Motius per la utilització del transport privat

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon

Per quins motius utilitzeu el transport privat en comptes del transport públic?

Per preu quan no vaig sol.
0
No hi ha cap vot
Per preu.
1
6%
Per rapidesa, excepte en casos de mal temps.
0
No hi ha cap vot
Per rapidesa (en cas de trajecte directe).
1
6%
Per rapidesa, requereix transbordaments en transport públic i això em fa perdre molt de temps.
5
28%
La freqüència de pas és insuficient.
1
6%
No tinc transport públic per anar o per tornar (si més no en unes condicions de temps decents)
6
33%
No tinc transport públic ni per anar ni per tornar (si més no en unes condicions de temps decents)
2
11%
Solc anar carregat.
0
No hi ha cap vot
No vull anar subjecte a uns horaris.
2
11%
Vull evitar els aldarulls que es produeixen al transport públic.
0
No hi ha cap vot
Algú m'acompanya.
0
No hi ha cap vot
Pel fet de realitzar desplaçaments successius em resulta molt poc pràctic el transport públic.
0
No hi ha cap vot
M'he acostumat a desplaçar-me sempre en transport privat.
0
No hi ha cap vot
 
Vots totals: 18
josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Motius per la utilització del transport privat

Entrada Autor: josep_serre » Dilluns 01/03/2010 17:14

Aquí una nova enquesta abans de res i en el cas que algú tingui dubtes por l'interpretació de l'enquesta em refereixo als casos en què agafeu el cotxe i la moto en comptes del transport públic, ja sigui conduint o bé com a acompanyants, com és lògic hi haurà molts forumaires a qui els valgui més d'una resposta en aquests casos s'ha de triar la raó més freqüent.

Sempre que sigui possible la resposta s'hauria de basar en el vostre desplaçament habitual, si la persona no fa servir el transport privat en el seus desplaçaments habituals, caldrà indicar el motiu d'utilitzar el transport privat en els casos en què ho fa, malgrat tot es demana obviar els casos que resultin ancedòtics.

En el cas que el desplaçament habitual suposi la utilització combinada del transport públic i el privat doneu el motiu de l'ús del transport privat a l'etapa corresponent.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23734
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 01/03/2010 17:52

Per començar, agafo el transport públic sempre que puc, fins i tot, si això implica perdre una mica de temps (15 o 30 minuts) respecte al transport privat. Ara bé, prefereixo el cotxe en els següents supòsits:

- inadequació d'horaris del transport públic
- poca fiabilitat (impuntualitat) del transport públic
- diferència considerable en el temps de trajecte
- transport d'embalums

A més del lògic cas en què no hi ha transport públic disponible al lloc on m'he de desplaçar. Per algun dels motius que he exposat més amunt, ja he arribat a anar en cotxe a l'aeroport, a Vilafranca o a Lleida.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Dilluns 01/03/2010 20:18

Bé, jo agafo per anar a la feina el cotxe gairebé a diari. Per tots aquests motius, que especifico:

- Per rapidesa (en cas de trajecte directe). En cotxe acostumo a tardar entre 30 i 45 minuts. En transport públic, mínim hora i mitja apurant conexions
- Per rapidesa, requereix transbordaments en transport públic i això em fa perdre molt de temps. El mateix que he dit abans
- La freqüència de pas és insuficient. Tinc un bus cada hora en hora punta i cada dues en hora vall de dilluns a divendres. Caps de setmana, que treballo, quatre en tot el dia. I amb l'opció bus urbà+tren, el viatge dura dues hores
- No tinc transport públic per anar o per tornar (si més no en unes condicions de temps decents) El bus directe, que tarda mitja hora i em deixa a 10 minuts a peu de casa, el darrer és a les 21:30 en laborables i quan tinc concert acabo cap a les 22 hores. A més a més s'ha de comptar les 12 estacions de metro i un trasbord que allarga mitja hora el viatge.
- No tinc transport públic ni per anar ni per tornar (si més no en unes condicions de temps decents)

I algunes vegades:

- Per preu quan no vaig sol. (quan vaig amb més de dues persones en viatges mitjans, tot i que cada cop menys amb les tarifes Web)


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dilluns 01/03/2010 22:54

No em puc estar de fer la típica pregunta d'aquests casos: com considerem el taxi? Transport públic d'ús individual o transport privat de caire públic?

A part d'això, no puc contestar a l'enquesta ja que no disposo ni de cotxe ni de carnet de conduir. En els hipotètics casos on hagués d'anar sí o sí a un lloc inaccesible per transport públic (per qualsevol de les raons esmentades) em seria molt més fàcil fer servir el servei de taxi que no pas demanar a persones que conec que m'hi portin en cotxe.



josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dilluns 01/03/2010 22:59

El taxi és a tots els efectes transport públic, la definició de transport públic és aquell que es fa per compte d'altri, la bicicleta és transport privat però està admès per associacions com la PTP perquè compleix els valors que defensen com ara la sostenibilitat, en el teu cas no pots respondre l'enquesta no està adreçada a tu.
UT596001 ha escrit:No em puc estar de fer la típica pregunta d'aquests casos: com considerem el taxi? Transport públic d'ús individual o
transport privat de caire públic?

A part d'això, no puc contestar a l'enquesta ja que no disposo ni de cotxe ni de carnet de conduir. En els hipotètics casos on hagués d'anar sí o sí a un lloc inaccesible per transport públic (per qualsevol de les raons esmentades) em seria molt més fàcil fer servir el servei de taxi que no pas demanar a persones que conec que m'hi portin en cotxe.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dilluns 01/03/2010 23:41

No encontré la opción, pero el transporte privado por lo que dije aquí:
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... +mi+tiempo


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dimarts 02/03/2010 0:00

Està claríssima la teva opció, per rapidesa, doncs el temps de viatge és per tu un motiu que compensa el que costa desplaçar-te, desconec si en transport públic seria directe o amb transbord en el teu cas, i així ja saps l'opció que es correspon amb el teu cas.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimarts 02/03/2010 0:11

Jo tinc la gran sort que la feina la tinc a 10 minuts caminant. Per moure'm per Barcelona sempre agafo el transport públic, i per l'àrea metropolitana en un 90% dels casos, també.

De nit, si em desplaço per Barcelona acostumo a utilitzar el metro (dissabtes) o el NitBus (divendres). Ara bé, per desplaçaments nocturns per l'àrea metropolitana pràcticament sempre agafo el cotxe, ja que les combinacions amb autobusos nocturns són bastant precàries i acabaria tardant el triple.

Quan surto fora de l'àrea metropolitana, depèn. Si vaig sol practicament sempre agafo el tren. En canvi, si vaig acompanyat acostumo a agafar el cotxe, a no ser que hi hagi una bona alternativa en transport públic.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 02/03/2010 9:52

En el meu cas, per Barcelona no hi ha cap mena de dubte: transport públic. És el més barat, el més flexible i el més ràpid (encara que no sempre). L'única cosa que és millor que el transport públic en alguns casos és la moto, però em nego a utilitzar-la per qüestions de seguretat. Prefereixo trigar una mica més que exposar-me a tenir un accident greu (de fet, moltes persones que he conegut i anaven en moto han acabat tenint ensurts més o menys greus tard o d'hora).

També valoro molt la llibertat que et dóna el transport públic per dins de la ciutat: no t'has de preocupar mai d'on has d'aparcar, ni del tiquet de la zona blava, i si vols caminar una estona no has de tornar al punt on has aparcat per força. Si no tens pressa, pots fer un tros del camí passejant i un altre en transport públic, i de pas fas una mica d'esport i coneixes la teva ciutat. Conec gent que va tot el dia amb el cul enganxat al cotxe, i després s'ha de passar una hora al gimnàs (on també hi va en cotxe) per poder fer alguna mena d'exercici físic :boig

Fora de Barcelona, a llocs on es fàcil aparcar, els avantatges d'anar-hi en cotxe acostumen a superar en molt els desavantatges, per la qual cosa si vaig en tren és simplement pel plaer de fer-ho, però no pas per comoditat. I en molts d'altres, on només hi arriben un parell d'autobusos al dia (o ni això) el transport públic és testimonial, per la qual cosa ja ni el considero com una opció.

En quant a gent del meu entorn, en general els aspectes que valoren més del transport privat són la rapidesa, la comoditat del porta/porta, la seguretat personal (evitar robatoris, aldarulls, etc) i la comoditat general (anar en el teu seient, amb el teu aire condicionat, la teva música, etc).

En canvi, els aspectes ecològics que normalment són els que es mencionen més per part de les administracions per tal de fomentar l'ús del transport públic, en la majoria de gent són un aspecte absolutament secondari o que, directament, no els importa gens.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23734
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimarts 02/03/2010 12:17

wefer ha escrit:[...] els aspectes ecològics que normalment són els que es mencionen més per part de les administracions per tal de fomentar l'ús del transport públic [...]
... dels altres. Perquè ells són els primers en no aplicar-se el cuento. Per exemple, vaig veure un dia com de dintre de la Conselleria d'Interior i Relacions Institucionals, regentada pels ecoloxistes, sortia una corrua de tres cotxes oficials. I no deuria ser un cas únic.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 02/03/2010 13:51

Guigui ha escrit: vaig veure un dia com de dintre de la Conselleria d'Interior i Relacions Institucionals, regentada pels ecoloxistes, sortia una corrua de tres cotxes oficials.
Mal pensat!!! Segur que eren a pedals, com els arbres de Nadal que van imposar ells mateixos :twisted:

Certament, em costa d'entendre com és possible que, si tal com ens diuen els nostres polítics el transport públic del nostre país és ràpid, fiable i segur, ells no l'utilitzin i s'entestin a fer servir els seus incòmodes, poc fiables i insegurs cotxes oficials. Ai, mira que en són de soferts, pobrets!!!

Colla d'hipòcrites...



oriolp13
N9
N9
Entrades: 2191
Ubicació: Llinars del Vallès

Entrada Autor: oriolp13 » Dimarts 02/03/2010 18:08

Jo principalment perquè moltes vegades hi ha horaris que no em van molt bé, apart de no voler estar depenent d'ells i d'alguna possible incidència ;)


Salutacions,

Oriol

josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dijous 04/03/2010 19:07

Amb 11 respostes ja es poden treure les primeres conclusions, potser falta la opció, "Estic fart de l'irregularitat del transport públic", de tota manera esperaré a que hi hagi un nombre una mica més gran de respostes per a exposar les conclusions de l'enquesta.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
Trenscat
N10
N10
Entrades: 2742
Ubicació: Terrassa-Estació del Nord
Contacta:

Entrada Autor: Trenscat » Divendres 05/03/2010 8:33

Jo per anar de Terrassa a Barcelona sempre faig servir el transport públic (FGC bàsicament) però per anar de Terrassa a Olesa o ets un "màrtir" del transport públic i et fas la megavolta per Sant Vicenç de Castellet (20 min de renfe+transbordament+espera+20 min de FGC: més d'1 hora de trajecte) o per Barcelona, que encara és pitjor. Per no parlar de que el trajecte no és pas de 2 zones sinó de moltes més. I si vas per Barcelona més del mateix. En cotxe són 20-25 minuts porta-porta, en aquest cas no hi ha competència possible, malgrat que de Viladecavalls a Olesa la carretera és de primers del segle XX plena de corbes.



josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Divendres 05/03/2010 14:54

Bé ara us explicaré el meu cas, des de que tinc carnet de conduir puc triar entre agafar el cotxe i no agafar-lo, no dic abans tot i que en alguns casos era acompanyat.

Per anar a Barcelona sempre amb transport públic, ara bé, per anar a buscar el tren pràcticament sempre en cotxe, malgrat la dificultat per aparcar a l'estació de Valldoreix a segons quines hores, si el vull anar a buscar a Mira-sol o Hospital General on tinc menys trens i per anar a Barcelona suposa una pèrdua de temps important respecte de Valldoreix, sempre a peu i excepcionalment amb cotxe si vaig just de temps, en el cas de Valldoreix el motiu principalment la mala freqüència de l'autobús, i sobre tot el fet de que a causa dels meus horaris, jo penso que els horaris de la majoria de la gent, no tenia autobús normalment per l'horari de tornar, i en algun cas tampoc per l'horari d'anar, a més si aprofitava el matí per anar al gimnàs des d'allà no tenia transport públic en condicions ni per anar a casa ni per anar a l'estació, en el cas de voler anar a l'estació de Rubí de Renfe sempre en cotxe, no hi ha autobús des del meu barri tot estar a prop i no es pot anar en condicions a peu, greu problema doncs si no hi hagués d'anar en cotxe alguns dies aniria en FGC i tornaria en Renfe i al revés, en el cas de l'autobús de Valldoreix s'afegeix que estic fortament escarmentat de la irregularitat del servei, i no em refereixo a que l'autobús vagi tard que no sol passar, sino a més d'una suspensió del servei sense alternatives, el de Sant Cugat sol ser més irregular però més complidor.

En el cas de l'autobús de Valldoreix crida l'atenció que tot i circular cada 30 minuts hi ha hagut al llarg del temps diferents intents de posar-lo cada 20 minuts amb els mateixos vehicles, podent-se fer molt just, no es complia entre d'altres coses perquè els mateixos conductors boicotejaven l'horari, en el darrer intent que es va fer es va passar a freqüència de 30 minuts venent-ho com una millora, amb la col·laboració i connivència de la PTP que també va dir que era una millora, el que s'ha de sentir... :'( Tant en un cas com en l'altre un dels problemes que veig és que si es millorés el servei el públic al ser més ampli també seria més exigent i potser això és el que es vol evitar, realment una freqüència de 20 minuts convida a deixar el cotxe a casa doncs no cal preocupar-se molt de l'horari si saps a quina hora exacta passa per la teva parada, una de 30 és bastant més penosa.

Per anar a llocs que no siguin Barcelona, he de dir que al començament de tenir carnet utilitzava el cotxe amb més facilitat que ara, ara em fa mandra conduir si puc evitar-ho, de tota manera en el cas del treball, fins fa una mica més d'un any a causa del treball, si em tocava treballar pel matí era pràcticament impossible arribar-hi en transport públic i quan era possible podia representar una autèntica odisea de més de 2 hores de viatge en contra d'un desplaçament de 20 minuts en cotxe malgrat les dificultats per aparcar i que ben poca gràcia em fa conduir a les 5 del matí, quan era a la tarda en el cas de tenir transport públic directe quasi sempre en transport públic, en el cas d'haver de fer transbordaments quasi sempre amb transport privat.

Per anar a Tarragona que és on estic treballant ara com alguns sabeu, sempre en transport públic hi estic des de l'agost i només dos cops hi he anat amb cotxe, l'autopista és cara, aparcar a prop de l'estació és difícil i anar des de l'autopista fins a l'estació és bastant un rotllo pels que no coneguin Tarragona, es tracta d'una ciutat amb un urbanisme bastant caòtic que fa que els desplaçaments pel centre fàcilment siguin més ràpids a peu que amb cotxe, també s'ajunta que tinc el tren gratis :D


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

UT596001
N10
N10
Entrades: 3664

Entrada Autor: UT596001 » Dissabte 06/03/2010 1:59

Trenscat ha escrit:Jo per anar de Terrassa a Barcelona sempre faig servir el transport públic (FGC bàsicament) però per anar de Terrassa a Olesa o ets un "màrtir" del transport públic i et fas la megavolta per Sant Vicenç de Castellet (20 min de renfe+transbordament+espera+20 min de FGC: més d'1 hora de trajecte) o per Barcelona, que encara és pitjor. Per no parlar de que el trajecte no és pas de 2 zones sinó de moltes més. I si vas per Barcelona més del mateix. En cotxe són 20-25 minuts porta-porta, en aquest cas no hi ha competència possible, malgrat que de Viladecavalls a Olesa la carretera és de primers del segle XX plena de corbes.
Bé, de Terrassa a Olesa hi ha autobús directe, que va per la B-120, i l'explota TGO (Transports Generals d'Olesa).

Problema: només circula 5 vegades al dia els laborables, i diria que els caps de setmana no hi ha servei.



josep_serre
N9
N9
Entrades: 2158
Ubicació: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contacta:

Entrada Autor: josep_serre » Dissabte 06/03/2010 14:13

Amb 14 respostes tot i que m'agradaria que la mostra fos una mica més gran seria moment de fer una valoració dels resultats.

En el cas que ens ocupa hem de parlar de les persones que tenen opció de triar entre el transport públic i el transport privat que no és així en tots els casos, això fa que la participació sigui inferior a altres enquestes.

Hi ha dos motius principals per utilitzar el transport privat, una és el temps de viatge, cosa que es manifesta especialment quan s'han de fer transbords i el fet de només tenir transport públic en un dels sentits del desplaçament habitual suposant vora el 80% de les respostes, una petita part de les respostes són per altres motius, com la manca absoluta de transport públic, preu, no anar subjecte a horaris o rapidesa en trajecte directe.

Abans d'entrar en una valoració més profunda dels resultats dir que el plantejament de l'enquesta és que existeixen moltes enquestes sobre la utilització i valoració del transport públic entre els seus usuaris però molt pocs estudis entre els que no l'utilitzen i crec que és això el que s'hauria d'estudiar realment.

Sobre el temps de viatge veiem que en cas de trajecte directe no és un el motiu de gaire respostes, normalment en transport públic directe es pot fer en un temps raonable, en molts casos superior al del transport privat, però malgrat tot decent, en canvi quan s'inclina la balança cap al transport privat és quan entrem a la dinàmica dels transbords, normalment mal coordinats i mal situats ja que la connexió entre corredors de transport públic sol ocasionar desplaçaments sinuosos que incrementen encara més el temps de viatge, exemple un desplaçament Terrassa-Mataró amb transbord a l'Arc del Triomf o un Sant Cugat Sant Celoni amb transbord a Montcada i Reixac sense coordinació horària, o en el cas de l'Àrea Metropolitana un desplaçament de Bellvitge a Cornellà per citar només alguns exemples.

Pel que fa a tenir transport públic només per anar o només per tornar tenim el clar problema de la manca d'amplitud horària del transport públic especialment fora de l'Àrea Metropolitana, existeix transport nocturn sí, però en primer lloc no cobreix tot el territori, però igualment entre la darrera expedició diürna i la primera nocturna i la darrera nocturna i la primera diürna existeix a la majoria dels corredors una franja horària força ampla sense cobrir, especialment en caps de setmana que és justament quan el transport nocturn té més demanda. :nose , per si això fos poc la connexió entre línies per a desplaçaments que no tinguin com a origen ni destinació Barcelona és penosa, si una cosa positiva té el transport nocturn és que el temps de viatge sol ser força acceptalbe si bé, la seva irregularitat és un problema greu en alguns corredors degut a la seva saturació especialment els caps de setmana incrementat pel fet de viatjar tothom amb bitllet senzill, en alguns corredors aquest motiu pot suposar tranquil·lament retards propers a una hora al final de la jornada.

Els altres motius exposats poden rspondre a situacions particulars com que el desplaçament en transport públic pugui ser car per manca d'integració tarifària o la utilització de trens cars com poden ser els AVANT o més encara els AVE, aixó com llocs amb població dispersa que fan inviable un transport públic amb una bona freqüència.
josep_serre l’ha editat per darrera vegada el dia: Dijous 11/03/2010 13:03, en total s’ha editat 1 vegada.


Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van

Avatar de l’usuari
Mr. Baricentro
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: España
Contacta:

Entrada Autor: Mr. Baricentro » Dissabte 06/03/2010 15:20

Doncs mira, yo per anar a...
- Cornellà els dilluns i divendres, caps de setmana, i els dies que tinc torn de tarda o nit, vaig amb cotxe(comoditat, i sobretot, per horaris)
- Badalona, dependent de l'hora de tornada(nocturna sobretot), cotxe, sens dubte(hi ha zones on és millor agafar el cotxe a altes hores...)Si es en hores normals, obviament en Metro(es tonteria agafar el cotxe per a 5 parades de metro a veure la nuvia-10 minuts de trajecte-)
- Diagonal Mar i vaig només de passeig, metro(preferentment un 2100 a L4, a L2 no tinc mès remei que agafar un 9000...). Si tinc que carregar,cotxe.
- Maquinista, al Pryca, o a cualsevol centre comercial relativament allunyat d'una estació de Metro/Renfe, cotxe(els viatges en busos de Tusgsal son tota una odisea, sobretot en els trams de Badalona...). Si tinc que carregar,cotxe.
- Viatges mès enllá de la Xarxa de Metro, en el 80% dels casos agafo el cotxe(per anar a Madrid, AVE) Rodalies en casos que vagi de passeig, i que torni a hores relativament normals.

Aixó si, per anar al centre de Barcelona, METRO i RENFE. Trobo absurd agafar el cotxe(el cas de la moto no el conec, no puc opinar). I per anar al metge(per exemple, a la Delfos, a L3 Vallcarca), si puc valerme per mi mateix, Renfe/Metro(fins a Passeig de Gràcia i allí un 3000 fins a Vallcarca). Sino em puc valer per mi mateix, en cotxe(obviament, em porta algú altre)

Crec que depenent de cadascú, pero, en el cas de Barcelona, si has de tornar a hores normals, transport públic.
Si t'has de moure per fora de Barcelona pero has d'anar molt carregat de coses, o si has de tornar a altes hores, cotxe.



marcel
N7
N7
Entrades: 399

Entrada Autor: marcel » Dissabte 06/03/2010 18:40

Mr. Baricentro ha escrit: Crec que depenent de cadascú, pero, en el cas de Barcelona, si has de tornar a hores normals, transport públic.
Si t'has de moure per fora de Barcelona pero has d'anar molt carregat de coses, o si has de tornar a altes hores, cotxe.
Just a la fusta!



Respon

Torna a “Transport en general / Transporte en general”