Fàbriques Ciutat de Barcelona desmantellades apartir de 1966

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
un1ka
N1
N1
Entrades: 5

Fàbriques Ciutat de Barcelona desmantellades apartir de 1966

Entrada Autor: un1ka » Divendres 31/05/2013 1:24

Avui parlant amb un amic que ja té la seva edad m'ha comentat que les fàbriques de Barcelona es van començar a desmentallar de forma seriosa apartir de 1966.

Parlant han sortir noms de fàbriques com Plateries Rivera, Cartons Rius que per cert es veia el dipòsit d'aigua desde on avui dia es el centre comercial de les Glòries.

Fàbriques com les Begudes D de Sandaru a la desapareguda barriada de la Rivera.

Un home em va asegurar que portava en burro la fruita cap al Poble Nou amb burro el burro anava desde el Prat del LLobregat fins aquests barri. La Farinera del Clot on també amb burro es portava la farina fins l'Estació de Mercaderies del Clot.

en fi... Buscant i buscant desde 1966 han tancat Martini Rosi al poblenou, Transport de pernils desde l'Estació del Nord fins a Galícia, La Fàbrica de Olis Solsona al carrer Marina molt aprop antiga platja de vies de l'Estació del Nord, Fabra i Coats a Sant Andreu, Can Girona i per no dir que encara crec que al Poble nou hi ha en funcionament alguna fàbrica curiosa que era una colònia al poble Nou i que estaà en funcionament de producció encara avui dia, buscaré més informació.

m'agradaria dedicar aquest fil a totes les fàbriques que han tancat o encara estan en servei de la ciutat de Barcelona ja que elles van ser les causants que el Ferrocarril es desenvolupés i estaría bé que aportessin qui ens pogui ajudar per quines estacions de Renfe es carregavent les Mercaderies i si primer es transportavent en burro o camió.

:ok



França451
N9
N9
Entrades: 2238
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Divendres 31/05/2013 15:18

Más bien yo veo que es al revés. Primero cierra el ferrocarril, y como dichas fábricas carecen de sentido, caen después. ¿no?


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 03/06/2013 11:21

França451 ha escrit:Más bien yo veo que es al revés. Primero cierra el ferrocarril, y como dichas fábricas carecen de sentido, caen después. ¿no?
No. Les fàbriques van anar desapareixent perquè sortia més a compte (a curt termini) vendre els terrenys de la fàbrica i construir pisos que mantenir la fàbrica al lloc. Diga-li especulació, diga-li "pelotazo", diga-li "agafa els calers i corre". Per això ara estem on estem, molts pisos però enlloc per anar a treballar.

Antigament les mercaderies de Barcelona es carregaven a tres estacions: Sants, Sagrera i Poblenou. Corresponen a les dues principals àrees de concentració de fàbriques: Poblenou i Sants. Poblenou ha desaparegut èl tràgic desmantellament de la línia litoral, mentre que Sants i Sagrera (algun dia) han estat reconcebudes com les grans estacions de passatgers, aprofitant l'enorme espai que ocupaven.
Això de tota manera dependria de l'època que tractem, ja que Sagrera és més nova i abans existia Clot que va desaparèixer.
I tot això, sense comptar les càrregues que es feien directament dins del port, tant o més importants.



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dilluns 03/06/2013 21:30

wefer ha escrit:
França451 ha escrit:Más bien yo veo que es al revés. Primero cierra el ferrocarril, y como dichas fábricas carecen de sentido, caen después. ¿no?
No. Les fàbriques van anar desapareixent perquè sortia més a compte (a curt termini) vendre els terrenys de la fàbrica i construir pisos que mantenir la fàbrica al lloc. Diga-li especulació, diga-li "pelotazo", diga-li "agafa els calers i corre". Per això ara estem on estem, molts pisos però enlloc per anar a treballar.

Antigament les mercaderies de Barcelona es carregaven a tres estacions: Sants, Sagrera i Poblenou. Corresponen a les dues principals àrees de concentració de fàbriques: Poblenou i Sants. Poblenou ha desaparegut èl tràgic desmantellament de la línia litoral, mentre que Sants i Sagrera (algun dia) han estat reconcebudes com les grans estacions de passatgers, aprofitant l'enorme espai que ocupaven.
Això de tota manera dependria de l'època que tractem, ja que Sagrera és més nova i abans existia Clot que va desaparèixer.
I tot això, sense comptar les càrregues que es feien directament dins del port, tant o més importants.

Hola a todos:
Veo en falta Barcelona-Vilanova (o norte), y quizás más que "Poblenou" seria Bogatell. También puntualizar que Morrot, no siempre ha sido una terminal de contenedores, antiguamente tenia sus muelles de carga,y no en exclusiva para el Puerto, puesto que el puerto tenia su propia estación "Barcelona Puerto", en el paseo de Colón, la carga de las mercancias del puerto se efectuaban o bien al costado del buque o bien en los tinglados, puesto que los diferentes muelles disponian de vias junto a los tinglados y junto a las lineas de atraque.
Saludos.
Euromed



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dilluns 03/06/2013 21:51

Hola a todos:
Quizás la lista seria interminable.Fabricas de la importacia como "La España Industrial", "Motor Iberica" "Pegaso","SAESA" (Fabricante entre otros, de aparatos de via, o cambios de agujas),"CELO" (Esta contaba con ramal ferroviario,con locomotora propia), "Can Torras" (Ramal que salia desde la via de la Estación de Francia, a Pl.Glorias,cerca de la C/ Pere IV),MACOSA,FORET,etc. y así un sin fin de fabricas, las cuales tambien arrastraron, a salir de Barcelona a empresas dedicadas al transporte en camión.Independientemente de la operación inmobiliaria, la cual también era aprovechada para modernizar unas instalaciones obsoletas,tambien sirvieron para liberar a la ciudad de mucho tráfico de camiones, y en muchos casos de molestos humos y olores,auque hay que reconocer que esto implicó a mucha gente a desplazarse fuera de la ciudad, para poder seguir trabajando.
Saludos.
Euromed



3gracia
N3
N3
Entrades: 26

Entrada Autor: 3gracia » Dimecres 05/06/2013 1:24

wefer ha escrit:
França451 ha escrit:Más bien yo veo que es al revés. Primero cierra el ferrocarril, y como dichas fábricas carecen de sentido, caen después. ¿no?
No. Les fàbriques van anar desapareixent perquè sortia més a compte (a curt termini) vendre els terrenys de la fàbrica i construir pisos que mantenir la fàbrica al lloc. Diga-li especulació, diga-li "pelotazo", diga-li "agafa els calers i corre". Per això ara estem on estem, molts pisos però enlloc per anar a treballar.

Antigament les mercaderies de Barcelona es carregaven a tres estacions: Sants, Sagrera i Poblenou. Corresponen a les dues principals àrees de concentració de fàbriques: Poblenou i Sants. Poblenou ha desaparegut èl tràgic desmantellament de la línia litoral, mentre que Sants i Sagrera (algun dia) han estat reconcebudes com les grans estacions de passatgers, aprofitant l'enorme espai que ocupaven.
Això de tota manera dependria de l'època que tractem, ja que Sagrera és més nova i abans existia Clot que va desaparèixer.
I tot això, sense comptar les càrregues que es feien directament dins del port, tant o més importants.
Pues en el programa de 30 minuts de TV3 'aquest diumenge passat diuen que tornen les fàbriques

"Els efectes devastadors de la crisi econòmica sobre l'ocupació fan de la reindustrialització l'autèntica arma de futur. Analitzem les opcions i les dificultats de tornar a la indústria centrant-nos en el cas concret d'Igualada."

Font:

http://www.tv3.cat/30minuts



Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Divendres 26/07/2013 1:35

por cierto podria volver a ser SAGRERA una estacion de mercancias?

Ya que quieren que Sagrera tenga de TODO, Bus, taxi , metro, Rodalies, Media Distancia y AVe. Pues podrian poner un TRAM CARGO, hay ciudades dónde el trammvia se hace servir para llevar mercancias. Se podria conectar la T4 hasta l'Estació de França i de allí hasta el Puerto. De Glories se podria hacer un desvio hasta Sagrera i todas las mercancias que hoy dia se llevan en camión a los hoteles o bares podrian ir en Tram, que os parece?

:ok


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 26/07/2013 12:24

I del tramvia a l'establiment en qüestió, com els portes?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Divendres 26/07/2013 12:28

Guigui ha escrit:I del tramvia a l'establiment en qüestió, com els portes?
Vías muertas para carga y descarga, si esta todo inventado.



gatvell
N8
N8
Entrades: 1151
Facebook: https://www.facebook.com/CalafontNatural
Contacta:

Entrada Autor: gatvell » Divendres 26/07/2013 13:58

Per fer un espai de vies de mercaderies i càrrega i descàrregar de mercaderies, caldria tindre present lal circulació de camions en superfície i els seus accesos, segregació de vies per a mercaderies, si venen de Can Tunis, passaran per Sants i Plaça Catalunya?
La idea es molt bona, ho admento, però cal desenvolupar-la molt i estudiar-la molt bé.
Fem-ne un fil i a veure que en surt.


Fabrico artesanalment, productes ecològics de neteja de la llar i d'higiene corporal.
https://calafont.cat/botiga

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dissabte 27/07/2013 0:11

gatvell ha escrit:Per fer un espai de vies de mercaderies i càrrega i descàrregar de mercaderies, caldria tindre present lal circulació de camions en superfície i els seus accesos, segregació de vies per a mercaderies, si venen de Can Tunis, passaran per Sants i Plaça Catalunya?
La idea es molt bona, ho admento, però cal desenvolupar-la molt i estudiar-la molt bé.
Fem-ne un fil i a veure que en surt.
Gatvell merci

ja he creat nou fil es diu Tram de Mercaderies a Barcelona


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dissabte 27/07/2013 19:00

Hola a tothom:
En relació al assumpte de les antigues fábriques he pujat una foto al imatges per a la historia en que es veu el carrer maquinista de Barcelona (Barri Barceloneta) amb les vies que ellaçaven la fabrica amb la xarxa de RENFE desde el Port de Barcelona. http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 19#p222219
Salutacions



Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Diumenge 28/07/2013 20:55

Euromed ha escrit:Hola a tothom:
En relació al assumpte de les antigues fábriques he pujat una foto al imatges per a la historia en que es veu el carrer maquinista de Barcelona (Barri Barceloneta) amb les vies que ellaçaven la fabrica amb la xarxa de RENFE desde el Port de Barcelona. http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 19#p222219
Salutacions
Moltissimes gràcies !!!


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5698
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 29/07/2013 10:25

Com a recomanació colateral, vaig descobrir aquest llibre visitant una altra exposició a la Fabra i Coats, i és una meravella si us agrada el tema. No hi són totes les que eren, però eren totes les que hi són:

http://www.lacentral.com/web/book/?id=9788493751159

(Per comparar amb el preu que demanen per un de l'edició original):

http://www.todocoleccion.net/barcelona- ... ~x26811646


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dilluns 05/08/2013 12:51

referent a l'antiga fàbrica Folch que va començant amb el sistema fabril de vapor arribant a ser una destil.laria fàbrica de Gel farinera i finalment magatzems.

encara es conserva la xemeneia ja que a Catalunya hi ha una llei molt ben feta que obliga a conservar totes les antigues Xemeneies com a símbol del passat fabril.

Aquesta xemeneia tocant les ronda litoral i aprop de l'estació de Ciutadella aprop on estava l'antic pas a nivell del Ramal Marina.

Tinc una pregunta jo recordo de petit al agafar qualsevol tren vía antiga de Mataró mirant per la part esquerra de la finestra del tren abans d'arribar a la fàbrica Folch es veia com les vies direcció Ramal Glòries s'anavent pujant de nivell i les que jo hi anava baixavent de nivell fins arribar a l'alçada de la fàbrica folch que aquí vull que algú em respongui siusplau la fàbrica folch quedava a la part esquerra del tren o dreta? Perque no ho recordo exactament.

Tenin encompte que el tren va direcció mataró per Ramal marina oi!


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Divendres 09/08/2013 17:14

Prop de l'estació de Norte, al carrer Marina cantonada Ali Bey hi havia la factoria dels "Aceites Sensat" que ocupava un quart de mansana, desapareguda a primers dels anys 70 i avui un bloc de pisos. A part d'envasar oli per a la venda al detall, la principal activitat era l'exportació d'aquest producte. A la porta de Marina hi havia un gran rètol amb les lletres metàl.liques de molt gran tamany perforades amb el nom de Sensat.

Per cert, el pont de Marina entre les antigues vies del tren i el carrer Ausiàs March està canviant d'aspecte per a la remodelació d'aquest tram viari al baixar al seu nivell al del carrer Ali Bey, que fins ara estava tallat pel pont. De moment les obres afecten el vial direcció mar i per l'estat de les obres crec que abans d'octubre podríem veure un nou aspecte a aquesta zona de Barcelona.

jms



Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Divendres 09/08/2013 17:26

jms ha escrit:Prop de l'estació de Norte, al carrer Marina cantonada Ali Bey hi havia la factoria dels "Aceites Sensat" que ocupava un quart de mansana, desapareguda a primers dels anys 70 i avui un bloc de pisos. A part d'envasar oli per a la venda al detall, la principal activitat era l'exportació d'aquest producte. A la porta de Marina hi havia un gran rètol amb les lletres metàl.liques de molt gran tamany perforades amb el nom de Sensat.

Per cert, el pont de Marina entre les antigues vies del tren i el carrer Ausiàs March està canviant d'aspecte per a la remodelació d'aquest tram viari al baixar al seu nivell al del carrer Ali Bey, que fins ara estava tallat pel pont. De moment les obres afecten el vial direcció mar i per l'estat de les obres crec que abans d'octubre podríem veure un nou aspecte a aquesta zona de Barcelona.

jms
Ostres tens fotos d'aquesta nova obra per cert no s hauran carregat per del pont?

per cert ja un home gran de la zona em va informar sobre olis sensat en aquell mateix bloc de pisos que dius esta el pont de marina molt aprop allò a quedat afectat per les obres?

no treurant les escales aquelles per baixar que hi habien oi?


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Divendres 09/08/2013 23:24

sortrens ha escrit:
jms ha escrit:Prop de l'estació de Norte, al carrer Marina cantonada Ali Bey hi havia la factoria dels "Aceites Sensat" que ocupava un quart de mansana, desapareguda a primers dels anys 70 i avui un bloc de pisos. A part d'envasar oli per a la venda al detall, la principal activitat era l'exportació d'aquest producte. A la porta de Marina hi havia un gran rètol amb les lletres metàl.liques de molt gran tamany perforades amb el nom de Sensat.

Per cert, el pont de Marina entre les antigues vies del tren i el carrer Ausiàs March està canviant d'aspecte per a la remodelació d'aquest tram viari al baixar al seu nivell al del carrer Ali Bey, que fins ara estava tallat pel pont. De moment les obres afecten el vial direcció mar i per l'estat de les obres crec que abans d'octubre podríem veure un nou aspecte a aquesta zona de Barcelona.

jms
Ostres tens fotos d'aquesta nova obra per cert no s hauran carregat per del pont?

per cert ja un home gran de la zona em va informar sobre olis sensat en aquell mateix bloc de pisos que dius esta el pont de marina molt aprop allò a quedat afectat per les obres?

no treurant les escales aquelles per baixar que hi habien oi?
Sortrens,el nivell del carrer Marina i les escales del carrer Ali Bei del costat Arc de Triomf fins al carrer Ausiàs March ja son història.

jms



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”