Dubte estació Plaça Catalunya FGC

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
Henry 030
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Barcelona (Verdaguer L4-L5)

Dubte estació Plaça Catalunya FGC

Entrada Autor: Henry 030 » Dimecres 13/11/2013 17:59

Hola,

Enceto aquest fil amb la intenció de preguntar uns dubtes que tinc relacionats amb l'estació Plaça Catalunya d'FGC soterrada el 1929.

Em sona haver llegit que en el soterrament es va construir tota la infraestructura actual de l'estació, és a dir, les dues naus bessones, la del carrer Bergara, l'espai que ocupà l'Avinguda de la Llum i els vestíbuls i accesos, però que en el moment de la inauguració el 1929 només es van inaugurar els accessos i vestíbuls i la nau de les vies 1 i 2, tots aquests espais inacabats en quan a ornamentació i sense instal·lar les escales mecàniques. El passadís entre vestíbuls es va finalitzar el 1940 passant a ser l'Avinguda de la Llum. Ara vé la pregunta: algú sap quan es van acabar i obrir els altres espais, és a dir, la nau de les vies 3 i 4 i la del carrer Bergara? I el motiu pel qual van restar sense acabar durant anys?

Gràcies


Volem un museu del transport a Barcelona!!!

Avatar de l’usuari
Albert Llauger
N5
N5
Entrades: 129
Ubicació: Barcelona (Joanic L4)

Entrada Autor: Albert Llauger » Dilluns 18/11/2013 12:48

Hola Henry,

El dia de la inauguració del soterrament a la premsa de la època es va fer menció de l'esdeveniment i van ser descrites les dimensions monumentals de l'estació Plaça Catalunya, encara que es va inaugurar, segons els diaris, en un estat inacabat de l'enrajolat d'andanes i vestíbuls i provisionalment sense escales mecàniques. Efectivament, el 1929 només es va posar en funcionament la nau de les vies 1 i 2, quedant les altres dues naus inacabades i sense vies. L'Avinguda de la Llum va obrir el 1940 aprofitant la galeria que unia els accessos de Pelai/Bergara i el del Zurich compartit amb el Gran Metro. Les altres dues naus ( la de les vies 3 i 4 i la del carrer Bergara) es van finalitzar i posar en funcionament l'any 1959 degut a la gran demanda de trens que hi havia des de l'obertura de la linia de Balmes uns anys abans i que col·lapsava les vies 1 i 2 de l'estació. Suposo que el fet de no finalitzar la linia de Balmes als anys 20 va portar als directius de la companyia del Ferrocarril de Sarrià a decidir que amb les vies 1 i 2 de l'estació ja en tindrien prou, pero als anys 50 amb la obertura de la linia va ser necessari obrir les vies 3 i 4 per separar els serveis urbans i els interurbans degut a la falta d'espai per encabir els trens a l'estació.



Avatar de l’usuari
Henry 030
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Barcelona (Verdaguer L4-L5)

Entrada Autor: Henry 030 » Dilluns 18/11/2013 13:52

Gràcies Albert.

Per cert, existeixen fotos de l'estació quan feia poc que s'havia soterrat o de Provença?


Volem un museu del transport a Barcelona!!!

Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dilluns 18/11/2013 16:07

Hola a tothom:
En principi i encara que era una mica just, potser que amb dues vies ja en tenien prou. He consutat una guia de finals dels 50s, en la que encara no hi habien els serveis a la linia de Tibidabo, i mes o menys els serveis eren a Sabadell a les hores justes i a Terrassa als 30 minuts. A Sarriá posaba cada 5 minuts. Una curiositat era que a la guia posaba com estacions (tant a Sabadell com Terrassa) totes les de Barcelona, o sia Provença,Gracia,Sant Gervasi,Muntaner,Bonanova,Tres torres,Sarriá. El que dona a entendre que els trens paraven a totes. ¿ ? .
Molt semblant al que parlem sobre Pl.Catalunya, es el mateix que fins no fa tantisims anys pasaba a Pl. España, que amb dues vies també tenien prou, amb el problema que a Pl. España fins als anys 70 habien circulacions amb material convencional, i per tant es tenien que fer maniobres per posar la máquina a cap de tren.
Salutacions.



Avatar de l’usuari
Albert Llauger
N5
N5
Entrades: 129
Ubicació: Barcelona (Joanic L4)

Entrada Autor: Albert Llauger » Dilluns 18/11/2013 16:33

Abans de la inauguració de la línia fins Avinguda Tibidabo i veient els horaris, amb un tren cada 5 minuts a Sarrià i cada hora a Sabadell i mitja hora a Terrassa potser sí que dues vies eren suficients, una per als serveis de FSB i l'altra per als de FFCC, però uns anys després de la posada en servei de la línia de Balmes sí que va ser necessària la finalització de les altres vies perquè cada destinació pogués tenir la seva pròpia via d'arribada/sortida i descongestionar l'estació.

En quant a les parades dels trens amb destinació Sabadell/Terrassa pel que sé als anys 50 i 60 tenien parada a Barcelona-Plaça Catalunya, Provença, Gràcia i Sarrià saltant-se totes entre Gràcia i Sarrià. De fet, quan es va soterrar la línia i fins als anys 70 les estacions importants eren Plaça Catalunya i Gràcia, Provença va passar a ser estació important quan el 1970 es va inaugurar la connexió amb Diagonal línia V.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimarts 19/11/2013 15:07

Euromed ha escrit:Hola a tothom:
En principi i encara que era una mica just, potser que amb dues vies ja en tenien prou. He consutat una guia de finals dels 50s, en la que encara no hi habien els serveis a la linia de Tibidabo, i mes o menys els serveis eren a Sabadell a les hores justes i a Terrassa als 30 minuts. A Sarriá posaba cada 5 minuts. Una curiositat era que a la guia posaba com estacions (tant a Sabadell com Terrassa) totes les de Barcelona, o sia Provença,Gracia,Sant Gervasi,Muntaner,Bonanova,Tres torres,Sarriá. El que dona a entendre que els trens paraven a totes. ¿ ? .
Molt semblant al que parlem sobre Pl.Catalunya, es el mateix que fins no fa tantisims anys pasaba a Pl. España, que amb dues vies també tenien prou, amb el problema que a Pl. España fins als anys 70 habien circulacions amb material convencional, i per tant es tenien que fer maniobres per posar la máquina a cap de tren.
Salutacions.
Debía ser anterior tu guía, si mal no recuerdo la línea de Balmes se inaugura en 1954, justo un cuarto de siglo después de su construcción.



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dimarts 19/11/2013 16:42

Debía ser anterior tu guía, si mal no recuerdo la línea de Balmes se inaugura en 1954, justo un cuarto de siglo después de su construcción.[/quote]

Hola a todos:
Lo que ocurre es que una guia no son "las sagradas escrituras" y muchisimas veces habia errores.Por esto puse ¿ ? . pués siempre crei que los Sabadell i Terrassa solo paraban en Pl.Catalunya-Provença-Gracia-Muntaner i Sarriá. (Dentro de lo que es Barcelona). No obstante aprovecho para adjuntar copia de la guia que consulté.
Saludos



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”