Funiculars de Montjuic desapareguts: Castell i Exposició

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon

Què en farieu de l'estació del funi del castell?

La destruiria
1
3%
La deixaria tal com està, i faria visites guiades
3
9%
La deixaria i prou, com a magatzem
0
No hi ha cap vot
La restauraria i faria visites guiades, exposicions...
9
26%
La restauraria i reobriria el funicular
21
60%
Altres (expliqueu)
1
3%
 
Vots totals: 35
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23221
Ubicació: Fabra i Puig

Re: L'antic funicular de Montjuic

Entrada Autor: metring » Dijous 22/01/2009 20:30

EDC ha escrit:Las vias es cierto que no estan, pero el resto se conserva en el estado aproximado en que se quedó.

Las escaleras si que estan, y es utilizado en ocasiones para guardar algo de material

En cuanto pueda haré fotos.

SALUDOS
Siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii???????????????? continuen estan les escales de fusta???????

Però com em van poder donar aquell disgust, i després no era cert????????!!!!!!!!!!

Moltes gràcies!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( :'( :'(



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Diumenge 01/02/2009 13:32

Avui donant un vol per Massadas, he trovat en una parada de postals aquesta, es tracte ni mes ni menys del anyorat funicular del castell,
FUNICULAR CASTELL.jpg
FUNICULAR CASTELL.jpg (38.17 KiB) Visualitzat 5786 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23221
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 01/02/2009 13:58

Gràcies mil per la foto!!!!!! Ara, si un dia apareix per aquí alguna foto de l'estació del funi del castell, tal i com està ara, serà increïble!!!!



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Diumenge 01/02/2009 15:07

sembla un 100!!! :)



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 19:00

Us torno a passar una foto del funicular de Núria però quan va estava en servei a la exposició del 1929. Si no tinc mal entés, va ser desmantellat a l'any següent en acabar aquesta, i després de romandre emmagatzemat a unes cotxeres de TB, va tornar a ser muntat a Núria cap al 1942. Malgrat tot, encara es conserva dempeus el viaducte construït per al seu recorregut al 1929, del qual us passo una altra imatge.
Fitxers adjunts
funicular palau nac (2).JPG
(101.96 KiB) S’ha baixat 525 vegades
funicular palau nac.JPG
(54.13 KiB) S’ha baixat 522 vegades


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 03/01/2010 19:09

Quina meravella! Es manté dempeus el pont i tot! quina ruta feia? hauré d'anar-hi ben aviat a Montjuïc, que fa temps que no hi vaig, i he d'anar per diversos afers, i si puc, aniré a veure aquell pont.

He trobat una altra foto:
Imatge


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 03/01/2010 19:32

Collons... i per tant poc tros calia montar un funicular com aquest??? Però si ocupava més el tros de l'ecreuament que la línia en sí mateixa!!!

I de tot allò, a part del viaducte, què en queda?



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 19:41

Lluita1714 ha escrit:Quina meravella! Es manté dempeus el pont i tot! quina ruta feia? hauré d'anar-hi ben aviat a Montjuïc, que fa temps que no hi vaig, i he d'anar per diversos afers, i si puc, aniré a veure aquell pont.

He trobat una altra foto:
Imatge
Gràcies per la foto, aquesta no la coneixia. El fet de que només funcionés durant un any a Montjuïc fa que no hi hagi gaires d'aquella època.

Per ubicar-lo, passo una part del plànol de transports que acompanyava a la guia oficial de la exposició. Com que no es veia bé he assenyalat en verd el recorregut, i com a curiositat també he assenyalat en blau les famoses escales de l'exposició, part de les quals es muntarien posteriorment a l'estació de metro Marina L1. Quasi tots els edificis que apareixen al plànol es conserven avui dia.
Fitxers adjunts
expo29.JPG
(89.73 KiB) S’ha baixat 496 vegades


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 03/01/2010 21:01

Curiós... i quantes coses desconec d'aquesta muntanya. Quina quantitats de transport va arribar a haver-hi, per a que avui dia només quedin telefèrics turístics i un funicular a mig fer (podria arribar al castell, dic jo). Tot i així em sembla molt raonable el tancament d'aquest funicular, doncs té un recorregut insignificant, i la muntanya té, i penso que tenia en aquella època també, altres necessitats més importants de comunicació, avui dotades d'autobusos però.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 03/01/2010 21:11

Lluita1714 ha escrit:i un funicular a mig fer (podria arribar al castell, dic jo).
De fet, abans de la reforma en motiu de les olimpiades del 92, no hi havia un segón funicular que continuava més amunt?



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 21:52

Jordi Freixas ha escrit:
Lluita1714 ha escrit:i un funicular a mig fer (podria arribar al castell, dic jo).
De fet, abans de la reforma en motiu de les olimpiades del 92, no hi havia un segón funicular que continuava més amunt?
Ja se n'ha parlat en altres fils, era el segon tram del funicular que arribava fins al peu del castell. Amb la restauració necessària a mitjans dels anys vuitanta, es va considerar que el segon tram ja quedava cobert pel telefèric, i es va optar per desmantellar-lo. En realitat el servei estava paralitzat des de l'any 1980 per motius de seguretat.
Lluita1714 ha escrit:Tot i així em sembla molt raonable el tancament d'aquest funicular, doncs té un recorregut insignificant, i la muntanya té, i penso que tenia en aquella època també, altres necessitats més importants de comunicació, avui dotades d'autobusos però.
Aquest funicular, com moltes de les construccions a la muntanya fetes amb motiu de l'exposició, va ser concebut com provisional, ja que es va necessitar un permís especial de l'exèrcit per poder construïr a l'anomenada "zona d'influència" del castell militar, i que era molt àmplia. És per això que molts dels equipaments es van desballestar o enderrocar immediatament després d'acabar el certàmen, conservant-se alguns però. En el cas d'aquest funicular, ja es preveia una davallada en picat del seu ús després de l'exposició, especialment per l'enderrocament d'una mena de planetari que hi havia al costat de l'estació superior.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 03/01/2010 22:12

Potser us interessi. Es pot veure clarament el traçat del funicular. Utilitat no en tenia gaire, però més del que podria tenir avui dia sí, ja que el carrer Lleida, hi arribava directament amb un petit desviament, abans que hi hagés el palau d'esports o el parc del costat.
Hi destaco, el carrer des de Rius i Taulet (darrera del Jacint Verdaguer i el parc de bombers), que acaba a la plaça aquella (de la pau o algo així), i també al paral·lel amb unes escales. Sembla que amb les reformes posteriors, es va desfer tot, i ara només queda una entrada de camions que no està ben bé a lo que era una avinguda. També un circuit en negre a un costat del palau nacional, sembla un trenet o una muntanya russa

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... acions.jpg


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 22:31

Lluita1714 ha escrit:ja que el carrer Lleida, hi arribava directament amb un petit desviament, abans que hi hagés el palau d'esports o el parc del costat.
No només això: hi havia una línia de tramvia (no sé quin nº) que pujava des del Paral·lel, pel carrer Lleida fins a l'estació inferior del funicular, i després de fer un cul de sac tornava a baixar pel carrer de la guàrdia urbana (o viceversa). Els autobusos de l'exposició, directament pujaven des de l'av. maria cristina i també pujaven pel carrer de la g.u. per continuar pujant pel carrer de sta. Madrona després de passar també per la part baixa del funicular.

Val a dir, per comprendre la seva construcció, que malgrat que només feia uns 100 metres de recorregut, pujava una pendent de trenta graus. Estalviava un seguit de llargs trams d'escales a peu que encara es conserven avui dia, i que als fumadors ens provoca un petit colapse fer-les totes seguides :vio


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 03/01/2010 22:42

Per tant, dedueixo que les línies blaves del plànol que ens has mostrat són tramvies. Així doncs, passaven pel costat del Palau Nacional? Això ens ensenya potser una de les necessitats actuals de la muntanya, tot i que una mica diferent.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 03/01/2010 23:37

Lluita1714 ha escrit:Per tant, dedueixo que les línies blaves del plànol que ens has mostrat són tramvies. Així doncs, passaven pel costat del Palau Nacional? Això ens ensenya potser una de les necessitats actuals de la muntanya, tot i que una mica diferent.
No, la de tramvia únicament és la línia blava que passa pel carrer Lleida. L'altra línia blava que voreja el palau nacional correspon al traçat del tren miniatura servit per tres locomotores de vapor, i que per l'altra banda arribava fins al parc d'atraccions construït a la Fuixarda.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dilluns 04/01/2010 0:25

Alemany ha escrit: No, la de tramvia únicament és la línia blava que passa pel carrer Lleida. L'altra línia blava que voreja el palau nacional correspon al traçat del tren miniatura servit per tres locomotores de vapor, i que per l'altra banda arribava fins al parc d'atraccions construït a la Fuixarda.
:P :P :P :P :P
Quan hi hagi disponible una màquina del temps, aniré al 1929!!


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dilluns 04/01/2010 18:03

Avui, fa una estona, hi he anat. No només es conserva en peus el pont, tota la plataforma de dalt avall està intacta, com nova, ni una sola esquerda (és una plataforma única, la que queda, res del creuament). L'únic que falten són les vies, i el que sobra, els dos petits murs que delimiten les antigues estacions per barrar el pas, i la terra i la vegetació que cobreix quasi tot. Les dues estacions, es veu clarament que es conserven tal qual, amb escales i tot, però que les van cobrir de terra. Encara es veuen els murs a cada banda.
Després pujaré les fotos, ara deixo dit que un cop estic allà, me n'adono que sí que tenia molta utilitat, i que el trajecte era més llarg del que pot semblar a les imatges. Bàsicament, connectava la xarxa de tramvies, i molts autobusos, amb el Palau Nacional i aquell planetari. Per la època, em sembla un traçat lògic. I pensar les vegades que he passat per aquell lloc, de petit i de gran i que mai m'hi havia fixat, i avui aparco, i el primer que veig, és tot.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 04/01/2010 18:34

Però és que el més llògic hagués estat construir un ascensor.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23727
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 04/01/2010 18:39

Amb tota l'estructura (passarel·la o passadís subterrani) que això requeria? Era molt més fàcil així.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23221
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 04/01/2010 18:46

Fa cosa de dos anys, al FTC vam fer dues trobades per Montjuïc http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... ana#p83475 i vam tenir l'oportunitat de revisar el pont antic, i gràcies a les informacions, llibre en mà, que ens anava donant en faristol, vam veure que allò ho han aprofitat per fer passar una canonada d'aigua, si no ho recordo malament, i d'aquí que encara segueixi en peu.



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”