Funiculars de Montjuic desapareguts: Castell i Exposició

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon

Què en farieu de l'estació del funi del castell?

La destruiria
1
3%
La deixaria tal com està, i faria visites guiades
3
9%
La deixaria i prou, com a magatzem
0
No hi ha cap vot
La restauraria i faria visites guiades, exposicions...
9
26%
La restauraria i reobriria el funicular
21
60%
Altres (expliqueu)
1
3%
 
Vots totals: 35
liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: Funiculars de Montjuic desapareguts: Castell i Exposició

Entrada Autor: liniadelRipollés » Diumenge 21/08/2011 2:01

Si, la via entra pel mig de la caseta (fora foto) darrere una tanca.
Alemany ha escrit:Al marge de si està modificada o desapareguda l'estació o no, en origen era completament subterrània o coberta per l'edifici, i el seu únic nexe amb l'exterior era ja la "boca" de sortida. Això imagino que és que que hi ha -hi havia- tapiat. La part de l'estació extrema més a prop de la via (o més lluny dels topalls), crec que queda coberta a parts iguals entre la seva condició subterrània i la o les ampliacions de l'edifici de l'estació. La caseta de parcs i jardins, calculo que queda tot just a sobre de l'estació, potser situada en un dels laterals. Tot això que dic són conjectures meves a còpia d'haver estat diverses vegades per la zona per tal de trobar algun vestigi de la mateixa, sempre infructuosament.

Dit d'altra manera, seguint la llera original de la via, molt identificable per altra banda, acaba morint a una enorme munió de bardisses infranquejables, darrera de les quals s'entèn que hi ha o bé l'estació o, en qualsevol cas, instal·lacions del funicular i/o telefèric. La caseta dels jardiners doncs, quedaria per sobre d'aquest nivell. Us passo una foto del 2008 a on es pot veure aquesta diferència de nivells.

Oblidava comentar que la teulada de la foto correspon a la quarta planta de l'edifici de l'estació, en cap cas correspondria al "sostre" de l'estació que encara es troba en ús, tres nivells més avall.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 21/08/2011 15:50

Em reafirmo, jo estic convençut de que la caseta és tot just al damunt de la suposada estació. De tota manera no insisteixo més. Tornaré al lloc per enèssima vegada, tornaré a estudiar el terreny i tornaré a fer fotos. Quan hagi enllestit la conclusió la tornaré a exposar.

Sento ser tan pesat, però aquesta mena d'investigacions són la subsecció de l'afició que més m'interessa. )))


Què és alló??

evody
N6
N6
Entrades: 184

Entrada Autor: evody » Diumenge 21/08/2011 20:25

Como ya comente en un post anterior, hace años llegue a la entrada de la estacion que estaba tapiada pero que se veia perfectamente el interio atraves de los tochos.

El ultimo tramo del funi era en zanja con sendos muros de aguante a ambos lados. Posiblemente tan solo recubrieron de tierra el ultimo tramo y se construyo encima



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 21/08/2011 22:18

Revisant fotos i plànols, crec que m'he estalviat una visita de la que penso no hauria tret més informació que ara. Us passo una imatge aèria a on es veu tot el conjunt d'edificis, i una còpia a on he assenyalat amb colors les diferents dependències que he cregut identificar. Les fotos corresponen al satèl·lit del google de l'any passat, però en realitat deuen correspondre al 2007 o 2008, tot just quan estaven reconstruint el telefèric i restaurant l'estació del funicular.

Vermell: edifici actual del funicular
Taronja: estació i zona d'influència del telefèric
Marró clar: Sostre de l'estació en desús (?)
Groc: Caseta dels jardiners
Granat: Edifici que encara no he identificat.


Amb aquestes conclusions, crec que s'obre un fil d'esperança en veure que les obres del telefèric nou no tenien perquè afectar l'estructura de la suposada estació en desús, i molt possiblement aquesta encara es conservi (!).

Evody, tiene lógica lo que cuentas, pero como desconozco cuántas remodelaciones ha sufrido el conjunto y en qué momentos, supongo que se pueden ir encajando según se vayan sacando más datos o conclusiones. Como ya dije, a mi me ha sido imposible acceder al supuesto muro que comentas, aunque sí he llegado a ver los muros de contención laterales. De hecho, el lecho de la vía está prácticamente intacto en casi su totalidad desde que se suspendió el servicio.
Fitxers adjunts
1.jpg
1.jpg (71.53 KiB) Visualitzat 9035 cops
2.jpg
2.jpg (58.87 KiB) Visualitzat 9035 cops


Què és alló??

Carlos
N3
N3
Entrades: 27
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Carlos » Diumenge 21/08/2011 22:35

Tot just a sobre d'on el funicular del castell entrava a la seva estació inferior, hi ha a sobre una caseta de parcs i jardins, en un petit tram que era túnel, no era estació propiament dita, aproximadament uns 5-10 metres de longitut, tambe estant un tros de caseta a sobre de l'estació propiament dita. Tot seguit el funicular disposava d'una trinxera que arribava fins a la meitat del recorregut, fet amb pedra per evitar esllevissades. Actualment s'en conserva el camí, tot vallat on es delimita els jardins Mossèn Cinto Verdaguer a l'esquerra en sentit ascendent i el viver que disposa parcs i jardins a la dreta. De la segona part del recorregut no s'en conserva res, i de l'estació superior tampoc, nomes es conserva l'escala de pedra que conduïa des d'aquesta estació fins al castell. A la part superior de l'estació inferior no hi ha res, hi ha un sostre amb tela asfàltica per evitar les filtracions cap al seu interior. A dintre es conserva tota l'infraestructura, els esgraons, parets i fins i tot alguna resta d'anuncis de la època i el túnel per on sortia el funicular cap a l'exterior està tapiat per poguer contenir la terra que hi van abocar per tapar la trinxera. De via no en queda res, ni tan sols les vigues que en feien l'estructura, nomès en queda el "0" en una placa de fundició que indicava l'inici del trajecte del funi. Una miqueta més avall (que us preguntaveu com estava) encara queda l'escala mecànica. S'en conserva com el 70% de la instal.lació, la resta ha estat completament tallada per fer-ne un taller (fa 5 mesos s'en va tallar un tros mes i s'en va buidar el fossar inferior de l'estructura de l'escala per poguer ampliar el taller). Pel que fa al motor i la transmissió es conserven totes senceres i amb un estat de conservació envejable, gairebé s'en podria aplicar corrent que segurament pogués girar sense inconvenients. La llastima es que tal com tallaven l'escala ho feien de manera inaprofitable, tot el que sortia d'alla anava a la xatarra.
Aquest es l'acces esquerre, on tambe hi ha una sala (no en se la seva antiga funcio) que no hi ha absolutament res pero tot i aixi esta ben conservada, l'acces dret hi queda l'escala de pedra i el forat on hi havia l'escala mecànica, pero aquesta si que ha estat retirada en la seva totalitat ja que és on ara hi han els tres transformadors per l'actual funicular i a la part superior, on hi ha el passadís d'acces a l'estació del funicular del castell hi han els seccionadors elèctrics, amb un magatzem a ma esquerra que antigament devia tenir un altre funció.

Si en teniu algun dubte mes, no dubteu en preguntar.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 21/08/2011 22:41

Ho sabia! Sabia que encara existiria l'estació!!!!! :reve



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 21/08/2011 23:12

És possible que l'edifici estigui catalogat, en conjunt amb l'edifici del funicular de Montjuïc, i per això no el toquin?

Aquest interior intacte em fan ganes de visitar-lo, però bé, què hi farem... Sembla que encara està en prou bon estat com per reobrir-lo, cosa que dubto que passi. Gràcies per la informació, Alemany i Carlos.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Carlos
N3
N3
Entrades: 27
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Carlos » Dilluns 22/08/2011 13:21

No ho reobriran, el van tancar precisament perque van construir el telefèric, i ara que esta completament renovat, seria inútil tornar-lo a posar en servei. Hi han molts projectes, moltíssims, pero no s'en fara cap.
I no se si estarà catalogat com a patrimoni de TMB, pero dubto que l'escala mecànica ho estigui ja que fa poc van trencar-ne un tros mes. L'estació potser.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 22/08/2011 15:19

Carlos ha escrit:No ho reobriran, el van tancar precisament perque van construir el telefèric, i ara que esta completament renovat, seria inútil tornar-lo a posar en servei. Hi han molts projectes, moltíssims, pero no s'en fara cap.
I no se si estarà catalogat com a patrimoni de TMB, pero dubto que l'escala mecànica ho estigui ja que fa poc van trencar-ne un tros mes. L'estació potser.
Inútil, el què es diu inútil...Més aviat, que el telefèric és més car... :roll:



Carlos
N3
N3
Entrades: 27
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Carlos » Dilluns 22/08/2011 15:36

Perque es un transport d'oci, no esta considerat transport públic i s'ha d'autofinanciar, llavors si posem el billet a 3€ tanquem la paradeta en una setmana, perque les revisions i les peces de recanvi del telefèric són molt cares.
I si poses un funicular directe al castell, a part de que molta gent voldra pujar amb el telefèric, no tindras prou gent per poguer-ho fer rentable. A sobre ara s'ha de revisar el funi existent, d'aqui poc fara 20 anys i s'han d'endur els trens a revisio i revisar també els sistemes elèctrics. Una bona feinada. No crec que s'estiguin per veure si obren un altre cop el funi antic. Una llàstima, això si.



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dilluns 22/08/2011 17:56

No és oci al 100%... Si al castell hi ha un museu, aquest és un servei públic que ha d'estar a l'abast de tothom, en favor de l'educació i sense ànim lucratiu, segons l'article primer del títol primer de la llei 17/1990, de 2 de novembre.

Per tant no és oci, és un servei que ha d'estar a l'abast de tothom, i ja tenim prou que en aquest país paguem pels museus de titularitat pública, en contra de la normativa europea, que tots els estats membres es passen pel forro. Per tant, legalment, sí que ha de ser un transport píblic, no d'oci, i per això ara arriben autobusos integrats, amb força demanda, tot s'ha de dir. Aixi que tampoc estaria malament l'arribada del funicular al Castell: Si no el volen reobrir no hi ha excusa, és que no volen o no es pot "per la crisi".


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 22/08/2011 18:59

Lluita1714 ha escrit:No és oci al 100%... Si al castell hi ha un museu, aquest és un servei públic que ha d'estar a l'abast de tothom, en favor de l'educació i sense ànim lucratiu, segons l'article primer del títol primer de la llei 17/1990, de 2 de novembre.

Per tant no és oci, és un servei que ha d'estar a l'abast de tothom, i ja tenim prou que en aquest país paguem pels museus de titularitat pública, en contra de la normativa europea, que tots els estats membres es passen pel forro. Per tant, legalment, sí que ha de ser un transport públic, no d'oci, i per això ara arriben autobusos integrats, amb força demanda, tot s'ha de dir. Aixi que tampoc estaria malament l'arribada del funicular al Castell: Si no el volen reobrir no hi ha excusa, és que no volen o no es pot "per la crisi".
+1



liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dimarts 23/08/2011 7:44

Aquestes fotografies ja no es corresponen a la situació actual. Conec molt bé aquests sostres.... :P

Et traçat del funi l'he fet a peu i són nombroses les restes que queden, tot i que si no saps que passava per allà no ho identifiques.
Alemany ha escrit:Revisant fotos i plànols, crec que m'he estalviat una visita de la que penso no hauria tret més informació que ara. Us passo una imatge aèria a on es veu tot el conjunt d'edificis, i una còpia a on he assenyalat amb colors les diferents dependències que he cregut identificar. Les fotos corresponen al satèl·lit del google de l'any passat, però en realitat deuen correspondre al 2007 o 2008, tot just quan estaven reconstruint el telefèric i restaurant l'estació del funicular.

Vermell: edifici actual del funicular
Taronja: estació i zona d'influència del telefèric
Marró clar: Sostre de l'estació en desús (?)
Groc: Caseta dels jardiners
Granat: Edifici que encara no he identificat.


Amb aquestes conclusions, crec que s'obre un fil d'esperança en veure que les obres del telefèric nou no tenien perquè afectar l'estructura de la suposada estació en desús, i molt possiblement aquesta encara es conservi (!).

Evody, tiene lógica lo que cuentas, pero como desconozco cuántas remodelaciones ha sufrido el conjunto y en qué momentos, supongo que se pueden ir encajando según se vayan sacando más datos o conclusiones. Como ya dije, a mi me ha sido imposible acceder al supuesto muro que comentas, aunque sí he llegado a ver los muros de contención laterales. De hecho, el lecho de la vía está prácticamente intacto en casi su totalidad desde que se suspendió el servicio.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dimarts 23/08/2011 7:54

Actualment no està del tot intransitable.

Alemany ha escrit: Dit d'altra manera, seguint la llera original de la via, molt identificable per altra banda, acaba morint a una enorme munió de bardisses infranquejables, darrera de les quals s'entèn que hi ha o bé l'estació o, en qualsevol cas, instal·lacions del funicular i/o telefèric. La caseta dels jardiners doncs, quedaria per sobre d'aquest nivell. Us passo una foto del 2008 a on es pot veure aquesta diferència de nivells.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Dimarts 23/08/2011 21:08

liniadelRipollés ha escrit:Actualment no està del tot intransitable.

Alemany ha escrit: Dit d'altra manera, seguint la llera original de la via, molt identificable per altra banda, acaba morint a una enorme munió de bardisses infranquejables, darrera de les quals s'entèn que hi ha o bé l'estació o, en qualsevol cas, instal·lacions del funicular i/o telefèric. La caseta dels jardiners doncs, quedaria per sobre d'aquest nivell. Us passo una foto del 2008 a on es pot veure aquesta diferència de nivells.
Hi tornaré doncs, però més tard. Perquè és el que ténen Montjuïc i Collserola: les bardisses s'afebleixen amb l'hivern, però la resta de l'any et podrien menjar com si de plantes carnívores es tractés.


Què és alló??

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Diumenge 04/09/2011 16:28

Avui vaig ser-hi pel Castell... bé, jo feia anys que no anava, i en un raconet on no anava de feia gairebé 10 anys, un mirador natural on els conills vivien lliures i espaiosos, hi havia una terrassa enorme amb musica bona de fons (Wave de João Gilberto) i masses enormes de turistes i ciutadans d'aquí gaudint d'un lloc així.

Montjuïc l'he vist més viu que mai, bé, viu fins on he vist, ja que no el vaig veure el 29 o el 92, és ple de gent per tot arreu, fent esport, gaudint de la natura, de la música, de la història... avui m'ha quedat confirmat que no és cap luxe pujar al Castell, no només pel museu, i em reafirmo més en el que deia, i m'atreveixo a dir ara que sí, que el funicular del castell podria tenir molta demanda i encara deixar prou clients al telefèric com per ser rentable, potser sí que caldria fer-lo arribar als peus del Castell, sobrepassant la famosa escala que pujava des de l'estació superior. Poder gaudir d'aquesta muntanya forma part del nostre estat del benestar.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Diumenge 04/09/2011 19:08

L'autobús turístic transforma algunes zones a l'estiu. Prova a pujar-hi a l'hivern... :roll:


Què és alló??

Carlos
N3
N3
Entrades: 27
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Carlos » Dimecres 07/09/2011 16:32

El telefèric és considerat transport d'oci, ja que no necessites agafar el telefèric per pujar al castell, hi tens el bus 193, el funicular si ja que donem servei a parcs i jardins, escoles i museus.
Si a l'estiu el bus puja amb més gent es reforça el servei, pero a l'hivern és ben normal veure'l fer voltes buit, perquè no hi ha demanda de gent, fins i tot al telefèric amb 15 cabines circulant ja en tenim suficient.
Insisteixo en la inviabilitat de tornar a obrir el funicular, tot i que jo sóc el primer que desitjaria tornar a tenir el servei que feia abans, pero refer-ho tal com era abans.
També dir que els antics accesos per accedir a l'estació inferior del funi del castell estàn inservibles per al servei actual amb viatgers, ja que per la banda esquerra hi ha un despatx (el que hi ha al propi vestibul de l'estació i que tothom que hi vagi ho pot veure) i una mica més endavant hi ha un taller nou, i per l'altra banda hi han els tres transformadors en la part inferior i els tres seccionadors a la part superior. L'afectació seria massa gran i una obra sense necessitat no crec que es dugui a terme.



Avatar de l’usuari
Alemany
N7
N7
Entrades: 431
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Alemany » Divendres 14/10/2011 8:17

Us passo una foto que vaig fer fa bastants anys de l'estació intermitja, quan encara hi era el bar Marcelino. Disculpeu la qualitat mediocre, però es tracta d'una diapositiva rescatada que ja, de per si, no estava gaire ben feta.
Fitxers adjunts
funicular 1994.JPG
funicular 1994.JPG (53.68 KiB) Visualitzat 8753 cops


Què és alló??

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 21/10/2011 19:36

Per gentilesa del CAPH de TMB, unes fotografies de l'estació del funicular del castell:
Fitxers adjunts
funicastell1.jpg
funicastell1.jpg (97.66 KiB) Visualitzat 8704 cops
funicastell2.jpg
funicastell2.jpg (90.78 KiB) Visualitzat 8704 cops
funicastell3.jpg
funicastell3.jpg (82.09 KiB) Visualitzat 8704 cops
funicastell4.jpg
funicastell4.jpg (91.32 KiB) Visualitzat 8704 cops



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”