Mapes històrics

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Mapes històrics

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 2:30

A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimarts 25/08/2009 3:15

Sky ha escrit:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)
Realment espectacular. Fora del territori lleidatà s'aprecia el tren fins a La Pobla de Lillet. Curiós com presenten a Manresa com si el ferrocarril Lleida-Manresa fos de la CGFC, no ho acabo d'entendre, a Manresa, sembla com si el FC. (actual Renfe) tingés un ramal a La Pobla de lillet, no obstant, la línia Martorell-Manresa de la CGFC no existís. No obstant si que hi es a Igualada. La ruta Martorell-Manresa, no datava de 1912?
Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
Es veu l'antic cremallera de Montserrat.

Destaco, fora de l'interès ferroviari, el retoc a l'escut de Lleida. Un any següent de la impremta d'aquest plànol, en república, van fer una mena de segell de tinta per provar de tapar la corona de l'escut, per la fortalesa (republicana), i per aclarir-ho, dalt posa "REPÚBLICA ESPAÑOLA"


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 5:49

Ho torno a penjar perquè he pogut reduir bastant la mida de l'arxiu, ara són 4,85 MB:

http://www.hotlinkfiles.com/files/27697 ... lleida.jpg



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22850
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 25/08/2009 12:02

Sky ha escrit:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)
Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23395
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 25/08/2009 12:05

Lluita1714 ha escrit:Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
I el Tren Groc, que semblava arribar només fins a La Guingueta d'Ix. Realment, va ser així?

Curiós, també, que presentessin la línia de La Pobla com a "en construcció" en tot el tram fins a la frontera. Potser encara no existia el concepte d'"en planificació".

Sigui com sigui, com a document històrico-geogràfic, un autèntic diamant. :plas


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 12:18

metring ha escrit:Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?
Sí, també tinc els mapes de la resta de províncies. ;)



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 15:07

Provincias de España: Barcelona: http://www.megaupload.com/?d=8RG2MOWF
Provincias de España: Gerona: http://www.megaupload.com/?d=GT3LUOJM
Provincias de España: Tarragona: http://www.megaupload.com/?d=PVFARHAY

I uns quants més d'interessants, també provinents de la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya:

Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.megaupload.com/?d=9IU4NLO4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.megaupload.com/?d=J9FO98X1
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=F1M64J2H
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=QXVX3IGS

Tots tenen vora 5 MB. ;)



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22850
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 25/08/2009 17:13

Això no acaba de rutllar, molts problemes per baixar-me algun document, tota l'estona em porta d'un link a un altre :?



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 17:45

Mm, jo els puc descarregar bé. :?

Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimarts 25/08/2009 18:39

Espectacular!

Barcelona 1903. Destaco:
El ferrocarril econòmic de Guardiola de Berguedà, abans d'arribar a La Pobla de Lillet, i abans de l'existència de tot el que avui és la línia Llobregat-Bages, ja que el ramal a Igualada sí que hi era.
El nom de Sant Boi, sembla fet en dos idiomes forasters, San Boy, i San Baudilio.
Destaco que l'il·lustrador no tenia ni idea d'on era Sant Andreu de la Barca, a quin costat del riu, i el va posar en mig, potser amb dret a una estació de MZA.
El tren de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Encara sense la via a Ribes
FC Girona - Las Planas, el tram fins a Olot, en construcció
FC a Sant Feliu de Guíxols, que surt del plànol.
La zona de l'estació de França amb un ramal al port que arriba fins al Prat de Llobregat.
FC. de Sarrià, quan encara no anava més enllà de Sarrià.
Destaco a nivell geogràfic el Canal de la dreta, un canal de reg que feia també de desembocadura del Llobregat, i amés, Castelldefels, les llacunes naturals abans que arribi l'especulació urbanística.

Girona (any, posterior a 1930 ja que té el FC a la frontera, té corona a l'escut així que és posterior a la segona república, per tant, posterior a 1936, a l'època de la dictadura). Destaco:
FC a Olot,
FC a Sant Feliu de Guíxols
FC a Palamós
FC a Banyoles
Cremallera de Núria
FC Ripoll - Sant Joan de les Abadesses - "Torallas"
Això em fa pensar que si Girona s'hagués modernitzat els ferrocarrils i carrilets que tenia, potser ara sigués una ciutat millor del que és, i tindria una xarxa "de la ai carai!"
Lluita1714 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 25/08/2009 18:50, en total s’ha editat 1 vegada.


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22850
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 25/08/2009 18:48

Sky ha escrit:Mm, jo els puc descarregar bé. :?

Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxa :x



Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dimarts 25/08/2009 18:59

Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
L'eixample mai arribà al Besòs, ni Glòries mai va arribar a tenir aquesta forma, ni la Barceloneta tan gran, el nom de l'Av. Gaudí, l'Av. Roma, La Diagonal.
Absència de la línia de Balmes


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1895
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 25/08/2009 19:26

Lluita1714 ha escrit:Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
Vaja, a la fitxa de l'ICC només ficava això:

Títol: Plano-guia de Barcelona
Any original: 1930
metring ha escrit:Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxa :x
Els he pujat a un altre servidor... Espero que rutlli ara. ;) En aquest s'ha d'esperar uns instants i prémer el botó "Download" al peu de la pàgina.

Provincias de España: Barcelona: http://www.sendspace.com/file/z3bqyl
Provincias de España: Gerona: http://www.sendspace.com/file/b6zpca
Provincias de España: Tarragona: http://www.sendspace.com/file/3n5fb0

Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.sendspace.com/file/cziwk4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.sendspace.com/file/jeuu1e
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/xx0t89
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/1qg3vx



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22850
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 25/08/2009 19:28

Ara si, gràcies!! :D



Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2529
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 26/08/2009 14:07

Pel que fa a la xarxa de via estreta de la vall del Llobregat:

- El FC a Castellar de n'Hug (de fet, al Clot del Moro) es va inaugurar al 1914, tot i que prestava servei a la fàbrica ASLAND des de molts anys abans.
- El FC arriba a Guardiola de Berguedà el 1904.
- La xarxa de la CGFC (ara FGC) de Martorell a Manresa es comença a construir als anys 20 del s.XX després de la creació de la pròpia CGFC, per fusió de les companyies respectives del Barcelona-Martorell, Martorell-Igualada i Manresa-Berga (amb prolongació d'Olvan a Guardiola). La primera decisió que es pren com a CGFC és la unificació de la xarxa amb la connexió a Martorell (Enllaç) i la construcció de la línia de Martorell a Manresa. L'antiga TFEMB feia correspondència amb Norte a Manresa i tenia una gran estació a la riba nord del Cardener: Manresa-Riu.

Salut !!


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dilluns 24/01/2011 2:35

No he trobat cap altre fil semblant, i obro un de nou.

He trobat una petita joia al cor de la Xina. Resulta que ells volen tenir el seu propi Google Maps, i li diuen World Map. Apart de tots els noms en castellà (Sardañola Terrasa, Montblanch o Vich, i d'algun poble nou aprop d'Ascó anomenat UNK... Trobem trens a Olot, Bbanyoles, Sant Feliu de Guíxols, Guardiola de Berguedà i... per si no fos poc... La Pobla de Segur-Saint Girons, i alguna sorpresa més pel Delta de l'Ebre i Sant Joan de les Abadesses.

Per saber quina mena de mapes van fer servir per fer-ne aquest de noi, aneu a Ferrol, Galícia... i veureu.
http://tianditu.cn


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
D4V1D.83FY
N4
N4
Entrades: 50
Contacta:

Entrada Autor: D4V1D.83FY » Dimecres 07/09/2011 18:08

Hola, he escanejat aquest mapa que pertany a una guia de FC de l'any 1930. Es un document molt interessant ja que a mes hi han els horaris de cada linia.

Imatge



fredebcnteatre
N7
N7
Entrades: 323
Ubicació: R1

Entrada Autor: fredebcnteatre » Divendres 04/11/2011 15:12

D4V1D.83FY ha escrit:Hola, he escanejat aquest mapa que pertany a una guia de FC de l'any 1930. Es un document molt interessant ja que a mes hi han els horaris de cada linia.

Imatge
A més pel que veig hi han moltes linees desaparescudes que alguns en el forum proposen de reestablir com tren-trams o algo aixi, com e de la costa i també sembla que hi havia ferrocarril per la costa brava... o m'equivoco? lo curios es el tren mollet-caldes de montbui...

Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23395
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 04/11/2011 15:18

fredebcnteatre ha escrit:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

fredebcnteatre
N7
N7
Entrades: 323
Ubicació: R1

Entrada Autor: fredebcnteatre » Divendres 04/11/2011 15:21

Guigui ha escrit:
fredebcnteatre ha escrit:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.
Per desgracia ara el que mana es el cotxe... joooooo, ja ho podrien haber modernitzat i no treure linees a destajo... coi... retalladors que son alguns...



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”