Contra-carril

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Respon
Metropondikas
N5
N5
Entrades: 108

Contra-carril

Entrada Autor: Metropondikas » Dimecres 15/07/2009 21:13

Bona tarda,

Bé, aquest assumpte podria encabir-se també al Ferrocarril de fora de Barcelona i al Ferrocarril d´Espanya-internacional. No sé si existeix alguna entrada amb aquest tema. Si així fos, demano als administradors del fòrum de col.locar-lo al lloc correcte.
Viatjant amb els FGC (Metro del Vallès, línia de Catalunya, com vulgueu) el proppassat dilluns, em fixava en els contracarrils existents a moltes corbes del trajecte, especialment en el que travessa la Serra de Collserola.
Imagino que la funció d´aquests contra-carrils és la d´ajudar a inscriure´s millor en corba a les unitats de tren. Ara bé, em preguntava quina seria la incidència que tindria a les pestanyes de les rodes de les unitats que circulen pels trams on hi ha contra-carrils. Quan passen pel taller, la cara interna de la pestanya (aquella que colpeja (imagino contra el contra (valgui la redundància) carril)), necessita algun tractament especial? Algun amolat, etc?
Potser la definició de contra-carril no és la correcta. Jo utilitzo aquesta perquè no se m´acut utilitzar-ne una altra però llegint alguns diccionaris ferroviaris, el contra-carril és aquell carril que es col.loca paral.lel al carril i que ocupa tota la extensió del pas a nivell. Potser rep un altre nom?

Salutacions,
MANUEL



marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dijous 16/07/2009 13:17

Pel què tinc entès contra carril es correcte, i s’utilitza en ponts, corbes molt tancades, en petits segments dels canvis de vies i en algunes ocasions en túnels, per això són freqüents en la zona de collserola on hi ha corbes tancades i túnels. Serveixen per evitar descarrilaments, tot i que no acabo d’entendre com els eviten.


De nou al FTC

Miquel
Administrador
Entrades: 4422
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dijous 16/07/2009 16:59

Es obvi que impedeix que la pestanya marxi de mare.
Al Metro, n'hi han un fotimer, obviament a les corbes, i només per un costat, sinó, el boggie no podria fer la corba.


El metro de Barcelona amb motoristes!

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Dijous 16/07/2009 17:25

Això del contra caril només per un costat perquè el bogi no pot fer la corba no ho entenc, ja que en els ponts de la renfe hi ha contra carril pels dos costats tant si es recta com en corba.


De nou al FTC

Metropondikas
N5
N5
Entrades: 108

Entrada Autor: Metropondikas » Dijous 16/07/2009 18:49

Bona tarda!

Mentre llegia les vostres respostes i, arran de les aportacins d´en Marc i del Miquel, si existeixen contra-carrils a ambdues cares internes dels carrils en corba i no permetessin passar el bogie, hauria d´existir una mena de flexibilitat, oi? Tot i que no acabo d´entendre quina perquè allò és metall-metall.

Salutacions,
MANUEL



Metropondikas
N5
N5
Entrades: 108

Entrada Autor: Metropondikas » Divendres 31/07/2009 20:50

Bona tarda,

Fa poc dies vaig tornar d´un viatget per Andalusia en què, entre d´altres coses, he visitat el nou metro de Sevilla.
És un metro que que té prou trams de superfície situats en viaducte amb un nombre important de corbes que fa inexcusable l´ús dels contracarrils (per cert, escric ara contracarril i no contra-carril com en principi ho feia perquè no veig cap motiu per fer-lo amb guionet. De tota manera conservo el dubte ortogràfic i si algú/na pot ajudar a aclarir-lo, gràcies).
Els contracarrils usats al metro de Sevilla m´han semblat, però, "diferents" que els usats a la línia de FGC, línia de la qual he tret aquest fil. Mentre a la línia Catalunya de FGC els contracarrils usats semblen ser "linials", és a dir, fets d´una peça que segueix la corbatura del carril, els del metro de Sevilla semblen fets per juxtaposició de peces. De mode que la corba que fan no és realment corba sinó una successió de rectes. No deixa de ser curiós. A més, el material no sembla metàl.lic o almenys em va semblar que tenia una mena de ductilitat que el feia flexible al pas de les composicions tramviàries que són els vehicles del metro sevillà.
Bé, és evident que la funció és la mateixa, ja comentada en aquest fil, però el meu interès inicial en l´ús del contracarril radica en saber el manteniment necessari de les rodes en ser atacades per ambdós costats en el cas de l´ús d´aquests elements.

Salutacions,
MANUEL



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23727
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 02/08/2009 0:34

Metropondikas ha escrit:(per cert, escric ara contracarril i no contra-carril com en principi ho feia perquè no veig cap motiu per fer-lo amb guionet. De tota manera conservo el dubte ortogràfic i si algú/na pot ajudar a aclarir-lo, gràcies).
S'escriu tot junt i sense guionet, en no tractar-se d'una conjunció de dues paraules que seguirien mantenint el seu sentit original i no haver-hi possible confusió semàntica o fonètica.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

marc
N8
N8
Entrades: 666
Ubicació: Vic, Osona, Catalunya

Entrada Autor: marc » Diumenge 02/08/2009 16:27

Bé, és evident que la funció és la mateixa, ja comentada en aquest fil, però el meu interès inicial en l´ús del contracarril radica en saber el manteniment necessari de les rodes en ser atacades per ambdós costats en el cas de l´ús d´aquests elements.
En circulació normal, la pestanya de la roda no toca al contracarril, aquest només es col·loca en canvis de via i corbes tancades per en cas d'averia o incidencia assegurar-se que la roda segueix correctament sobre el carril.


De nou al FTC

Respon

Torna a “Ferrocarril en general”