propiciat unes baixades de preus d'escàndol que ens ha permés de viatjar a tot arreu , i a mi personalment , m'interesa el viatge i no el ranxo d'astronauta que et donàven . A banda , el funcionament de les companyies hi ha vegades que resulta xocant per anomenar-ho d'alguna manera . Exemple (obtingut per tarifa web en minuts consecutius fa prop d'un any) :

Barcelona-Londres amb Iberia : 600 Euros . Amb British Airways 100 euros . El més divertit era que el vol de tornada era "operado por Iberia" i coincident en horaris amb el de Iberia de la tarifa que he apuntat......

Salutacions

Marcekl



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimarts 02/02/2010 12:17

algú fa servir el tren avui en dia? tenint en compte que et deixa a una terminal semi-abandonada


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 02/02/2010 22:32

Jo sí, m'hi porta des de la porta de casa, pràcticament, al preu d'un viatge integrat, i amb horaris fixes (els dos trens per hora). Per anar-hi a la T1 has de sumar 15 minuts de bus llençadora.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 02/02/2010 22:51

Mortadel·lo ha escrit:algú fa servir el tren avui en dia? tenint en compte que et deixa a una terminal semi-abandonada
Sí, tot i que a la tornada, hi ha vegades on val més la pena agafar el PR1, que fa un recorregut circular que en sentit aeroport significa una visita turística pel Prat, però de tornada et porta directe de la T-1 a l'estació per l'autovia, amb una parada intermèdia sense causar-li volta. D'aquesta manera, hi ha el doble de connexions cap a Barcelona i enllaços directes en sentit Vilanova.

Ara, queda meridianament clar que la connexió ferroviària és totalment millorable (per no dir coses més gruixudes).


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

xevi
N7
N7
Entrades: 606

Entrada Autor: xevi » Dijous 04/02/2010 8:53

A sobre de tenir un millor servei ferroviari el 1976, hem de tenir en compte que l'aeroport de Barcelona durant aquella època debia tenir un 5 milions de passatgers/any, no els 30 d'ara.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 05/02/2010 18:01

Vist des del balcó, dóna la sensació de que si es dediquen a la promoció d'un nou servei, no poden atendre els demés, com al circ emb el número dels plats que ballen damunt dels pals, amb la desgràcia de que no poden atendre-ho tot de cop. Els últims temps, la "niña bonita" és l'aerobús amb la nova concessió, a on en plena crisi s'han adquirit un grapat de nous busos que viatgen pràcticament buits empentant-se a les parades terminals, i que en el cas concret de Pl. Catalunya te'ls trobes fent temps a Pl. Universitat entorpint la circul·lació per tal que vagin sortint (igualment buits) els del final cap a l'aeroport altra vegada.

En el cas concret de l'aerobus, passen per l'autovia a partir de Pl. Espanya, una via afectada per l'anomenada velocitat variable, a on els vehicles no poden sobrepassar els 80kms en benefici de l'ecologia mentre les noves andròmines que es dirigeixen estèrilment cap a la T1 i la T2 circul·lant completament buïdes o amb una mínima ocupació.


Què és alló??

Enric
N7
N7
Entrades: 438

Entrada Autor: Enric » Dilluns 08/02/2010 13:07

Tinc a la memoria haber fet el viatge uns quans cops després de la inauguració, certament era un servei rápid, amb pocs minuts estabas al aeroport, i la veritát els cops que vaig fer el viatge tant si agafaba el avió com si era per plaer ferroviari si que anaban viatgers, no com ara pero tampoc estaban buides las unitats, per si algú no está al cas, que segur que sí, las 440 que van fer aquet servei, van estar fitxas durant molt temps, era la 440-031, 050 i la 056, cap d'ellas ara está per aquí, Xile i Brasil van ser el seu destí després, totes tres portaban espais per las maletas.

També algúna vegada Suisses 438 també las vaig trobar fent el recorregut i com no el prototip 445 també, unitát que es pasaba horas a Sants parada a una via.


;)



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 02/06/2016 18:33

Fa dies que m'he fixat en una cosa, anant en tren de Sants a Gavà, i avui veient un tren cap a l'aeroport en paral·lel, ho he vist millor: hi ha un moment en què les vies es separen, i la de l'aeroport va pujant a poc a poc, la de cap a Gavà arriba un moment en què passa per sota, i un cop surt d'allà, i clar, dedueixo que després la primera es desvia cap a la altra banda, es veu com un pont tallat, i que sort que el tren no va cap allà perquè sinó se'n anava a... :x És resta d'antic ramal? No sé si ho he explicat bé...



adriaesc
N7
N7
Entrades: 490
Ubicació: Llucmajor (L4)

Entrada Autor: adriaesc » Dijous 02/06/2016 18:57

metring ha escrit:Fa dies que m'he fixat en una cosa, anant en tren de Sants a Gavà, i avui veient un tren cap a l'aeroport en paral·lel, ho he vist millor: hi ha un moment en què les vies es separen, i la de l'aeroport va pujant a poc a poc, la de cap a Gavà arriba un moment en què passa per sota, i un cop surt d'allà, i clar, dedueixo que després la primera es desvia cap a la altra banda, es veu com un pont tallat, i que sort que el tren no va cap allà perquè sinó se'n anava a... :x És resta d'antic ramal? No sé si ho he explicat bé...
Et refereixes a això? http://www.trenscat.com/renfe/images/el ... 625186.jpg



Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dijous 02/06/2016 19:09

No és cap "pont tallat" d'un antic ramal ni res similar. És simplement que per construcció, aquest viaducte, és així.

Si fos qualsevol altre pont, creuaria les vies generals de la línia de Vilanova en perpendicular, de manera que tindria de llum uns 12 m o una cosa així (bastant poc). Però com el que ha de creuar per dalt és la via cap a l'aeroport, que s'acaba de separar de la general, ha de creuar amb molt poc angle, quasi en paral·lel. Així que acaba sent un pont molt més llarg (així a ull diria que sobre els 80 m deu fer), i a més no pot tenir columnes perquè a sota hi ha les altres vies. Total, que el que es fa és construir una pèrgola i posar la plataforma de la via superior recolzada a sobre.

Una imatge val més que mil paraules:

Imatge



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 02/06/2016 19:17

adriaesc ha escrit:
metring ha escrit:Fa dies que m'he fixat en una cosa, anant en tren de Sants a Gavà, i avui veient un tren cap a l'aeroport en paral·lel, ho he vist millor: hi ha un moment en què les vies es separen, i la de l'aeroport va pujant a poc a poc, la de cap a Gavà arriba un moment en què passa per sota, i un cop surt d'allà, i clar, dedueixo que després la primera es desvia cap a la altra banda, es veu com un pont tallat, i que sort que el tren no va cap allà perquè sinó se'n anava a... :x És resta d'antic ramal? No sé si ho he explicat bé...
Et refereixes a això? http://www.trenscat.com/renfe/images/el ... 625186.jpg
Mmm, des de la foto no s'aprecia bé el què dic, però serà això...
Javi M ha escrit:No és cap "pont tallat" d'un antic ramal ni res similar. És simplement que per construcció, aquest viaducte, és així.

Si fos qualsevol altre pont, creuaria les vies generals de la línia de Vilanova en perpendicular, de manera que tindria de llum uns 12 m o una cosa així (bastant poc). Però com el que ha de creuar per dalt és la via cap a l'aeroport, que s'acaba de separar de la general, ha de creuar amb molt poc angle, quasi en paral·lel. Així que acaba sent un pont molt més llarg (així a ull diria que sobre els 80 m deu fer), i a més no pot tenir columnes perquè a sota hi ha les altres vies. Total, que el que es fa és construir una pèrgola i posar la plataforma de la via superior recolzada a sobre.

Una imatge val més que mil paraules:

Imatge
El mateix que deia abans, que des de la imatge no ho veus bé, però entenc l'explicació. El que passa és que quan ho veus des del tren, qualsevol pensa "el tren de dalt desapareix!" o "caurà!" :)



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » Dijous 02/06/2016 20:11

Potser millor en perspectiva ?

Imatge



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 03/06/2016 12:24

uriol108 ha escrit:Potser millor en perspectiva ?

Imatge
No es veu...



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”