Demolició del viaducte de la Ronda del Mig al Guinardó

Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Respon
Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Demolició del viaducte de la Ronda del Mig al Guinardó

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 23/02/2009 9:02

http://www.avui.cat/article/tec_ciencia ... a/mig.html

Avui comencen a tirar a terra el viaducte de la ronda del Mig

Centenars de veïns del Baix Guinardó celebren l'inici de les obres. El complicat desmuntatge trigarà sis mesos

Cristina Palomar
Districta d'Horta-Guinardó
Ult. Act. 23.02.2009 - 07:50 hs


El compte enrere per a la demolició del viaducte de la ronda del Mig que travessa pel bell mig el barri del Baix Guinardó ha acabat. Després d'anys de reivindicacions veïnals, finalment avui les màquines començaran a tirar a terra una via ràpida construïda als anys setanta quan el cotxe era el rei i que ha esdevingut des d'aleshores una barrera arquitectònica freda i impossible d'encabir en la concepció d'una ciutat més humana. Les obres de desmuntatge en el tram de Cartagena a Sardenya, pressupostades en prop de 3,5 milions d'euros, duraran fins el setembre que ve i la transformació de la ronda en una avinguda que primarà el vianant, el transport públic i les zones verdes s'allargarà uns dos anys.

Per celebrar la culminació d'una històrica reivindicació del barri, centenars de veïns van participar ahir en una festa per donar el tret de sortida simbòlic a la demolició del monstre de formigó de sis metres i mig d'alçada. Una orquestra, pallassos i una xocolatada van amenitzar la jornada, que va culminar amb l'obertura d'un forat virtual al viaducte pel qual es podia veure el cel. "Per construir el futur cal tirar a terra algunes coses", va explicar Jordi Hereu. L'alcalde, que va lloar la tenacitat dels veïns, no va tenir més remei que parlar a crits per la xiulada que li van fer un grup d'afectats per les expropiacions del parc dels Tres Turons, que van ser increpats sense èxit pel delegat de presidència, Ignasi Cardelús.

A les paraules d'Hereu s'hi va afegir la regidora del districte d'Horta-Guinardó. També a crits, Elsa Blasco va recordar que "aquesta autopista urbana es va construir en contra del barri" i es va mostrar entusiasmada perquè a la fi s'ha aconseguit "baixar el cotxe arran de terra" i posar-lo a la mateixa alçada que el vianant. La presidenta de l'associació de veïns, María Rodríguez, va ser l'única que es va atrevir a recordar als assistents que al barri li esperen "dos anys molt durs d'obres".

Enderroc en dues fases
L'enderroc del tros de viaducte que queda, el que va en sentit Besòs-Llobregat perquè el ramal que anava en sentit invers es va tirar a terra el 1985, es farà en dues fases per la seva complexitat. Seguint l'exemple del desmuntatge del tambor del nus de les Glòries, la primera fase -que durarà un mes i mig- inclou la retirada del voladís que discorre entre els carrers Padilla i Cartagena. Això comportarà reduir un carril la circulació.

La segona fase, amb una durada prevista de quatre mesos i mig, inclou la retirada de la resta de l'estructura. Primer es desmuntarà a trossos el taulell central i després se'n demoliran els pilars. Aquesta obra provocarà importants desviacions del trànsit que s'aniran modificant en paral·lel a l'avenç de la demolició.

Segons el projecte, el barri "aconseguirà una important millora urbana" amb l'eliminació del viaducte i la urbanització de la boca sud del túnel de la Rovira. No només s'uniran les bandes mar i muntanya del Baix Guinardó, també es pacificarà el trànsit, es destinarà més espai als vianants amb noves zones verdes, i hi haurà un carril bici i un aparcament. Al tram de la ronda que és a tocar de Castillejos s'instal·laran escales mecàniques i ascensors. Per fi es podrà veure el sol, si no plou.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 24/02/2009 12:35

Guigui ha escrit:una via ràpida construïda als anys setanta quan el cotxe era el rei i que ha esdevingut des d'aleshores una barrera arquitectònica freda i impossible d'encabir en la concepció d'una ciutat més humana.
Molt bé, fins ara els cotxes passaven elevats sense molestar la gent. Ara, els mateixos cotxes passarana al mateix nivell que la gent: soroll, atropellaments, més contaminació... i cap benefici.
El que calia era urbanitzar la zona a nivell de terra, col·locar asfalt sonorreductor al viadcte i tapar-ne els laterals per eliminar el soroll. No entenc el per què, l'existència del viaducte, implicava que a nivell de terra estigués tot brut, deixat, ple de cotxes mal aparcats i abandonat, en comptes d'aprofitar tot aquest espai lliure per posar-hi zones verdes. Sincerament, no ho entenc.
Guigui ha escrit:Una orquestra, pallassos i una xocolatada van amenitzar la jornada
Sí, de pallassos suposo que n'hi ha uns quants entre els urbanistes de l'Ajuntament :roll:



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 25/04/2009 9:01

http://www.elperiodico.com/default.asp? ... io_PK=1022

Desaparecen los primeros metros del viaducto del Guinardó

1. • El corte por tramos de la estructura obliga a desviar el tráfico hasta septiembre

EL PERIÓDICO
BARCELONA

Desde el norte montañoso se ve ya la luz del sur mediterráneo. La supresión de la mole del viaducto del Guinardó que ha dividido durante 35 años el barrio tiene el primer boquete. Mide apenas una decena de metros pero es el principio del fin definitivo de un tramo de autopista urbana concebida y construida en la agonía del franquismo cuando la ciudad debía estar más "al servicio del coche privado que de sus propios vecinos", según dijo ayer el alcalde de Barcelona, Jordi Hereu. La maquinaria pesada que rompe por tramos de 10 metros y 15 toneladas de peso la enorme y durísima barrera de cemento inició ayer los trabajos para retirar el segundo de estos bloques.
Las tareas preliminares de este derribo comenzaron en marzo pero hasta ahora no se han hecho visibles en la estructura. La desaparición del viaducto del lado montaña ha empezado a la altura de Cartagena y continuará hasta Sardenya, donde se inicia el túnel del primer tramo soterrado de la ronda. Los trabajos costarán 3,3 millones y deben acabar en septiembre. Después se tardarán 18 meses para urbanizar el espacio ganado en la plaza de Alfons el Savi y el acceso al túnel de la Rovira.

PASO PROVISIONAL
El tráfico que utilizaba el paso elevado se desvía ahora a partir de Cartagena por dos carriles provisionales abiertos bajo la estructura. El que procedía del túnel de la Rovira, que tenía un corto viaducto propio que igualmente se está desmontando, continúa por el lateral del lado montaña de la ronda hasta el túnel de Sardenya o bien la calle de Lepant.
Dos gigantescas grúas sostenían ayer por la tarde, durante la visita de las autoridades, el segundo bloque del tablero de hormigón ya cortado antes de dejarlo en el suelo donde será triturado. Muy cerca, una pintada, cuyo negro pálido delataba su edad, pasaba, ahora sí, de ser reivindicativa a meramente informativa: "Cinturó, demolició". A su lado, dos vecinas observaban el despliegue de maquinaria y las tripas de acero de la estructura descuartizada mientras una de ellas reflexionaba: "Madre mía lo que habrá costado esto".
Los dos viaductos del Guinardó se construyeron en 1974 cuando hacía solo un año que las autoridades franquistas habían sustituido al alcalde del desarrollismo José María de Porcioles por Enrique Masó. Fue el segundo alcalde de la democracia recuperada, Pasqual Maragall, quien 11 años después, en 1985 dio gráficamente el primer mazazo para derribar el paso del lado mar. La barrera gemela cae 24 años después.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 25/04/2009 15:10

El tráfico que soportará esta vía en superficie será increible, es un error no soterrar, es un error demoler el viaducto.
metring ha escrit:http://www.elperiodico.com/default.asp? ... io_PK=1022

Desaparecen los primeros metros del viaducto del Guinardó

1. • El corte por tramos de la estructura obliga a desviar el tráfico hasta septiembre

EL PERIÓDICO
BARCELONA

Desde el norte montañoso se ve ya la luz del sur mediterráneo. La supresión de la mole del viaducto del Guinardó que ha dividido durante 35 años el barrio tiene el primer boquete....
La barrera gemela cae 24 años después.
La enfatización del artículo es ridícula, por no calificarla de un modo más duro, este ayuntamiento sólo ve heridas urbanas donde hay vías férreas y barreras en lugar de viaductos...


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 11/08/2009 10:31

De la Vanguardia en paper:

Cortado en un sentido el túnel de la Rovira para renovar el pavimento

PULSO CIUDADANO


BARCELONA La calzada en sentido montaña (salida de Barcelona) del túnel de la Rovira se cortó ayer al tráfico, para proceder a las tareas de restitución del pavimento. El corte se mantendrá hasta el próximo 17 de agosto y entonces se hará lo mismo, hasta el 24 de agosto, con la calzada en sentido mar de dicho túnel. Desde ayer hasta el lunes 14, el tráfico se desvía por la ronda del Guinardó, paseo Maragall y las calles Tajo, Lisboa y Porto. La próxima semana, la circulación sentido mar se desviará por las calels Lisboa, Tajo, paseo Maragall, mare de Déu de Montserrat y ronda Guinardó. Con estos trabajos, se sustituirá la capa superior del suelo de hormigón del túnel, que ya tiene 30 años, por un nuevo pavimento de resina de poliuretano, de color gris claro, con mejores condiciones de absorción acústica y reflexión de la luz. / Redacción



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 18/08/2009 12:23

Con estos trabajos, se sustituirá la capa superior del suelo de hormigón del túnel, que ya tiene 30 años, por un nuevo pavimento de resina de poliuretano, de color gris claro, con mejores condiciones de absorción acústica y reflexión de la luz.
Si no vaig errat, el Túnel de la Rovira va ser inaugurat poc abans dels Jocs Olímpics. Així que alguna cosa no quadra, però no quadra absolutament gens.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 18/08/2009 12:25

Pot ser que comencessin els treballs abans? No sé, o potser s'han equivocat.



UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dimecres 19/08/2009 0:38

Per el que sé les obres van començar a principis anys 70, però es van tenir que abandonar per falta de recursos econòmics. Més tard es va rependre la construcció.

Si fa o no fa, la mateixa història que la dels túnels de Vallvidrera.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 25/08/2009 14:55

http://www.elperiodico.com/default.asp? ... io_PK=1022

El viaducto que dividía el Guinardó ya es historia

1. • La urbanización del área liberada por la deconstrucción empezará en septiembre

XABIER BARRENA
BARCELONA

El viaducto del Guinardó reposa ya en el cementerio de las infraestructuras olvidadas, junto a las vías del tren del Poblenou, el escaléxtric de la plaza de las Glòries, en su versión hasta 1992 y, en breve, por la versión posolímpica del mismo tambor. Justo 24 años después de que la piqueta se llevara por delante el tablero paralelo al ahora desaparecido, Barcelona culmina la caída del muro que dividía el barrio del Guinardó y que daba al área una imagen periférica que nada tiene que ver con su céntrica posición metropolitana.
Han sido seis meses de trabajo de deconstrucción –valga el término en su justo significado, ni que sea para variar–, es decir, de bajar los trozos del viaducto al suelo y convertirlos en pedazos. La diferencia entre el derrumbe y la deconstrucción la determinan las molestias a los vecinos. Fuentes municipales afirmaron ayer a este diario que se han maximizado las medidas para evitar que el ruido y el polvo hiciera inhabitable la zona. «Se ha utilizado la pinza más que el martillo de demolición, justamente para evitar un polvo excesivo, aún así, a veces no ha habido otra forma de atacar» una obra que ya en febrero, cuando se empezó la obra, se definió como «muy bien hecha». Otro problema añadido, y común en todas obra que se ejecute en Barcelona, ha sido la regulación del tráfico en una arteria muy sensible que supone la continuación de la Ronda del Mig.

DERRIBO POR FASES / El viaducto se ha derribado por fases. Los voladizos fueron demolidos con una pinza que mordisqueó hasta romper el hormigón. En la parte central, donde se encuentran las vigas que sustentan el ingenio, se realizaron cortes con hilo de diamante. El hilo de diamante es un cable de acero sobre el que van insertados, a intervalos regulares, anillos con diamantes. El cable es accionado mediante una máquina y corta gruesos excepcionales de hormigón.
El único punto de discrepancia de unas obras por el momento ejemplares, al menos en cuanto a respetar a los plazos de ejecución, es el discutido no derrumbe de una parte mínima del viaducto, entre las calles de Cartagena y Padilla. El ayuntamiento señala que se ha eliminado la parte en voladizo y que no puede eliminar más sin causar daños al conjunto, por cuanto el fragmento que resta ejerce como un muro de contención en un terreno de fuerte pendiente.

AGRAVIOS VECINALES / Los vecinos de la acera de mar de la Ronda, por su parte, se quejan del agravio que supone que se haya «humanizado», en palabras del alcalde, Jordi Hereu, toda el área menos, precisamente, su tramo.
Tras la demolición llegará la hora de las obras de urbanización, ya adjudicadas a la constructora que realizó el desmontaje del tablero. Los trabajos proseguirán, por tanto, y llegarán hasta la primavera del 2011, fecha de la inauguración de la nueva ronda del Guinardó. Es decir, 18 meses de obras. El coste de la operación es de 3,3 millones .



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 18/12/2009 10:30

http://www.elpunt.cat/noticia/article/2 ... nardo.html

Un mur de la discòrdia al Guinardó

Una paret de vuit metres d'altura i 200 de llarg enfronta els veïns de la ronda en el tram entre Padilla i Cartagena

18/12/09 02:00 - Barcelona - CLARA RIBAS

L'anunci de l'enderrocament de la ronda del Guinardó va ser rebut amb alegria per tots els barris per on passava la via ràpida i per als veïns que, des del 1973, havien de suportar soroll i contaminació en nivells molt alts. I efectivament, en els darrers mesos, ha estat motiu de celebració, i de planejament de nous projectes per a la zona resultant. Per tant, la satisfacció és general. O gairebé. Al tram que queda entre els carrers Padilla i Cartagena, hi queda un mur de vuit metres d'altura i de 200 metres de llarg, a sota del qual hi passen cinc carrils de circulació. Passa per davant de la porta dels veïns de banda mar de la ronda, que demanen una reducció de l'altura del mur. Els veïns de muntanya no en volen ni sentir a parlar, perquè perden equipaments ciutadans i un carril bici.

Quan va començar l'enderrocament de la ronda del Guinardó, els veïns de la banda mar d'aquest carrer, en el tram entre Padilla i Cartagena, van anar a les reunions que oferia BIMSA, l'empresa responsable de l'enderrocament i la reurbanització, per saber com quedaria el tram situat davant de casa seva. Tot i que ho van preguntar, diuen, en aquell moment les respostes no van ser concretes, perquè l'important era com s'enderrocaria la via ràpida.

Després va començar l'enderroc i mica en mica van veure com queia el vial elevat. No va ser fins que les màquines van arribar a l'altura del carrer Padilla que no van descobrir que allà, el mur que aguantava els antics carrils aeris no desapareixia: «El mes de juliol vam enviar la primera instància amb 200 signatures.» Aquella primera iniciativa va rebre una resposta de la regidora del districte, Elsa Blasco, en què els assegurava que la part del mur no es podia enderrocar perquè, deia la nota, «fa de contenció de la part alta i soluciona la diferència de nivell entre les dues voreres de carrer. El mateix mur –seguia la nota– fa de pantalla del túnel del metro i, a més, hi passa un col·lector de grans dimensions.»

Davant aquesta resposta, els veïns no es van aturar i van continuar enviant les seves peticions. El setembre es va fer una altra reunió a la qual també van assistir representants de l'Associació de Veïns del Baix Guinardó, els quals estan d'acord amb la primera proposta municipal de deixar el mur tal com està i remodelar la part de dalt, per encabir-hi un carril bici, un carril bus, zones enjardinades i zones de joc infantil. Segons el representant de l'associació i veí del cantó muntanya de la ronda, José Andrés, aquesta posició es basa en recollir el que és millor per a tot el barri i no només per a uns veïns.

Van passar les setmanes i el novembre, en una altra reunió, BIMSA els va dir que es podia permetre retallar el mur un dos metres, agafant amplada de la terrassa elevada i posant jardineres.

Retallar dos metres

Aquest projecte no satisfà els veïns de la banda mar, ja que no preveu cap reducció de la circulació –hi passen cinc carrils de cotxes– i s'elimina la vorera actual. En un principi, no agrada tampoc als veïns de la banda muntanya, ja que, segons explica Andrés, els fa perdre part de la zona enjardinada i d'ús públic que estava prevista. Tot i això, el representant de l'associació de veïns ha assegurat a aquest diari que s'avindrien a fer aquesta remodelació però que no acceptaran cap més reducció de la terrassa elevada. Andrés assegura que no hi ha cap enfrontament entre la banda de mar i la de muntanya: «Que quedi clar que no volem cap enfrontament, perquè el que nosaltres defensem és pel bé de tot el barri, ja que aquesta terrassa connecta amb la zona verda del parc de les Aigües i és un corredor que beneficia tothom. Els veïns de la banda mar hi podran accedir a través d'unes escales elèctriques que ja s'hi estan construint».

Per als veïns de la banda mar, en canvi, aquesta proposta no és, ni de bon tros, acceptable. Teresa Perelló, veïna afectada, ho explica: «No entenem que no es pugui repartir la circulació entre un cantó i l'altre i que tota s'hagi de concentrar a la banda mar.» Així, Perelló continua: «Amb aquest projecte, uns veïns queden molt beneficiats amb una gran plaça pública i jocs, sense cotxes, mentre que els altres perdrem qualitat de vida pel soroll i la contaminació, ja que l'augment del tràfic que s'ha generat entre els dos carrers, al que ara s'hi ha afegeixen les ambulàncies que van a l'hospital de Sant Pau, queda al davant de casa nostra, en un espai encaixonat per un mur de vuit metres, i amb cinc carrils de cotxes, els quals han provocat que desapareguin les places d'aparcament.»

Darrera proposta

Dimarts passat, els veïns afectats es van tornar a reunir amb els tècnics del districte i els van presentar una darrera proposta, que ha estat elaborada per un tècnic independent i que recull la possibilitat de fer una remodelació en què el mur vagi perdent altura gradualment des de Cartagena a Padilla. La circulació, segons el projecte, quedaria distribuïda a les dues bandes del mur, amb tres carrils a la banda mar, en direcció Besòs, i dos a la banda muntanya. Entre els dos sentits de la circulació s'hi intercalaria una franja d'arbrat d'uns set metres d'amplada. Segons Perelló, els tècnics municipals es van mostrar admirats de la seriositat de la proposta, però reticents a l'hora d'acceptar-la immediatament: «Ara, la pilota és al seu costat», conclou.

La desaparició d'un altre dels símbols franquistes

«Fa quaranta anys aquesta via era un monument, perquè els cotxes eren els amos i senyors de la ciutat, ara ho són els veïns!» Així d'eufòric es mostrava l'alcalde Jordi Hereu el febrer passat en la festa de celebració d'inici de l'enderrocament del viaducte de la ronda del Guinardó. Hi va haver globus, activitats infantils i tota mena d'animació per festejar que aquella via ràpida, l'Scalextric, que en deien, començava a desaparèixer per sempre. Amb la demolició s'enderrocava també tot una època passada, en què les obres es feien sense consultar ningú.

Tot i que els veïns s'havien acostumat a veure'l –quan plovia hi feien les festes de barri a sota–, mai van deixar les reivindicacions perquè fos enderrocat. Les obres de demolició dels vials aeris entre els carrers Sardenya i Cartagena i la boca del túnel de la Rovira ha suposat una inversió de 3,5 milions d'euros. Es tracta d'un àmbit d'actuació d'uns 50.000 metres quadrats, dels quals 25.000 seran de zona per a vianants. En una primera fase, els treballs de reurbanització se centraran a gestionar els serveis afectats per les obres, es retirarà part de l'arbrat i cinc torres d'il·luminació i es faran excavacions entre els carrers de Praga i Lepant.

El 10 de novembre va començar la segona fase dels treballs d'urbanització consistents en la demolició del pas inferior de Castillejos, així com la relació d'excavacions i pavimentacions als vials d'entrada i sortida de la boca sur del túnel de la Rovira. És en aquesta fase en què es preveu l'execució del voladís, en el lateral muntanya, de la ronda del Guinardó, entre els carrers de Praga i Sardenya.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 18/02/2010 9:53

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... nardo.html

Blasco dóna per tancades les negociacions sobre el tram polèmic de la nova ronda del Guinardó

18/02/10 02:00 - Barcelona - CLARA RIBAS

«Hem arribat al punt màxim d'equilibri possible amb les diferents posicions dels veïns.» Així va resumir ahir la regidora del districte d'Horta-Guinardó, Elsa Blasco, la situació en què es troba el debat sobre la remodelació de la ronda del Guinardó, a l'altura dels carrers Padilla i Cartagena.

Tant la regidora com el director general de Bimsa, Àngel Sánchez, van explicar que la petició d'un grup de veïns de reduir sensiblement l'altura del mur que queda després de l'enderroc, i la possibilitat de repartir la circulació de vehicles entre les dues bandes –mar i muntanya– de la ronda no és factible. El representant de Bimsa va explicar que el pas subterrani del metro, que arriba de manera esbiaixada a la zona en qüestió, impossibilita que es pugui enderrocar el mur sense afectar les càrregues que suporta l'esmentat túnel.

Per altra banda, els representants municipals van explicar que la idea, demanada pels veïns afectats, de realitzar un talús que reduís l'impacte visual del mur, no és tampoc possible, perquè seria impracticable en qüestions de manteniment de la zona enjardinada i de neteja. A més, van afegir-hi, el talús reduiria considerablement l'espai a la banda muntanya de la ronda, on s'ha previst construir zones de jocs infantils i un carril bici, a més d'accessos als aparcaments.

Per aquests motius, Blasco creu que en les negociacions amb els veïns «s'ha recorregut tot el camí que es podria recórrer» i que, per tant, va dir, «el projecte tirarà endavant perquè hem de complir els terminis».

Protagonisme del verd

Pel que fa al projecte de remodelació, Blasco va destacar que hi haurà un gran protagonisme de les zones enjardinades: «El verd caracteritzarà la nova ronda», va defensar. També va destacar les reformes que es faran en l'aspecte de l'accessibilitat. En aquest sentit, va explicar que hi haurà una millora de la mobilitat en general, ja que es reordenarà el trànsit de vehicles, es dotarà de més espai per als vianants i es crearan noves zones enjardinades. A més, també es preveu la instal·lació d'escales mecàniques i ascensors entre la ronda i la part alta del carrer Castillejos, i la creació d'un carril bici.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Vehicles privats / Vehículos privados”