Pàgina 1 de 16

Remodelació de la xarxa ferroviària del Camp de Tarragona

Publicat: Dijous 06/09/2007 19:43
Autor: javi82
Presentat l'avantprojecte del pla territorial del Camp de Tarragona

gencat.cat

(...)


INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT

Es detecta un escàs paper del ferrocarril en la mobilitat interior de la regió que contrasta amb la bona posició ferroviària de la regió en relació a la mitja i llarga distància. El planejament sectorial actual, no dóna solució a una intermodalitat entre els diferents sistemes ferroviaris que és manifestament insuficient i es troba a faltar un intercanviador de transport de viatgers al Camp de Tarragona on conflueixin l’alta velocitat, els regionals, els rodalies, el tren tramvia i l’autobús.

En clau més urbana, el tren es presenta allunyat de la ciutat d’avui i de la del demà. Certs trams ferroviaris a cel obert que afecten projectes de ciutat a Tarragona i a Reus i apareix com a necessari dissenyar un sistema que vertebri, amb el nombre mínim de corredors, la major part de les àrees fortament poblades i també les turístiques, els principals equipaments comarcals (universitat, hospitals, Port Aventura etc.), els principals sistemes (estació central, terminal de l’aeroport, etc.)

El Pla territorial és respectuós amb les determinacions del Pla d’infraestructures del transport de Catalunya, les quals desenvolupa de forma integrada amb la resta de sistemes que li pertoca ordenar entre els quals el sistema d’assentaments, el sistema d’espais oberts i la coherència amb la xarxa intraregional d’infraestructures.

Potenciar la xarxa ferroviària de passatgers i mercaderies

Per tal d’impulsar el transport de viatgers i mercaderies a Tarragona, el Pla proposa diferents actuacions en matèria ferroviària:

a) Transport de viatgers

Per tal de potenciar la mobilitat a la regió mitjançant una xarxa de transport públic eficient, sostenible i integrada, el Pla aposta per:
  • Definir un sistema de rodalies del Camp de Tarragona més lligat a la ciutat (soterrament pel centre de la ciutat de Tarragona i pel nord dels barris de ponent com a via per l’alliberament del litoral i soterrament de la via convencional actual a Reus amb la creació d’una nova estació a Bellissens)
  • Construcció d’un nou intercanviador del Camp de Tarragona situat al nord de Vila-seca, on conflueixin l’alta velocitat, els trens regionals, rodalies, el tren tramvia i l’autobús.
  • Un nou corredor de transport públic amb plataforma segregada entre Cambrils i Reus, passant per Salou, Port Aventura, la futura estació intermodal del Camp i la terminal de l’aeroport.
  • La modernització de la línia Reus-Móra pel Baix Camp i el Priorat.
  • La possibilitat d’utilitzar la via Reus-Roda per al transport de viatgers entre el Baix Penedès, l’estació de Perafort i l’estació intermodal del Camp.
b) Actuacions singulars

El Pla inclou actuacions d’especial rellevància a Tarragona i Reus per potenciar la xarxa de rodalies a la regió i apropar el tren a la ciutat, d’acord amb els criteris d’integració en l’entorn. Les propostes són:
  • 1. Variant soterrada pel centre de Tarragona: D’acord amb les previsions de creixement urbanístic del nucli urbà de Tarragona, el Pla considera molt allunyat de les àrees de demanda el traçat actual de rodalies pel litoral i aposta per valorar altres alternatives d’acord amb els creixements de població previstos. Així, el Pla proposa fer arribar el tren, mitjançant un túnel, a la zona de la plaça Imperial Tarraco, amb un accés directe a la URV i l’Hospital Joan XXIII, així com al sector previst de Terres Cavades. Aquesta alternativa permetria alliberar la façana litoral i tindria uns costos similars al projecte inicialment previst de soterrament sobre el traçat actual, però un rendiment social molt superior. El nou traçat donaria servei a 77.000 habitants, mentre que amb el soterrament de la façana litoral fins ara estudiat, només s’arribaria als 34.000 habitants.
  • 2. Soterrament pel nord dels barris de ponent de Tarragona: En una segona fase, ja a més llarg termini, s’aposta per acostar el servei de tren als nuclis de Torreforta, Bonavista i la Canonja, integrats en l’actualitat a la xarxa de transport públic de Tarragona, amb la creació de tres noves estacions soterrades. El projecte suposaria apropar la xarxa de transport públic a 33.500 persones més.
  • 3. Soterrament de la via a Reus i una nova estació: Pel que fa a Reus, el Pla aposta per mantenir el corredor actual pel centre de la ciutat per garantir l’accés al transport públic i destinar-ho exclusivament al servei de viatgers. A més, defensa la seva integració en l’entorn urbà mitjançant el soterrament de vies, de manera que es permeti el creixement de la ciutat cap a l’est. El Pla preveu, també, la creació d’una nova estació de rodalies a Bellissens, per donar servei al futur Hospital Comarcal i a la zona universitària de la URV.
c) Transport de mercaderies

Pel que fa al transport de mercaderies, el Pla proposa itineraris alternatius per evitar el pas de mercaderies pel centre de la ciutat de Tarragona i de Reus mitjançant:
  • La rehabilitació de la via Reus-Roda.
  • La construcció d’una variant ferroviària per l’est de Reus pel costat de l’aeroport que enllaci amb la línia Reus-Roda.
  • El drenatge ferroviari del port entre la ZAL i Vila-seca
A més, el text aposta per impulsar la via convencional entre Reus i Lleida per al transport de mercaderies i garanteix l’arribada de l’ample UIC a la terminal Tarragona Classificació.

Finalment, el Pla recull també la necessitat de potenciar el corredor ferroviari mediterrani i de l’alta velocitat, tant pel que fa al transport de viatgers com de mercaderies.

Imatge

Bé, però...

Publicat: Dijous 06/09/2007 20:01
Autor: Guigui
Dos comentaris:
La Generalitat ha escrit:[...] i es troba a faltar un intercanviador de transport de viatgers al Camp de Tarragona on conflueixin l’alta velocitat, els regionals, els rodalies, el tren tramvia i l’autobús.
A hores d'ara tothom (administracions i usuaris d'A8 oficial inclosos) s'adona de que l'estació de Camp de Yebes és un nyap. I ara vinga aplicar-hi pegots horrorosos!
La Generalitat ha escrit:[*] Construcció d’un nou intercanviador del Camp de Tarragona situat al nord de Vila-seca, on conflueixin l’alta velocitat, els trens regionals, rodalies, el tren tramvia i l’autobús.
Em comença a fer pudor d'Avetram, això...

Però vaja, en resum està bé que comencin a preocupar-se pel TP de la segona àrea urbana de Catalunya.

Publicat: Dijous 06/09/2007 20:19
Autor: Sky
Tot això em sona a un megabrindis al sol com el de Lleida, que ja està aprovat definitivament i també ens promet oros i moros per a tots els gustos. :D

Publicat: Dissabte 08/09/2007 22:17
Autor: sortrens
El tren tramvía a Tarragona?

> ICV hi troba a faltar un tramvia

Publicat: Dilluns 10/09/2007 12:39
Autor: Ecomobisostrans
Info-PTP ha escrit:> ICV hi troba a faltar un tramvia




Iniciativa per Catalunya Verds presentarà al·legacions al pla d'ordenació territorial i lamenta que no prevegi la creació d'un tramvia al Camp de Tarragona que connecti Tarragona, Cambrils, Salou, Vila-seca, Reus i la Canonja. Malgrat tot, el diputat ecosocialista al Parlament Daniel Pi va valorar positivament que el pla «faci una aposta pel transport públic ferroviari i que aquest estigui centralitzat a la ciutat de Tarragona». D'altra banda, el president de la Cepta, Sebastià Cabré, va titllar de satisfactori que per fi s'hagin definit «les regles del joc per al territori». Però el representant de la confederació empresarial va lamentar que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques no hagi incorporat propostes d'agents socials del territori. D'aquí a dues o tres setmanes, la Cepta presentarà un document en què explicarà la seva posició respecte del contingut del pla

En què quedem?

Publicat: Dilluns 10/09/2007 18:08
Autor: JaMiRo!
Ecomobisostrans, en un altre fil, ha escrit:He votat la 1ª. Considero que si el metro i les rodalies anessin per tot arreu on fan falta, el tramvia seria totalment innecessari, ja que es podria cobrir el transport en superfície amb autobusos sense que hi hagues efecte acordeó.
:roll:

En què quedem? Són innecessaris o són necessaris els tramvies?

Publicat: Dimecres 12/09/2007 23:05
Autor: iluro
Això de " corredor de transport públic amb plataforma segregada entre Cambrils i Reus...." vol dir un carril bus, oi ?

El nou traçat Renfe deixa Cambrils, Salou i Port Aventura sense tren, s' havia parlat d' aprofitar l' explanació de Renfe actual per fer el TRAM CAMP, aquest eufemisme, crec que vol dir que posaran un bus amb una certa prioritat i llestos; i si la concesió li donen a la Empresa Planas, millor que ho deixin estar i que cadascú vagi com pugi a l' estació.

Segons els horaris oficials (a la realitat segur que es més) el bus Estació AVE - Cambrils triga dos hores en fer el recorregut, (fantàstic complement per un servei AVE) despres de fer un tour per La Pineda i Salou.

Publicat: Dijous 13/09/2007 0:41
Autor: 594-001-0
iluro ha escrit:Això de " corredor de transport públic amb plataforma segregada entre Cambrils i Reus...." vol dir un carril bus, oi ?

El nou traçat Renfe deixa Cambrils, Salou i Port Aventura sense tren, s' havia parlat d' aprofitar l' explanació de Renfe actual per fer el TRAM CAMP, aquest eufemisme, crec que vol dir que posaran un bus amb una certa prioritat i llestos; i si la concesió li donen a la Empresa Planas, millor que ho deixin estar i que cadascú vagi com pugi a l' estació.

Segons els horaris oficials (a la realitat segur que es més) el bus Estació AVE - Cambrils triga dos hores en fer el recorregut, (fantàstic complement per un servei AVE) despres de fer un tour per La Pineda i Salou.
¿¿2 horas?? :o

Publicat: Dijous 13/09/2007 11:54
Autor: Ecomobisostrans
Copio aqui el que per error he posat en un fil nou:
> ICV hi troba a faltar un tramvia




Iniciativa per Catalunya Verds presentarà al·legacions al pla d'ordenació territorial i lamenta que no prevegi la creació d'un tramvia al Camp de Tarragona que connecti Tarragona, Cambrils, Salou, Vila-seca, Reus i la Canonja. Malgrat tot, el diputat ecosocialista al Parlament Daniel Pi va valorar positivament que el pla «faci una aposta pel transport públic ferroviari i que aquest estigui centralitzat a la ciutat de Tarragona». D'altra banda, el president de la Cepta, Sebastià Cabré, va titllar de satisfactori que per fi s'hagin definit «les regles del joc per al territori». Però el representant de la confederació empresarial va lamentar que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques no hagi incorporat propostes d'agents socials del territori. D'aquí a dues o tres setmanes, la Cepta presentarà un document en què explicarà la seva posició respecte del contingut del pla
A JaMiRo! :

Com he dit altres cops considero que si hi ha els mitjans de transport ferroviaris que hi te que haver (metro i rodalies) i de superfície (autobus), el tramvia, que reuneix tots els inconvenients dels altres mitjans, no fa cap falta. Ara be, si ens fan creure, encara que es mentida, que hi ha massa pocs recursos per construir metro i rodalies, doncs almenys que facin tramvies.

I una altra cosa, la opinió del missatge anterior no es meva sinó de ICV. El fet que voti aquest partit, per que el considero el menys dolent, almenys dels 6 partits amb representació parlamentaria, no vol dir que estigui d'acord amb tot lo que diuen.

Inconvenient del metro aplicat al tramvia

Publicat: Dijous 13/09/2007 12:12
Autor: Guigui
Ecomobisostrans ha escrit:Com he dit altres cops considero que si hi ha els mitjans de transport ferroviaris que hi te que haver (metro i rodalies) i de superfície (autobus), el tramvia, que reuneix tots els inconvenients dels altres mitjans, no fa cap falta.
I quin inconvenient del metro o del tren té el tramvia, en la teva opinió?

Re: Inconvenient del metro aplicat al tramvia

Publicat: Dijous 13/09/2007 12:46
Autor: Ecomobisostrans
Les vies. Quan hi ha qualsevol incidència el tramvia no pot variar el recorregut.

Publicat: Dijous 13/09/2007 14:39
Autor: Pere Jorba Subirana
Que en un fòrum que defensa el transport ferroviari algú parli que "les vies són un inconvenient" ho trobo grotesc, per fer-s'ho mirar.

Publicat: Dijous 13/09/2007 15:05
Autor: wefer
Pere Jorba Subirana ha escrit:Que en un fòrum que defensa el transport ferroviari algú parli que "les vies són un inconvenient" ho trobo grotesc, per fer-s'ho mirar.
En aquest fòrum no es defensa res en concret. Cadascú pot donar la seva opinió sobre qualsevol tema de transport, sigui la que sigui ;)

D'altra banda, dir que unes vies no es consideren adequades no ho trobo incompatible amb defensar el transport ferroviari. Crec que és dolent tenir idees "talibanes" en aquest aspecte i cal entendre que a la nostra societat hi ha moltes necessitats diferents, una de les quals és el transport, però no la única.

A veure...

Publicat: Dijous 13/09/2007 15:49
Autor: JaMiRo!
Ecomobisostrans ha escrit:Com he dit altres cops considero que si hi ha els mitjans de transport ferroviaris que hi te que haver (metro i rodalies) i de superfície (autobus), el tramvia, que reuneix tots els inconvenients dels altres mitjans, no fa cap falta. Ara be, si ens fan creure, encara que es mentida, que hi ha massa pocs recursos per construir metro i rodalies, doncs almenys que facin tramvies.
I com jo també he dit i no em cansaré de repetir, no pots desacreditar d'aquesta manera el tramvia ja que no sempre tindràs una demanda de transport suficient com per justificar la construcció d'un ferrocarril metropolità o de rodalia. És el cas de Tarragona. ;)

Els diners són recursos, són limitats i cal gestionar-los correctament. Que em diguis que abans de fer cap Trambaix calia haver potenciat el metro per aquella zona...Doncs estaré d'acord amb tú. :!:

Publicat: Dijous 13/09/2007 22:31
Autor: iluro
594-001-0 ha escrit:
iluro ha escrit:Això de " corredor de transport públic amb plataforma segregada entre Cambrils i Reus...." vol dir un carril bus, oi ?

El nou traçat Renfe deixa Cambrils, Salou i Port Aventura sense tren, s' havia parlat d' aprofitar l' explanació de Renfe actual per fer el TRAM CAMP, aquest eufemisme, crec que vol dir que posaran un bus amb una certa prioritat i llestos; i si la concesió li donen a la Empresa Planas, millor que ho deixin estar i que cadascú vagi com pugi a l' estació.

Segons els horaris oficials (a la realitat segur que es més) el bus Estació AVE - Cambrils triga dos hores en fer el recorregut, (fantàstic complement per un servei AVE) despres de fer un tour per La Pineda i Salou.
¿¿2 horas?? :o

Rectificació ; he consultat a la web d' ALSA i "nomès" triga una hora, pero us puc asegurar, que avans de l0 estiu vaig visitar aquesta estació en mig del no res i l' autocar cap a Cambrils, era el mateix que anava a La Pineda i Salou, i posava dos hores

Re: Inconvenient del metro aplicat al tramvia

Publicat: Dijous 13/09/2007 22:55
Autor: Guigui
Ecomobisostrans ha escrit:Les vies. Quan hi ha qualsevol incidència el tramvia no pot variar el recorregut.
Trolebús de levitació magnètica a 500 per hora ja! :D

Publicat: Divendres 14/09/2007 0:56
Autor: Pere Jorba Subirana
Pel que fa als comentaris de Wefer sobre la meva intervenció:
1) Què fa pensar que "prioritzo" el tema del transport? És clar que aquí , al "Fòrum del Transport Català", parlaré del transport i no de Filologia (o d'altres interessos que tinc)!
2) No entenc l'al.lusió a possibles idees "talibans" (que no tinc) pel fet que declari l'estranyesa de llegir a la Secció "Ferrocarril a Catalunya" (dins el "Fòrum del Transport Català") que "l'inconvenient són les vies". (Potser l'expressió no era l'adequada.)
Se'm fa estrany. Res més.
(Pel que fa mi, estimo el ferrocarril -des de molts punts de vista-, però, de la mateixa manera que el del transport no és un tema prioritari per a mi, el ferrocarril no és -per a mi, i que se'm perdoni la repetició- sinó un gran mitjà, molt estimat sens dubte, que m'agradaria que es situés al lloc que li correspon al costat dels altres mitjans. Crec en la complementarietat.)

Publicat: Divendres 14/09/2007 12:10
Autor: genissimon
Cal aprofitar la traça actual de renfe per Cambrils, Salou, Vila-Seca, etc... per a posar-hi algun sistema de transport públic amb plataforma reservada.

Podriem fer tres actuacions de menor a major inversió:

1.- No fer res, deixar-ho com està i transformar algunes 440R a dos cotxes (o a un) i amb això explotar la línia com un ramal segregat de tot. Hi podrien passar alguns trens regionals. Hi ha el problema de la integració urbana de la traça ferroviària: els passos a nivell, que s'haurien de mantenir i reforçar-ne la seguretat.

2.- Convertir la traça en una carretera exclusiva per a autobusos.

2b.- Convertir la traça en una carretera exclusiva per a troleibusos. És una millora del punt anterior.

3.- Tramviaritzar la línia: una mica com en el punt 1, però en els trams urbans, posar-hi carril empotrat (phoenix) i pavimentar la traça. Això simplifica els problemes dels passos a nivell. A més aporta molta més capacitat, sostenibilitat, i respecte per a les persones que el punt 2. Per a mí és la millor opció, sempre que es mantingui unes bones correspondències amb les estacions ferroviàries.

Salut !!

El millor: rodalies

Publicat: Divendres 14/09/2007 12:21
Autor: Guigui
El millor que es podria fer amb el traçat actual entre Tarragona i Cambrils és mantenir-lo per a rodalies, mirant al mateix temps si no caldria alguna o altra estació més servir directament més població. Fer un tren-tram en tot aquest traçat faria que els desplaçaments entre punts allunyats es seguissin fent en cotxe.

Repeteixo el que ja he dit molts cops: Un tramvia només és apte per a recorreguts exclusivament urbans amb demanda superior a un autobús però inferior a metro o rodalies. I un tren-tram només té sentit si el recorregut urbà es troba en un extrem de la línia.

Una altra cosa és que molt em temo que la via actual ja deu estar en el punt de mira dels talibans del 3%...

Publicat: Dimarts 25/09/2007 21:13
Autor: iluro
genissimon ha escrit: 3.- Tramviaritzar la línia: una mica com en el punt 1, però en els trams urbans, posar-hi carril empotrat (phoenix) i pavimentar la traça. Això simplifica els problemes dels passos a nivell. A més aporta molta més capacitat, sostenibilitat, i respecte per a les persones que el punt 2. Per a mí és la millor opció, sempre que es mantingui unes bones correspondències amb les estacions ferroviàries.

Salut !!

M' agrada aquesta alternativa, a Cambrils no hi ha gaire problema per aprofitar el traçat actual fins la riera, just abans de la estació actual, i des d' alà, pujar fins la estació futura, que queda fora del nucli urbà, pero a Salou potser s' hauria de buscar un traçat alternatiu; la via está ofegada per les construccions, i cada vegada que hi ha un atropellament, els politics locals aporfitan per demanar l' aixecament de les vies ( ara que estan a punt d' aconseguir-lo demanaran transport ! )

La explanació de la nova via ja comença a ser visible, cuan torni, faré fotos.