El túnel de FCC al Tibidabo, ja estava fet?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

El túnel de FCC al Tibidabo, ja estava fet?

Entrada Autor: metring » Dilluns 15/06/2009 9:33




Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dilluns 15/06/2009 10:37

:D


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dilluns 15/06/2009 10:42

Això diu, i de fet hi ha una foto enllaçada en algun fil del fòrum on es veu aquest túnel en construcció, i se'n dedueix que la foto és molt més antiga que la inauguració de la línia.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 15/06/2009 12:06

Platanito ha escrit:Això diu, i de fet hi ha una foto enllaçada en algun fil del fòrum on es veu aquest túnel en construcció, i se'n dedueix que la foto és molt més antiga que la inauguració de la línia.
Et referies a aquesta, del fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... bo#p128710 ? Doncs si que es veu de l'any de la picó!! El cas és que posa a la pàgina d'on prové la foto que és del metro :nose
Obres del Metro
Autor: Domigues. Inicis del s. XX. Fons AF- AHCB
metring ha escrit:Algú sap d'on és aquesta foto, que segons http://oliba.uoc.edu/mhic_old/cat/expos ... matges.htm és del metro?

Imatge



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dilluns 15/06/2009 12:44

metring ha escrit: Et referies a aquesta, del fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... bo#p128710 ? Doncs si que es veu de l'any de la picó!! El cas és que posa a la pàgina d'on prové la foto que és del metro :nose
Obres del Metro
Autor: Domigues. Inicis del s. XX. Fons AF- AHCB
Això diu, però jo no li donaria cap credibilitat. En primer lloc, perquè els turons que es veuen al fons semblen ser la zona del Putxet. Segon, perquè a l'article de La Vanguardia que has enllaçat es fa referència a un projecte gens clar que jo assimilaria als primitius túnels de la Reforma, construits al subsòl d'una àmplia avinguda de nova creació per cobrir necessitats futures, i per tant és molt probable que la identificació com a obres del metro provingui del mateix autor de la imatge. I tercer, pel reduït gàlib que s'hi aprecia, que actualment encara representa un problema al túnel de Balmes (no així al de Sarrià) i com ja sabem va ser un obstacle per l'aprofitament dels túnels de la Reforma, que es van haver de sobreexcavar abans d'incorporar-los a la xarxa del Gran Metro.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dilluns 15/06/2009 13:14

la foto ja ha sortit en algun lloc del fòrum abans, és el carrer balmes a dalt de tot


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 15/06/2009 13:26

Si ja ho he dit al missatge a on l'he posat...



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 17/06/2009 2:16

Platanito ha escrit:Això diu, però jo no li donaria cap credibilitat. En primer lloc, perquè els turons que es veuen al fons semblen ser la zona del Putxet. Segon, perquè a l'article de La Vanguardia que has enllaçat es fa referència a un projecte gens clar que jo assimilaria als primitius túnels de la Reforma, construits al subsòl d'una àmplia avinguda de nova creació per cobrir necessitats futures, i per tant és molt probable que la identificació com a obres del metro provingui del mateix autor de la imatge. I tercer, pel reduït gàlib que s'hi aprecia, que actualment encara representa un problema al túnel de Balmes (no així al de Sarrià) i com ja sabem va ser un obstacle per l'aprofitament dels túnels de la Reforma, que es van haver de sobreexcavar abans d'incorporar-los a la xarxa del Gran Metro.
No he acabat d'entendre què vols dir (sobretot, perquè no acabo de veure el motiu dels teus dubtes), però hi ha una part de l'article que fa referència explícita a la part alta del carrer Balmes, i només pot tractar-se del túnel de l'actual L7.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dimecres 17/06/2009 8:57

metring ha escrit:Et referies a aquesta, del fil viewtopic.php?f=23&t=8847&p=128710&hilit=tunel+tibidabo#p128710 ? Doncs si que es veu de l'any de la picó!! El cas és que posa a la pàgina d'on prové la foto que és del metro :nose
Platanito ha escrit:Això diu, però jo no li donaria cap credibilitat.
Guigui ha escrit:No he acabat d'entendre què vols dir (sobretot, perquè no acabo de veure el motiu dels teus dubtes), però hi ha una part de l'article que fa referència explícita a la part alta del carrer Balmes, i només pot tractar-se del túnel de l'actual L7.
Ara em fas dubtar de què es el que dubtes dels meus suposats dubtes, que no ho són. Simplement argumentava que si el peu de foto diu que es tracta d'obres del metro és perquè quan es fa ver el túnel probablement estava pensat per a una futura línia de metro. Tots estem d'acord en que es tracta del carrer Balmes, i això val més que no ho posem en dubte.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 17/06/2009 9:15

És increïble que anys enrera la gent tingués tanta iniciativa i preparés tantes coses per al futur, no com ara, tot i que hi han excepcions. El Marçal, que ha estat alguns cops a Madrid, em va dir que hi ha una estació de metro en funcionament, a on van construïr més andanes de les que es fan servir, per a fer passar una línia que encara no ho fa. Per què a Barcelona, tenint el precedent dels túnels de Balmes i el de Via Laietana, avui en dia, amb tanta tunel·ladora, que val una pasta llogar, no han aprofitat per fer més túnels dels que es faran servir en uns anys, en previsió de futures línies de metro, FGC o Rodalíes????

Una altre cosa, i és que el túnel de FGC a Tibidabo és estret, i alguns trens, com els 600 provinents del metro, no podien passar per problemes de gàlib. Abans de fer passar el Gran metro per Via Laietana, es va eixamplar el túnel per on havia de passar el ramal de Correus. No es va arribar a fer el mateix amb el de Balmes, o és que no ho van eixamplar suficientment, per evitar els problemes que encara duren actualment?



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dimecres 17/06/2009 9:34

metring ha escrit:Abans de fer passar el Gran metro per Via Laietana, es va eixamplar el túnel per on havia de passar el ramal de Correus. No es va arribar a fer el mateix amb el de Balmes, o és que no ho van eixamplar suficientment, per evitar els problemes que encara duren actualment?
els túnels de la reforma (Via Laietana) no es van eixamplar, es van aprofondir per poder fer passar els cotxes de metro ja que d'altre manera no hi havia lloc per encabir el material mòbil i la catenària.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 17/06/2009 9:39

Be, es van "eixamplar" per sota :)

I el de Balmes, no el van retocar per res?

Per cert, més informació: http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 16-013.pdf

La incógnita de un túnel vacío


En distintas ocasiones, y por variados motivos, nos hemos
referido al porvenir que aguarda al túnel de la calle de
Balmes, olvidado por todos, según parece, menos por el
ciudadano, que ve cómo pasan los años y no se pone en servicio
mejora tan esencial para el transporte público. La
historia del túnel la conocen perfectamente todos los barceloneses,
y las ventajas que su utilización reportaría son
tan grandes y tanto se ha hablado de ellas, que no es menester
volver sobre el tema. Lo que si vale la pena repetir
es. la extrañeza que produce el completo silencio hecho en
torno a este asunto. El túnel se habilitó, y los periodistas
pudieron visitarlo hace más de cuatro años, fecha en-que ya
se anunciaba próxima su inauguración, sólo pendiente de la
rapidez con «que fuesen concedidos los cupos de hierro y
cobre para los tendidos de vías y catenaria. De entonces
acá se han hecho en Barcelona infinidad de cosas: se ha
puesto en .marcha la prolongación del Transversal hasta la
Plaza de las -Glorias — obra mucho rriás importante y costosa
que la anterior, realizada en menos de dos años —, se
han inaugurado mejoras, se *ha celebrado una Conferencia
de Circulación, en la que se ha sentado el principio de que
la única solución viable del transporte urbano es el subterráneo,
se han dado, en suma, muestras de magnífica disposición,
tanto.en -las realizaciones como en los proyectos.
Sin embargo, el túnel de la calle de Balmes continúa como
en. el primer día, y todo el partido que se saca de él es el
cultivo de «champignon». ¿Qué pasa con el túnel de Balmes?

No sabia que l'havien considerat metro ja en aquella època...

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 20-021.pdf


Por fin, funcionará el «metro» de Balmes


Tal como anticipamos días atrás, dentro de muy pocos días
se inaugurará el ramal del Metropolitano de Sarria, que a
partir de la Plaza Molina sigue la dirección de la calle
de Balmes para concluir en la Avenida del Tibidabo. La longitud
total de la nueva línea es desde la Plaza de Gala
Placidia de dos kilómetros, y tendrá cuatro estaciones, excepción
hecha de la de Gracia: Molina, Padua, Núñez de Arce
y Avenida del Tibidabo. El material móvil se compondrá de
nuevos coches de tipo metropolitano con cuatro puertas a
cada lado para fluidificar todo lo posible, el movimiento de
viajeros, que dispondrá de sesenta y cuatro asientos y cuatro
plataformas, con segunda y tercera clases. Los trenes estarán
dotados de iluminación fluorescente y han sido fabricados
con material español. La frecuencia del servicio será de cinco
minutos en las estaciones terminales, de modo que en el
trayecto de Gracia a la Plaza de Cataluña, o a la Inversa,
habrá servicio cada dos minutos y medio.
Por fin, pues, el que durante tantos años hemos llamado
«túnel de Balmes», que por tantas vicisitudes ha pasado,
servirá para desempeñar la función para la que fue horadado
tiempo atrás, antes de 1936. En infinidad de ocasiones,
sobre todo en este último lustro, hemos encarecido la necesidad
de que se habilitara para el tráfico el túnel que enlazaría
toda la zona superior de la calle de Balmes, de creciente
densidad demográfica, eje de barriadas muy populosas que
no tenían más medio de comunicación que el autobús, toda
vez que los tranvías de Muntaner y calle Mayor de Gracia
quedan muy alejados del sector a que nos referimos. Las
cosas han ido muy despacio, cierto, tan despacio que muchas
veces creímos que no se movían; pero ya se llegó a la meta.
Muy pronto circularán los trenes por el túnel vacío de antaño...



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimecres 17/06/2009 10:14

fantàstic, la freqüència és pitjor ara que quan el van inaugurar :?


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dimecres 17/06/2009 17:55

Però no se suposava que el túnel de Balmes era un antic magatzem blindat de la guerra civil (sobretot la part alta) i que a més ho fica en una hobbytren aquest fet (a no ser que sigui llegenda urbana, però historiadors m'ho han confirmat). I que es va aprofitar aquest túnel en la part alta per no tenir que construïr un de nou :?


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimecres 17/06/2009 18:05

BB9200 ha escrit:Però no se suposava que el túnel de Balmes era un antic magatzem blindat de la guerra civil (sobretot la part alta) i que a més ho fica en una hobbytren aquest fet (a no ser que sigui llegenda urbana, però historiadors m'ho han confirmat). I que es va aprofitar aquest túnel en la part alta per no tenir que construïr un de nou :?
Home, sé de la existència de diversos búnquers a prop de la zona. Moltes cases senyorials que es troben a la zona, ambaixades com la de Rússia, tenen veritables fortaleses sota terra de la guerra civil.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dimecres 17/06/2009 18:15

Per això, que pel que m'han dit, el que he llegit i el que he comprobat és que ja devia existir perquè era un búnker.


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dimecres 17/06/2009 22:21

Tal com s'ha redactat les notícies es va construir abans de la guerra aparegudes es va construir abans de la guerra, altra cosa és perquè s'aprofités durant la guerra.
BB9200 ha escrit:Per això, que pel que m'han dit, el que he llegit i el que he comprobat és que ja devia existir perquè era un búnker.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2396
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dijous 18/06/2009 8:55

BB9200 ha escrit:Però no se suposava que el túnel de Balmes era un antic magatzem blindat de la guerra civil (sobretot la part alta) i que a més ho fica en una hobbytren aquest fet (a no ser que sigui llegenda urbana, però historiadors m'ho han confirmat). I que es va aprofitar aquest túnel en la part alta per no tenir que construïr un de nou :?
A veure, apliquem una mica la lògica. En primer lloc, un búnker té forma de magatzem, de nau, i no la d'un túnel de centenars de metres de llargària. En segon lloc, tenim el testimoni de la premsa de l'època, les notícies d'una dècada abans de la guerra, que ens parlen d'un túnel per a un ferrocarril encara no projectat. I en tercer lloc, si tu tinguessis una ciutat assetjada per mar i aire com ho va estar Barcelona (on es bombardejaven insistentment les instal.lacions militars i les auxiliars com la Casa Elizande, on s'hi fabricava armament) i un túnel llarg i profund sense utilitzar, no el reutilitzaries com a búnker?
BB9200 ha escrit:Per això, que pel que m'han dit, el que he llegit i el que he comprobat és que ja devia existir perquè era un búnker.
Es clar que existia! El que passa és que quan va ser habilitat com a búnker ja existia, perquè va ser creat més de deu anys enrera per a un hipotètic futur ferrocarril aprofitant que s'estava obrint el carrer, com es va fer a la Via Laietana (túnels de la Reforma).

Cal tenir en compte que hi ha molta documentació i memòria històrica sobre la guerra, però no sempre es recorda què hi havia abans. Com que aquell túnel d'un projecte adormit el coneixien quatre gats, no ha trascendit tota la veritat. De fet, ningú no diu que es creés com a búnker, sino que havia estat un búnker.

El boca a orella sovint desfigura la realitat, i de vegades fins i tot alguns textos escrits que pretenen passar com a veritat històrica (tenim un bon exemple amb els túnels de la Reforma i l'estació fantasma de Banco), però amb una prova tan irrefutable com l'hemeroteca de La Vanguardia no hi ha més a discutir.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dijous 18/06/2009 17:28

Platanito ha escrit:BB9200 ha escrit:
Però no se suposava que el túnel de Balmes era un antic magatzem blindat de la guerra civil (sobretot la part alta) i que a més ho fica en una hobbytren aquest fet (a no ser que sigui llegenda urbana, però historiadors m'ho han confirmat). I que es va aprofitar aquest túnel en la part alta per no tenir que construïr un de nou


A veure, apliquem una mica la lògica. En primer lloc, un búnker té forma de magatzem, de nau, i no la d'un túnel de centenars de metres de llargària. En segon lloc, tenim el testimoni de la premsa de l'època, les notícies d'una dècada abans de la guerra, que ens parlen d'un túnel per a un ferrocarril encara no projectat. I en tercer lloc, si tu tinguessis una ciutat assetjada per mar i aire com ho va estar Barcelona (on es bombardejaven insistentment les instal.lacions militars i les auxiliars com la Casa Elizande, on s'hi fabricava armament) i un túnel llarg i profund sense utilitzar, no el reutilitzaries com a búnker?
Em va faltar especificar: La secció que jo coneixo que era un búnker era la part de l'estació de Av.Tibidabo fins una mica més avall. Jo sempre havia relacionat que Av.Tibidabo tingués una sola via perquè coincidia amb l'ubicació del búnker (això ja meva conclusió) però revisant ua mica més el que dieu i el que estic llegint m'adono que el que dic no té llògica, i que el búnker va ser utilitzat en el túnel que ja era per el tren. Sempre s'aprèn, gràcies ;) .


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dijous 18/06/2009 23:32

L'estació d'Avinguda Tibidabo està perfectament preparada per a dues vies.
BB9200 ha escrit:
Platanito ha escrit:BB9200 ha escrit:
Però no se suposava que el túnel de Balmes era un antic magatzem blindat de la guerra civil (sobretot la part alta) i que a més ho fica en una hobbytren aquest fet (a no ser que sigui llegenda urbana, però historiadors m'ho han confirmat). I que es va aprofitar aquest túnel en la part alta per no tenir que construïr un de nou


A veure, apliquem una mica la lògica. En primer lloc, un búnker té forma de magatzem, de nau, i no la d'un túnel de centenars de metres de llargària. En segon lloc, tenim el testimoni de la premsa de l'època, les notícies d'una dècada abans de la guerra, que ens parlen d'un túnel per a un ferrocarril encara no projectat. I en tercer lloc, si tu tinguessis una ciutat assetjada per mar i aire com ho va estar Barcelona (on es bombardejaven insistentment les instal.lacions militars i les auxiliars com la Casa Elizande, on s'hi fabricava armament) i un túnel llarg i profund sense utilitzar, no el reutilitzaries com a búnker?
Em va faltar especificar: La secció que jo coneixo que era un búnker era la part de l'estació de Av.Tibidabo fins una mica més avall. Jo sempre havia relacionat que Av.Tibidabo tingués una sola via perquè coincidia amb l'ubicació del búnker (això ja meva conclusió) però revisant ua mica més el que dieu i el que estic llegint m'adono que el que dic no té llògica, i que el búnker va ser utilitzat en el túnel que ja era per el tren. Sempre s'aprèn, gràcies ;) .


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”