Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida

Autobusos, carrils VAO, taxi, cotxe compartit i resta de transport públic.
Autobuses, carriles VAO, taxi, coche compartido y resto de transporte público.
Respon
Avatar de l’usuari
abegot
N8
N8
Entrades: 739
Ubicació: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida

Entrada Autor: abegot » Dimecres 14/12/2005 11:11

Diari AVUI
-------------

Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida


Joan Tort

Els lleidatans podran pagar l'autobús urbà amb una targeta intel·ligent sense contacte, és a dir, que no cal passar l'abonament per cap màquina cancel·ladora sinó només apropar-lo a un dispositiu, pràcticament sense necessitat de treure'l de la cartera. El sistema serà operatiu a partir del dia 20 i progressivament substituirà les targetes de cartró que es piquen a les cancel·ladores habituals. El sistema és pioner a Catalunya, on fins ara només s'havien fet algunes proves, i durant el primer semestre del 2006, a més, es podrà recarregar mitjançant missatges SMS o per Internet. Fins a aquest moment, els usuaris podran recarregar 10, 20 o 30 viatges en 75 establiments, majoritàriament estancs i quioscos de Lleida. La targeta costarà un euro i cinc més per cada 10 viatges.

La Paeria i Autobusos de Lleida, gestionada per l'empresa catalana Sarbus, van presentar ahir el nou sistema, que en un futur s'ampliarà a tota l'àrea d'influència de la ciutat, inclòs el transport interurbà, per crear la integració tarifària.

A més d'aquesta targeta, anomenada T10, també s'han creat la d'estudiant, per a joves d'entre 4 i 25 anys, que funcionarà a partir del 2 de gener, així com dues més per a jubilats: la T Nostra A, amb descomptes del 50% per als més grans de 62 anys (fins ara era a partir dels 65 anys), i la T Nostra B, que permetrà els viatges gratuïts als jubilats amb una renda mínima anual de 6.100 euros. Aquestes dues seran operatives entre mitjans de gener i principis de febrer.



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimecres 14/12/2005 13:52

Imatge

Per obtindre la T-Estudiant has d'anar a les oficines d'Autobusos de Lleida on et fan una foto digital per insertar-la a la targeta. Jo em ficaré guapo i aniré un dia d'aquests. 8)



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Dimecres 14/12/2005 14:17

Diari AVUI ha escrit:El sistema és pioner a Catalunya, on fins ara només s'havien fet algunes proves
GIRONA
:martell2 :martell2 :martell2



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dimecres 14/12/2005 14:34

Tranquil, Eloi, en aquest país tothom vol ser pioner, i Lleida no anava a ser menys que Barcelona a l'hora de dir això :D



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Dimecres 14/12/2005 14:40

Tot i això, sí que seran pioners en imprimir la cara de la persona en el cas de targetes amb dret a reducció. Interessant idea.

Evidentment, esperem amb candeles a veure la targeta que Cel posseirà amb la seva cara :)



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimecres 14/12/2005 16:12

Ja escanejaré la targeta, però desactiveu els antivirus per si de cas... :D

D'altra banda em sembla que el que sí és pioner a Catalunya és poder recarregar la targeta per SMS i internet. :?



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dimarts 20/12/2005 10:35

Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff

I percert, em sumo a la protesta de n'Eloi...A GIRONA, SALT i SARRIÀ fa temps que n'hi ha!!!

Això sí, interessant idea la de les recàrregues per SMS i internet...en canvi, no em sembla gaire bona idea, en el cas de la T-Estudiant, posar la foto, perque es perdria temps comprovant la cara del posseidor. A més, almenys aqui a Girona només es pot marcar una vegada en 30 minuts, pel que es descarta la possibilitat de poder gaudir més d'una persona alhora del descompte amb una sola tarja.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 20/12/2005 12:04

aarongilp ha escrit:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no. :|
aarongilp ha escrit:perque es perdria temps comprovant la cara del posseidor.


Això rai, que a Lleida no hi ha revisors als autobusos. Al menys fa deu anys que no en vec cap ni un... Bé, potser sí que n'hi ha però no fan la seua feina. :D

Per cert, avui m'he passat per les oficines d'Autobusos de Lleida i m'han dit que a partir de demà es podran adquirir les noves targetes.



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dimarts 20/12/2005 19:45

Sky ha escrit:
aarongilp ha escrit:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no. :|
Sí, si que podràs, però a la que les màquines comencin a ser un pel velles (compta 2-3 anys) ja veuràs lo be que funcionen...avui, en els 3 cops que he agafat autobusos de TMG (la linia 8, la del campus de Montilivi), 1 tarjeta a les escombreries i...uns 30 o 40 empastaments de tarjeta aviam si les agafava...


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dimarts 20/12/2005 21:29

aarongilp ha escrit:
Sky ha escrit:
aarongilp ha escrit:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no. :|
Sí, si que podràs, però a la que les màquines comencin a ser un pel velles (compta 2-3 anys) ja veuràs lo be que funcionen...avui, en els 3 cops que he agafat autobusos de TMG (la linia 8, la del campus de Montilivi), 1 tarjeta a les escombreries i...uns 30 o 40 empastaments de tarjeta aviam si les agafava...
I aquest sistema no permet fer tarjetes de bescanvi?

Aviam si encara demanaré a l'ATM que posi la T-10 amb l'antic sistema que imperava a la Vallesana, és a dir, sistema talonari...



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dijous 22/12/2005 11:28

Tarjes bescanvi...que jo sàpiga, no...si peta, peta...pero bueno, és bo el sistema, llàstima que aquest en concret falli...


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dijous 22/12/2005 22:30

aarongilp ha escrit:Tarjes bescanvi...que jo sàpiga, no...si peta, peta...pero bueno, és bo el sistema, llàstima que aquest en concret falli...
És a dir. Suposem que fas una recàrrega amb 66 viatges (crec que vas comentar que es podia fer) i quan et queden 60 et peta aquests 60 viatges els perds?

Si és així, crec que quan l'ATM posi targetes sense contacte només compraré T-10's :D :'(



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Divendres 23/12/2005 0:00

UT596001 ha escrit:És a dir. Suposem que fas una recàrrega amb 66 viatges (crec que vas comentar que es podia fer) i quan et queden 60 et peta aquests 60 viatges els perds?
Sí. Ara bé, perquè et "peti" l'has de partir per la meitat :roll:



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Divendres 23/12/2005 17:35

UT596001 ha escrit:És a dir. Suposem que fas una recàrrega amb 66 viatges (crec que vas comentar que es podia fer) i quan et queden 60 et peta aquests 60 viatges els perds?
:idea: Per evitar aixo les tarjes haurien de portar un numero i quan s'espatlli teclejar a la maquina el nº de la tarja i aquesta que li digues al conductor el nº de viatges que et queden per poder fer un bescanvi (com si s'et espatlla una tarja de credit, que no perds els diners que hi tens posats.)



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Divendres 23/12/2005 19:04

Això no solucionaria res, més aviat crearia un problema addicional.

M'explico: per tal que el sistema de targetes de bescanvi sàpiga, a partir del número de sèrie d'una targeta, quants viatges té en cada moment cal que ho desi en una base de dades que s'ha d'actualitzar a cada viatge. El problema rau en com tenir aquesta base de dades actualitzada.

Suposant que aquesta base de dades és la única font que determini quants viatges resten a cada targeta, resulta que a cada cancel·lació s'ha de generar una comunicació entre el lector de targetes instal·lat a l'autobús i el servidor de la base de dades instal·lat a la seu de l'empresa o on convingui, que ha de respondre al terminal si la targeta té suficient saldo per autoritzar el viatge. Si les emissores de ràdio ja són inaudibles en molts casos, una comunicació d'aquestes característiques la veig massa propensa a errors o, en cas de requerir una tecnologia més avançada, excessivament costosa.

Per la qual cosa es dedueix que el saldo de viatges de cada targeta no depèn d'una base de dades centralitzada. De fet, el saldo s'emmagatzema dins la pròpia targeta (tal i com passa ara amb els abonaments de banda magnètica estandaritzats a la Regió Metropolitana de Barcelona). No fa gaire vaig llegir un article a al revista Investigación y Ciencia que explicava prou bé el funcionament d'aquest sistema. Quan el trobi t'ho explicaré amb més detall, però a grans trets el lector de targetes sense contacte genera una dèbil corrent induïda que alimenta al processador de la targeta, la qual pot enviar el sistema el saldo restant de la mateixa i descomptar-ne un en cas de viatgar o augmentar el comptador en les recàrregues. Si es malmet el circuit d'inducció (que ocupa bona part de la superfície interior de la targeta), aquesta no pot obtenir força per enviar al terminal quants viatges resten. Una altra qüestió és si el xip de control i memòria resta intacte aquestes dades siguin recuperables. Per això necessitaria repassar l'article, i per això abans l'haig de trobar.

De fet, amb els abonaments integrats no es pot fer un bescanvi només amb el número de sèrie de la targeta. Per fer els bescanvis en cas de banda magnètica il·legible es pren com a referència les impressions mecàniques al dors de la mateixa (un altre tema àmpliament discutible és la legibilitat d'aquestes impressions).

En resum: amb el número de sèrie de la targeta hom no fa res.



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Divendres 23/12/2005 22:12

Doncs llegit això em sembla que més val que l'ATM no s'enrecordi mai de posar targetes sense contacte...

Amb el "sistema talonari" que hi havia a la Vallesana aquests errors no passaven :D



Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Divendres 23/12/2005 23:18

També s'ha de dir que la meva targeta sense contacte no em va fallar mai en els dos anys i mig que la vaig emprar diàriament, mentre que a Barcelona he hagut de canviar no poques T-50/30 i alguna T-10 i tot...



Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dimarts 27/12/2005 10:14

Eloi, quan tu la utilitzaves les màquines eren noves...ara "estan pal arrastre"...la del Volvo amb carrosseria VOVII, molt llarg amb portes als extrems, és la que pitjor va...ai carai! va ai carai! bé...


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Dimarts 27/12/2005 13:31

Em refereixo a les targetes... Jo també he viscut algun episodi èpic amb les validadores :roll:



Avatar de l’usuari
Sky
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Lleida

Entrada Autor: Sky » Dimarts 27/12/2005 19:01

Avui he provat una T-10 (que no sé per què es diuen així si pots recarregar-la amb més de 10 viatges...), i funcionen bé.







(és que tampoc no és un experiència com per escriure un assaig literari).

:D



Respon

Torna a “Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público”