Amiant en una carretera de Girona

Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Amiant en una carretera de Girona

Entrada Autor: metring » Divendres 07/08/2009 16:14

http://www.diaridegirona.cat/girona/200 ... 48882.html

Les obres a la carretera Barcelona s´ajornen en trobar amiant a l´asfalt :o

El 1999 la UE va prohibir-ne l'ús i va donar fins al 2005 perquè cada estat redactés la seva llei

L'asfalt de la carretera Barcelona, que es va instal·lar el 1982, té un 2% d'amiant entre els seus components i s'haurà de tractar de manera especial per evitar la contaminació.
diari de girona

UNA TROBALLA SORPRENENTL'equip de govern tripartit va donar a conèixer ahir que les obres de la carretera Barcelona s'han d'ajornar perquè s'ha trobat amiant entre els components que formen l'asfalt. La retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i l'Ajuntament ha encarregat un informe per poder fer els treballs amb total garantia.


GIRONA | J.B.M.
L'Ajuntament de Girona va informar ahir que han detectat la presència d'amiant en l'asfalt de la carretera de Barcelona, la principal artèria viària i que aquest fet obliga a canviar els plans de reasfaltatge. Les obres han quedat aturades fins que no es redacti un projecte adequat per retirar aquesta substància, qualificada com a perillosa des de fa pocs anys.
La principal preocupació de l'Ajuntament era comprovar que no hi hagués partícules d'amiant en l'aire, i per aquest motiu va encarregar un informe. L'alcalde accidental de l'Ajuntament, Joan Pluma, va assegurar que els resultats de l'analítica exposen que l'amiant detectat està "per sota dels mínims dels llindars", per tant, "no té cap risc per a la salut pública".
L'informe determina la presència d'amiant, "en particular la varietat Crisotilo, amb una concentració del 2,28 per cent respecte al total del material que conforma el paviment asfàltic". En les conclusions, a més, figura que "les mostres corresponents a presència de fibres d'amiant en l'aire presenten una concentració molt inferior de fibres al límit de detecció del mètode".
L'última vegada que es va asfaltar la carretera Barcelona va ser el 1982 i, en aquell moment, en la barreja d'asfalt també es va posar amiant, va explicar Pluma, una substància que servia per donar solidesa i consistència. No va ser fins al 2002, va matisar l'alcalde accidental, quan va quedar completament prohibit l'ús d'amiant en tota obra pública o privada i es va eliminar de tot procés constructiu.
La troballa d'amiant obliga el consistori a aturar les obres en la major part de la principal artèria de la ciutat. Ara necessitaran un nou projecte constructiu per poder reformar a fons la carretera i recursos econòmics per fer-ho, la qual cosa pot retardar els treballs "un, dos i fins a tres anys", va confirmar Pluma. El projecte de retirada de la substància s'ha encarregat a una empresa, que l'haurà de lliurar al setembre vinent.
De l'Hipercor en direcció a la rotonda de Mas Gri l'obra es farà com estava prevista però s'ha ajornat el tram afectat per l'amiant. En aquesta zona no es pot fressar ni excavar perquè les partícules d'amiant es podrien trencar i anirien a l'aire, fet que provocaria afectacions en la salut de les persones.
L'Ajuntament tenia pensat reasfaltar la carretera Barcelona fressant l'asfalt, fet que ara alliberaria pols amb amiant i, per tant, està completament prohibit. Tanmateix, l'Ajuntament no renuncia al reasfaltatge, però són conscients que serà un procés "més lent i costós", va lamentar Pluma. De moment, s'aplicarà una fina capa d'asfalt, d'uns tres o quatre centímetres, per eliminar els bonys que presenta en alguns punts i també eliminar barreres arquitectòniques.
El govern local ha preparat un protocol d'actuacions per quan es vulgui actuar en un futur a la carretera Barcelona, i destinarà el pressupost que tenien pensat per a aquesta reforma a la millora d'altres carrers de la ciutat.
La zona on s'ha trobat amiant va del centre comercial Hipercor fins a la rotonda del final de l'avinguda Ferran Puig, és a dir, tota la trama urbana de la carretera Barcelona, 1,5 quilòmetres, aproximadament. Abans de fer les obres per asfaltar-la de nou -previstes per a mitjan agost-, l'empresa encarregada de les obres -Construccions Rubau- va extreure unes mostres de la capa superior de l'asfalt d'uns cinc centímetres de gruix i les va dur a analitzar.
Segons ha explicat la tinenta d'alcalde, Isabel Salamaña (PSC), la retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i, per això, estan a l'espera que l'empresa especialitzada els entregui un projecte específic i concret que doni totals garanties de seguretat quan es retiri l'amiant.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 07/08/2009 16:18

Les obres han quedat aturades fins que no es redacti un projecte adequat per retirar aquesta substància, qualificada com a perillosa des de fa pocs anys.
Tinc 34 anys, i en fa ben bé vint que sé que l'amiant és una substància perillosa. Així que "de fa pocs anys", res de res.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Divendres 07/08/2009 16:22

http://www.avui.cat/cat/notices/2009/08 ... _68075.php

La Bisbal i Palamós també tenen carrers amb amiant

El subdelegat del govern central a Girona anuncia la confecció d'un inventari per detectar altres vies amb aquest material i assegura que l'Estat contribuïrà a pal·liar la substitució

ACN
La Bisbal d'Empordà
Ult. Act. 07/08/2009 14:22


Després que s'hagi conegut que hi ha amiant a la carretera Barcelona de Girona, el subdelegat del govern a Girona, Francesc Francisco-Busquests, ha explicat que també n'hi ha a la Bisbal i Palamós (Baix Empordà). L'Estat va fer al 1982 una prova pilot a Catalunya per arreglar carreteres amb un asfalt que contenia amiant, un material prohibit des del 2002 pels problemes de salut que pot provocar. Per això, l'Estat ha iniciat ara un inventari per esbrinar on més n'hi pot haver per tal de localitzar-lo i impedir que s'hi facin obres que trenquin l'asfalt i provoquin un trencament de les fibres d'amiant. Francisco-Busquets assegura no n'hi ha a gaire llocs més i que no hi ha riscos per la salut.

El subdelegat del govern a Girona ha explicat que el Ministeri d'Obres Públiques de llavors va usar l'amiant per fer proves a diverses localitats catalanes. L'amiant aportava resistència i elasticitat a l'asfalt i, al 1982, no era una substància prohibida. Girona ha donat l'alerta ja que, abans de començar a asfaltar la carretera Barcelona –una de les principals artèries de la ciutat– les anàlisis de l'asfalt actual han deixat al descobert que hi havia un 2,28% d'amiant.

Una empresa especialitzada ha garantit, però, que no hi ha partícules d'amiant a l'aire i que, per tant, no hi ha hagut durant aquests anys cap risc per a la salut de les persones. La mateixa situació es repeteix ara a la Bisbal i a Palamós, tot i que el subdelegat no ha concretat en quines vies més enllà de fer constar que són carreteres transferides a la Generalitat.

Ara caldrà revisar els arxius estatals per esbrinar on més es van fer aquestes provatures i poder localitzar els trams on hi ha amiant. L'objectiu és detectar les zones afectades, no pas perquè hi hagi perill actualment sinó perquè, si més endavant s'hi volen fer obres, caldrà extremar les mesures de seguretat i seguir els protocols establerts per a la retirada d'amiant. L'amiant no és perjudicial si està compactat, però si les seves fibres es trenquen la pols que després és cancerígena.

"En els tres casos que hem detectat fins ara no hi ha cap risc per a la salut perquè l'amiant està compactat a l'asfalt i no hi ha cap partícula en l'aire", ha assegurat el subdelegat. Ara bé, els problemes podrien venir si aquest asfalt amb amiant es fresés o s'excavés, ja que les fibres d'amiant es trencarien i pul·lularien per l'aire.

El subdelegat ha assegurat que les proves es van fer en molt pocs llocs. L'inventari podria estar acabat a finals d'estiu.

Recolzament econòmic

El subdelegat ha dit que "no hi ha culpables" pel fet d'haver usat amiant en l'asfalt perquè, quan es va fer, no era substància prohibida. Ara bé, ha afirmat que els ajuntaments que tenen amiant als seus carrers rebran el suport tècnic i econòmic de l'Estat. Aquesta ha estat una demanda de l'Ajuntament de Girona que veurà que l'obra que tenia prevista a la carretera Barcelona s'encarirà sensiblement perquè s'haurà de retirar l'amiant.

"Evidentment que donarem suport econòmic perquè treure l'amiant d'aquestes carreteres encareix les obres", ha dit Francisco-Busquets que ha afirmat que "tothom estarà a l'altura de les circumstàncies".

Què és l'amiant?

L'amiant està format per feixos de fibres minerals sòlidament unides i molt resistents a la calor, l'abrasió i la tracció. Aquestes característiques han fet que sigui un material molt utilitzat en productes de gran consum, en la indústria i en la construcció durant molts anys, abans de la seva prohibició pels efectes nocius a la salut que causa quan les seves fibres es divideixen i es converteixen en microscòpiques.

L'exposició a aquest material pot, per tant, causar problemes de salut bàsicament relacionats amb els pulmons. Les principals malalties associades a l'exposició a l'amiant són la mesoteliomes (un tumor maligne poc freqüent a la pleura, la capa que envolta els pulmons), càncer de pulmó i fibrosi pulmonar. En el cas del càncer de pulmó, es manifesta de 15 a 40 anys després de l'exposició a l'amiant.

Al 1999 la Unió Europea va prohibir l'ús d'amiant i va donar un termini fins l'any 2005 perquè cada estat membre incorporés la prohibició a les seves pròpies lleis. L'Estat espanyol, el reglament sobre treballs amb risc d'amiant aprovat el 1984, regulava les activitats relacionades amb la fabricació de productes que contenen amiant i també les operacions de demolició i manteniment. No va ser però fins al juny del 2002, en compliment de la directiva de la Unió Europea sobre l'amiant, quan es va prohibir la fabricació de productes que el tinguessin inclòs.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23220
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 18/08/2009 15:31

http://www.diaridegirona.cat/tema-dia/2 ... 51302.html :?

Girona creu que hi ha més amiant i asfalta el carrer Barcelona sense aixecar el paviment

L'empresa que va fer les obres el 1982 ha informat l'Ajuntament que també n'hi pot haver entre Mas Gri i l'Hipercor

Les obres d'asfaltatge es fan de nit per evitar les molèsties als veïns i als comerciants.

GIRONA | ACN/DDG
L'Ajuntament de Girona no retirarà l'asfalt existent a tota la trama urbana de la carretera de Barcelona, perquè sospita que hi ha més partícules d'amiant entre l'Hipercor i el Mas Gri. Inicialment, en aquest darrer tram s'havia de treure tota la capa asfàltica fins arribar al llambordí que hi ha a sota, però l'empresa que va asfaltar el carrer el 1982 ha assegurat que va posar amiant entre el Mas Gri i la rotonda de la ronda Ferran Puig. El consistori ha decidit "curar-se en salut", segons explica la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña. La matinada de diumenge a dilluns es van començar a recobrir més de dos quilòmetres amb quatre centímetres nous d'asfalt. Salamaña reconeix que això suposarà que, en alguns punts, la carretera se situï per sobre de la vorera.

Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona es preveu que s'allarguin fins dissabte. Inicialment, l'Ajuntament preveia rebaixar tota la capa asfàltica al llarg de tota aquesta via urbana fins a arribar al llambordí que hi ha a sota. Els veïns i comerciants del sector han rebut les obres amb una certa indiferència i es mostren poc preocupats per la presència de l'amiant sota la capa d'asfalt.

Durant unes prospeccions prèvies a l'obra, però, els tècnics van detectar amiant al tram comprès entre l'Hipercor i la ronda Ferran Puig. En total, la concentració que hi havia a l'asfalt era del 2,28%. Per evitar possibles riscos -perquè si l'amiant es trenca es converteix en tòxic-, l'Ajuntament va decidir no retirar l'asfalt existent en aquest tram i només posar-hi una nova capa de rodadura fins que es redacti un projecte més detallat.
Pel que fa a la zona compresa entre l'Hipercor i la rotonda de Mas Gri, la intenció era portar a terme les obres com s'havien previst en un principi. Ara, però, segons va indicar Salamaña, també hi poden haver "residus" d'amiant. "Tot i que no està clar que hi hagi presència d'aquest producte a tota la zona, la prudència ha fet que aquí també ens curem en salut", va declarar.

Per això, l'Ajuntament ha decidit no tocar ni un centímetre de la capa d'asfalt actual de la carretera de Barcelona i posar-hi una nova capa des de la ronda Ferran Puig fins al Mas Gri. "De moment, posarem quatre centímetres nous d'asfalt, fet que ens permetrà deixar la carretera en condicions decents i dissimular-ne els bonys", va informar la tinenta d'alcalde.

Tot i endreçar la carretera de Barcelona, el cert és que a les ?cruïlles hi hauran petits desnivells i, en alguns punts la nova capa de rodadura se situarà per sobre de la vorera. "Haurem d'estudiar quins problemes crea per a la mobilitat i veure també si hi ha punts on l'aigua de pluja hi queda embassada per solucionar-ho", va indicar Salamaña.

Obres de nit
Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona van començar diumenge pels voltants de les onze de la nit a l'alçada de l'Hipercor en direcció al Mas Gri. Les executen la UTE formada per les empreses Rubau i Amsa i es preveu que durin fins dissabte. L'horari de treball serà des de les nou de la nit fins a les sis de la matinada.

Segons explica el tècnic d'Amsa Marc Echave, "els treballs no afectaran la mobilitat" perquè només es redueix l'amplada de la calçada. "El que fem és asfaltar primer un costat de la carretera i després l'altre, de manera que els cotxes hi poden continuar passant", indica.

En paral·lel a l'inici de les obres, l'Ajuntament de Girona ja ha demanat a una empresa especialista que estudiï de quina manera es pot retirar l'amiant de l'asfalt. "Sabem que això s'ha fet en altres països com els Estats Units, el Canadà o França, però no en tenim experiències a l'Estat", indica Salamaña. Un cop es tingui el projecte sobre la taula, el consistori decidirà quina és la millor opció.
"Si és molt complex fer la retirada, potser s'hauran d'aixecar les voreres", va informar la tinenta d'alcalde de Girona. En qualsevol cas, Isabel Salamaña va concretar que el projecte es preveu "a llarg termini" i que es demanaran ajudes tant al Govern central com a la Generalitat.



Respon

Torna a “Vehicles privats / Vehículos privados”