Funiculars de Montjuic desapareguts: Castell i Exposició

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon

Què en farieu de l'estació del funi del castell?

La destruiria
1
3%
La deixaria tal com està, i faria visites guiades
3
9%
La deixaria i prou, com a magatzem
0
No hi ha cap vot
La restauraria i faria visites guiades, exposicions...
9
26%
La restauraria i reobriria el funicular
21
60%
Altres (expliqueu)
1
3%
 
Vots totals: 35
Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Re: Funiculars de Montjuic desapareguts: Castell i Exposició

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 08/01/2010 12:50

De res companys, crec que s'ha de compartir els descubriments transportils . i efectivament no posa data, pero deu ser cap a finals dels 60, malgrat ser en blanc i negre, i utilitzant la meva memoria, el funicular del castell lluia el colors blanc i blau dels convois del metro, i el de montjuic el verd porcioles dels autobusos i tramvies de l'epoca



Avatar de l’usuari
lauria1226
N7
N7
Entrades: 325
Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà

Entrada Autor: lauria1226 » Divendres 08/01/2010 17:34

Impagables les imatges i la informaciió Brill 18, Gràcies. Jo els recordo per haver-hi anat, però ni una foto. El del paral.lel a Miramar em sembla recordar que era verd abans de que el "decoressin" amb les dues tonalitats indefinibles conegudes com a "Blau-Pocioles" com podem observar en les dues fotos de Jordi Ibáñez que adjunto. la del 65 a l'avinguda de Sarrià és del dia 6-7-1969 i la del palau d'injustícia és del 13-3-1970
Fitxers adjunts
49.jpg
49.jpg (310.86 KiB) Visualitzat 8114 cops
1642pcc65.jpg
1642pcc65.jpg (205.69 KiB) Visualitzat 8114 cops


A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.

Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Divendres 08/01/2010 17:58

Crec recordar tambe que el de montjuic era verd com diu Lauria, i podria ser que el del castell fos vermell, he estat apretant las neuronas, i revivint records de petit , jo vaog neixer l'any 60 i poc temps van trigar en tenir els colors "oficials"



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 09/07/2011 18:05

Hola a tothom,

Seguint el fil de les desaparicions dels funiculars de Montjuïc, afegeixo un petit detall més, tot i que paradoxalment pertany al tram de funicular no desaparegut. Es tracta de l'antic accés que tenia al Paral·lel amb Nou de la Rambla, del qual tinc algun dubte. Pel que crec, l'antic accés del funicular construït amb la inauguració del servei l'any 1929 era situat a la cantonada muntanya/llobregat de la confluència Paral·lel/Nou de la Rambla. Així va seguir fins als darrers seixanta coincidint amb dos fets importants: el traspàs del servei a FCMB i els treballs de prolongació de la L3 des de Drassanes cap a la pl. Espanya. És en aquest impàs quan l'accés va ser traslladat uns metres més avall, devant de l'antiga Bodea Apolo, que quedava tot just entre l'entrada al teatre i les atraccions, ambdós també sota el nom d'Apolo. Mentre que l'accés original era més espaiós, amb balaustrades de pedra, el nou accés era de barana metàl·lica i, de fet, és el mateix que es fa servir actualment.

Amb la desaparició de l'antic accés, que era situat davant del desaparegut Cine Nuevo, es va enderrocar la barana de pedra però pel que sembla es va col·locar un reixat al terra cobrint-lo, de la manera que aproximadament ha arribat als nostres dies, conservant encara tots els esglaons originals. Suposo que s'utilitza de respirador o similar, tal i com es va fer amb l'antic accés a l'estació de Correus.

Us envío unes imatges que acompanyen a tota l'explicació:
Fitxers adjunts
1964.jpg
La confluència de Paral·lel/Nou de la Rambla, amb el Cine Nuevo al fons, al 1964
1964.jpg (39.69 KiB) Visualitzat 7937 cops
2011.jpg
La mateixa cantonada actualment
2011.jpg (60.67 KiB) Visualitzat 7937 cops
detall entrada.JPG
Detall del reixat del terra a l'actualitat
detall entrada.JPG (67.48 KiB) Visualitzat 7937 cops
detall escales.JPG
El esglaons originals poden veure's a través dels foradets del reixat del terra.
detall escales.JPG (31.16 KiB) Visualitzat 7937 cops


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 11/07/2011 13:30

Molt interessant tot plegat! Desconeixia la història d'aquest accés. És com un Correus 2!



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dilluns 11/07/2011 17:46

una aportació molt interessant Alemany. Gràcies.



evody
N6
N6
Entrades: 184

Entrada Autor: evody » Dilluns 11/07/2011 22:03

Hace unos 20 anyos o menos recuerdo haber bajado por la antigua plataforma. Era perfectamente visible y transitable, y quedaban restos evidentes de las fijaciones de la via, el cruce etc. Al final del recorrido ya en una zanja, estaba la estacion, con la entrada tapiada, pero con tochos de esos de respiradero por lo que pude ver perfectamente el interior apesar de la oscuridad, con los andenes escalonados etc. Eso si, salia de alli una peste a pipi de gato que pa que.

Hoy por curiosidad me he pasado y me ha sido imposible determinar donde se encuentra el sendero y en que estado, aunque si he podido dar con en lugar donde se encontraba la estacion superior, cuyo unica prueba de su anterior existencia es una plataforma de arena sin arboles pero llena de maleza. Tambien las escaleras que suben hacia el castillo justo cruzada la carretera sriven para situarse

Saludos



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 12/07/2011 9:59

¿Te refieres en los dos casos al funicular del Castell?



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 12/07/2011 13:01

metring ha escrit:¿Te refieres en los dos casos al funicular del Castell?
Pel que diu, crec que si. Jo, en canvi, totes les vegades que he intentat trobar l'estació des de fora ha estat impossible, tot i haver resseguit pràcticament tota l'esplanada de vies (sense vies) de dalt a baix. Sobre l'estació superior confirmo la superficie llisa que, fins fa uns quinze anys encara conservava part de l'alicatat del que fou el terra de l'estació.

Sobre l'antic accés de Nou de la Rambla, jo ja el coneixia des de fa temps arrel de veure fotos antigues. El que em va sorprendre de debò fa uns mesos és veure la reixa gran al terra i que es veiéssin esglaons a sota, efectivament, com si fos correus-2.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimarts 12/07/2011 15:34

Alemany ha escrit:Sobre l'antic accés de Nou de la Rambla, jo ja el coneixia des de fa temps arrel de veure fotos antigues. El que em va sorprendre de debò fa uns mesos és veure la reixa gran al terra i que es veiéssin esglaons a sota, efectivament, com si fos correus-2.
Però aquest accès no estava dempeus fa menys de 10 anys? Tancat i brut com ho havien estat les boques originals de la L2, però dempeus i amb llum darrera la reixa a peu d'escala...


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 12/07/2011 17:18

Platanito ha escrit:
Alemany ha escrit:Sobre l'antic accés de Nou de la Rambla, jo ja el coneixia des de fa temps arrel de veure fotos antigues. El que em va sorprendre de debò fa uns mesos és veure la reixa gran al terra i que es veiéssin esglaons a sota, efectivament, com si fos correus-2.
Però aquest accès no estava dempeus fa menys de 10 anys? Tancat i brut com ho havien estat les boques originals de la L2, però dempeus i amb llum darrera la reixa a peu d'escala...
:oops: :oops: No el recordo, no en sabia res... no hi haura fotos de quan estava així, no? :?


Què és alló??

evody
N6
N6
Entrades: 184

Entrada Autor: evody » Dimarts 12/07/2011 17:44

Alemany ha escrit:
metring ha escrit:¿Te refieres en los dos casos al funicular del Castell?
Pel que diu, crec que si. Jo, en canvi, totes les vegades que he intentat trobar l'estació des de fora ha estat impossible, tot i haver resseguit pràcticament tota l'esplanada de vies (sense vies) de dalt a baix. Sobre l'estació superior confirmo la superficie llisa que, fins fa uns quinze anys encara conservava part de l'alicatat del que fou el terra de l'estació.

Sobre l'antic accés de Nou de la Rambla, jo ja el coneixia des de fa temps arrel de veure fotos antigues. El que em va sorprendre de debò fa uns mesos és veure la reixa gran al terra i que es veiéssin esglaons a sota, efectivament, com si fos correus-2.
Como decia el ultimo tramo antes de la estacion inferior era en zanja. Lo mas seguro es que en alguna fecha que desconozco se cubriera de tierra sin mas . Y si, tambien recuerdo que por entonces la explanada de la estacion superior era mas reconocible, ya fuera por la losa de cemento como por los restos de baldosas aunque de los andenes no recuerdo que quedara nada ya entonces.

Con 10 años, a mediados de los 80 si que recuerdo haber pasado con el coche y ver la estacion, cerrada pero en pie.

Ya puestos con el tema transportil de la montaña, tambien en esa epoca (hace 20 años) recuerdo subir por los restos de las escaleras mecanicas, que creo con el tiempo tambien fueron cubiertos de tierra

Saludos



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 12/07/2011 17:50

Muchas gracias por los datos y fechas ;)


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 26/07/2011 23:40

Del bloc que El LLOP ha recomanat en un altre fil, article sobre el funicular, i fotografies molt interessants! http://barcelofilia.blogspot.com/2010/1 ... tjuic.html



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dimarts 09/08/2011 20:45

Una part de l'estació és utilitzada per Parcs i Jardins.
metring ha escrit:Hola, nois, ahir vaig estar a Montjuïc, i vaig parlar amb gent de l'estació del funicular, i les notícies són desoladores: els hi vaig preguntar com estava l'antiga estació del funicular del castell, de la que us n'havia parlat més d'un cop, i em va dir que havia desaparegut la via, una part d'estació, per ampliar un despatx, i les precioses escales mecàniques de fusta, les havien retirat, i que no savien què se n'havia fet d'elles. L'agost del 2007, poc després que inauguressin el telefèric, em van dir que encara hi era, però poc temps després, això és el que tenim.

No us podeu arribar a imaginar lo molt, molt, moltíssim de greu que em fa no haver portat la càmara de fotos, el dia que hi vaig anar, i no haver-les pogut compartit amb tots vosaltres,només quedarà en el temps el record


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 13/08/2011 13:56

liniadelRipollés ha escrit:Una part de l'estació és utilitzada per Parcs i Jardins.
No ho crec. Mes aviat diria que hi ha una caseta de parcs i jardins damunt de l'estació, a la part exterior.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 18/08/2011 0:26

A la base de la curiosa torre de "Jorba" de l'Exposició Universal de 1929, es pot veure un trenet que va existir al parc d'atraccions de la Foixarda. El palau en primer terme és el de la Química (desaparegut els anys 60), a la zona de La Foixarda. Al fons, està el Palau Nacional.

Algú en té més informació?

Imatge



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dijous 18/08/2011 13:29

Suposo que et refereixes al propi trenet de l'Exposició, que en un dels seus trams discorria vorejant la zona de la Fuixarda, com bé dius, i que era precisament a on estava situat el parc d'atraccions de la pròpia Exposició. Al llibre de Salmerón "Els Trens de Barcelona" en fa una acurada descripció. Era un circuit de poc més de dos kms de longitud, amb un ample de via 381mm. El van servir un total de tres trens construits per la casa Krauss, formats per locomotora de vapor 2-3-1 que arrossegaven quatre cotxes de viatgers coberts cadascuna. Havien circulat prèviament a l'exposició internacional alemanya dels transports el 1925, i a l'exposició internacional de Rotterdam el 1928. Després de servir durant l'exposició de Barcelona, van servir també a l'exposició d'Anvers (1930), Cork (1932) i durant la 2a guerra mundial van quedar preservades i protegides de bombardeigs. Cap al 1950, dues de les locomotores van funcionar en una línia fixa a Dresden, i l'altra Leipzig. Si no ho entenc malament, i pel que es desprèn de la lectura de l'article, en el moment de ser escrit (1990) encara funcionaven tots tres trens amb lleugeres modificacions.

Per cert, molt bona la foto de l'stand!!
Fitxers adjunts
expo29.jpg
expo29.jpg (55.58 KiB) Visualitzat 7588 cops


Què és alló??

liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Divendres 19/08/2011 18:29

Per sobre l'estació sí. Per part exterior, però interiorment a sobre TMB i a més veient per on surt la via allò és una modificació substancial de l'estació.



Alemany ha escrit:
liniadelRipollés ha escrit:Una part de l'estació és utilitzada per Parcs i Jardins.
No ho crec. Mes aviat diria que hi ha una caseta de parcs i jardins damunt de l'estació, a la part exterior.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dissabte 20/08/2011 15:54

Al marge de si està modificada o desapareguda l'estació o no, en origen era completament subterrània o coberta per l'edifici, i el seu únic nexe amb l'exterior era ja la "boca" de sortida. Això imagino que és que que hi ha -hi havia- tapiat. La part de l'estació extrema més a prop de la via (o més lluny dels topalls), crec que queda coberta a parts iguals entre la seva condició subterrània i la o les ampliacions de l'edifici de l'estació. La caseta de parcs i jardins, calculo que queda tot just a sobre de l'estació, potser situada en un dels laterals. Tot això que dic són conjectures meves a còpia d'haver estat diverses vegades per la zona per tal de trobar algun vestigi de la mateixa, sempre infructuosament.

Dit d'altra manera, seguint la llera original de la via, molt identificable per altra banda, acaba morint a una enorme munió de bardisses infranquejables, darrera de les quals s'entèn que hi ha o bé l'estació o, en qualsevol cas, instal·lacions del funicular i/o telefèric. La caseta dels jardiners doncs, quedaria per sobre d'aquest nivell. Us passo una foto del 2008 a on es pot veure aquesta diferència de nivells.

Oblidava comentar que la teulada de la foto correspon a la quarta planta de l'edifici de l'estació, en cap cas correspondria al "sostre" de l'estació que encara es troba en ús, tres nivells més avall.
Fitxers adjunts
mn.cinto.jpg
mn.cinto.jpg (76.22 KiB) Visualitzat 7524 cops


Què és alló??

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”