Trenes de Soria

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dijous 29/06/2006 6:52

Al Soria-Castejón no es pot aixecar la via. La línia està oberta i no es pot tocar. Altra cosa seria que per circular-hi un tren caldria aixecar la via per posar-la nova, però aquesta ja és una altra qüestió. És més, hi ha un pas a nivell a sud de Sòria que es va asfaltar per sobre de la via, i el van haver de tornar a habilitar (no em refereixo als de l'SM, em refereixo a un PaN a tocar de Sòria, al tram comú de l'SM i la línia de Castejón).

A l'SM, les vies es poden aixecar en el moment que vulguin. La línia no existeix oficialment, els terrenys no estan afectats a l'ús ferroviari, i els passos a nivell estan donats de baixa. Pot haver-hi una via de tren per terra, sí, però oficialment allò ja fa anys que no és una línia ferroviària. Les úniques excepcions són:

1) tram Villalonquéjar-Burgos, que està en servei pel poligon industrial
2) Soria-Valcorba bifurcación, que és el tram comú de l'SM i la línia de Castejón, i que inclou el pont de la foto a tocar de Sòria. Aquí no es pot aixecar la via perquè la línia de Castejón està oficialment oberta, i aquest tram en forma part.

I sí, aquest és el pont el qual, es preveu, tornarà a entrar en servei amb la llençadora. Com que està tan a la vora de Sòria, el tren el hi passarà a uns 60 km/h per tal d'aturar-se a l'estació, i en conseqüència el pont s'ha considerat vàlid i aprofitable. Caldrà veure el projecte constructiu final, però.

Salutacions, Eduard.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 29/06/2006 14:28

Doncs... per tot el que m'estàs dient, senzillament no el podran aprofitar. A no ser, que la variant d'Alta Velocitat que construiran, sigui d'ample ibèric, o que agafin tota la línia Soria - Castejón, i la passin a ample UIC. Tant per tant... un tema complicat.



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dijous 29/06/2006 16:00

Hmmm... Jo crec que sí que l'aprofitaran. Quan l'AVE vingui de Calatayud en ample UIC, llavors la via que ve de Castejón, o la tallaran a sac encara que en teoria no es pugui, o posaran via de tres carrils entre Valcorba bifurcación y Sòria, o la tancaran oficialment per poder aixecar-la sencera. A veure, que això només és la meva opinió, però crec que per aquí aniran els trets.

Pensa que el pont és originari del Santander-Mediterráneo, i aquesta línia ha estat durant tantíssims anys la que ha tingut les millors infraestructura i qualitat de via. Per tant, té una resistència mínima de 22,5 tones per eix, característica de tot l'SM, i també característica de les actuals vies AVE. En conseqüència, el pont pot suportar el pas de l'AVE (i de qualsevol altre tren) sense el menor problema. A més a més, com que el pont és de l'SM, pots donar per descomptat que està perfectament construit i que és estructuralment sà. Té tots el números per a ser aprofitat. No crec que en posin un de nou a causa de la línia de Castejón que està tancada a efectes pràctics.

Salutacions,

Eduard.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 29/06/2006 21:19

Però a veure... tinguent en compte això... com és que la SM senzillament la van tancar, i la Soria - Castejón està oficialment oberta? Alguna cosa hi deu haver aquí, no?



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dijous 29/06/2006 23:22

Hola Jordi,

L'SM el van tancar arran de l'acord del Consell de Ministres de 30 de Setembre de 1984, amb efectes des de les 0 hores y un minut del dia primer de gener de 1985. Es va tancar juntament amb un paquet d'uns 900 kilòmetres de línies; Almendricos-Guadix, Plasencia-Astorga (tram central i nord de la Via de la Plata), Ripoll a Sant Joan de les Abadesses, etc. Hi havia moltes altres línies que també s'anaven a tancar, però que finalment es varen mantenir obertes perquè les Comunitats Autònomes per on passaven varen acceptar de sufragar el dèficit econòmic que comportava la seva explotació. És a dir, com que eren línies amb les quals Renfe perdia una pila de cèntims, la Comunitat Autònoma pagaba un tant a l'any per tal de cobrir aquest dèficit, i Renfe continuava donant-hi servei. Aquest és el cas, per exemple, de la línia de Lleida a La Pobla de Segur, de la qual la Generalitat pagaba un munt de cèntims a Renfe per tal que es mantingués oberta i en funcionament. Si no hagués estat per això, s'hauria tancat l'1 de gener de 1985.

L'any 1985, la Junta de Castilla va decidir que no sufragaria el dèficit del Santander-Mediterráneo (que era immens, per cert), i va deixar que la línia es tanqués.

La línia de Sòria a Castejón no entrava en aquell paquet de línies a tancar, i per tant va quedar oberta. Encara hi passaven trens Madrid-Pamplona, algun tren de mercaderies, etc. Amb el pas del temps el tràfic de viatgers va caure, i el de mercaderies es va quedar en un únic tren al dia i no tots els dies (crec que era ciment). La línia es va tornar deficitària, i la Junta de Castilla va decidir sufragar-ne el dèficit econòmic per tal que no es tanqués, però... Castejón de Ebro està a Navarra. Amb el temps, la Junta de Castilla i la Comunitat de Navarra no es varen posar d'acord sobre qui havia de pagar què, i els trens varen deixar d'arrivar a Pamplona, limitant el seu recorregut a Castejón, i òbviament sense la demanda d'una ciutat com Pamplona la demanda va caure. A més a més (l'etern problema), els horaris es varen posar atenent a la disponibilitat de material i de maquinistes, i no pas segons la demanda. Els trens anaven pràcticament buits. Davant d'això, la Junta de Castilla va decidir que no continuaria pagant el dèficit, i els únics trens de viatgers que passaven per allà varen desaparèixer. La Renfe va posar el tren de ciment per la línia de Torralba, i punt final, cap més circulació.

La línia no es va tancar oficialment perquè és una tramitació administrativa feixuga, i és electoralment negatiu. D'ençà de l'última circulació regular encara hi ha passat alguna cosa. Crec que l'última circulació real va ser una dresina o una locomotora aïllada, amb sortida a Castejón, i que va haver de girar cua perquè la via estava massa malament i no podia continuar el viatge cap a Sòria. Crec que el problema era el fang acumulat a la via. Era a finals dels 90.

Qui crec que et podria donar detalls és el company Tono Melón. No recordo quin nick té a wefer.

Per cert, tot el que he escrit ho he teclejat de memòria, i em podria haver equivocat. Trobaràs molta informació al fòrum de Tranvia, però es necessita paciència per fer-hi recerques.

Salutacions, Eduard.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 29/06/2006 23:55

Ja he buscat coses. I sobre aquesta línia... no es podria fer una reforma integral com s'està fent a La Pobla? Vull dir... vies noves, trens nous, horaris competitius fins a Pamplona, etc.

La gent de Soria sembla que n'està fins als collons de tenir només dos Tamagotxis al dia.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Divendres 30/06/2006 0:08

Hola!
Jordi Freixas ha escrit:La gent de Soria sembla que n'està fins als collons de tenir només dos Tamagotxis al dia.
"Sembla" no, company, realment estan fins als collons i altres parts també...I és lògic!

Us recomano el viatge Soria-Madrid...Allò pot ésser graciòs per a nosaltres (afeccionats als trens) però gens pràctic per algú que podria fer ús d'aquest transport.

Un colló d'hores i un tren que fot uns moviments que riu-te tu del Chayanne aquest...

Salut!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Divendres 30/06/2006 14:16

Doncs només que reobríssin el tram Soria - Castejón amb una gestió competitiva, Soria deixaria d'estar aillada.



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Divendres 30/06/2006 15:04

És que resulta que a Pamplona s'hi va en menys temps per via AVE fent la volta per Zaragoza, que no pas per Torralba-Soria-Castejón. Per tant el Soria-Castejón no el volen reactivar, i la via de Torralba continua oberta perquè és la més directa entre Soria i Madrid. De fet, lo interessant hagués estat deixar ober l'SM per anar de Soria a Zaragoza i no a Madrid, però com que el centre de l'univers és a Madrid, doncs varen deixar la vía que va a Madrid. Per cert, a Sòria només hi van trens de viatgers perquè la Junta paga el dèficit, que sinó, ni això.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dissabte 01/07/2006 6:02

Home... veient el mapa, si arrecléssin i poséssin al dia aquesta línia (vies noves, electrificació, horaris competitius, ...), es tardaria molt menys temps en anar de Madrid a Pamplona. I compte!!! Ja no dic que hi fiquin ample UIC per fer-hi circular el TGV. Hi fas passar un Altaria, o un Euromed, amb la via mig adaptada com està de Barcelona a València, i llavors ja en parlariem de què és més ràpid. Evidentment, si la fiquéssin d'Alta Velocitat, ja seria la rehostia.



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dissabte 01/07/2006 8:10

El problema és que, malgrat posar-hi vies noves, seguiria éssent més lent que passar per via AVE a Saragossa, sobretot quan ja s'hi "voli" a 300 per hora. El Soria-Castejón té un traçat mediocre en molts punts, amb corbes de 300 metres de radi perquè ha de salvar desnivells importants, i a ningú a la data de la seva construcció se li va passar pel cap que un tren hauria d'anar a més de 120 per hora (de l'AVE ja ni en parlem). Molts trams del Sòria-Castejón són a 70-90 km/h. El servei Altària de les 19'30 fa Madrid-Pamplona en 3h27m. Només per fer Madrid-Sòria via Torralba ja es triguen tres hores. Per més que arreglessin el Torralbilla i renovessin tot el Soria-Castejón, no aconseguiries els temps de l'Altària ni de conya. I quan de Madrid a Zaragossa s'hi circuli a 330 o 350, llavors et Sòria-Castejón tindrà una competitivitat totalment nula (si és que ara en té).



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dissabte 01/07/2006 13:20

Home... però bé que per la reobertura del SM s'estan fent rectificacions de traçat. No veig perquè no podrien fer el mateix. A part... oi que la línia funcionava més o menys bé quan hi havia el Regional Soria - Pamplona?



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dissabte 01/07/2006 15:02

Jordi Freixas ha escrit:Home... però bé que per la reobertura del SM s'estan fent rectificacions de traçat. No veig perquè no podrien fer el mateix. A part... oi que la línia funcionava més o menys bé quan hi havia el Regional Soria - Pamplona?
És que amb els Altaria funcionant, difícilment els funcionaria un tren amb el mateix recorregut però que triga un parell d'hores més. Si ha de ser Media Distancia, llavors caldrà subvencionar-lo, i ja ha quedat clar que Navarra i Castilla no es posen d'acord per pagar la subvenció. A més hauria de ser amb dièsel, i si ara ja van justos de trens, no vegis si han de cobrir més serveis.

Pel que fa a l'SM, el cas no és comparable amb el Soria-Castejón perquè l'orografia és molt favorable a l'SM i molt poc al Soria-Castejón. L'SM, en el tram entre Calatayud i Sòria, ja permetia velocitats de 100/120 per hora des de la seva inauguració amb tracció a vapor, i amb dièsel es podria superar molt aquesta velocitat amb facilitat, tot i que no es va superar mai perquè: 1) no hi varen destinar mai trens que passessin de 120, 2) el manual de circulació de la línia no es va revisar mai i per tant no es varen preocupar en apujar les velocitats, i 3) com que els trens feien parada a totes les estacions, difícilment podrien haver superat els 120 ja que no podrien aturar el tren a temps a la següent parada. Per tant, adequar l'SM per altes prestacions entre Sòria i Calatayud és relativament senzill (s'aprofita un 70% del traçat aprox.), i adaptar el Soria-Castejón seria un malson i una despesa elevadíssima en túnels i viaductes, seria pràcticament com fer una línia nova.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 02/07/2006 19:56

Però a veure... independentment de que la gent que viatgi a Pamplona des de Madrid o viceversa. Per algú que viu a Soria, anar actualment a Pamplona, és una bona tocada de collons (més encara, quan resulta que existeix una via "oberta" que va directe).



Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Diumenge 02/07/2006 22:29

Sí. És ben bé tal qual ho dius. Però així és Espanya. O vius en un corredor ferroviari important, o et toques els ous. Es lo que hay.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 03/07/2006 15:36

Sí ja... Espanya va massa bien...



Avatar de l’usuari
Tono FER557
N2
N2
Entrades: 16
Ubicació: Burgos

Entrada Autor: Tono FER557 » Dilluns 03/07/2006 18:35

Holaaa!. Ja soc aqui. He estat uns díes de vacances, aprofitant les festes de St. Pere i St. Pau a Burgos.

Faig un recull de alló que recordo de la LAV de Calatayud a Soria.

1. Es tracta de fer una linia en antena d´alta velocitat, desde la MLlBFF (Madrid - Lleida - Barcelona - Frontera francesa) a Calatayud, fins a Soria - Cañuelo.

2. Les condicions inicials son amb ample normal (UIC), electrificada a 25KVca i vía unica.

3. Estacions: Inicialment Calatayud (PK 0) - PAET Gómara (PK 69,3) - Soria (PK 95,8). Probablement es faci un altre PAET a la zona de Clarés (PK 31,4) o Malanquilla (PK 36,2). L´estació de Soria que vaig veure als plànols era de dos víes amb escap final, costat edifici actual; la vía ibérica ocuparia l´explanació mès allunyada del edifici. Sembla que les directrius actuals parlen d´una distribució més de l´estil Toledo (tres víes).

4. La sortida de Calatayud es la continuació de la vía morta actual en orientació NO. Es a dir, LAV sortint cap a Zaragoza a la esquerra.

5. Hom preveu aprofitar la traça del SM allá a òn sigui possible, fonamentalment al pla de Gómara. El SM té dos trams diferents en qüestió de perfils: De Calatayud al PK 48, rampes fins a 20 mm/m i radis de corba de 400 m. Del PK 48 fins a prop de Soria, el traçat es més pla, 10 mm/m +/- i corbes de radi ample, de 800 a 2000 m.

6. La planificació era que els trens fesin el primer tram a velocitats superiors a 140 kph (s´aprofitaria un 50% del SM), i el segón a uns 200 kph, aprofitant entre un 80/90% del SM. Una cosa semblant al Zaragoza - Huesca/Osca, per tal de que els trens triguessin uns 30/40´).

7. Els últims 5 km de Bif. Valcorba (bifurcació del Castejón) a Soria tenen 8 corbes de 300 m de radi, que harien de rectificarse fins els 500 m per aconsseguir velocitats de 100 kph, inclós el pont metàlic del riu Duero (PK 93,5) de 70 m de llargaria (hi ha una foto de Fernando Díez que ha penjat Jordi en aquest fil del pont.). Aixó no es nou, el pont actual es pot reforçar, si s´escau, com s´ha fet amb el pont del riu Águeda al tram de proves 3C de Olmedo a Medina del Campo, que amb pitjors condicions inicials permet que els trens passin ara a 100 kph.

8. Actualment el tram ha passat la exposició pública del DIA, pendent de que MMediAmbient faci les esmenes.

9. Adif/Renfe propossaven 5 o 6 trens per sentit: alguns "lanzadera" Soria - calatayud amb enllaç (tipus TRD?), i d´altres fins a Zaragoza i Madrid (tipus "media distancia").

10. Altres previsions de la meva collita:

El tram Valcorba - Castejón, de uns 100 km, obert però sense servei oficialment, com el Segovia - Medina, podria ser reobert amb ample normal-UIC si surt endevant el lligam amb ample normal i d´altes prestacions (velocitat mínima de 120 kph) de Zaragoza a la "Y" vasca; no veig previsible que es facin tres carrils tot i que la línia es oficialment "oberta".

El "torralbilla" Torralba - Soria, amb ample ibèric, seria l´entrada provisional dels trens de mercaderíes i de viatgers per vertebrar el sudest (Navalcaballo, Tardelcuende, Almazán, Coscurita, etc.) de Soria.

Es dona oxigen per enllaçar, de nou, Soria amb Burgos per Salas de los Infantes i Sarracín (enllaç amb "el Directo") i amb Aranda cap a Valladolid, aprofitant el corredor Valladolid - Peñafiel - Aranda - San Esteban de Gormaz i pujar a Soria. No té sentit arribar a Ariza.

La conexió amb Terol/Teruel per Caminreal, amb perfils favorables, i ample normal té futur si es posa l´ample normal cap al Mediterrani a Sagunt o una combinació de 3C.

Notes:
Els PK fan relació a la linia SM.
3C es la denominació oficial de vies amb tres carrils, provats al "Tramo 3C de Olmedo - Medina" i amb servei pràctic de Tardienta a Osca/Huesca.

Una abraçada,
Tono.
(Eduard, no hem piquis, que "m´enrrollo")


ARPAFER - Burgos

Avatar de l’usuari
awe
N7
N7
Entrades: 500
Ubicació: Tossa de Mar / Móra la Nova

Entrada Autor: awe » Dilluns 03/07/2006 20:03

Hola Tono,

Ja se'm feia extrany que no apareguessis a aquest fil. Arran del teu post, tinc un parell de preguntes.

1) Em podries confirmar que la configuració de vies de Calatayud permetria circular de Teruel a Soria sense invertir la marxa? I per fer Soria-Zaragoza, també es podria fer sense inversió de marxa?

2) Oi que hi ha una promesa de reobertura de Calatayud-Caminreal arran del "marrón del AVE por Teruel"? Crec recordar que es va aprovar per Consell de Ministres, i després ho varen matisar amb un "si los estudios resultan favorables", cosa que vol dir "si nos da la gana". Correcte?
Tono FER557 ha escrit:(Eduard, no hem piquis, que "m´enrrollo")
Ah, per cert, sí, és clar que et pico. És que vull que et t'enrotllis i deixis anar toooooooooota la informació que tens :D :D :D

Salutacions,

Eduard.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dilluns 03/07/2006 21:56

Enriquiré aquest fil amb fotos sucoses de Sòria que faré pel pont d'Agost... ;)


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dilluns 03/07/2006 22:20

La configuració de vies a Calatayud ERA la següent:

-a l´oest, les vies direcciço Guadalajara i Madrid, i la via cap a Daroca, Calamocha i Caminreal.

-a l´est, la via direcció Casetas i Saragossa, i la via direcció Gómara i Soria.

Per tant, seria possible de fer la línia Soria-Teruel sense inversió (en l´hipotètic cas que es reobrissin ambdues línies).



Respon

Torna a “Ferrocarril en general”