Els Civies van amb Windows i es pengen.

Per a tot tipus de material rodant, avistaments, seguiments, etc. de qualsevol empresa ferroviària (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Para todo tipo de material rodante, avistamientos, seguimientos, etc. de cualquier empresa ferroviaria (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Respon
Avatar de l’usuari
viscaelcat
N6
N6
Entrades: 258
Ubicació: Mataró

Els Civies van amb Windows i es pengen.

Entrada Autor: viscaelcat » Dimecres 12/08/2009 20:55

Doncs això, que el sistema digital dels civies corre sobre windows, i per tant, es pengen. L'altre dia viatjava cap a Maçanet en un d'ells i entre Canet i Sant Pol, crec recordar, se li va penjar el sistema. El tren es va parar i vam haver de continuar amb la inèrcia fins a la següent estació. Els frens funcionaven perquè van amb bateries però no hi havia ni els llums d'emergència. A l'estació el maquinista va reiniciar els sistemes i ho va posar en marxa altre cop, menys el sistema de pantalles dels vagons i megafonia. Al cap d'una estona vaig anar a la cabina (estranyament era un maquinista dels bons podríem dir, tenia la porta oberta i vaig poder estar amb ell). Em va comentar que el sistema s'havia penjat així com així i que per reiniciar-lo va haver de desconnectar els diferencials i torna-los a activar. Creia que el pantògraf es deuria haver baixat. El sistema d'avisos d'estacions no el podia tornar a carregar fins que no arribés a Maçanet, i la ràdio també es desconnectar.
En fi, el maquinista molt amablement em va explicar coses, com que el canvi de passar d'un tren semi automàtic com la 447 a un completament informatitzat com els Civies és massa gran. Hauria estat millor fer un tren intermig que fos automàtic. Comprenc doncs que els Civies són més que automàtics.



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4230
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dimecres 12/08/2009 21:13

Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informàticament a través d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt més reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i així, no sé fins a quin punt es controla el tren informàticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecànicament...



Avatar de l’usuari
viscaelcat
N6
N6
Entrades: 258
Ubicació: Mataró

Entrada Autor: viscaelcat » Dimecres 12/08/2009 21:26

El que em deia el maquinista és que quan en una 447 s'espatla qualsevol cosa hi ha mil maneres alternatives de solucionar-ho. Si en un civia per exemple s'espatlla el mateix, vol dir, no s'espatlla, sinó que falla, es penja el programa que ho controla, doncs tots els altres programes, igual que ens passa al nostre ordinador, deixaran de funcionar quan es reiniciï el sistema. Exemple: estem mirant un video en el VLC, en el DivX, o en el Nero Player, al mateix temps tenim obert el word i una descàrrega activa en el Firefox. Resulta que per qualsevol cosa se'ns penja el video i la única manera de solucionar-ho és reiniciant, perquè ctlr+alt+supr tampoc va. En el word perdrem la feina si no hem salvat, i haurem de tornar a començar la descàrrega.

Quan dius tèrmics, què són? Els magnetotèrmics? No entenc el que vols dir de fer-lo funcionar mecànicament.



dgtxa
N5
N5
Entrades: 98
Ubicació: Olot

Entrada Autor: dgtxa » Dimecres 12/08/2009 23:42

Certament Ubuntu -per posar un cas- s'inicia -i es reinicia- molt més ràpid que qualsevol Windows (escassos segons) i pràcticament no es penja mai, a banda que no té cap cost de llicència, és lliure... i podria continuar amb un seguit d'arguments que les empreses encara no tenen interioritzats, però aquest no és pas un fòrum d'informàtica.

En tot cas, el simple fet que reiniciant-se les distribucions Linux siguin més ràpides que qualsevol Windows, crec que és un bon argument per decidir quin sistema operatiu utilitzar als en els trens, ja que en aquest cas prima la fiabilitat (que no es pengi -per bé que si es queda sense corrent, aquí sí que no es poden fer miracles a banda de tenir un sistema d'alimentació alternatiu-) i la rapidesa per tornar a la normalitat.



Avatar de l’usuari
Proastiakos
N5
N5
Entrades: 147
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: Proastiakos » Dijous 13/08/2009 10:39

victorcasta ha escrit:Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informàticament a través d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt més reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i així, no sé fins a quin punt es controla el tren informàticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecànicament...

Víctor, de moment els trens moderns funcionen a base de busos de comunicació interna per tal d'afavorir i fiabilitzar les comunicacions, a més estàn redundats en cas de fallida. El "wi-fi" només l'utilitzen per comunicar-se amb elements exteriors, ja que no consideren fiable la comunicació d'elements interna via wi-fi per la gran probabilitat d'influència de pertorbacions electromagnètiques dels elements interiors del tren. El sistema es comunica segons un estàndar de comunicacions TCN prefixat per la unió europea en base al ferrocarril, diguem que així els elements que penjen del bus siguin fabricats per qui sigui entendràn lo que la xarxa del tren els hi digui. Les xarxes bus van conectades a un controlador central (que funciona amb el sistema operatiu que el fabricant esculli) i que depenen del diseny del tren pot estar repartit en sub-controladors en els quals les comunicacions del controlador al bus passen per unes targetes intermitjes, com és el cas del Cosmos, o de la xarxa bus als elements mitjançant uns móduls de comunicació, com a altres sèries de trens de RENFE, FGC o TMB. Depén quins sistemes, en el cas de fallida informàtica recauen en l'estat més restrictiu possible, és a dir, la seguretat va davant de qualsevol fallida. Tot aixó és un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferiría tractar en una conversa friki-ferroviària, però considero que no és un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo públic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.

Salut,



Avatar de l’usuari
calisay
N7
N7
Entrades: 321
Ubicació: LLacuna L4

Entrada Autor: calisay » Dijous 13/08/2009 13:09

Proastiakos ha escrit:
victorcasta ha escrit:Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informàticament a través d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt més reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i així, no sé fins a quin punt es controla el tren informàticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecànicament...

Víctor, de moment els trens moderns funcionen a base de busos de comunicació interna per tal d'afavorir i fiabilitzar les comunicacions, a més estàn redundats en cas de fallida. El "wi-fi" només l'utilitzen per comunicar-se amb elements exteriors, ja que no consideren fiable la comunicació d'elements interna via wi-fi per la gran probabilitat d'influència de pertorbacions electromagnètiques dels elements interiors del tren. El sistema es comunica segons un estàndar de comunicacions TCN prefixat per la unió europea en base al ferrocarril, diguem que així els elements que penjen del bus siguin fabricats per qui sigui entendràn lo que la xarxa del tren els hi digui. Les xarxes bus van conectades a un controlador central (que funciona amb el sistema operatiu que el fabricant esculli) i que depenen del diseny del tren pot estar repartit en sub-controladors en els quals les comunicacions del controlador al bus passen per unes targetes intermitjes, com és el cas del Cosmos, o de la xarxa bus als elements mitjançant uns móduls de comunicació, com a altres sèries de trens de RENFE, FGC o TMB. Depén quins sistemes, en el cas de fallida informàtica recauen en l'estat més restrictiu possible, és a dir, la seguretat va davant de qualsevol fallida. Tot aixó és un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferiría tractar en una conversa friki-ferroviària, però considero que no és un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo públic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.

Salut,
A mi, es un tema que, personal i professionalment, m'interessa moltíssim. Així que, si escrea un fil nou o sabeu de links de referència, estaría encantat de consultar. :blah :blah :blah


El licor Calisay no se bebe, se saborea

Avatar de l’usuari
Lluita1714
N9
N9
Entrades: 1964
Ubicació: Aigüestoses

Entrada Autor: Lluita1714 » Dijous 13/08/2009 13:36

Bueno! Per tant, si són windows, és ben facil que un professionar, faci un virus capaç de controlar el tren... o no? perquè jo en faria un per controlar una càmera del Civia i controlar-lo amb el train simulator :D

Parides fora, és pèssim que facin servir windows!


"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.

Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2343
Ubicació: Isàrnia

Entrada Autor: Platanito » Dijous 13/08/2009 14:01

Pots fer tots els virus que vulguis, però si no pots accedir al bus de dades per introduir-lo no et servirà de res...


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
BB9200
N8
N8
Entrades: 748
Ubicació: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contacta:

Entrada Autor: BB9200 » Dijous 13/08/2009 18:03

El que sí que va amb Windows són els vídeos que anuncien la pròxima estació. Aquests moltes vegades es pengen (què extrany!) o mostra coses rares, com propera parada Vic.
En quant al tema aquest de amb què funcionen els Civia, estan capacitats per funcionar amb ràdio GSM-r, i per tant per senyalització ERTMS europea. Fins que no arribi aquest tan fiable sistema, que poquíssimes vegades ha portat problemes, veurem sovint problemes d'aquest estil.


Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6865
Ubicació: Entre Fabra i Puig, Universitat i Sagrada Família amb metro, bus, Seat 1200Sport, Citroën Xantia
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 13/08/2009 23:56

Proastiakos ha escrit:Tot aixó és un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferiría tractar en una conversa friki-ferroviària, però considero que no és un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo públic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.
No us preocupeu perquè sigui un tema "delicat", que no entenc per què ho ha de ser. Les pròpies empreses constructores i entitats ferroviàries ofereixen per internet fins i tot esquemes detallats del funcionament d'altres equips del Civia, sense cap mena de problema:
https://www.swe.siemens.com/spain/inter ... 166803.pdf
http://www.caf.net/download.php?file=im ... _Civia.pdf
http://www.sindicatoferroviario.com/DOC ... _3_4_5.pdf



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 22724
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 13/08/2009 23:59

Ot·ti, i no poden haver hackers que facin de les seves? :?



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6865
Ubicació: Entre Fabra i Puig, Universitat i Sagrada Família amb metro, bus, Seat 1200Sport, Citroën Xantia
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 14/08/2009 0:06

metring ha escrit:Ot·ti, i no poden haver hackers que facin de les seves? :?
Com ja han dit, per molt hacker que siguis, si el Civia no està connectat directament a una xarxa, no hi opoden entrar virus. Ara, quan li carreguen actualitzacions o nous programes, sí que hi poden entrar aplicacions indesitjables. Però sincerament, dubto que ningú es deiqui a fer una cosa semblant: massa feina i molt poques possibilitats d'èxit.



Respon

Torna a “Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario”