Mapes històrics

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2529
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Mapes històrics

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 07/11/2011 14:19

La història de la presència de FEVE a Catalunya (des del final de la Guerra Civil* fins a l'Estatut de 1979) és nefasta:

1941 assumeix el Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles que clausura el 1956
1963 assumeix l'Olot-Girona que clausura el 1969
1963 assumeix el Sant Feliu de Guíxols - Girona que clausura el 1969
1964 assumeix el Tortosa - La Cava que clausura el 1967

La curiosa explotació en dos trams separats de la línia de la CGFC entre Manresa i Guardiola amb límit a Olvan, i la construcció de l'embassament de La Baells al riu Llobregat provocà
1972 clausura el tram Olvan-Guardiola (propietat de CFGC)
1973 clausura el tram Balsareny-Olvan i deixa només per a mercaderies el tram Manresa-Balsareny (limitat posteriorment a Manresa-Sallent, tal com es manté fins a l'actualitat). Aquest tram ja havia caducat la seva concessió i, malgrat ser propietat d'EFE i després FEVE, estava explotat per la CGFC.

També, el 1975 la C.R.de T. clausura el Reus-Salou que no passà a FEVE (qui, de ben segur també l'hauria clausurat).

Tots aquests ferrocarrils compartien ample de via (1 metre) excepte el Tramvia del Baix Empordà (Flaçà-Palamós-Girona-Banyoles) i el Feliuet (Sant Feliu de G.-Girona) que ambdós tenien ample de via de 750mm.

Pel que tinc entès, en via ampla «només» s'han clausurat:
El Ramal de Marina, de l'Estació de França a Sant Adrià de Besos
De Ripoll a Sant Joan de les Abadesses
De Roda de Barà a Reus
El Ramal de Granollers Centre (línia de Portbou) a Granollers Canovelles (línia de Puigcerdà).

* En realitat FEVE és de molt després, cap al 1965. Però és hereva de EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado) creada cap al 1926 i que a partir de la creació de RENFE el 1941 es dedicà exclusivament a la via estreta (inferior a l'ample ibèric).

Salut !!


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23395
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 07/11/2011 14:50

genissimon ha escrit:Pel que tinc entès, en via ampla «només» s'han clausurat:
El Ramal de Marina, de l'Estació de França a Sant Adrià de Besos
De Ripoll a Sant Joan de les Abadesses
De Roda de Barà a Reus
El Ramal de Granollers Centre (línia de Portbou) a Granollers Canovelles (línia de Puigcerdà).
Vall de Zafán
Tortosa-Freginals-Ulldecona
Estació del Nord
Túnel del Gornal
Braç St. Adrià-Trinitat del Triangle Ferroviari
Estrenyiment de moltes vies d'accés a Barcelona, especialment per la línia de Vilanova

Tot aquest asfixiament inexorable de la xarxa ferroviària contrasta brutalment amb l'eixamplament de carreteres en autovies. Significatiu.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2529
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 08/11/2011 12:09

Imperdonable no recordar-me de tots aquests, molt especialment del de Tortosa-Freginals, que en sóc un partidari defensor del seu restabliment... :cop :cop

Gràcies per fer-me memòria. És ben bé que quatre ulls veuen més que dos.

Salut !!
Guigui ha escrit: Vall de Zafán
Tortosa-Freginals-Ulldecona
Estació del Nord
Túnel del Gornal
Braç St. Adrià-Trinitat del Triangle Ferroviari
Estrenyiment de moltes vies d'accés a Barcelona, especialment per la línia de Vilanova

Tot aquest asfixiament inexorable de la xarxa ferroviària contrasta brutalment amb l'eixamplament de carreteres en autovies. Significatiu.


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimarts 08/11/2011 12:17

Crec que no s'ha dit, també es va clausurar (ja fa molt) la línia Mollet del Vallès-Caldes de Montbui.



Avatar de l’usuari
genissimon
N9
N9
Entrades: 2529
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 08/11/2011 13:03

Crec que van tancar-lo abans de la Guerra Civil (IIa República), però tot i que prestà servei col·lectivitzat durant la guerra tancà definitivament el 1939 i ja no es va integrar a RENFE (era d'ample ibèric).

Salut !!
Sagrerenc ha escrit:Crec que no s'ha dit, també es va clausurar (ja fa molt) la línia Mollet del Vallès-Caldes de Montbui.


Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.

Avatar de l’usuari
themylogin
N1
N1
Entrades: 3
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: themylogin » Dilluns 13/07/2020 20:17

Existe en forma digital un mapa de Barcelona de los años 1930-1960 con las líneas de tranvía distinguible? O tal vez un esquema de las líneas de ese tiempo? No lo encuentro en Google :(



Avatar de l’usuari
vermer3
N6
N6
Entrades: 295
Ubicació: L1 Rambla Just Oliveras/R2 R13 R14 R15 Castelldefels/R2 R8 R11 Granollers Centre

Entrada Autor: vermer3 » Dimecres 15/07/2020 13:35

themylogin ha escrit:
Dilluns 13/07/2020 20:17
Existe en forma digital un mapa de Barcelona de los años 1930-1960 con las líneas de tranvía distinguible? O tal vez un esquema de las líneas de ese tiempo? No lo encuentro en Google :(
http://www.tundria.com/trams/tramways-index.php


R.I.P. Línia Port Aventura - Bifurcació Calafat
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!

Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 1838
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » Dimecres 15/07/2020 17:23

themylogin ha escrit:
Dilluns 13/07/2020 20:17
Existe en forma digital un mapa de Barcelona de los años 1930-1960 con las líneas de tranvía distinguible?
> Plànol de la xarxa el 1929:

Imatge

> Plànol de la xarxa el 1968:

En blau els tramvies. En vermell els autobusos. (*) Només urbans gestionats per TB (TMB).

Imatge


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
themylogin
N1
N1
Entrades: 3
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: themylogin » Dijous 16/07/2020 9:46

vermer3, m.h.t., muchísimas gracias!



Avatar de l’usuari
andres
N5
N5
Entrades: 85
Ubicació: Badalona-Artigas- Segur de Calafell

Entrada Autor: andres » Dijous 16/07/2020 16:16

En el mapa de 1945, hay varios fallos, el 25 Atarazanas-Coll por Menendez Pelayo Bailen. El 58 por Mayor de Gracia, El 22 por Muntaner. el 61 a Montjuich, el 48 de Paralelo a Can Tunis, enfin se han liado



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”