Estació de Plaça Catalunya

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
pol
N7
N7
Entrades: 589

Estació de Plaça Catalunya

Entrada Autor: pol » Dijous 31/05/2012 16:22

Bona tarda,

He estat buscant informació sobre l'estació de Plaça Catalunya de Renfe i he trobat un buit d'informació entre els anys 1882 i el 1928. Segons aquesta pàgina web: http://fotosdebarcelona.com/blog/?p=701 Va existir una estació en superfície de la "Compañía de los Caminos de Hierro del Centro de Cataluña" que connectava amb la línia de Molins de Rei la qual va ser tancada al Novembre del 1882. A partir d'aquí no trobo informació fins a l'any 1928 en el qual segons he entès es va construir una estació terminal subterrània enllaçada amb Arc de Triomf.
Així doncs algú sap que va passar durant aquests anys? no va existir l'estació?

Gràcies!



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 31/05/2012 17:48

Efectivament, en els anys que dius no hi va haver estació de tren a la plaça de Catalunya (tret de la del Tren de Sarrià). De fet, es va tractar de dues estacions diferents. La primera va ser la del ferrocarril de Molins de Rei i Martorell que es va inaugurar el 1854 i es va tancar quan es va posar en funcionament la rasa del carrer Aragó (estava on ara hi ha la FNAC més o menys). I la segona va ser l'actual, que la "Compañía de los Caminos de Hierro del Norte" va construir com a terminal de rodalies de les línies de Manresa i Puigcerdà, juntament amb el tram des de l'estació del Nord i que es va inaugurar el 1932. I ja el 1977 , es va inaugurar el túnel d'enllaç entre Plaça Catalunya i Sants, que va permetre unir les línies de Manresa i Martorell, de manera que l'estació de Catalunya va tornar a tenir trens cap a Molins de Rei, Martorell i Sant Vicenç de Calders. Hi ha un llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell", de Carles Urkiola, on pots trobar tots els detalls sobre aquella primera estació de Plaça Catalunya i altres sobre aquella línia.



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dijous 31/05/2012 21:10

aquesta estació la va inaugurar el president Macià l'any 1932 juntament amb l'estació del Transversal. A la imatge apareix al costat d'un "pingüí".

Imatge



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 01/06/2012 10:18

WMD626 ha escrit:Efectivament, en els anys que dius no hi va haver estació de tren a la plaça de Catalunya (tret de la del Tren de Sarrià). De fet, es va tractar de dues estacions diferents. La primera va ser la del ferrocarril de Molins de Rei i Martorell que es va inaugurar el 1854 i es va tancar quan es va posar en funcionament la rasa del carrer Aragó (estava on ara hi ha la FNAC més o menys). .
Si no estic equivocat aquesta estacio estava al principi de la Rambla Catalunya, la que estaba on esta el FNAC (el triangle) era la antiga estacio del tren de Sarria i dels Ferrocariles de Cataluña



sagrering
N6
N6
Entrades: 273

Entrada Autor: sagrering » Divendres 01/06/2012 13:33

Puede ser que la Antigua Estación del Fc de Sarria fuera el Zurich ?? Yo he escuchado una leyenda urbana que decia que el reloj que habia estaba dentro del antiguo café era el de la antigua estación . :roll:



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Divendres 01/06/2012 18:17

Espero que aquesta foto, que va sortir a La Vanguardia, permetrà aclarir els dubtes. En primer terme apareix un comboi del Tren de Sarrià, en una estació en la seva mínima expressió, on ara hi ha el carrer Pelai (Sephora, oficina comercial de FGC, etc.) . I al fons, aproximadament on ara és el creuament Plaça Catalunya/Vergara, hi ha l'estació de Martorell. Els dos trens es creuaven només sortir de l'estació : El Tren de Sarrià passava per sobre del de Martorell per un salt de moltó a l'alçada de Balmes-Consell de Cent (aprox.).

L'1 de juliol de 1932, efectivament, el president Francesc Macià va inaugurar l'estació de plaça Catalunya i els trams de Metro Bordeta-Santa Eulàlia i plaça Catalunya-Arc de Triomf (per cert, "Arc de Triomf", en català, va ser el nom original de l'estació).La curiositat ferroviària d'aquella inauguració va ser que , com que els trens del Metro Transversal circulaven per la dreta i els de Norte, per l'esquerra, es va fer el viatge d'anada en metro i el de tornada en tren, sense haver de canviar d'andana.
Fitxers adjunts
Tren de Sarrià i Est Martorell.jpg
Tren de Sarrià i Est Martorell.jpg (51.11 KiB) Visualitzat 14056 cops



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 01/06/2012 22:05

Aquesta imatge gairebé bucòlica de la foto (des d'una perspectiva actual, és impensable que sigui feta al lloc que va ser feta), quant temps va perdurar, és a dir, durant quant temps allò era a camp obert, excepte per la banda de la ciutat, que era edificada des de l'Edat Mitjana?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dissabte 02/06/2012 11:03

BRILL 18 ha escrit:
WMD626 ha escrit:Efectivament, en els anys que dius no hi va haver estació de tren a la plaça de Catalunya (tret de la del Tren de Sarrià). De fet, es va tractar de dues estacions diferents. La primera va ser la del ferrocarril de Molins de Rei i Martorell que es va inaugurar el 1854 i es va tancar quan es va posar en funcionament la rasa del carrer Aragó (estava on ara hi ha la FNAC més o menys). .
Si no estic equivocat aquesta estacio estava al principi de la Rambla Catalunya, la que estaba on esta el FNAC (el triangle) era la antiga estacio del tren de Sarria i dels Ferrocariles de Cataluña
Sí, el Zurich era als baixos de l'antiga estació del tren de Sarrià/FFCC. Quan varen demolir l'antiga estació el cafè va quedar on era, però evidentment a dins de l'edifici nou.

L'antiga estació també eren oficines, hi havia la direcció de la companyia i després la d'FGC. Ja en temps d'FGC jo hi havia pujat a buscar el permís de fotografia. Era molt clàssic, com no podria ésser altrament, amb una escala ampla que pujava fent mitja volta, i a dalt la recepció i una sala d'espera amb fotografies i algun quadre, tot de temàtica de les línies d'FGC. Recordo un quadre, un oli, d'un perico totalment a dins d'un túnel amb l'estació de Provença al fons i el perico traient llum per les finestres laterals i frontals, era molt ben fet -què se'n deu haver fet?- Hi havia una moqueta clara i làmpades clàssiques. Crec, i d'això ja dubto més, que hi havia calefacció central amb uns radiadors d'aquells de ferro colat enormes amb peus, dels que pesaven "tona i mitja" (si algú n'ha hagut de moure'n algun ja sap de què parlo, el primer que penses és que és enganxat a terra o a una paret). Jo ho trobava força elegant, tot plegat.

Que quedi clar que estic parlant de memòria d'un lloc al qual només hi he anat... màxim quatre cops, sense passar de la sala d'espera, uns 25 anys enrere.



Avatar de l’usuari
pol
N7
N7
Entrades: 589

Entrada Autor: pol » Diumenge 03/06/2012 20:24

Haviam, pel que he entès, el 1926 es va inaugurar una primera estació del transversal, el 1932 es va inaugurar l'estació conjunta Transversal i Renfe (però llavors la línia de renfe que venia d'Arc de Triomf acabava allà) i als 70 es va remodelar l'estació fent el túnel Catalunya-Sants. Va ser així doncs? Gràcies per tota la informació aportada!



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 04/06/2012 10:24

pol ha escrit:Haviam, pel que he entès, el 1926 es va inaugurar una primera estació del transversal, el 1932 es va inaugurar l'estació conjunta Transversal i Renfe (però llavors la línia de renfe que venia d'Arc de Triomf acabava allà) i als 70 es va remodelar l'estació fent el túnel Catalunya-Sants. Va ser així doncs? Gràcies per tota la informació aportada!
Efectivament, la linea de Manresa i de Puigcerda de NORTE i despre RENFE acabava a Pza Catalunya fins que es va fer la conexio amb Sans



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dilluns 04/06/2012 18:41

Efectivament. La primera estació de plaça Catalunya del Metro Transversal (inaugurada l'any 1926) tenia només dues vies i estava on ara és el túnel direcció Universitat. En el cantó muntanya (és a dir, direcció Bellvitge) encara he pogut veure alguns antics anuncis d'aquella estació (del "Bank of London and South America), que més tard es van tapar amb una capa de pintura blanca.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dilluns 04/06/2012 18:43

Guigui ha escrit:Aquesta imatge gairebé bucòlica de la foto (des d'una perspectiva actual, és impensable que sigui feta al lloc que va ser feta), quant temps va perdurar, és a dir, durant quant temps allò era a camp obert, excepte per la banda de la ciutat, que era edificada des de l'Edat Mitjana?
Jo diria que la cosa no devia passar dels anys 80 del segle XIX, que és quan van enderrocar l'estació de Martorell i devien obrir ja el carrer Bergara i la Ronda Universitat.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1629
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimarts 05/06/2012 13:03

WMD626 ha escrit:Espero que aquesta foto, que va sortir a La Vanguardia, permetrà aclarir els dubtes. En primer terme apareix un comboi del Tren de Sarrià, en una estació en la seva mínima expressió, on ara hi ha el carrer Pelai (Sephora, oficina comercial de FGC, etc.) . I al fons, aproximadament on ara és el creuament Plaça Catalunya/Vergara, hi ha l'estació de Martorell. Els dos trens es creuaven només sortir de l'estació : El Tren de Sarrià passava per sobre del de Martorell per un salt de moltó a l'alçada de Balmes-Consell de Cent (aprox.).
Fotografia històrica. Molt interessant WMD 626. Tot i que la ubicació era per sobre de la Ronda, pràcticament a l'alçada de la actual Rambla de Catalunya, amb la Ronda de La Universitat, tal com molt bé comenta en Brill 18. Salut!



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimarts 05/06/2012 20:07

Ho sento, però no puc estar d'acord amb en Brill 18 i en 122-042-132. Tinc diverses proves de que aquella estació havia d'estar més avall de la Rambla de Catalunya. HI ha alguna altra foto on es veu amb més claredat el lloc on estava (el problema és que no la vaig saber penjar: algú em pot explicar com fer per a reduir una foto per penjar-la al fòrum?) :nose , i que és més avall. Encara més, hi ha un plànol de l'estació (l'intentaré penjar) on es veu l'enllaç que estava previst amb el Tramvia de Circumval·lació per a transportar mercaderies. I el Tramvia de Circumval·lació passava pel que ara és la Ronda Universitat. De la posició d'aquest enllaç en resulta que l'estació estava per sota. També sabem que la Ronda Universitat no es va poder obrir fins que es va enderrocar l'estació (cosa que no hagués passat d'estar a la Rambla de Catalunya) D'altra banda, crec que simplement mirant la foto ja es veu que una estació estava al costat de l'altra (la Rambla Catalunya quedaria molt més amunt) . I encara em remeto als autors "antics" que l'expliquen que l'estació estava on després es va construir el "Teatro Ribas, antiguo Eldorado", que estava al carrer Vergara. D'altra banda, les estacions es feien a tocar de les antigues muralles, i així es van fer la de França i la primitiva de Mataró, i per descomptat, també les de Martorell i Sarrià, i la muralla passava a fregar l'actual carrer Pelai (de fet, l'estació de l'FSB es va fer sobre un antic torreó de la muralla) . I afegim encara que la Rambla Catalunya era,el 1854, simplement una riera, o sigui que difícilment s'hi hauria construit una estació. Llavors queda clar: el tren de Martorell sortia de l'estació situada a l'actual plaça Catalunya entre Vergara i Ronda Universitat, i sortia direcció nord i esquivant la Riera d'en Malla (és a dir, la Rambla de Catalunya).
Torno a insistir que, si podeu, us feu amb el llibre "El carril de Molins de Rei i Martorell", on tot això està explicat perfectament amb fotos i gràfics.

Salut!!!



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dimecres 06/06/2012 10:33

Be, buscant per internet he trobat aquesta informacio que poder ens ajudara una miqueta, semble ser que la estacio estaba al costat de una casa de nomGibert, a la foto podem veure la casa i l'estacio al costat, al fons per poder fer se una idea es veu l'edifici de l'universitat,: La Pza catalunya no tenia la configuracio actual, a la part alta al canto on ara hi han las fonts hi havia edificacions, entre ella la casa Gibert. Per tant podem pensar que l'estacio es trobaba on ara es la Ronda Universitat, Penjo tambe un planol de la zona, on en groc indica l'ubicacio de la casa i al costat es veu l'estacio amb las vias dibuixadas i el recorregut
Per tant penso que podem asegurar que l'estacio de Martorell es trobaba a on ara es La Ronda Universitat al principi de l'actual Rambla Catalunya
Fitxers adjunts
PLAA_C~1.JPG
PLAA_C~1.JPG (70.39 KiB) Visualitzat 13620 cops
cerda2.jpg
cerda2.jpg (65 KiB) Visualitzat 13620 cops



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimecres 06/06/2012 16:42

Bé, ens anem aproximant... Aquesta foto (no sé com quedarà al final) ens permet donar més pistes. Es veu l'entrada principal de l'estació i el que podria ser que ja seguís la retícula de l'Eixample (hi ha com dos solars separats per un carrer, que podría ser el carrer Vergara). I les cases que es veuen al fons, sí que podrien ser ja de la Rambla de Catalunya.
Fitxers adjunts
Estació PCatalunya.jpg
Estació PCatalunya.jpg (4.7 KiB) Visualitzat 13577 cops



cornella
N1
N1
Entrades: 9

Entrada Autor: cornella » Dissabte 23/06/2012 13:10

LLavors entnc que la compañia de los caminos de hierro van desviar les linias de Rodalies de l'Estació del Nord a Plaça Catalunya i de l'Estació del Nord sortin els Regionals. :o Per flipar!



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Diumenge 24/06/2012 11:57

cornella ha escrit:LLavors entnc que la compañia de los caminos de hierro van desviar les linias de Rodalies de l'Estació del Nord a Plaça Catalunya i de l'Estació del Nord sortin els Regionals. :o Per flipar!
Eing?



evody
N6
N6
Entrades: 184

Entrada Autor: evody » Divendres 20/07/2012 11:30

Enten que vols dir que amb la construcció del ramal subterrani de l'estació del nord a plaça catalunya els rodalies de Nord passaren a tenir origen final amb aquesta estació?

Y si, l'estacio de Granollers es trobava a la Ronda Universitat, dons així hu va plasma Cerda en els seus planols de 1860's

Les muralles de Barcelona en la seva part nord passavent per els actuals carrers de Pelai i Fontanella y no per les Rondes Universitat i Sant Pere contrariamente al que mols pensen i que es un error corrent degut a la nomenclantura dels carrers.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dissabte 21/07/2012 20:20

Efectivament. Els rodalies de Nord (línies de Manresa i Sant Joan de les Abadesses/Puigcerdà) van tenir la terminal a Plaça Catalunya des de 1932 a 1977. Ara bé, l'estació que hi havia hagut a plaça Catalunya no era la de Granollers (que estava on ara hi ha l'estació de França) sinó la de Molins de Rei.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”