"Can Vies"... quan fou construït?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

"Can Vies"... quan fou construït?

Entrada Autor: wefer » Dimecres 28/05/2014 15:02

Llegint una notícia sobre el desallotjament i demolició de l'edifici anomenat "Can Vies", em trobo amb aquesta informació a El Periódico:
"No les negociacions amb l'Ajuntament, trencades des que els Mossos van entrar a l'antic magatzem del metro, construït el 1879. "
M'ha semblat estrany que un magatzem del metro es construís gairebé mig segle abans de que comencés a funcionar el metro de Barcelona, i per això he cercat informació a la Wikipedia, on em trobo:
El Centre Social Autogestionat Can Vies és un CSA okupat i "alliberat" des del 1997. Està situat al carrer Jocs Florals 40-42 del barri de Sants de Barcelona. L'edifici on està situat va ser construït el 1879 amb la construcció de la primera línia de metro de Barcelona
:x
Doncs fixa't tu, ara resulta que el metro de Barcelona es va començar a construir el segle XIX !!!

Anem a la Wikipedia en espanyol:
El edificio fue construido el año 1879 como consecuencia del inicio de las obras en la segunda línea de metro de Barcelona;
Oleeee, copia/enganxana de l'altre (a saber quina va ser l'original) però canviant la "primera" línia per la "segona". Un caos absolut i mentrestant els diaris traient informació de la wikipedia. Un despropòsit de desinformació, com acostuma a ser habitual.

Algú sap quan es va construir realment el magatzem, si va ser el Transversal el que el va construir o ja existia abans?



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 28/05/2014 15:17

Me parecería raro que se inventen la fecha de 1879, y por la arquitectura, por desgracia ya solo apreciable en fotos*, podría ser. Me parecería a mi que inicialmente podría haber sido un almacén para la empresa ferroviaria a la que le pertenecía entonces esa vía (creo que MZA). Tal vez sería cuando se hizo el Transversal que pasó a pertenecer al Metro.

Yo exculpo al Periódico de causar este malentendido, pues no dicen que lo construyera el Metro, sino que dice que el almacén era del Metro, y que fue construido en 1879. Lo lógico sería pensar que había un almacén convenientemente ubicado, y los del Transversal decidieron comprarlo. No tendría nada de raro. Ahora, es a partir de la Wikipedia que se inventan que fue el Metro que lo construyó.



*PARA VARIAR NOS CARGAMOS NUESTRO PATRIMONIO, QUE RARO



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dimecres 28/05/2014 18:18

¿Se sap què hi van a fer allà? Perque ja seria el colmo que desallotgin als okupes i tirin a terra l'edifici per no fer-hi res, o per fer algo que es pugui fer fàcilment a qualsevol altre lloc.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 28/05/2014 18:30

Me suena que debía ser sustituído por un centro cívico municipal. Lo cual tiene toda lógica, considerando que nos sobra el dinero y no hay escuelas en barracones ni nada.



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dimecres 28/05/2014 18:31

Està qualificat com a zona verda.



Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dimecres 28/05/2014 18:39

No ho afirmo amb seguretat, però diria que la intenció és eixamplar l'espai verd (i de formigó) entorn la rambla elevada.

Edito: hem escrit simultàniament.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 28/05/2014 18:46

Ah clar, el tren molestava. Però els edificis hi cabien. I ara, amb la magnífica "rambla", han d'eixamplar-ho més.

En fi, això és el que es dóna en aquesta democràcia de fireta.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dimecres 28/05/2014 19:41

Tant si es zona verda com si es un centre cívic em sembla un despropòsit total. A part del despilfarro de diners que es necessiten per altres coses, zona verda ja n'hi haurà dalt del calaix, i un centre cívic ja ho era, no de l'estil que li agrada a l'ajuntafems però sí molt apreciat al barri.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 28/05/2014 20:17

Nois, la qüestió és saber quan exactament es va construir i qui.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Dimecres 28/05/2014 22:19

wefer ha escrit:Llegint una notícia sobre el desallotjament i demolició de l'edifici anomenat "Can Vies", em trobo amb aquesta informació a El Periódico:
"No les negociacions amb l'Ajuntament, trencades des que els Mossos van entrar a l'antic magatzem del metro, construït el 1879. "
M'ha semblat estrany que un magatzem del metro es construís gairebé mig segle abans de que comencés a funcionar el metro de Barcelona, i per això he cercat informació a la Wikipedia, on em trobo:
El Centre Social Autogestionat Can Vies és un CSA okupat i "alliberat" des del 1997. Està situat al carrer Jocs Florals 40-42 del barri de Sants de Barcelona. L'edifici on està situat va ser construït el 1879 amb la construcció de la primera línia de metro de Barcelona
:x
Doncs fixa't tu, ara resulta que el metro de Barcelona es va començar a construir el segle XIX !!!

Anem a la Wikipedia en espanyol:
El edificio fue construido el año 1879 como consecuencia del inicio de las obras en la segunda línea de metro de Barcelona;
Oleeee, copia/enganxana de l'altre (a saber quina va ser l'original) però canviant la "primera" línia per la "segona". Un caos absolut i mentrestant els diaris traient informació de la wikipedia. Un despropòsit de desinformació, com acostuma a ser habitual.

Algú sap quan es va construir realment el magatzem, si va ser el Transversal el que el va construir o ja existia abans?

Es una autentica vergonya.

Aquesta informacio segur que consta a algun arxiu de L'ajuntament o del registre, ....estic del tot convençut que existeix, sols que hi ha que anar a buscar-ho i es clar aixo es temps i diners.
El periodisme esta molt malament, un periodista "profesional" no agafaria mai com a font o com a "agencia de noticies" la wikipedia, he posat "profesional" entre cometes perque que si'hi guanyin la vida doncs...no molts...entre becaris, que t'has de fer autonom si no, no "et concracten"...sols cobres s'hi aportes publicitat i un tan per cent...doncs clar tirem d'Internet i ja esta...i per arrodonir la redaccio anem modificant e inflant el tema perque quedi mes rodo...
Es molt posible que l'edifici sigui de la data que s'indica pero evidentment no es de quan es va fer el metro...

LA wikipedia es molt interesant per descobrir i adquirir nocions hi ha coses mes acertades que altres i n'hi ha que son molt, molt bones...pero no es TOT.

I responent a la pregunta ara mateix no en tinc ni idea, pero intentare esbrinar..



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 28/05/2014 22:33

"Can Vies" es tira a terra perquè hi càpiga el calaix de la vergonya... vull dir la rambla sobreelevada de Sants.

En quant al tema que ens okupa... dic ocupa :D , els mateixos okupes han contribuït a escampar l'error:
Can Vies ha escrit:L’edifici del CSA Can Vies es va construir l’any 1879, inicialment fou un magatzem de material per la construcció de la línia de metro.
http://canvies.barrisants.org/historia/
Total, que de moment tenim una representació fantàstica del funcionament del país: tothom dient estupideses sense contrastar, i tothom empassant-se-les sense cap mena d'investigació ni esperit crític.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 28/05/2014 23:02

wefer ha escrit:"Can Vies" es tira a terra perquè hi càpiga el calaix de la vergonya... vull dir la rambla sobreelevada de Sants.

En quant al tema que ens okupa... dic ocupa :D , els mateixos okupes han contribuït a escampar l'error:
Can Vies ha escrit:L’edifici del CSA Can Vies es va construir l’any 1879, inicialment fou un magatzem de material per la construcció de la línia de metro.
http://canvies.barrisants.org/historia/
Total, que de moment tenim una representació fantàstica del funcionament del país: tothom dient estupideses sense contrastar, i tothom empassant-se-les sense cap mena d'investigació ni esperit crític.
Y encima solo unas semanas despues de que fuera el 90 aniversario de la primera línea de Metro. Realmente eso hace fácil investigar de cuando data nuestro Metro, y que es muy posterior a 1879 :cop



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 28/05/2014 23:18

Bé, tanto quejarnos de que nadie se informa, y en la misma web de Can Vies está el link al origen de la información (y la foto), que es el blog "Memoria de Sants". Aquí al menos el autor detalla un poco:
Aquest edifici, segons sembla, va ser construit l'any 1878 probablement com a magatzem per a les obres del tren. Posteriorment l'edifici va passar a ser propietat dels treballadors del metro fins als anys 90, quan va ser abandonat.
http://memoriadesants.blogspot.com.es/2 ... -1878.html

Considerando que en 1882 se inaugura la zanja de Aragó, y en 1887 el enlace desde El Prat-Torrassa* esto no parecería nada extraño que se edificara como elemento anexo a esas obras. Si estoy en lo cierto de pensar que en 1887 con el acceso de la línea de Vilanova hacia Sants se construye la segunda línea paralela al acceso desde L'Hospitalet (vamos, que el tramo Torrassa-Sants pasa a tener 4 vías), la foto permitiría datar Can Vies al menos de anterior a 1887. En la foto no se reconoce gran cosa, pero sí esa característica torre del edificio de Can Vies, y que solo hay dos vías de tren.

*http://www.trenscat.com/renfe/linia15_ct.html



Avatar de l’usuari
uriol108
N8
N8
Entrades: 919
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Ubicació: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contacta:

Entrada Autor: uriol108 » Dijous 29/05/2014 18:08

En aquesta web diu que probablement era un magatzem de les obres del tren...

http://memoriadesants.blogspot.com.es/2 ... -1878.html

Imatge
Aquest edifici, segons sembla, va ser construit l'any 1878 probablement com a magatzem per a les obres del tren. Posteriorment l'edifici va passar a ser propietat dels treballadors del metro fins als anys 90, quan va ser abandonat.



adriaesc
N7
N7
Entrades: 490
Ubicació: Llucmajor (L4)

Entrada Autor: adriaesc » Dijous 29/05/2014 19:39




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 29/05/2014 19:42

Ja s'ha citat a dalt, i segueix estant incorrecte.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 30/05/2014 0:16

Tal com la metring és precisament la incorrecció de la viquipèdia la que ha originat aquest fil.

L'explicació de l'enllaç proporcionat per l'Alf i que diu que era un magatzem del ferrocarril, no pas de metro, és la que té més lògica. De tota manera, la companyia que ostentava aquesta línia el 1878 no era MZA, que encara no havia arribat a Catalunya, sinó la TBF, creada l'any 1875 (abans era del ferrocarril Barcelona-Martorell). La MZA no va aconseguir aquesta línia fins el 1899:

http://www.amartorell.com/html2/public/ ... tent=64869

Per liar-la més, en aquest article de la Ferropedia es barreja la "Compañía del Ferrocarril de Tarragona a Martorell y Barcelona" amb la TMB actual, tot i que no deixa de ser un petit error força divertit:

http://www.ferropedia.es/wiki/Compa%C3% ... _y_Francia
(clicar on posa TMB) :)



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Diumenge 01/06/2014 20:32

A veure, crec que hauríem de situar-nos una mica. El tren, a Sants, va arribar el 1853, quan es va inaugurar el ferrocarril de Molins de Rei, i des del primer moment passava ja per la part del que ara és la plaça de Sants i Antoni de Capmany. Molt abans, per tant, que existís Can Vies, que segons les cròniques es va construir el 1879. O sigui que no té res a veure amb el TBF ni amb la bifurcació del Prat, ni ha estat un edifici ferroviari. El que devia passar és que quan el Metro Transversal va fer el túnel de Mercat Nou, va necessitar ocupar les finques que hi havia al damunt, i per això va adquirir aquell solar. Després el va reutilitzar, va ser la seu del "Círculo Social Metropolitano" (i per això hi havia la capella) i després seu sindical de TMB.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 02/06/2014 0:34

WMD626 ha escrit:no té res a veure amb el TBF ni amb la bifurcació del Prat, ni ha estat un edifici ferroviari.
Però això se sap segur o és simplement una suposició?



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimarts 03/06/2014 21:55

wefer ha escrit:
WMD626 ha escrit:no té res a veure amb el TBF ni amb la bifurcació del Prat, ni ha estat un edifici ferroviari.
Però això se sap segur o és simplement una suposició?
Exactament el què?. Ho dic perquè afirmo tres coses... :D Bé, resumint, la línia ferroviària en aquell punt ja estava feta des de 1853. El tram de Barcelona a l'estació de Sants va canviar quan es va tancar l'estació de Plaça Catalunya i es va obrir la rasa del carrer d'Aragó , però a partir de l'estació de Sants, la línia seguia com des del principi, en una via única.
El 1879, any que es va construir Can Vies segons les informacions donades, no va passar res especial que pogués justificar la construcció d'un magatzem ferroviari : quedaven dos anys per obrir el Barcelona-Vilanova i encara uns quants més per fer la bifurcació del Prat. D'altra banda, la distància seria excessiva perquè fos un magatzem ferroviari, que hauria d'estar al costat mateix de la via . I encara afegiria que l'edifici no té les característiques pròpies d'un magatzem ferroviari. També quedava massa lluny de l'estació de Sants. Finalment, alguna imatge de l'antic pont de la carretera de Sants mostra que aquell tros es feia en terraplè, la qual cosa acabaria de desmentir el tema del magatzem ferroviari . Aquesta via única es mantindria fins que es va construir la segona estació de Sants, entre els anys 30 i 40 del segle XX, després, per tant, que el Metro Transversal.

En canvi, el metro passava -i passa- tocant Can Vies pel costat i per sota. I encara més, hi havia un petit apartador a l'estació de Mercat Nou on es mantenia el material de vies i obres del Transversal, al costat mateix de Can Vies. Això faria lògica l'adquisició de la finca per part del Ferrocarril Metropolità de Barcelona.

Resumint, i amb la idea de contestar la teva pregunta : no he vist cap document que indiqui clarament quin va ser l'origen de Can Vies, però a partir de tots aquests indicis, estic plenament convençut del que us havia dit en el missatge anterior. De tota manera, no em tanco a que es pugui fer alguna altra interpretació, si algú disposa d'altres informacions.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”