Atenció als Catalunya Exprés!!

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Atenció als Catalunya Exprés!!

Entrada Autor: metring » Dilluns 06/07/2009 10:34

http://www.lavanguardia.es/lv24h/200907 ... 86452.html

¡Atención al tren!

Antoni Puigverd | 06/07/2009 | Actualizada a las 03:31h | Ciudadanos

Viajo de Girona a Barcelona, en tren, como siempre. El termómetro del vagón marca 41 grados y, a mi espalda, una mujer entrada en años y en carnes, exclama entre vahídos que ya no puede más. El problema no es que el aire acondicionado no funcione (la humanidad ha pasado millones de veranos sin estos aparatos). El problema es que los vagones están herméticamente cerrados. Siempre se estanca en ellos un tufillo de lavabo y si, como sucede hoy, se estropea la refrigeración, no hay más remedio que cocerse en los asientos como verduras al vapor.

A medio camino, el conductor detiene la marcha y desbloquea las dos únicas ventanas que pueden abrirse parcialmente en cada vagón. Un simpático grupo de niños en viaje de colonias ameniza el trayecto con gritos y excitadas carreras. Resignado, el pasaje calla. Y toca madera, pues los retrasos del Catalunya Exprés están a la orden del día. Cuando Mercè Sala, a principios de los noventa, impulsó en toda España este tipo de trenes, los usuarios creíamos estar dando el salto hacia la europeidad ferroviaria.Aquellos trenes -limpios y algo caros- tardaban hora y diez minutos en recorrer los cien kilómetros de Girona a Barcelona. En comparación con los herrumbrosos clásicos de Renfe, producían la impresión de lujo asiático y puntualidad suiza. Fue un espejismo.

Los Exprés murieron de éxito. El usuario puede entender que, por razones de sobreutilización y presupuesto, sean ahora ajados y malolientes trenes. ¿Pero cómo aceptar que en pleno siglo XXI no pueda confiarse en los horarios de un servicio público? Los Catalunya Exprés ya tardan, oficialmente, diecisiete minutos más que en tiempos de Mercè Sala; a los que con sospechosa frecuencia se agregan largos minutos de desagradable propina. Especialmente en el último trayecto nocturno. Lo de nocturno es un decir: el último tren a Girona parte a las 21.15 h. En un mundo interconectado como el actual, da vergüenza ajena constatar que termina prácticamente en hora vespertina el servicio público entre dos capitales vecinas. Peor lo tienen en Manresa: tardan nueve minutos menos que en 1859 para llegar a Barcelona.

En 1906, cuando Narcís Oller publicó Pilar Prim (un clásico ideal para estas vacaciones), imaginó una escena en la que un maduro galán seduce a la insatisfecha protagonista. Nada debía distraer a Pilar del influjo de aquel pavo real venido a menos, y el novelista no encontró mejor pretexto que hacerlos coincidir en un inacabable viaje ferroviario a Puigcerdà en un convoy tirado por máquina de vapor. El viaje actual tarda más o menos lo mismo. En serio: ¿podemos hablar de arco mediterráneo o eurorregión, si en el 2009 las ciudades catalanas medias no están conectadas por una red ferroviaria convencional?

El último tren de Barcelona a Girona, decía, sale a las 21.15 h. Lo tomé el martes 23, vigilia de Sant Joan. Los vagones estaban a rebosar: con el buen tiempo, a los usuarios habituales se suman los turistas.

Unos universitarios celebraban el final de los exámenes con grandes alegrías. De vez en cuando, un par de ellos, cabello corto y polo Fred Perry, se trasladaban a la pequeña plataforma de las puertas de salida, junto a las cabinas del lavabo. Y se fumaban un par de pitillos. Fumar está prohibido en el tren, como se sabe, pero al menos tenían la amabilidad de no expulsar el humo en las narices del pasaje. También daban largos tragos de una litrona, que agotaron en un periquete.

De repente, entre Granollers y Sant Celoni, el tren se detuvo largo rato. Nadie nos informaba. Los turistas preguntaban y no sabíamos qué decirles. Los nervios afloraban. Y un frenesí se apoderó de los dos jóvenes, a los que se sumó una rubia madura. Pateaban las paredes metálicas, mientras desafiaban con gestos obscenos a los viajeros que les censurábamos con la mirada. Ya no bebían cerveza, sino largos sorbos de un licor ambarino. El revisor brilló por su ausencia. Al cabo de unos quince minutos, por los altavoces se nos informó de que un tren anterior, averiado, bloqueaba la vía. Los dos jóvenes seguían fumando, bebiendo y pateando paredes. Temí lo peor. Tranquilicé a unas turistas danesas e intenté concentrarme en un libro, sin conseguirlo. No existe autoridad en este tren, me decía. Si Renfe incumple habitualmente sus propios compromisos, ¿cómo evitar que algunos usuarios rompan las reglas de urbanidad?

La desconfianza en las instituciones es el primer paso hacia la barbarie, me dije, constatando que la tensa situación de aquel abandonado tren rebosante de pasajeros era, en realidad, metáfora de nuestra sociedad: las instituciones ya no pueden garantizar ni el cumplimiento de sus propias normas ni la seguridad de sus servicios. Recordando Perspectivas de guerra civil,el inquietante libro de Magnus Enzensberger, comprendí que no estamos tan lejos de los estallidos de violencia gratuita. La crisis, la presión demográfica y el hundimiento de la credibilidad política abren paso al desorden y a la violencia. Enzensberger recomendaba responder al avance del caos con pequeños gestos de resistencia civilizadora. Es lo que hicimos la mayoría de los pasajeros: aguantar estoicamente el abandono y desgobierno de Renfe y resistir en silencio la provocación de los bárbaros. A las once de la noche, llegamos a Girona. En el cielo explotaba la pólvora verbenera.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1642
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dilluns 06/07/2009 15:00

Caram!, un article força interessant i molt ben escrit. Quanta raó i ningú, des de Catalunya, pot fer res per dignificar aquest serveis?. Caldria demanar el traspàs d'aquest servei, junt amb el de rodalies, però, ep!, amb garanties (puntualitat, inversions i diners). Quina vergonya de servei!. Aixó demostra el menypreu total d'una companyia (i també l'Estat) cap a la societat (la catalana). Salut



Avatar de l’usuari
cristian26
N7
N7
Entrades: 544
Ubicació: Granollers

Entrada Autor: cristian26 » Dilluns 06/07/2009 18:10

Imagino que els turistes no tornaran mai més a un indret on els trens es queden aturats en mig del no res amb gent beguda donant patades a les parets.


Qui té el cul llogat, no seu quan vol.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 06/07/2009 18:30

Flotamamodennaduropa!

:boig


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dilluns 06/07/2009 20:20

122-042-132 ha escrit:Caram!, un article força interessant i molt ben escrit. Quanta raó i ningú, des de Catalunya, pot fer res per dignificar aquest serveis?. Caldria demanar el traspàs d'aquest servei, junt amb el de rodalies, però, ep!, amb garanties (puntualitat, inversions i diners). Quina vergonya de servei!. Aixó demostra el menypreu total d'una companyia (i també l'Estat) cap a la societat (la catalana). Salut
No et preocupis... Aviat posaran les unitats 449, amb reserva de plaça, amb nom comercial MD+, cosa que justificarà una tarifa una mica més cara.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Divendres 10/07/2009 18:13

122-042-132 ha escrit:Caram!, un article força interessant i molt ben escrit. Quanta raó i ningú, des de Catalunya, pot fer res per dignificar aquest serveis?. Caldria demanar el traspàs d'aquest servei, junt amb el de rodalies, però, ep!, amb garanties (puntualitat, inversions i diners). Quina vergonya de servei!. Aixó demostra el menypreu total d'una companyia (i també l'Estat) cap a la societat (la catalana). Salut
Que si no es pot fer res per dignificar aquests serveis? D'entrada, traspassar la unitat de negoci I ELS TRENS a FGC. Amb això ja es guanyarà alguna cosa.

N'estic convençut que les unitats 448 en mans de FGC, ja d'entrada funcionaran molt millor que actualment en mans de RENFE. Diu aquest article, que quan van apareixer aquestes modernes unitats, això va significar un salt qualitatiu important en molts sentits. Hi estic completament d'acord. També diu l'article que amb el temps, han anat morint d'èxit. També hi estic d'acord. Conclusió: no és que els automotors 448 siguin de per sí, ni de bon tros un material obsolet; és la mala gestió que els ha convertit en obsolets.

També, com a part d'aquesta mala gestió, com ja he dit en nombroses ocasions, és que el problema és no tenir serveis de Catalunya Exprés amb material de primera qualitat (les 448's) a les línies de Puigcerdà i Manresa.



Altaria_Trianilla
N7
N7
Entrades: 454
Ubicació: Sabadell ( Barcelona )
Contacta:

Entrada Autor: Altaria_Trianilla » Diumenge 12/07/2009 12:40

Jordi Freixas ha escrit:
Que si no es pot fer res per dignificar aquests serveis? D'entrada, traspassar la unitat de negoci I ELS TRENS a FGC. Amb això ja es guanyarà alguna cosa.
La gent continuarà fent el gamberro per molt que a fora el tren tingui una enganxina d'FGC... no tot es soluciona amb el traspàs...


Imatge

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 12/07/2009 15:08

Jo no estic parlant de l'enganxina. Estic parlant de la gestió.



Avatar de l’usuari
Pere
N9
N9
Entrades: 1566
Ubicació: Alguna estació de rodalies <--> Sabadell Rambla

Entrada Autor: Pere » Diumenge 12/07/2009 18:46

Jordi Freixas ha escrit:Jo no estic parlant de l'enganxina. Estic parlant de la gestió.
I què canviaries exactament ?

Doncs amb la política actual de Ferrocarrils de la Generalitat, molt possiblement els Catalunya Exprés passesin a parar a totes les estacions, per tal de fer-ne un "metro català"



Avatar de l’usuari
cristian26
N7
N7
Entrades: 544
Ubicació: Granollers

Entrada Autor: cristian26 » Diumenge 12/07/2009 19:09

Pere ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Jo no estic parlant de l'enganxina. Estic parlant de la gestió.
I què canviaries exactament ?

Doncs amb la política actual de Ferrocarrils de la Generalitat, molt possiblement els Catalunya Exprés passesin a parar a totes les estacions, per tal de fer-ne un "metro català"
Poca broma... :x


Qui té el cul llogat, no seu quan vol.

Ferry1ac1
N8
N8
Entrades: 926
Ubicació: Barcelona-Catalunya
Contacta:

Entrada Autor: Ferry1ac1 » Diumenge 12/07/2009 21:31

Pere ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Jo no estic parlant de l'enganxina. Estic parlant de la gestió.
Doncs amb la política actual de Ferrocarrils de la Generalitat, molt possiblement els Catalunya Exprés passesin a parar a totes les estacions, per tal de fer-ne un "metro català"
Aviam, que tampoc són idiotes els de FGC! La veritat és que la RENFE fa pena i la broma ja fa massa anys que dura. La responsabilitat és de tothom començant pels ciutadans que no fan pressió per aconseguir uns millors serveis!



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Diumenge 12/07/2009 21:33

Ferry1ac1 ha escrit:Aviam, que tampoc són idiotes els de FGC!
Vols dir? :)



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 12/07/2009 21:54

Pere ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Jo no estic parlant de l'enganxina. Estic parlant de la gestió.
I què canviaries exactament ?
Un millor manteniment, més rapidesa dels combois, un millor control de la seguretat...

I evidentment, ni parlar-ne de fer un "metro català" com has dit per aquí.



Enric
N7
N7
Entrades: 438

Entrada Autor: Enric » Dissabte 18/07/2009 20:06

Ja no tindria cap sentit els Cat. Exprés si fessin paradas com el metro, millor que aumentin frecuencias i disminuexin temps de viatge, que amb aixó si que semblan un metro, i no u dic per desmeriexa el metro, que es un transport fabulós i molt necesari.

;)



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 19/07/2009 6:49

I fer-los arribar a Cervera.



megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Diumenge 19/07/2009 11:05

Jordi Freixas ha escrit:I fer-los arribar a Cervera.
De Segarra? :bleah

Serà perquè sóc de Lleida, però cada cop que llegeixo Cervera, entenc per la capital de la Segarra. Potser perquè a Lleida diferenciem Cervera de Cerbère (tot i que sé el nom en català d'aquesta última) ;-)

Sols és un comentari.


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 19/07/2009 15:16

Cervera de la Marenda ¬¬'



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 03/09/2009 13:44

Pe cert. Fa cosa d'un mes, tornant de la CatalunyaNord, vam agafar un Catalunya Exprés a Portbou. Com a curiositat, durant l'estona que vam estar a l'estació esperant que el tren sortís cap a Barcelona a la seva hora, el revisor ens va recalcar molt, que les portes del tren estiguessin tancades per tal de mantenir l'aclimatació de l'interior. Sí, ja ho sé que és de llògica però em va semblar que estava preocupat pel tema de la refrigeració. En qualsevol cas, la temperatura interior del tren era prou bona.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 05/09/2009 22:23

victorcasta ha escrit:

No et preocupis... Aviat posaran les unitats 449, amb reserva de plaça, amb nom comercial MD+, cosa que justificarà una tarifa una mica més cara.
Cuanta razón!!!!!!!


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Respon

Torna a “Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña”