El Seat 1400

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

El Seat 1400

Entrada Autor: metring » Dimecres 13/11/2013 20:37

Del Facebook "Coses que has de saber abans de sortir de casa" https://www.facebook.com/Cosesque :

Coses que has de saber … sobre el Seat 1400:


- #taldiacomavui fa 60 anys l'automobilística Seat (acrònim de Societat Espanyola d´Automòbils de Turisme) posava a la venda el seu primer cotxe, tres anys després de la constitució de la compan...yia i que llavors tenia la planta i la cadena de muntatge a la Zona Franca de Barcelona.
- Sota la llicència de la marca italiana Fiat, el model que va sortir al mercat era un SEAT 1400, un sedan de gamma alta basat en gran manera en els vehicles americans de l'època, que utilitzava la mateixa mecànica però amb la carrosseria "gran" del Fiat 1800/2100.
- Els cossos oficials de l'Estat necessitaven motoritzar-se i aquest cotxe complia tots els seus imprescindibles, a més era un model excepcional per al mercat dels taxis.
- Es va llançar a un preu de fàbrica de 121.875 pessetes i el ritme de fabricació inicial era de cinc cotxes diaris i la plantilla estava formada per 925 empleats. Al final de 1954 ja s'havien lliurat 954 unitats.
- El 1400 es va presentar en diversos models: familiar, furgoneta, adaptat per a ambulàncies, també per a cotxes fúnebres, però el més espectacular va ser el descapotable “Sport Spider” dissenyat pel català Pedro Serra.
- El 1400 va cessar la seva producció en 1964, després de vendre's més de 98.000 unitats, i el seu substitut, el Seat 1500 va aparèixer en 1963. El seu successor va ser el Seat 132, que va arribar al mercat en 1973 com la màxima expressió del que havia de ser un vehicle de luxe en aquells anys i va ser el primer model de la companyia a incorporar canvi de marxes automàtic i, en la seva última remodelació, aire condicionat.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 14/11/2013 0:06

Afegir que els primers 1400A a la Zona Franca només es muntaven. Les peces venien íntegrament d'Itàlia en vaixell. Poc a poc, es va anar desenvolupant la indústria auxiliar a Catalunya fins arribar a una fabricació nacional de pràcticament el 100%



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 15/11/2013 16:15

De fet, els primers SEAT 1400 no eren encara 1400 A, sinó els que actualment es denominen de manera oficiosa "1400 pre-A" (per a poder entendre's, i distingir-los dels 1400 A pròpiament dits)

Aquesta frase, a banda de no entendre's massa bé, fa una referència totalment errònia, ja que els cotxes SEAT que utilitzarien la carrosseria dels FIAT 1800/2100 serien els SEAT 1400 C (que compartia mecànica amb aquests SEAT 1400 dels quals ara se celebra el 60è aniversari, però amb carrosseria totalment diferent) i 1500 (mateixa carrosseria del 1400 C, però ja amb una altra mecànica més potent.

"Sota la llicència de la marca italiana Fiat, el model que va sortir al mercat era un SEAT 1400, un sedan de gamma alta basat en gran manera en els vehicles americans de l'època, que utilitzava la mateixa mecànica però amb la carrosseria "gran" del Fiat 1800/2100"


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dissabte 16/11/2013 21:01

Per il·lustrar del que parlem.

Aquest era el Seat 1400 A:

Imatge


Aquest el 1400 B:

Imatge


Aquest el 1400 C:

Imatge


I aquest el 1500:

Imatge


Mai he entès per què dos models amb carrosseries diferents a'nomenaven 1440 B o 1400 C, i en canvi dos amb la mateixa carrosseria, tenien dues denominacions: 1400 C i 1500. Coses de la SEAT :D



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 17/11/2013 21:48

No creguis, això venia heredat de la FIAT. Per exemple, allà hi havia el 1400 (el de carrosseria "pontó"). Quan el van susbtituïr, el model substitut (el de la carrosseria que aquí va ser 1400 C, primer, i 1500, més tard) es deia 1800 o 2100, segons la cilindrada, i fins i tot hi havia el 2300, ja bastant més luxós i amb un frontal diferent. També va a aparèixer la gama 1300/1500 (que mai no va fabricar SEAT, ja que el 1500 d'aquí era el model que a FIAT es deia 1800 o 2100, però amb un motor més petit)

Fins aquí, es pot dir que no coincidien pràcticament dos models paral·lels que tinguessin la mateixa cilindrada, i aquest repartiment de denominacions tenia certa lògica. Va succeïr, però, que a FIAT van treure una versió barata, orientada a taxistes, del 1800/2100, amb motor 1500 (és a dir, pràcticament equivalent al SEAT 1500), i clar, aquesta ja va coincidir en el temps amb el FIAT 1500 (que no tenia res a veure a nivell de carrosseria), per la qual cosa la van haver de denominar 1500 L (de "Lunga") per a distingir-la.

A partir d'aquí, quan ja va ser més habitual que coincidissin versions de models diferents amb la mateixa cilindrada, van optar per batejar els següents models amb el codi de projecte (124, 125, 126... que tampoc no s'hi van escarrassar molt) :boig

SEAT va ser una mica més original, i li va endilgar, sense rubor, la denominació 800 al 600 allargat de 4 portes... que curiosament era la cilindrada que li corresponia realment al model del moment (767 c.c.), i que, tot i que havia estat adoptada ja en el pas a la versió D respectiva del FIAT i del SEAT, ni la companyia italiana ni l'espanyola van optar per "propagar-ho" al nom del model, com sí que feia, en canvi, per a les versions esportives Abarth, que sempre prenien el nom de model en funció de la cilindrada obtinguda; amb la qual cosa existia, per exemple, un FIAT Abarth 850 que no estava pas basat en el FIAT 850, sinó en el FIAT 600.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 18/11/2013 9:20

Afegeixo el SEAT 1400 "a seques" o "pre-A" (1953-54), del qual es van fabricar poc més de 2000 unitats, per la qual cosa actualment és una "raríssima avis". Aquest famosíssim B-87223, "assumit" com el número 1, es conserva (no pas en mans de SEAT) i estarà present a AutoRetro.

Imatge

Curiosament, tot i la seva raresa, a les dues o tres últimes edicions d'AutoRetro n'hem pogut veure: el 2012 perquè van portar-ne un altre dels "prou-primers" (aquest, sí, propietat de SEAT Históricos), i el 2011 perquè en venien un a la zona de venda de vehicles (amb un preu en consonància a la seva raresa, és a dir, més alt que per unitats A, B, B Especial o C).

I val a dir que en aquest fòrum tenim un autèntic expert en la història del 1400, i imagino que es manifestarà tard o d'hora (ja l'he "mig-provocat" amb això d' "assumit com el número 1") ;)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

jms
N5
N5
Entrades: 159

Entrada Autor: jms » Dilluns 18/11/2013 9:42

Recordo una versió del 1400 B en versió "familiar". Fins a mitjans dels anys 70 del passat segle a la Gran Via tocant a Padilla hi havia un taxi d'aquest model. El tinc fotografiat i el penjaré pròximament. Paciència. De moment us haureu de conformar amb aquest fotograma de la pel.licula "Los atracadores"

jms
Fitxers adjunts
i373011-Los atracadores.jpg
i373011-Los atracadores.jpg (45.83 KiB) Visualitzat 2807 cops



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 18/11/2013 9:46

Bé, si us voleu fer un fart de comercials, familiars, ambulàncies, fúnebres... sobre els 1400, el gran tema de Pieldetoro:

http://www.foro.pieldetoro.net/foros/sh ... p?t=144459

Un altre, ja amb molta solera i molt d'interés, sobre el primer-primer-primer 1400 "pre-A" de tots, que de retruc ha acabat sent un recull d'informacions sobre els primers-primers-primers 1400 "pre-A" (en plural):

http://www.foro.pieldetoro.net/foros/sh ... hp?t=84389


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 18/11/2013 9:48

La foto que esmentes té molt bona pinta. Al meu barri hi havia, fins a finals dels 80 o fins i tot podria ser que els primers 90, un B Especial que acostumava a estar aparcat al carrer (i el seu propietari sovint hi era, mantenint-lo i netejant-lo, una imatge totalment extingida avui en dia en paisatge urbà), i vencent tota possible vergonya m'hi vaig fer fer una foto, que conservo. Li vaig perdre la pista, i me'l vaig trobar de nou fa cosa d'uns 5 anys... aparcat en una urbanització del Maresme!


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”