Tren del ciment

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Tren del Ciment (Ferrocarril turístic de l'Alt Llobregat)

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 05/04/2009 0:24

Font:
http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... CIMENT.pdf

Inici de temporada del Tren del Ciment i presentació
del llibre Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat

-El Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, que uneix La Pobla de Lillet amb el Museu
del Ciment de Castellar de N’Hug, entra en servei el proper dissabte 4 d’abril.
-El dilluns dia 6 d’abril a partir de les 17 h. es presentarà el llibre Ferrocarril Turístic
de l’Alt Llobregat, de Rafael Pradas, sobre el passat i el present del Tren del
Ciment. L’acte tindrà lloc a l’espai expositiu dedicat als Ferrocarrils secundaris,
industrials i turístics de la Vall del Llobregat, a la mateixa estació de La Pobla de
Lillet.
Barcelona, 1 d’abril de 2009

El Tren del Ciment, també conegut com el Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, inaugura
la seva nova temporada a partir d’aquest cap de setmana i estarà en servei fins el proper
1 de novembre. Coincidint amb l’entrada en funcionament del Tren, FGC presenta el llibre
Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, de Rafael Pradas, un recorregut per la història del
Tren del Ciment i la seva reconversió en actiu turístic de la zona. L’obra es presentarà el
proper dilluns dia 6 d’abril a partir de les 17 h. a l’espai expositiu dedicat als Ferrocarrils
secundaris, industrials i turístics de la Vall del Llobregat, a la mateixa estació de La Pobla
de Lillet.
La temporada del Tren del Ciment
El Tren del Ciment estarà obert al públic a partir del proper dissabte dia 4 d’abril i fins l’1
de novembre. Estarà en servei comercial durant tots els dies de vacances escolars de
Setmana Santa (del 4 al 13 d’abril) i també durant les vacances escolars d’estiu (del 20
de juny al 13 de setembre). També funcionarà tots els caps de setmana i festius des del 4
d’abril fins l’1 de novembre de manera ininterrompuda. La resta de dies, durant aquest
període, el Tren del Ciment resta a disposició de grups i escoles amb reserva prèvia.
Els horaris, el calendari de servei 2009 i les tarifes es poden consultar al web
http://www.trendelciment.cat. El telèfon d’informació del Tren del Ciment és el 972.73.20.26 i el
correu electrònic per reserves de grups i escoles és reserves@ferrocarrilturistic.cat.
Presentació del llibre Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat
L’acte de presentació del llibre Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, de Rafael Pradas,
tindrà lloc el proper dilluns a partir de les 17 h. a l’espai expositiu dedicat als
Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics de la Vall del Llobregat
, a la mateixa
estació de La Pobla de Lillet. Hi assistiran, a més de l’autor, el president d’FGC, sr. Joan
Torres, l’alcaldessa de La Pobla de Lillet, sra. Maria Carme Rosell i l’alcalde de Castellar
de N’Hug, sr. Josep Orriols.
2
Convocatòria especial de premsa
Els periodistes que assisteixin a l’acte estan convocats el proper dilluns dia 6 d’abril a les
16.30 h. a l’estació de La Pobla de Lillet del Tren del Ciment, mitja hora abans de l’inici de
la presentació del llibre.
És l’hora prevista per la sortida d’un tren que farà el recorregut des de La Pobla de Lillet
fins a Castellar de N’Hug perquè els assistents puguin gaudir del recorregut. La tornada
fins a l’exposició es farà amb cotxe.
Programa dia 6 d’abril 2009
16.30 h Viatge amb el tren des de la Pobla de Lillet fins a Castellar de N’Hug
Tornada fins l’exposició amb cotxes
17.00 h Inici de l’acte
Parlaments:
• President FGC, sr. Joan Torres.
• Alcalde de Castellar de N’Hug, sr. Josep Orriols.
• Autor del llibre, sr. Rafael Pradas.
• Alcaldessa de la Pobla de Lillet, sra. Maria Carme Rosell.
18.00 h Copa de cava
18.30 h Finalització de l’acte
Preguem confirmació d’assistència al telèfon 93.366.31.81 (premsa FGC)
Comunicació FGC http://www.trendelciment.cat
Lluita1714 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 05/01/2010 1:42, en total s’ha editat 1 vegada.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 05/04/2009 11:57

Hi ha algú al qui li vagi bé?



davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dijous 23/04/2009 8:38

Al Via Libre d'avui parlen de l'inici de temporada tren del ciment, el llibre
Esta línea discurre por el trazado de un antiguo tren industrial que servía para acarrear la producción de cemento del Clot del Moro hasta la estación de Guardiola de Berguedá, donde era transferida la carga a los vagones de los Ferrocarriles Catalanes, que llevaban la carga hasta Barcelona y ciudades intermedias. La línea, de ocho kilómetros, funcionó entre los años 1914 y 1963. Además del cemento, transportó otras mercancías y viajeros, y siempre estuvo gestionada por su empresa constructora, la cementera Asland.

Precisamente, además de evocar este pasado viajando en el carrilet, en la estación inferior hay instalada una exposición que presenta a los visitantes la historia de la red de ferrocarriles que tramó esta comarca del Bergueda. La riqueza minera de esta zona ha sido muy importante, y ésta fue la causa principal del establecimiento de una densa red de vías, las cuales atendían también a las decenas de industrias textiles que desde Berga hasta Manresa y, ya fuera de la comarca, se dispusieron a orillas del Llobregat, aprovechando la fuerza de sus aguas y generando un particular paisaje de colonias industriales.

Una nueva publicación
Portada de esta nueva publicación de FGC sobre el ferrocarril turístico.



El inicio de la temporada de viajes del tren ha sido escogido como una excelente oportunidad para presentar una publicación que recoge, desde una amplia mirada, el entorno de este ferrocarril turístico. “El Tren del Ciment. Ferrocarril Turistic del Alt Llobregat” es una publicación de FGC escrita por Rafael Pradas. Con una cuidada edición, el autor ha querido presentar el entorno de este recorrido ferroviario. Así, en sus 120 páginas, relata toda la historia de este ferrocarril, de los otros ferrocarriles, de la cementera, el legado de Gaudí, la historia empresarial, el patrimonio monumental, el propio tren turístico actual.

Escrita en catalán, la fotografía tiene un peso muy fuerte en este hermoso trabajo que permitirá disfrutar aún más del viaje a bordo del tren y de las múltiples excursiones que pueden hacerse en esta comarca, tan marcada por la actividad humana y con unos paisajes de impresionante belleza.
Pero a mes a mes posen el link a pagina de Trenscat i la cataloguen com "Página no oficial con excelente información sobre el tren "



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dijous 06/08/2009 17:01

Que es podria fer per revitalitzar aquest intent de tren turistic. Hi he anat un parell de vegades, i amb els que erem en el viatge no es podia pagar ni el gas-oli que gastava la locomotora.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 06/08/2009 17:08

A veure, explican's exactament què va passar, que no podien arrencar el tren perquè no hi havia gent? :nose



Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dijous 06/08/2009 18:10

Tot i lo bona que pugui ser la Schöma, aquest ferrocarril està clarament desaprofitat.
A veure, jo encara no sé ni com té èxit! Fa relativament poc vaig veure el dipòsit del Clot del Moro, on guarden material, i hi havia la locomotora a vapor originària per fer circular a la línia, amb uns cotxes de fusta coberts i autèntics. La locomotora està en ple estat de marxa, doncs ha arribat a circular fa un temps ja per una jornada del museu d'Astúries.
A mi, considero que en aquesta línia hi ha massa merchandising i poc valor, una de les poques coses bones és que s'ha reobert un traçat històric, i que la línia i els cotxes descoberts estan molt bé.
Per revitalitzar aquest ferrocarril? És ben senzill, que torni a funcionar la AM105: http://www.locomotoravapor.com/fotosupl ... _4762b.jpg


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 07/08/2009 9:08

De les locomotores originals de la línia només queda la número 13 que està en mans d'Industrias Lopez Soriano a Saragossa. En podeu veure una foto a: http://www.locomotoravapor.com/fotosupl ... sa%206.jpg. És una preciosa 020T Orenstein & Koppel.

Una germana bessona de la número 15 del Guardiola-Castellar està en mans del Regimiento de Zapadores Ferroviarios i la mantenen en ordre de marxa a Saragossa (estación militar de San Gregorio). En podeu veure una foto a: http://www.locomotoravapor.com/fotosupl ... enchel.jpg. Una altra bonica 020T Henschel.

La AM105 és original de la Azucarera Madrileña (AM) per a la xarxa interior de la fàbrica de La Poveda. És una autèntica raresa, doncs es tracta d'una locomotora de cinc eixos acoblats amb tènder separat de dos eixos. Per poder passar pels estrets radis de corba d'una via de 60 cm d'ample disposa de 4 eixos articulats, a més amb dos sistemes diferents. El principal problema que li impedeix circular per la línia del ferrocarril turístic és que no disposa d'instal·lació d'aire comprimit per als frens (cosa molt important en una línia amb pendents superiors al 40 ‰) ni tampoc d'electricitat.

L'actual Shöma, al tractar-se d'una locomotora de dos eixos, té un gran desgast de pestanyes i, segons tinc entès, se n'està valorant l'adquisició d'una de bogies que s'adapti millor a les corbes tancades del traçat. A més, tindria més potència, la qual cosa permetria augmentar la llargada dels combois. La locomotora actual es deixaria de reserva, per a trens de treball i per a reforç. A més, en un hipotètic cas d'explotació amb la AM105, no sé si la locomotora actual podria remolcar la composició sencera amb la locomotora de vapor en cas d'emergència.

Per potenciar la línia, a més de l'explotació a vapor que jo considero imprescindible (*), es podria allargar la línia fins a Guardiola (~ 8 Km), però passant pel costat oposat del riu que la carretera. Tot i que és una inversió molt elevada en diners difícilment justificable donades les necessitats generals que actualment té el nostre país.

* Per assegurar la tracció vapor caldria tenir una segona o tercera locomotora a vapor. Però també cal tenir en compte el problema del risc d'incendis forestals amb les guspires que expulsa la xemeneia en una locomotora vapor-carbó.

Salut !!
BB9200 ha escrit:Tot i lo bona que pugui ser la Schöma, aquest ferrocarril està clarament desaprofitat.
A veure, jo encara no sé ni com té èxit! Fa relativament poc vaig veure el dipòsit del Clot del Moro, on guarden material, i hi havia la locomotora a vapor originària per fer circular a la línia, amb uns cotxes de fusta coberts i autèntics. La locomotora està en ple estat de marxa, doncs ha arribat a circular fa un temps ja per una jornada del museu d'Astúries.
A mi, considero que en aquesta línia hi ha massa merchandising i poc valor, una de les poques coses bones és que s'ha reobert un traçat històric, i que la línia i els cotxes descoberts estan molt bé.
Per revitalitzar aquest ferrocarril? És ben senzill, que torni a funcionar la AM105: http://www.locomotoravapor.com/fotosupl ... _4762b.jpg


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Divendres 07/08/2009 12:51

I no seria possible: Bagà-Guardiola de Bergedà-La Pobla de Lillet- Fonts del llobregat, amb transit de pasatgers amb algun tipus d'automotor per la gent de la zona, i trens històrics, a més d'un funicular (al clot del moro n'hi ha 3 es poden reutilitzar :P ) Fonts del Llobregat-Castellar de N'hug, així es podria fer una zona turistica unida pel ferrocarril, amb 4 museus, i com a minim 2 zones de gran interes.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Divendres 07/08/2009 17:20

Doncs sí. De fet, ja és una zona que anava destinada al turisme ferroviari, amb el Museu del Transport, el museu de Cercs i el TMT de Vallcebre.
La inversió necessària per fer ressucitar les locomotores de vapor en aquesta línia és fins i tot més barata que comprar una dièsel, a la llarga surt també més beneficiós.
Del tema funiculars, recuperaria el de Núria i el de Montjuïc, potser per això millor seria un cremallera a l'estil Montserrat, hi ha 1 a la zona i una altra no gaire lluny.
En resum: Aquest ferrocarril podria tenir un gran interès a la zona, que no oblidem que actualment viu de la ramaderia i del turisme, després del tancament de les mines.


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Divendres 07/08/2009 19:52

No se fins hi tot es podria connectar castella de N'hug amb la Molina (que són a tocar en linia recta, però molt lluny per la carretera), un cop acabat el projecte que dic.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Divendres 07/08/2009 19:53

Toca tela... Amb un cremallera, agafem uns quants cotxes del Glacier Exprés amb el SportWagen, la nº6 i a tirar!
Se'n va parlar aquí: http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=3&t=9370


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 11/08/2009 11:15

Al diari Avui d'idem, dins el suplement d'estiu, hi ha un reportatge sobre el tren, explicant detalladament el recorregut.



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dimarts 11/08/2009 13:39

Però explica el recorregut actual o l'original des de Guardiola? En el primer cas una xorrada si no vaig errat, en el segon cas pot ser un bon article.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 11/08/2009 13:41

Ara no tinc el diari a la mà, però em sembla que la correcta és l'opció "xorrada" :P



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dimarts 11/08/2009 15:52

Per cert, algu sap perquè els trens d'ample de via 750mm, força estesos per qualsevol tipus de serveis a europa, poden anar a velocitats superiors a 50km/h, mentre que els de 600mm solen anar a velocitats ridicules, amb una diferencia de només 15cm (no he aconseguit trovar la velocitat maxima d'un tren de 600mm)


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 12/08/2009 9:44

El paràmetre que limita més la velocitat dels trens és l'acceleració lateral no compensada a les corbes i l'efecte llaç (lazo) a les rectes.

L'acceleració lateral no compensada és funció del radi de corba (no de l'ample de via). Es limita per la pèrdua de confort del passatge que viatja en el tren. El límit físic teòric que compromet el manteniment del tren damunt la via està molt més enllà. Per reduir aquesta diferència es van inventar els trens basculants i els talgo pendular.

L'efecte llaç (que, curiosament, teòricament augmenta quan augmenta l'ample de via) és aquell fenòmen pel qual els bogies d'un vehicle ferroviari van girant sobre un eix vertical mentre el cotxe o vagó va mes o menys recte. També es limita per la pèrdua de confort del passatge amb la instal·lació d'amortidors en posició horitzontal entre els bogies i la caixa dels cotxes.

Com que l'efecte llaç es produeix a velocitats molt més altes que l'acceleració lateral no compensada, el que realment limita la velocitat dels trens són els radis de corba molt més que no pas l'ample de via en si mateix.

Salut !!
marc ha escrit:Per cert, algu sap perquè els trens d'ample de via 750mm, força estesos per qualsevol tipus de serveis a europa, poden anar a velocitats superiors a 50km/h, mentre que els de 600mm solen anar a velocitats ridicules, amb una diferencia de només 15cm (no he aconseguit trovar la velocitat maxima d'un tren de 600mm)


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dimecres 12/08/2009 10:41

Es a dir el que limita la velocitat a qualsevol linia és en principi el radi de corba no?

Ara no se si és molt demanar, però existeix algun tipus de taula que relacioni el radi de corba amb la velocitat màxima permesa??, ho dic perquè el tren del ciment actualment fa tot el recorregut a uns 10Km/h, sense distingir rectes o corbes.


De nou al FTC

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimarts 05/01/2010 2:06

Rebatejo el fil perquè volia comentar algunes cosetes que he observat, i no hi havia cap fil genèric d'aquest trenet.

Bàsicament mirava si seria viable fer una proposta per al fil de propostes d'aquest fòrum, quan he pensat que el millor per connectar Castellbisbal (ben bé el centre) amb l'estació de renfe, era un aeri. 1km just separava les dues parades proposades, igual que l'Aeri d'Esparreguera. M'he preguntat quin dèficit produeix aquell aeri, que l'agafa poca gent i que cau lluny dels nuclis més densos de la població. Vaig buscar als comptes d'FGC en PDF, que es poden consultar al web, i m'he topat amb que és impossible saber-ho, ja que s'inclou dins la xarxa metropolitana, i que hi ha dèficit a tot arreu... però al 2008, la línia de La Pobla, va produir guanys, i en canvi, es conserven serveis turístics com el de Montserrat, Núria, o La Molina, que són altament deficitaris. Malgrat tot, són necessaris, ben bé un servei, si el teu objectiu és anar a fer turisme, òbviament. Però hi ha un trenet petit i discret, inaugurat fa uns anys que és deficitari i que per a mi és completament prescindible.

-121.800,00 € és el favor que ens fa aquell carrilet, que es paga dels nostres imposts... jo crec que es pot convertir en un Ecorail, i vosaltres, que en penseu?

http://www.fgc.cat/downloads/continguts ... 08_cat.pdf
Pagina 180


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Trenscat
N10
N10
Entrades: 2742
Ubicació: Terrassa-Estació del Nord
Contacta:

Entrada Autor: Trenscat » Dimarts 05/01/2010 8:53

Lluita1714 ha escrit:Rebatejo el fil perquè volia comentar algunes cosetes que he observat, i no hi havia cap fil genèric d'aquest trenet.

Bàsicament mirava si seria viable fer una proposta per al fil de propostes d'aquest fòrum, quan he pensat que el millor per connectar Castellbisbal (ben bé el centre) amb l'estació de renfe, era un aeri. 1km just separava les dues parades proposades, igual que l'Aeri d'Esparreguera. M'he preguntat quin dèficit produeix aquell aeri, que l'agafa poca gent i que cau lluny dels nuclis més densos de la població. Vaig buscar als comptes d'FGC en PDF, que es poden consultar al web, i m'he topat amb que és impossible saber-ho, ja que s'inclou dins la xarxa metropolitana, i que hi ha dèficit a tot arreu... però al 2008, la línia de La Pobla, va produir guanys, i en canvi, es conserven serveis turístics com el de Montserrat, Núria, o La Molina, que són altament deficitaris. Malgrat tot, són necessaris, ben bé un servei, si el teu objectiu és anar a fer turisme, òbviament. Però hi ha un trenet petit i discret, inaugurat fa uns anys que és deficitari i que per a mi és completament prescindible.

-121.800,00 € és el favor que ens fa aquell carrilet, que es paga dels nostres imposts... jo crec que es pot convertir en un Ecorail, i vosaltres, que en penseu?

http://www.fgc.cat/downloads/continguts ... 08_cat.pdf
Pagina 180
No tot es pot mesurar en rendibilitat econòmica pura i dura, també cal considerar la dinamització turística que produeix el Tren del Ciment a la zona i que no està contemplada en aquest dèficit. Convertir-ho en un Ecorail ho trobaria totalment fora de lloc.



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dimarts 05/01/2010 10:43

Es logic que el cremallera de Nuria i La Molina tinguin perdues per les grans inversions que s'hi fan. A mes perque us penseu que FMGP propietari d'ambdues instal·lacions va fer fallida?

Per cert Lluita1714 tens la dada exacta de les perdues de vall de Nuria al 2008, perque al 2007 vall de Nuria va tenir beneficis per primer cop :)


De nou al FTC

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”