Dues vistes de la Estacio de Catalunya, Andanes i antic Bar

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Re: Dues vistes de la Estacio de Catalunya, Andanes i antic Bar

Entrada Autor: metring » Dilluns 13/10/2008 13:24

Nois, ara no sé si aquesta foto ja sut al fòrum, és una postal, i la foto, segons el seu revers, és d'Antonio Teres. La foto és del 1958, d'ara fa 50 anys, amb un UT 300 destí Manresa, i un 100 del metro :'(
Fitxers adjunts
img017.jpg
img017.jpg (216.79 KiB) Visualitzat 9073 cops



Avatar de l’usuari
Guigui  
Administrador
Entrades: 23725
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 13/10/2008 17:57

La diferència entre la sensació d'amplitud que donava l'estació de Pl. Catalunya i la d'estretor que dóna ara, és abismal. No hi havia millor manera de posar-hi un vestíbul?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 02/11/2008 0:24

He trobat un article a l'hemeroteca de La Vanguardia que parla de les obres que es van haver de fer a Catalunya L1:

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 09-015.pdf

Us deixo una part:
[...]El peligro de que se desplome
la losa está en que la capa correspondiente
al hormigón armado
tiene de 10 a 20 centímetros de
espesor en tal estado de deterioro
que no posee la suficiente
cohesión para sujetar un clavo
porque se deshace cual si fuese
un azucarillo. Esta comprobación
-tan importante como
afortunada- tuvo ya unos sospechosos
indicios cuando en
1976 se produjeron unos desprendimientos en el revestimientos
de los hastiales. Fue por
entonces cuando, para evitar
peligros a los viajeros, se procedió
al repicado del recubrimiento,
lo que puso en evidencia
que las armaduras del muro
se encontraban en notable grado
de corrosión. Con tal motivo, el
FMB (Ferrocarril Metropolitano
de Barcelona) ordenó un estudio
que evaluase la gravedad
de la situación, el cual estimó
que el problema no tenía importancia
en los muros, capaces de
soportar las solicitaciones de resistencia
aun sin armadura. En
1980, el adjudicatario de las
obras de ventilacilón contratadas
por la Renfe advirtió ciertas
anomalías, análogas a las de los
hastiales, en las pilas y la losa
cubierta de la estación. La Renfe
efectuó entonces el análisis de
la situación de los pilares que
condujo también a la verificación
del proceso de corrosión
del acero de las armaduras del
hormigón. En el caso de los pilares
de hormigón «el peligro de
una posible ruina era superior,
sobre todo teniendo en cuenta la
magnitud de las cargas, cerca de
1.000 toneladas». sobre cada
una.[...]
Flipeu amb les fotos que es van publicar a La Vanguardia del dia 27/05/1982

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 27-001.pdf

I la pàgina a on es troba l'article, del mateix any:

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 27-025.pdf
Fitxers adjunts
LVG19820527-001.jpg
LVG19820527-001.jpg (198.9 KiB) Visualitzat 8937 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 02/11/2008 12:55

Si heu llegit una mica els dos articles, podreu veure que utilitzar materials deficients no era una cosa exclusiva de l'època de l'al·luminosi (anys 40), sino que també se'n van fer servir per construir estacions de metro, i encara sort que les administracions de l'època es van posar en sèrio a solventar el problema, que hagués pogut tenir conseqüències tràgiques, de no haver posat fil a l'agulla ràpidament :plas :plas :plas



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dissabte 20/12/2008 10:17

unes imatges de Catalunya

Imatge

Andana de via 1


Imatge

andana via 1 1940

Imatge

detall vestíbul i antic bar

Imatge

detall del degradament de l'estació (columna esquerra)



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 20/12/2008 10:24

Això era una estació, i no el que tenim ara, més cutre que l'outlet d'un basar xinès!!!!!!!!


>:( >:( >:(



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dilluns 22/12/2008 19:12

Un cop més gràcies Llop! ;) :plas

I 100% d'acord amb el que diu la metring... >:(


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 21/01/2009 20:14

Una pregunta sobre la 1a foto: és de la 1a estació, la provisional, no?



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dijous 22/01/2009 0:09

gràcies per les fotos, sempre les gaudeixo.

Hem de proposar a TMB que munti una taquilla històrica els diumenges en alguna estació de la xarxa (Pl.Espanya L1 per exemple) per vendre bitllets senzills de debò, a l'antiga.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dijous 22/01/2009 0:31

metring ha escrit:Una pregunta sobre la 1a foto: és de la 1a estació, la provisional, no?
No, es l'estacio actual pero en estat original, observa la via de RENFE i la de Metro



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3159
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 22/01/2009 13:58

El "pingüino" de Norte a la foto de l'andana de la via 1 del 1940... m'ha arribat (positivament) a l'ànima.

Catenària a 1500 Vcc a Barcelona... què en fa d'anys !!

Gràcies.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Enric
N7
N7
Entrades: 438

Entrada Autor: Enric » Dilluns 26/01/2009 19:02

Impresionant documentació, estic bocabadat, recordaba una mica tot de quan era petit, fantastic. :plas



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1646
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Diumenge 22/02/2009 17:40

Hola Nois
Ja fa dies que la Metring va preguntar si la foto era de l'antiga estació, plaça Catalunya, Tranversal.
Us adjunto una foto d'aquesta primera estació. qhe va funcionar des de l'any 1926 fins l'any 1932.
Ben cordialment. Salut.
Fitxers adjunts
plaçaCatalunyaantigal1_38.jpg
plaçaCatalunyaantigal1_38.jpg (17.62 KiB) Visualitzat 8248 cops



tren250

Entrada Autor: tren250 » Dimarts 24/02/2009 17:00

Magnífica estació, vaja una època... :'( .



Metropondikas
N5
N5
Entrades: 108

Entrada Autor: Metropondikas » Dissabte 13/02/2010 20:44

Bona tarda,

La setmana passada va tenir lloc la Setmana de Novel.la Negra. Coincidint amb aquest esdeveniment, la Filmoteca de la Generalitat ha tingut l´encert de programar un mini-cicle de pel.lícules de cinema negre tenint a Barcelona com a protagonista. Una d´elles, ha estat "A tiro limpio" d´en Paco Pérez-Dolz, la qual ha estat objecte d´esment en aquest fil degut a una de les fotografies que es correspon amb un fotograma del film. He tingut l´oportunitat de veure la pel.lícula. La veritat és que havia vist primer les fotos aquí i posteriorment en visionar la pel.li vaig recordar-les. A més, es va fer un debat abans i després de la projecció. La Filmoteca acostuma a programar les pel.lícules dos i tres vegades per tal d´abastar un més gran número de públic. No sé si serà el cas. Si fos així, no us la perdeu.

Atentament,
MANUEL



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 03/11/2010 14:07

Metropondikas ha escrit:Bona tarda,

La setmana passada va tenir lloc la Setmana de Novel.la Negra. Coincidint amb aquest esdeveniment, la Filmoteca de la Generalitat ha tingut l´encert de programar un mini-cicle de pel.lícules de cinema negre tenint a Barcelona com a protagonista. Una d´elles, ha estat "A tiro limpio" d´en Paco Pérez-Dolz, la qual ha estat objecte d´esment en aquest fil degut a una de les fotografies que es correspon amb un fotograma del film. He tingut l´oportunitat de veure la pel.lícula. La veritat és que havia vist primer les fotos aquí i posteriorment en visionar la pel.li vaig recordar-les. A més, es va fer un debat abans i després de la projecció. La Filmoteca acostuma a programar les pel.lícules dos i tres vegades per tal d´abastar un més gran número de públic. No sé si serà el cas. Si fos així, no us la perdeu.

Atentament,
MANUEL
Ja que el company fa uns mesos que parlava d'aquesta pel·lícula, avui he vist l'anunci a Barcelona Televisió, de que "A tiro limpio" l'emetran aquest divendres, a les 22:40. A l'anunci he pogut veure ràpidament una estació de metro, pintava que del Gran Metro. I clar, la Barcelona de l'època, molt interessant!



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dijous 04/11/2010 16:42

Estic d'acord amb molts de vosaltres que dieu que l'estació antiga era molt més espaiosa que no pas el bunker actual, però també m'agradaria comentar un petit detall. Els qui recordin aquesta estació tal i com jo la recordo als primers vuitanta, coincidiran amb mi que no oferia l'aspecte diàfan que es veu a les fotografies.

En realitat, un espai tan gran necessitava d'uns el·lements d'il·luminació prou potents que suposo que llavors o bé no existien o tenien un elevat cost (hal·lògens o similars, no hi entenc), i en aquella època l'il·luminació es feia a cop de tubs fluorescents. El resultat era que quan començaves a baixar les escales d'accés, se't presentava un enorme espai brumós i lleugerament tètric (llavors es permetia fumar a les andanes, a més dels bars que servien fritangas), que ajudats amb el amb el blanc trencat i brut del sostre i el gris de les rajoles provocaven un efecte exageradament esmorteït del lloc. El soroll dels trens, esbufegades de compressor, ecos difosos de sons i veus, i aquella omnipresent ferum a creosota, o zotal o el que fos, barrejada amb aigua estancada de baixants o filtracions pluvials oferia una sensació gens acollidora per als usuaris generals. Només quan arribaves a les andanes, la proximitat dels neons feia aquella zona una mica menys anguniosa.

Ara bé, consti que parlo de la sensació del públic en general. A les persones exemptes de la nostra enfermetat, d'aquells qui visitaven la ciutat per primera vegada o per aquells qui esperaven utilitzar l'estació com un espai eminentment pràctic.

Evidentment, jo com suposo d'altres, enyoro aquella sensació que s'esvaeix en els meus records.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dijous 04/11/2010 16:52

Alemany ha escrit:Estic d'acord amb molts de vosaltres que dieu que l'estació antiga era molt més espaiosa que no pas el bunker actual, però també m'agradaria comentar un petit detall. Els qui recordin aquesta estació tal i com jo la recordo als primers vuitanta, coincidiran amb mi que no oferia l'aspecte diàfan que es veu a les fotografies.

En realitat, un espai tan gran necessitava d'uns el·lements d'il·luminació prou potents que suposo que llavors o bé no existien o tenien un elevat cost (hal·lògens o similars, no hi entenc), i en aquella època l'il·luminació es feia a cop de tubs fluorescents. El resultat era que quan començaves a baixar les escales d'accés, se't presentava un enorme espai brumós i lleugerament tètric (llavors es permetia fumar a les andanes, a més dels bars que servien fritangas), que ajudats amb el amb el blanc trencat i brut del sostre i el gris de les rajoles provocaven un efecte exageradament esmorteït del lloc. El soroll dels trens, esbufegades de compressor, ecos difosos de sons i veus, i aquella omnipresent ferum a creosota, o zotal o el que fos, barrejada amb aigua estancada de baixants o filtracions pluvials oferia una sensació gens acollidora per als usuaris generals. Només quan arribaves a les andanes, la proximitat dels neons feia aquella zona una mica menys anguniosa.

Ara bé, consti que parlo de la sensació del públic en general. A les persones exemptes de la nostra enfermetat, d'aquells qui visitaven la ciutat per primera vegada o per aquells qui esperaven utilitzar l'estació com un espai eminentment pràctic.

Evidentment, jo com suposo d'altres, enyoro aquella sensació que s'esvaeix en els meus records.
Completament d'acord amb tu malgrat tot tenia un no se que que no se jo , jajajaj



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 06/11/2010 22:11

El que jo recordo força bé, és que encara que no fos tant gran com sembla a les fotografies, sí que el sostre era molt més alt. Ben cuidada i restaurada més fidedignament, hauria fet molt més goig que no pas ara.

Apart, vau veure ahir la pel·lícula? Llàstima que les escenes de Catalunya L1 i Lesseps fossin tant breus! No podrien haver allargat l'escena final de la persecució, fent que el prota travessés els túnels, i així que apareguessin més estacions del Gran Metro, apart de fer l'escena més emocionant? xD



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 07/12/2010 10:53

Alemany ha escrit:Estic d'acord amb molts de vosaltres que dieu que l'estació antiga era molt més espaiosa que no pas el bunker actual, però també m'agradaria comentar un petit detall. Els qui recordin aquesta estació tal i com jo la recordo als primers vuitanta, coincidiran amb mi que no oferia l'aspecte diàfan que es veu a les fotografies.

En realitat, un espai tan gran necessitava d'uns el·lements d'il·luminació prou potents que suposo que llavors o bé no existien o tenien un elevat cost (hal·lògens o similars, no hi entenc), i en aquella època l'il·luminació es feia a cop de tubs fluorescents. El resultat era que quan començaves a baixar les escales d'accés, se't presentava un enorme espai brumós i lleugerament tètric (llavors es permetia fumar a les andanes, a més dels bars que servien fritangas), que ajudats amb el amb el blanc trencat i brut del sostre i el gris de les rajoles provocaven un efecte exageradament esmorteït del lloc. El soroll dels trens, esbufegades de compressor, ecos difosos de sons i veus, i aquella omnipresent ferum a creosota, o zotal o el que fos, barrejada amb aigua estancada de baixants o filtracions pluvials oferia una sensació gens acollidora per als usuaris generals. Només quan arribaves a les andanes, la proximitat dels neons feia aquella zona una mica menys anguniosa.

Ara bé, consti que parlo de la sensació del públic en general. A les persones exemptes de la nostra enfermetat, d'aquells qui visitaven la ciutat per primera vegada o per aquells qui esperaven utilitzar l'estació com un espai eminentment pràctic.

Evidentment, jo com suposo d'altres, enyoro aquella sensació que s'esvaeix en els meus records.
Veient les fotos que ha penjat en BRILL 18 a http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... &start=220 , no es veia tant "lúgubre" l'estació, quines ganes de mermar-la amb la reforma, en què poca cosa ha quedat! :'(



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”