S'ha mort el Carles Salmerón

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Re: S'ha mort el Carles Salmerón

Entrada Autor: faristol » Dissabte 15/08/2015 0:04

Darrerament per questions de manca de temps entro poc al forum, a aquest i a d'altres, pero ara de vacances tot repasant aquesta pagina em trobo amb aquesta trista noticia.
No el vaig coneixer mai , tampoc vaig buscar-ho o no es var donar la casualitat ..i tampoc soc molt "mitoman" tan es...pero coneixia força be la seva obra i cal reconeixer que els llibres que va escriure varen ser pioners, complets e inspiradors.
Vaig saber de la seva obra tard...avanç de l estiu de 1994 sempre m habien interesat els trens pero de forma discontinuada amb èpoques de mes interes i d altres de menys..perque el temps lliure s habia de compartir amb molts altres interessos i aficions...com els cotxes antics...per aquest motiu abans d aquelles vacances vaig anar a la desperaguda i anyorada llibreria Collector de la Via Layetana a comprar quelcom de lectura...llibres de cotxes revistes..etc..pero en aquell lloc tambe hi habien llibres de trens i em vaig quedar clavat en els del metro de barcelona..despres en una cursa contra relotge vaig intentar aconseguir tots els llibres d aquella coleccio inclosos els esgotats...va ser dur...i fins i tot el darrer que em faltava, el 2 o el 3 no el vaig trovar fins a un autoretro de segona ma totalment desubicat..pero ho vaig aconseguir...fins i tot alguna altre obra seva fora de dita coleccio.
faristol l’ha editat per darrera vegada el dia: Dissabte 15/08/2015 14:12, en total s’ha editat 2 vegades.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Dissabte 15/08/2015 0:12

Sempre he sentit gran admiracio per la seva feina i en mi com en tants altres el seu treball va ser inspirador per investigar el tema trens i d altres com els cotxes antics..
Com que mai no m he implicat a fons en el tema ferrocarrils no puc opinar d altres coses personals...potser mirant-ho desde fora un no enten les bronques per conservar autobusos...o potser precisament per aixo...amb una visio mes ample per les diverses aficions que un te...o veu diferent.

Els llibres son un gran testimoni d una passio unica...potser massa
.i crec que hi ha coses que nomes per passio no surten be com va passar en el tema del museu...les passions tenen aixo ..la intensitat no sempre va acompanyada d exit.

Els llibres arrenquen en els inicis dels anys 80 amb l ajut de la Generalitat de llavors segons s indica als llibres....buscar l ajut de segons quins estaments politics pot ser a vegades un avantatge pero tambe pot ser una ruina ...quant es mesclen interessos desitjos i propostes... i mes sabent l interes final en moltes coses del mon politic.
faristol l’ha editat per darrera vegada el dia: Dissabte 15/08/2015 13:59, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Dissabte 15/08/2015 0:21

Lo de desfasats que fa referencia wefer es perque amb 20 o 25 anys s han obert molts mes arxius..
Molta mes gent s ha interesat pel tema i ha fet recerques..i el tema s ha popularitzat molt mes...( encara li queda per aixo mokt que fer en aquest camp) i aixo juntament amb internet ha fet que apareguin moltes coses mes...es evident que hi ha coses que son com es diu i son realment invariables..pero altres no.

Aixo no li treu merit..al inreves l hi don molt mes perque fa 25 anys les coses eren mes complicades...i lentes..

El museu va ser una gran fita d ilusio i passio pero els resultats varen ser els que varen ser...no se si dir desancert o calcul mes amb el cor que amb el cap...pero no va anar be...tampoc crec que sigui demerit seu...en aquests temes...moltissimes cises acaben com no voldriem...masses diria jo...un ja no sap si el tema en si...que es foeça complexe....o per altres coses

Pero no es pot jutjar nomes per aixo.
Tothom te dret a no encertar o que no li deixin fer ..o altres coses...ves a saber.
faristol l’ha editat per darrera vegada el dia: Dissabte 15/08/2015 14:04, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
faristol
N8
N8
Entrades: 769
Ubicació: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.

Entrada Autor: faristol » Dissabte 15/08/2015 0:29

La noticia m ha tocat...ho reconec primer perque que mori algu relativament jove fot ...darrerament m ha passat amb varies persones del meu voltant..tots de cancer...es trist....i mes en aquest cas quan has gaudit ..passat bones estones..has apres amb ell a trabes de la seva tasca de divulgacio....que sens dubte ha marcat cami...en fi..
Descansi en pau..


Disculpes pels missatges seguits...coses del movil..



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 01/09/2015 15:00

He contactat amb membres del C.A., per preguntar què els semblaria que TMB s'unís a l'homenatge que vol fer FGC al Carles Salmeron, encara no diuen res des de l'operadora, sí que de moment he rebut un mail a favor de la iniciativa.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1642
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dimecres 02/09/2015 15:15

Una gran pèrdua, m'ha sabut molt de greu. El vaig conèixer personalment a En Carles Salmeron, i vaig gaudir, i gaudeixo dels seus llibres sobre la història dels nostres trens, i en tinc la col·lecció complerta (la bíblia salmeroniana), com li dèiem.
Me'n he assabentat mentre era de vacances a l'Estat de Maine, mentre visitava un dels millors museus dedicat al transport públic, el Seashore Trolley Museum, a Kennebunkport. Ha estat un petit homenatge a una gran persona.
Malauradament el tema del museu de la Pobla, no va comptar mai, ni amb l'esperit, dedicació, ajuda i diners de la gent, ni, sobretot dels polítics. Ell, però, hi va posar tot l'entusiasme.
Rep un bon record Carles, i també per la teva família i per la gran família d'aficionats. Salut!



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4441
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 02/09/2015 15:36

El dia de Sant Jordi d'enguany estava pensant en adquirir els llibres del Metro de Barcelona... Ara en tinc més ganes.

No l'he coneguda mai en persona, però he vist el programa de Trens de Catalunya, de la Televisió Espanyola, de les desconnexions catalanes, de l'any 87. Estava també en Vladimir de Senir. Estaria bé que Televisió Espanyola a l'hora de les desconnexions homenatgi a en Carles Salmerón emetent el seu programa.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 03/09/2015 13:59

M'informa l'Oriol Pàmies de què està segur que TMB farà alguna cosa com a homenatge i que li consta que el meu mail va arribar.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 17/09/2015 12:20

Ja deveu saber que aviat batejaran un tren amb el seu nom, el dia 23, ja se'n parla al fil sobre els trens sèrie 111.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 23/09/2015 13:03

Article al Hora Punta, dedicat a ell: http://horapunta.tmb.cat/seccio/histori ... ce=Twitter

En record de Carles Salmerón, un apassionat del món ferroviari

El passat dia 5 d'agost moria als 58 anys d’edat Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1956), escriptor, historiador i reconegut expert dels ferrocarrils, que deixa com a principal llegat una extensa obra sobre el patrimoni ferroviari del nostre país.
Redacció / 23.09.15 - 10:53h

Salmerón i Bosch va dedicar la major part de la seva trajectòria professional a la tasca de difusió i salvaguarda del patrimoni i de la història ferroviària, ja fos a través dels seus llibres o bé impulsant iniciatives que fomentessin aquesta preservació, i sempre amb un gran entusiasme i molta il·lusió.

De la seva prolífica obra com a historiador i escriptor podem destacar la seva "Enciclopèdia dels Transports d'Europa" i la col·lecció “Els trens de Catalunya”, amb 21 volums, dos dels quals dedicats exclusivament al Metro de Barcelona, que representa fins al dia d'avui tota una referència per conèixer amb rigor i profunditat el patrimoni ferroviari d’aquest país.
Preservar el llegat històric

La seva tasca el va portar a impulsar l'any 1991 la creació del Museu del Transport de Catalunya, amb seu al paratge del Clot del Moro de Castellar de N'Hug, a la comarca del Berguedà, que gestionaria material històric cedit per les empreses operadores. Aquest havia de vincular-se a una escola taller ocupacional, l'Escola de Restauració de Vehicles Antics de Transport (ERVAT), amb l'objectiu de formar professionals experts en la restauració de vehicles, aprofitant que moltes de les peces que formaven part de la col·lecció necessitaven ser restaurades. Aquestes iniciatives finalment no van quallar i l'any 2006 la Generalitat de Catalunya va clausurar el museu.

També va ser membre fundador del Centre d'Estudis dels Ferrocarrils i Secundaris (CEFIS) de la Pobla de Lillet, associació que al seu dia va reivindicar la recuperació del carrilet o tren de via estreta d'aquesta població, conegut com el Tren del Ciment, i origen de la gestació del Museu del Transport.

Aquest esforç promotor no sempre es va veure recompensat com ell volia i li va reportar més d'un disgust, però la gent que el va conèixer sempre el recordarà com una persona a la qual li agradava transmetre els seus coneixements a tothom que li preguntava coses relacionades amb els trens i com un gran apassionat del món ferroviari.
Mostres de reconeixement

Totes les entitats i operadors del món ferroviari han lamentat la prematura mort de Salmerón, tot destacant la seva labor difusora. Com a mostra d'aquest reconeixement es preparen al llarg de la propera tardor diversos actes d'homenatge a la seva figura i a l'extensa obra que deixa. Així avui, dia 23 de setembre, es presenta el llibre Els trens 111, els primers trens d'FGC, escrit amb el seu fill Joan Carles, amb motiu del comiat de les darreres unitats d’aquesta sèrie. L'acte tindrà lloc a l'Espai de la LLum (Estació d'FGC de Pl. Catalunta, accés Balmes - Pelai, de Barcelona) i posteriorment es procedirà al bateig d’una unitat de la sèrie 113 amb el nom de Carles Salmerón.

L'estiu ha fet que la seva desaparició hagi passat més desapercebuda, però amb el retorn a la feina i al nostre dia a dia habitual tots aquells que s'estimen el ferrocarril i el seu patrimoni històric, entre els quals hi ha molts lectors d'Hora Punta, el trobarem a faltar.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5702
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 24/09/2015 9:45

Per deslligar-ho una mica del tema de les 111 en quant al seu fallit comiat... degut a la seva "revifada puntual" en servei normal, he portat aquí aquesta foto d'en raulitinbcn
raulitinbcn ha escrit:Imatge
Em va semblar un acte ben digne i amb un nivell d'assistència excelent (l'obsequi del llibre segur que també fa molt, per què negar-ho!). D'alguna manera suposo que es pot considerar com el debut del Joan Carles Salmerón (quina retirada pren al pare, amb la barba... això mateix era com un símbol afegit) en solitari, òbviament no volgut sinó que degut a la trista circumstància, i un punt simbòlic de relleu generacional. Em va agradar que redactés el seu discurs amb el seu propi estil, i que es prengués tot el temps que li va caldre. El seu era el discurs realment important, ahir (la part institucional ja sabem en què acostuma a caure, després...)

El bateig en sí, de la unitat 113.08, va ser un moment senzill però molt entranyable. A mi em va sorprendre molt que hi hagués la foto, a banda del nom CARLES SALMERÓN, i a més precisament aquesta foto tan coneguda per tots nosaltres.

El destí devia voler afegir-s'hi, provocant que la 111, en comptes de fer el simbòlic viatge de comiat, hagués de circular durant tot el dia en servei normal, que imagino que és allò que li hagués agradat a ell.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 26/09/2015 10:13

Us explicaré una anècdota relacionada amb un llibre que va ser molt important per al Carles: un dia em va parlar de què en una conferència que va fer duia un llibre que parlava sobre els trens de les illes mediterrànies, i que algú li va prendre i li sabia molt greu. Jo no coneixia el títol ni l'idioma en què estava escrit, però em vaig buscar la vida i a una llibreria d'internet, Abebooks, vaig trobar "Mediterranean Island Railways", un llibre del 1970, i el vaig comprar per regalar-li pel seu aniversari. No us podeu imaginar la cara de sorpresa que va posar, fins i tot el va emocionar una mica!

Aquest llibre va ser important perquè el seu estil va inspirar el dels llibres de Trens de Catalunya. Si per casualitat algú el té, ho pot comprovar.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 04/11/2015 19:30

De Premsa Gencat: http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... almeron.do

04-11-2015 10.34
Acte de reconeixement a l'escriptor i historiador Carles Salmeron
Dijous 5 de novembre, a les 19.00h, tindrà lloc l’acte de reconeixement a l’escriptor i historiador Carles Salmeron, expert en el món del transport i cronista d’FGC, que va treballar per a la conservació de la història del transport a Catalunya, amb un llegat literari que acumula més de 40 llibres.
A l’acte hi participaran el president d’FGC, Enric Ticó, el diputat i president del Cercle d’Infraestructures, Pere Macias, i el fill de l'escriptor, Joan Carles Salmeron.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”