El Periódico de Catalunya 25/4/2008 ha escrit:
El Govern soterrarà la via del tren al seu pas per Tarragona
• Sitges també obté el compromís d'integrar el ferrocarril, tot i que sense detallar
M. V.
MADRID
La línia fèrria de la costa ja no serà una barrera entre la ciutat de Tarragona i el mar. L'alcalde Josep Félix Ballesteros (PSC), el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, van firmar ahir a Madrid un protocol pel qual el Govern central es compromet a soterrar el ferrocarril que circula per la ciutat en un traçat que totes tres administracions fixaran de comú acord.
Ballesteros va considerar la firma de l'acord com "un moment històric" per a la localitat i es va vanagloriar d'haver estat capaç "d'aconseguir en 10 mesos" el que el municipi havia reivindicat des de feia sis anys. "Recuperarem la mirada al mar i la connexió de la platja amb l'amfiteatre romà", va resumir.
ADÉU A BOFILL
Quan Ballesteros va accedir a l'alcaldia es va trobar damunt la taula amb un projecte elaborat per l'arquitecte Ricardo Bofill que preveia soterrar la línia pel seu actual traçat. Foment el rebutjava per la complexitat d'un subsòl molt semblant al dels esvorancs de l'AVE a Bellvitge. La rectificació va arribar a través del pla territorial del Camp de Tarragona, que va desplaçar el futur de la línia fèrria i l'estació a l'interior de la ciutat.
El nou traçat tampoc estarà exempt de dificultats. En una part del subsòl del centre urbà hi ha un llac subterrani i en una altra zona hi ha abundància de restes romanes. Aquests seran els esculls que haurà de salvar l'estudi informatiu del traçat que s'encarregarà de portar a terme Foment amb la participació d'una comissió de seguiment integrada per les dues administracions catalanes.
Però no tot s'acaba a la ciutat de Tarragona. L'alcalde de Sitges, Jordi Baijet, també es va endur de Madrid un tercer protocol pel qual Foment es compromet a integrar la línia fèrria de la costa al seu pas per aquesta població. En aquest cas, el compromís no detalla la fórmula que s'adoptarà per a la integració. Encara que Sitges reclamava també el soterrament, el més probable és que s'opti per una solució mixta, és a dir, "una part de la línia anirà sota terra i una altra, encaixonada", segons va indicar l'alcalde, encara que la decisió s'adoptarà a la vista de l'estudi encarregat ahir.
PASSEIG URBÀ
Quedi com quedi la fórmula d'integració, l'alliberament de terrenys ferroviaris deixarà a la ciutat 90.000 metres quadrats que es destinaran a passeig urbà i permetran que Sitges continuï sent "una destinació turística internacional", segons va dir el satisfet alcalde.
El Periódico de Catalunya 26/4/2008 ha escrit:
Tarragona donarà un ús públic als terrenys guanyats al tren
• El trasllat i soterrament de la línia fèrria costarà més de 300 milions
• Les futures obres acabaran amb una barrera secular entre la ciutat i el mar
FERRAN GERHARD
TARRAGONA
Els terrenys alliberats quan es desviï la línia fèrria entre Barcelona i València al seu pas per la ciutat de Tarragona seran d'ús públic, és a dir, zones verdes i equipaments. L'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), va destacar ahir que aquest és un dels compromisos a què han arribat la Generalitat, el Ministeri de Foment i l'ajuntament després de subscriure dijous passat un conveni que permetrà, a principis de l'any 2010, disposar de l'estudi tècnic que possibilitarà l'obra.
Els primers càlculs sobre el cost del trasllat de la via del tren cap a l'interior i el soterrament, des de la platja de la Savinosa fins als voltants de la plaça de la Imperial Tàrraco, apunten que se superaran els 300 milions d'euros. L'alcalde Ballesteros va explicar que el finançament s'obtindrà a compte de les inversions del Govern central a Catalunya, les requalificacions urbanístiques en diversos sectors de la ciutat allunyats de la costa i, també, en una petita part, aprofitant sòl que quedi lliure a l'actual façana marítima. Ballesteros va insistir que aquestes últimes actuacions "tindran lloc a la zona de la Part Baixa i del Serrallo i permetran, sempre d'acord amb els veïns, relligar, articular l'actual teixit urbà".
"APORTACIÓ ESTRATÈGICA"
Xavier Tarrés (PSC), regidor d'Urbanisme, va explicar que aquests criteris s'inclouran en la revisió del pla d'ordenació urbana municipal. La seva aprovació inicial es portarà a terme d'aquí a un mes. Sergi de los Ríos (ERC), regidor de Promoció Econò- mica, va destacar que el projecte de nova façana marítima no només acabarà amb una barrera secular entre la ciutat i el mar, sinó que serà una aportació estratègica clara "perquè facilitarà la reordenació de tot el transport ferroviari al Camp de Tarragona i potenciarà la capitalitat de la ciutat".
Entre els principals èxits, el regidor De los Ríos va mencionar la millora de les comunicacions amb els barris de Llevant i Ponent, la posada en funcionament d'un tren lleuger per enllaçar les principals ciutats, la potenciació dels accessos a l'aeroport de Reus i a l'estació de l'AVE i també la garantia de servei del transport de mercaderies per tren al port.
Gràfic en PDF