Espai expositiu de material històric FGC, on?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.

On farieu espai expositiu?

Un espai per cada línia, tal i com està planejat
15
63%
A Rubí
2
8%
A Barcelona ciutat
1
4%
A Vilanova del Camí
1
4%
A Martorell
0
No hi ha cap vot
A una via de Can Ros
0
No hi ha cap vot
A La Pobla de Segur
1
4%
A L'Hospitalet de Llobregat
0
No hi ha cap vot
Altres (dieu a on)
4
17%
 
Vots totals: 24
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Espai expositiu de material històric FGC, on?

Entrada Autor: metring » Diumenge 01/09/2019 15:35

Recomano la lectura d'aquest fil de Twitter, a on hi intervé l'Enric Ticó, entre d'altres:



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 04/09/2019 9:36

Adjuntada enquesta



Avatar de l’usuari
oscar440
N8
N8
Entrades: 735
Ubicació: Vilapicina i la Torre Llobeta (Nou Barris, Barcelona)

Entrada Autor: oscar440 » Dimecres 04/09/2019 13:45

Al Museu del ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, hi hauria lloc? Allà ja hi ha un cotxe del funicular de Vallvidrera, en conseqüència no tot és material RENFE i donaria més varietat al Museu, alhora que és un lloc que està a prop de Barcelona i ben comunicat.

A l´enquesta, "altres".



Avatar de l’usuari
Ganz
N7
N7
Entrades: 330
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Puigcerdà

Entrada Autor: Ganz » Dimecres 04/09/2019 14:55

Parlant del "Carrilet", crec que ja tenim, en part, un espai expositiu (La Pobla de Lillet), i els dos cremalleres estan, en opinió meva, ben representats. Almenys, el material està exposat en bon estat general en tots aquests espais expositius.
Trobo que en falten dos, i els dos són força complets: adaptar a espai expositiu les naus de Manresa-Alta (i connectar-les a la xarxa general) i, com es va plantejar recentment de fer (i crec que s'està fent quelcom al respecte), adaptar algun espai de Martorell-Enllaç com a espai expositiu.

Pel que fa al material de la línia del Vallès, doncs és més difícil, per què negar-ho; apart de l'opció d'habilitar un espai expositiu a Rubí...

Estic d'acord amb el senyor Ticó, s'ha de tenir en compte on FGC té sòl propi. Jo afegiria una altre variable: que el material es quedi el més a prop possible de la seva xarxa d'origen (i si pot ser estant connectada a aquesta, molt millor).



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 04/09/2019 16:07

Yo expondría el material en un espacio relacionado a la línea que pertenecieron. Que no hagan como cuando cambiaron los carteles de las líneas Llobregat-Anoia y el funi de Gelida con los rombos de Barcelona-Vallès que no tienen sentido ninguno.



Avatar de l’usuari
foronda 141
N8
N8
Entrades: 848
Ubicació: Poblenou

Entrada Autor: foronda 141 » Dimecres 04/09/2019 18:51

Yo expondría el material en un espacio relacionado a la línea que pertenecieron. Que no hagan como cuando cambiaron los carteles de las líneas Llobregat-Anoia y el funi de Gelida con los rombos de Barcelona-Vallès que no tienen sentido ninguno.
De fet ja es fa així, doncs hi ha petits museus a Ribes Vila per Nuria, Monistrol-Vila per Montserrat, La Pobla de Lillet per el Tren del Ciment, i crec que hi ha un petit a Gelida per el Funi.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 06/09/2019 19:33

A Reina Elisenda. Que la tanquin i la converteixin en museu, així servirà per alguna cosa útil. Per la gent que la fa servir poden substituir el trajecte per un microbús i encara sobrarà espai.
Les grans ciutats tenen els museus del transport (com a mínim una seu central) a prop del centre, no a kilòmetres de distància on difícilment hi anirà ningú.

Potser ja començaria a ser hora que Barcelona deixés de ser de les poques ciutats d'Europa que no disposa d'un museu del transport cèntric. Després ens omplim la boca dient que els turistes no visiten museus...



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1876
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Divendres 06/09/2019 19:46

No estic gens d'acord. Amb aquest pensament llavors no cal que la L12 es perllongui cap a l'hospital de Sant Joan de Déu, oi? :plas :mmm


Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13

Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 07/09/2019 9:59

Carlos González ha escrit:No estic gens d'acord. Amb aquest pensament llavors no cal que la L12 es perllongui cap a l'hospital de Sant Joan de Déu, oi? :plas :mmm
D'aquí a què la L12 arribi allà, hi ha temps de sobres per a què hi hagi un museu durant dècades :x



Avatar de l’usuari
pol
N7
N7
Entrades: 589

Entrada Autor: pol » Dissabte 07/09/2019 14:23

Fa uns mesos va sortir aquesta licitació

https://contractaciopublica.gencat.cat/ ... ode=viewCn&



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 04/10/2019 20:31

Noticiooooon

https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... litzat-fgc

4 octubre 2019 18:25 Nota de premsa

Ricard Font anuncia tres centres d'interpretació, material mòbil renovat i el web amb tot el patrimoni històric digitalitzat de FGC :plas :plas :plas )))


El president d’FGC ha clos la 8a Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari dedicada al 125è aniversari de la línia dels directes entre Barcelona i Madrid

Font ha recordat l’aposta d’FGC per la divulgació i digitalització del patrimoni històric i ha reivindicat la funció dels centres d’interpretació

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha clos aquest divendres la 8a Jornada de Patrimoni Històric centrada en el 125è aniversari de la línia dels directes entre Barcelona i Madrid, on ha recordat l’aposta ferma d’FGC per la divulgació del patrimoni històric, la seva digitalització i el paper dels centres d’interpretació en aquesta tasca.

Durant la seva intervenció, el president d’FGC ha destacat que la tasca de preservació del patrimoni històric ferroviari no només s’ha de mantenir, sinó que “s’ha de posar en valor i millorar la seva funció social”. En aquest sentit, Font ha destacat que un dels àmbits principals d’actuació de l’Agenda Estratègica 10/30 d’FGC és el patrimoni històric: “Durant els propers anys, continuarem conservant el patrimoni històric d’FGC i treballarem per apropar-lo al conjunt de la societat, condicionant i modernitzant diferents espais expositius i d’interpretació. Actualment estem acabant la redacció del projecte de “L’espai de la via mètrica”, una nau visitable a Martorell on exposarem els vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia; aquest mes iniciarem les obres de “La cotxera de Rubí”, on ampliarem l’edifici existent davant de l’antiga estació i exposarem vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; a la Pobla de Segur condicionarem “El moll de la Pobla”, recuperant el moll de mercaderies, l’hangar i l’entorn immediat per condicionar-hi un espai expositiu”. El president d’FGC també ha afegit que “tenim previst fer un pla de millora i posada en valor de 14 espais expositius que FGC té escampats per Calalunya”.

Pel que fa a la reparació i la restauració de vehicles, Font ha destacat que, a més de la restauració i exposició de la cabina 2 de l’antic aeri de Sant Jeroni de Montserrat a Monistrol i de la tornada al servei del funicular de Gelida rehabilitat, “FGC està completant la rehabilitació del tren 400 de la línia Barcelona-Vallès, que es preveu finalitzar aquest mes i poder posar-lo en servei durant el primer trimestre de l’any vinent. També treballem per completar la rehabilitació del tren de cotxes de fusta de la línia Llobregat-Anoia”.

En relació a l’accés al patrimoni documental de la companyia, el president d’FGC ha anunciat que “s’està treballant en la posada en marxa d’un web del patrimoni d’FGC per a la consulta en línia i per facilitar l’accés i la consulta del fons documental, que serà 100% digitalitzat. Actualment estem treballant en la digitalització dels documents històrics de les antigues companyies ferroviàries conservats per FGC amb la intenció de que els més destacats puguin ser consultables en aquest nou web”.

D'aquesta manera, Ferrocarrils mostra un cop més el seu compromís amb la recuperació de la memòria històrica del ferrocarril i la voluntat d'ampliar la informació respecte al món del tren i la seva història, promovent l'estudi, la investigació, la divulgació i la conservació d'aquest tipus de material.


8a Jornada de Patrimoni Històric

A la jornada, organitzada per el Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, del qual forma part FGC, representants d’importants institucions i associacions del món ferroviari han pronunciat diferents xerrades divulgatives i s’han tractat diferents temes com les figures destacades de l’emprenedoria ferroviària del segle XIX a Catalunya, la història del dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, l’impacte del ferrocarril a la ciutat de Casp o la segona vida del tram Reus-Roda.

A continuació els assistents s’han desplaçat al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova per a conèixer els avenços del projecte del tren històric turístic “Lo Caspolino”. El projecte, on hi treballen FGC i la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Històric Ferroviari i Industrial, permetrà que aquest tren històric torni a circular entre la Costa Daurada i Casp, passant per Móra la Nova, i s’integrarà a l’oferta de trens turístics d’FGC.

El Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari es va crear l’any 2012 com a resultat de la I Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari i fins ara ha fet una important tasca de promoció i estudi en aquest àmbit. El conformen FGC, el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació TMB, el Museu del Ferrocarril de Catalunya/FFE, la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril, la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova i l’Associació Amics del Ferrocarril de Barcelona.



Miquel
Administrador
Entrades: 4417
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Divendres 04/10/2019 22:03

Bona notícia, per algun lloc s'ha de començar!


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Diumenge 06/10/2019 14:48

Tornem a anar en la bona direcció. Salut!



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 13/11/2019 19:16

Relacionat amb els espais expositius:

https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... ons-ciutat



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 11/03/2021 10:24

FGC aprova una nova Estratègia del Patrimoni per millorar la preservació i divulgació del seu material històric i inicia les obres de la nau de vehicles històrics de Martorell

• Avui han començat les obres de la nova nau de vehicles històrics de Martorell on s’exposaran més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons de la línia Llobregat-Anoia
• El patrimoni històric d’FGC inclou trens, maquinària, objectes diversos, immobles i diferent documentació on hi consten més de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o 30.000 fotografies

• Ferrocarrils està digitalitzant tota la seva documentació històrica, un material que serà consultable aquest any al Web del Patrimoni d’FGC

• L’empresa disposarà d’un tren històric en estat de circulació a cada línia per operar serveis de divulgació de la seva història

Millorar la preservació del patrimoni històric, potenciar la seva divulgació i posar en valor el patrimoni ferroviari del país. Aquests són els tres objectius principals de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, un full de ruta que defineix les actuacions i les accions a fer durant el període 2020-2022. La nova estratègia permetrà a la companyia identificar i ordenar el nombrós i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, ja sigui amb la millora o creació de nous espais de preservació, amb la circulació de trens històrics o amb la digitalització i difusió de la nombrosa documentació històrica.
“Aquesta estratègia és un punt d’inflexió en la manera com hem treballat, mantingut i exposat el patrimoni històric de Ferrocarrils” explica el president d’FGC, Ricard Font, que apunta que “com a empresa pública tenim la responsabilitat de preservar millor i gestionar tot aquest patrimoni cultural, i ho farem, però ara també és el moment de millorar-ne la seva divulgació i arribar a més gent, de manera més àgil i directa. Volem arribar millor al món científic i especialitzat en el sector ferroviari, però també a la ciutadania en general, que s’estimen el ferrocarril i pels quals forma part de la seva història i passions personals”. Font destaca algunes accions ja en marxa: “Avui hem començat les obres d’una nova nau de material històric a Martorell, “L’Espai de la via mètrica”, estem digitalitzant més de dos milions de documents històrics que donarem a l’Arxiu Nacional de Catalunya, estem treballant per crear i consolidar una oferta de circulacions de trens històrics a cadascuna de les nostres línies i alhora millorarem els espais que destinem a la divulgació del nostre patrimoni arreu del país. En definitiva, preservar el patrimoni ferroviari per apropar-lo i compartir-lo”.
La col·lecció del patrimoni històric d’FGC es composa de bens mobles (material mòbil, maquinària, objectes diversos), immobles (infraestructures, edificis) i diferent documentació (escrits, plànols, fotografies). Es tracta d’un valuós patrimoni històric, testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX, XX i XXI, però també de l’evolució del país, on hi consten entre d’altres més de 79 vehicles històrics catalogats, dos milions de documents o més de 30.000 fotografies.
La nova estratègia té la seva gènesi en un treball precís d’identificació i ordenació d’aquest patrimoni tant a nivell físic, amb la millora dels espais expositius actuals i la creació de nous, com a nivell digital, amb l’evolució de l’actual espai de patrimoni al web d’FGC i amb la digitalització de tot el fons documental.
Programa de millora dels espais 2021-2022
Durant aquest primer any de posada en marxa de l’estratègia, Ferrocarrils realitzarà treballs de diagnosi i replantejament dels espais expositius actuals, un total de 13
centres repartits pel país i propers a la xarxa de trens i actius turístics de Ferrocarrils, com per exemple el Centre d’Interpretació de Núria, l’exposició del Cremallera de Montserrat o la del Funicular de Gelida.

Tal com explica el director de Planificació Estratègica i Prospectiva d’FGC, Carles Casas Esplugas, “el model expositiu que volem seguir és un model descentralitzat. La nostra idea, més que fer un gran museu que reculli peces històriques, és consolidar espais repartits pel país, de manera que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”.

D’aquesta manera es treballarà per millorar la visibilitat d’aquests espais i també la seva posada en valor, valorant la seva incorporació als circuits de programes pedagògics per a escolars i del turisme cultural.

Avui comencen les obres de la nova nau de material històric de Martorell

La nau s’ubicarà al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació.
La creació de nous espais per a la preservació i exposició del material mòbil històric és una de les línies de treball de la nova estratègia. Aquest mes de març han començat les obres de la nova nau de material històric a l’estació de Martorell-Central, un nou espai per a conservar i exposar alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.

L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació, i està prevista la seva connexió directa amb les vies d’FGC. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

Aquest espai se sumarà als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics: “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí i on es preserven vuit vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; “La Nau del tren històric del Vallès”, al Centre Operatiu de Rubí, on es preserva l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys 40 i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys 80; i “El Moll de la Pobla” a la línia Lleida-La Pobla, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).

La circulació dels trens històrics

Ferrocarrils treballarà per mantenir i consolidar les circulacions comercials amb trens històrics a cadascuna de les seves línies i disposar d’un tren històric en estat de circulació a cadascuna d’elles.

En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït a mitjans del segle passat als antics tallers de Sarrià i popularment conegut com a “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
Aquests dos trens, pels quals es treballarà per definir una oferta de servei comercial, se sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com són el Tren dels Llacs a la línia Lleida-La Pobla, el Cotxe Saló del Cremallera de Núria o el Funicular de Gelida.


L’objectiu és poder posar en marxa la circulació de la “Granota” aquest any, un cop millori la situació actual provocada per la pandèmia, i el 2022 iniciar les circulacions històriques a la línia Llobregat -Anoia. ))) :anim

La digitalització del patrimoni documental

Ferrocarrils treballa actualment en el procés de digitalització de més de dos milions de documents històrics d’FGC i de les empreses privades la gestió de les quals va forjar els orígens de la xarxa actual de la companyia. Es tracta de documents amb un gran valor històric i cultural, alguns anteriors al 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya a través de llibres d’actes, memòries, escriptures, plànols i altres documents.
“Volem que aquesta documentació estigui a finals d’aquest any digitalitzada a disposició de l’àmbit de la recerca i divulgatiu, però també posar-la a disposició de tothom que la vulgui consultar” explica Antoni Gras, responsable de Patrimoni d’FGC. “Són peces clau per entendre la història ferroviària del país a la vegada que la història d’FGC. Aquest arxiu digital es transferirà a l’Arxiu Nacional de Catalunya per a què sigui accessible al públic i nosaltres treballem perquè també pugui ser consultable a partir del 2021 des del Web del Patrimoni d’FGC i convertir aquest web en un Museu Virtual d’FGC”.
De fet, l’evolució i millora del Web del Patrimoni d’FGC és una de les línies de treball de la nova estratègia d’FGC en patrimoni. El web és un repositori del divers material rodant històric de la companyia, os es poden veure fotografies i característiques de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei comercial com de mercaderies o de treball.
A més, el web també inclou un espai de publicacions en línia que recull diferents llibres editats per FGC sobre la història de les diferents explotacions ferroviàries, de transport per cable i d’esport de muntanya.

Per dur a terme totes les accions i els projectes de l’estratègia del patrimoni, FGC mantindrà la col·laboració constant amb el sector associatiu dels amics del ferrocarril, i amb els diferents organismes públics i entitats sense ànim de lucre privades que desenvolupen tasques relacionades amb la identificació, preservació i valorització del patrimoni històric ferroviari. Així, entre d’altres, es continuarà treballant amb les entitats del Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, col·laborant amb l’Institut Català de Recerca en el Patrimoni Cultural i promovent anualment les Jornades de Patrimoni Històric Ferroviari.

11 de març de 2021



davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dilluns 05/04/2021 13:58

Una pregunta. Es parla molt aquest dies del Brill 18 preservat, la granota 400 i del 111. Pero ningú diu res del 301. ¿Esta encara preservat? ¿Li ha ha pasat alguna cosa?



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dilluns 05/04/2021 14:36

I no només això, jo aprofito per preguntar si fan coses amb el material històric de Catalans.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1631
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 05/04/2021 22:44

Article publicat a El Nacional.cat

Interessant article , amb alguns errors, però aclaridor de cap a on anem amb el tema del material històric a Can FGC

I una cosa que sap un cert greu, no tornarem a veure La Granota per BCN, quedarà limitada de Les Planes, cap a les capitals del Vallès. Era un rumor però ara ja queda confirmat.

https://www.elnacional.cat/ca/societat/ ... 5_102.html

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) recuperarà a la tardor l'històric "tren Granota", un comboi de la sèrie 400 que va circular per les línies del Vallès entre els anys 40 del segle passat i fins al 1995, quan es va renovar i modernitzar el gruix de combois. El seu retorn, però, serà puntual i com a mostra del passat històric de l'empresa ferroviària, una experiència a cavall entre el turisme i la nostàlgia que permetrà fer el recorregut entre l'estació de Les Planes i els finals de línia S1 i S2, a les ciutats de Terrassa i Sabadell, respectivament. L'acció s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni d'FGC, que preveu disposar d'un tren històric a cada una de les seves línies.

Molts el recorden i d'altres n'han sentit a parlar, però ara, a més, hi podran pujar, de nou o per primer cop. El "tren Granota" deu el seu nom a l'aspecte que oferia, amb una carrosseria on hi predominava el color verd i amb uns llums frontals rodons i ubicats a la part de dalt, oferint una imatge quan arribava a l'estació que recordava a una granota.

"Aquests trens de la sèrie 400 es va començar a construir un cop acabada la Guerra Civil, a principis dels anys 40 del segle passat, als tallers de la companyia a Sarrià, a Barcelona, fins a mitjans dels anys 70", recorda Antoni Gras, responsable de Planejament i Patrimoni Històric d'FGC. Aquesta és una raresa, donat que en els primers anys de postguerra la situació econòmica al conjunt de l'Estat era precària, però el sector ferroviari va ser una excepció, com també la línia del Vallès, sortosament poc danyada durant el conflicte bèl·lic.

Tecnològicament no eren cap revolució, donat que eren semblants als que la J.G. Brill Company feia córrer amb segell americà, però el seu disseny va permetre fer diverses sèries, com la 500 o la 800. "El comboi que es conserva està format per un cotxe dels anys 40, un dels 60 i un altre dels 70, no tenen diferències apreciables i circulen formant una composició única", assenyala Gras.

De funcionament elèctric, el cotxe del mig és remolcat, mentre que els dos dels extrems són automotors. Dos d'ells són de tercera classe, amb seients de fusta, mentre que el tercer és de segona classe, amb seients entapissats amb el vellut verd característic de la casa.
En funcionament fins al 1995

Tot i deixar-se de fabricar a mitjans dels anys 70, van seguir circulant per les línies vallesanes fins l'any 1995, coexistint amb els trens 111. La incorporació a la línia dels 112, que van modernitzar el servei i van permetre crear el conegut com a "Metro del Vallès", va suposar treure de la circulació la sèrie 400 i les incomoditats que comportava, com ara el fet que eren alts i per pujar comportava una complicació afegida o que no disposaven d'aire condicionat.

El seu interior és un museu amb rodes, amb elements autèntics que s'han restaurat o que s'han adherit d'altres vagons de la sèrie. Cartells advertint de l'obligatorietat de dur bitllet, frens de mà d'emergència, enfosquidors a les finestres per evitar que el sol piqués de cara o la maquinària per fer-los funcionar, amb els cartells originals que es posaven de manera manual al davant per distingir si es dirigia a Sabadell o a Terrassa, són alguns dels elements dels quals es pot gaudir des de dins.
Experiència oberta a la nostàlgia

El tren tornarà a circular per les línies del Vallès, de manera excepcional i amb una finalitat divulgativa. Tot i que inicialment ho havia de fer el 2020, la pandèmia va tòrcer els plans i no serà fins a la propera tardor que el "tren Granota" tornarà a rodar amb passatgers.

Ho farà en una data encara per tancar, si bé FGC farà que el viatge comenci a l'estació de Les Planes, d'estil modernista, per visitar-ne el vestíbul. Des d'allà el comboi arribarà fins als finals de línia de Sabadell i de Terrassa, però no farà el mateix amb l'altre extrem, a la ciutat de Barcelona, pel pendent que hi ha i que no és recomanable per "no forçar la tecnologia".

"No s'hi podrà pujar amb una T-10, caldrà fer-hi una reserva i pagar un preu simbòlic", destaca el president d'FGC, Ricard Font. La posada en funcionament del tren s'emmarca en l'Estratègia de Patrimoni, que vol divulgar el passat de la companyia a través del portal web, dels espais d'interpretació que FGC té arreu del país i d'un tren històric a cada una de les seves línies.

Així, juntament amb el "tren Granota" es treballa per revisar i rehabilitar a la línia Llobregat-Anoia un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX. A aquests dos s'hi sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com són el Tren dels Llacs a la línia Lleida - La Pobla, el Cotxe Saló del Cremallera de Núria o el Funicular de Gelida.

Actualment, FGC disposa de 74 trens conservats i que properament el públic podrà conèixer de primera mà, a més de dos milions de documents digitalitzats i unes 30.000 fotografies que també s'han digitalitzat. "Tot es troba a disposició de la gent, i també s'han dipositat a l'Arxiu Nacional de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès, com a testimoni de la història del país i del món ferroviari", afegeix Font.

Paral·lelament, aquest mes de març ha començat la construcció d'una nova nau de material històric a l'estació de Martorell – Central on s'hi exposaran alguns dels trens que han circulat al llarg dels anys a la línia Llobregat – Anoia. Se suma al que hi ha a La Cotxera de Rubí (Vallès Occidental), que recentment s'ha cobert per a conservar-hi, entre d'altres, el "tren Granota" i un Automotor Brill 18 de l'any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimarts 06/04/2021 0:30

Veig el sentit de tot plegat. Entre Barcelona i Sarrià la línia va ofegadíssima, sigui el dia que sigui.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dimarts 06/04/2021 10:07

122-042-132 ha escrit:
Dilluns 05/04/2021 22:44
Actualment, FGC disposa de 74 trens conservats i que properament el públic podrà conèixer de primera mà
I això? Quants deuen haver volgut dir? 7? 4? 14?


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”