Transport Escolar a Catalunya

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon
Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Bergueda sense transport escolar

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dijous 05/03/2009 13:13

El desmantellament del transport escolar no obligatori s'està consumint en la comarca del Berguedà davant la incapacitat total de l'administració local de donar hi resposta. A partir de finals de març el consell comarcal ja no pot garantir la continuïtat del servei, tal com va comunicar a les Associacions de Mares i Pares. La única alternativa que ha sabut proposar es que els pares assumeixin una part del servei, que no ha pogut precisar, però que pot oscil·lar entre 1 i 6 euros diaris, per alumne i dia.

La explicació es que el departament educació, (tal com va passar el any passat) no pensa ingressar la subvenció corresponent per a finançar el transport dels alumnes que estan empadronats al municipi que alberga un centre educatiu. Sense pensar en la realitat comarcal de pobles amb nuclis apartats, considera com no subvencionables, rutes escolars que arriben a 8 km. Un exemple que visualitza el despropòsit es el transport de 6 alumnes entre Sant Corneli i Sant Jordi de Cercs . El fet que Sant Corneli i Sant Jordi pertanyen a la Vila de Cercs, treu segons el departament la obligació de oferir un transport gratuït per recórrer uns 7,9km. Mentrestant en molts casos, rutes de 2 km o menys, si que son subvencionades i gratuïtes, pel fet que comuniquen un alumne a un centre d'un altre municipi. Que han de fer les famílies de Sant Corneli? Empadronar se a Fígols?

La llei no ha pensat en Sant Corneli, ni tampoc en les colònies del Llobregat que tenen el mateix problema. Son 7 els municipis i en total 153 els alumnes afectats a tot el Berguedà. Però els responsables de la comarca sembla que tampoc hagin pensat en els seus pobles. Ha passat un any des de l'aparició del problema, que llavors s'havia arreglat amb aportacions dels ajuntaments afectats, però aquest any, vist que el consell comarcal no disposa de diners i que cap ajuntament s'hagi compromès a afrontar les despeses, son ara els pares i mares de la comarca que han de donar la solució. El primer avis ha arribat a les AMPAs el mes de gener. S ha fet una mena de protesta organitzada pel Consell Comarcal, amb autobús a Barcelona inclòs, que no ha donat fruits. El 12 de febrer s'ha fet una reunió amb representants de les AMPAs i els ajuntaments afectats, que ha conclòs amb el compromís del ens comarcal d'informar a les famílies afectades. Però la carta a les famílies ha arribat el dia 4 de març i falten 25 dies per trobar una solució...El temps corre però sembla que el CC no tingues presses.

La situació es dramàtica, o millor dir patètica. Es impressionant no sols el fet que un be tant important com l'accés a la educació obligatòria pugi estar perillant en mig del curs escolar: imaginem nos com s'han de sentir els pares el dia que l'autobús que porta el seus fills a ´escola deixi de circular! O que l'autobús que fa el transport obligatori pel poble del costat deixi de donar servei als seus fills! Es impressionant com l´ administració que te la competència del servei, el consell comarcal, no ha sabut trobar una solució, tenint en compte que el problema es manifest des de 1 any. Ni que sigui negociar amb la empresa concessionària un abaratiment de la despesa, que per poc no arriba a un milió d'euros anuals! Segons les dades facilitades pel Consell comarcal, es calcula que el desplaçament d'un alumne a l'escola te un cost d'una mitjana de 6,80€ diaris. Dit d'altra manera, un viatge en autobús escolar costa una mitjana de 3,90€. Dues vegades al dia 5 dies a la setmana, el transport d'un alumne que fa uns 5 quilometres per arribar al seu centre escolar, costa 150€ mensuals. Es un cost elevadissim, i encara que ajuntaments i consell comarcal en paguessin la meitat, resulta difícilment assumible per una família. Es un cost que sembla de totes maneres excessiu, i que m´agradaría saber com es justifica, si no fos per la subcontractació del servei, la mala gestió, o la manca de competència. Quant el preu del billet senzill per fer un trajecte similar amb el mateix autobús de la mateixa empresa de transport es de 1,40€.

La manca de reflexos dels ajuntaments afectats, es un capítol apart. Immersos en confrontacions partidistes, perden de la vista la importància que te el tema del transport escolar per a la qualitat de vida deIs pobles. Els fills deixaran de gaudir d'un servei que han gaudit els seus pares, un servei que per molts es una condició indispensable per poder combinar feina i família vivint en un dels pobles petits de la zona. Un servei de transport escolar gratuït, que segons diuen la gent, era la promesa donada fa unes dècades per acceptar la desaparició de moltes de les petites escoles de la comarca. Si no s'en garanteixi la gratuïtat, les famílies que poden, preferiran portar la canalla en cotxe privat, altres tindran que buscar un altre lloc per viure hi, i el reste, els que no disposen de vehicle, o temps, tindràn que afrontar preus molt mes elevats del que es calculava fins ara. (Menys usuaris significa major despesa per cap)

La inexistència de transport públic al Berguedà es un factor decisiu per entendre la gravetat de la situació per a les famílies afectades. Si hi hagués una alternativa en forma de línies de transport public que connectin les poblacions, pot ser que no faria falta un servei especial, ni tampoc el cotxe privat. Però no n hi ha alternativa de transport col.lectiu. Diuen que no sortiría a compte. Ara, si sumaríem el preu del transport escolar obligatori, no obligatori i esportiu, si hi afegim el reste de partides de transport que es paguen amb diners públics en la comarca, la suma arriba a gairebé a un milió i mig d'euros. Son molts diners per gastar cobrint nomes una minima part del transport comarcal. Es difícil d'assumir, que en temps de crisi no es pugi gestionar millor aquests diners, perquè 153 nens i nenes pugin seguir fent el que han de fer cada dia: Anar a l'escola.

El que no podem permetre és que ni el pes de la reivindicació ni tampoc les conseqüències d'una planificació errònia recaiguin a les espatlles de les famílies dels 153 alumnes directament afectats. La solidaritat de tota la comunitat educativa berguedana, de totes les mares i pares, de tots els municipis, es la única esperança.


Yorgos Konstantinou
il.lustrador, educador, Cercs








La solució: que els alumnes deixin d'anar a l'escola fins que el tornin a instaurar. Dubto que triguessin mes de 2 o 3 mesos a instaurar-lo de nou.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3157
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 05/03/2009 14:20

La típica visió miop que es té dels problemes del territori des de la capital.

Segons la normativa actual, només és gratuït el transport escolar per a aquells alumnes que viuen en municipis sense escola i han d'anar a un altre municipi per rebre l'ensenyament obligatori. No es té en compte que hi ha nuclis de població apartats del nucli on hi ha l'escola i que, per distància, no es pot anar a peu malgrat no es canvïi de municipi. Per exemple, els nuclis de les colònies industrials, amb alguna paradoxa.

Casserres: el nucli de l'Ametlla de Casserres està molt més a prop de Gironella que de Casserres. El nucli del Guixaró està entre Gironella i Puig-reig i cal passar per un d'aquests pobles per anar del Guixaró a Casserres.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3157
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 27/09/2012 9:42

Hi ha una norma de la Generalitat de Catalunya que diu que tot aquell que cursi ensenyament obligatori (dels 6 als 16 anys, primària i ESO) i hagi de canviar de municipi per anar al seu centre d'ensenyament, te dret a transport públic gratuit i beca de menjador (ara, a secundària amb l'horari intensiu la majoria de menjadors s'han tancat). Això provoca algunes incongruències territorials, ja que les divisions administratives del territori no sempre són les lògiques. Alguns exemples:
Diari de Girona, 26 de setembre de 2012 ha escrit:
Dos nens de nuclis d´Esponellà no van a l´escola perquè no tenen transport

Es tracta d'alumnes de l'últim curs d'educació Infantil, una etapa que encara no és obligatòria

ESPONELLÀ | PILI TURON Dos nens de 5 anys, en edat de cursar P5, no van a classe perquè els seus pares no poden dur-los dels nuclis de Centenys i Vilert on viuen fins a l'escola d'Esponellà. El motiu és la supressió de la línia de transport que, fins el curs passat, connectava aquests nuclis disseminats amb el poble i la incompatibilitat de la jornada laboral dels pares amb l'horari escolar.

El mapa del transport escolar al Pla de l'Estany ha canviat el curs 2012-2013 degut a la implantació del copagament d'aquest servei pel per als ensenyaments no obligatoris, un fet que ha reduït la demanda i, de rebot, el nombre de línies. La situació ha perjudicat directament dues famílies de Centenys -en concret, de Fontsolei- i del barri Caselles de Vilert, en les quals tan sols el pare té carnet de conduir i el seu horari laboral li impedeix portar els nens a classe al matí i recollir-los a la tarda.

L'Ajuntament d'Esponellà ha intentat buscar una solució conjuntament amb el Departament d'Ensenyament, amb la direcció territorial del qual es va reunir divendres; "però no hi ha diners", va resumir l'alcalde, Joan Farrés.

El batlle va explicar que el transport escolar als nuclis d'Esponellà s'ha eliminat perquè el Consell Comarcal del Pla de l'Estany demanava un mínim de 17 alumnes per poder aplicar el preu fixat: 1,50 euros per alumne i dia per part de les famílies i un altre per part de l'Ajuntament. Davant l'obligació de pagar part del cost del servei, l'alcalde va assenyalar que molts pares que comencen a treballar a les 9 del matí han decidit deixar els fills a l'escola abans d'entrar a la feina. Per aquest motiu, la demanda es va reduir a 9 famílies, cosa que encaria el cost i l'aportació municipal, que si hi havia el mínim de 17 alumnes s'havia ofert a assumir l'aportació dels pares. Joan Farrés va explicar que "la majoria, tot i voler el transport, es va mostrar conscient que l'Ajuntament havia de posar una quantitat elevada per tan sols nou nanos i van considerar que no era just, així que van fer un esforç i els porten ells".

Ara bé, les dues famílies de Vilert i Centenys no han pogut coordinar els horaris escolar i laboral dels pares. Els seus fills, dos nens de P5, encara no es troben en l'etapa d'escolarització obligatòria -que comença a Primària-, tot i que ja feia dos cursos que anaven a l'escola d'Esponellà (a P3 i P4).

L'escola, a 10 quilòmetres

Davant la impossibilitat de resoldre el problema del transport, aquestes famílies van informar a la direcció de l'escola que els seus fills no anirien a classe perquè no els hi poden portar. De totes maneres, almenys en el cas de Centenys, els pares intenten matricular el nen a l'escola de Fontcoberta, més a la vora de casa seva que la d'Esponellà, de la qual els separen 10 quilòmetres.
Diari de Girona, 27 de setembre de 2012 ha escrit:
Els nens d´Esponellà sense escolaritzar aniran a classe, un al poble i l´altre a Fontcoberta

Els dos nens de 5 anys que viuen en nuclis disseminats d´Esponellà finalment aniran a escola, un a la de Fontcoberta i l´altre al centre del seu poble.

Ahir, el director territorial d´Ensenyament, Albert Bayot, tenia a punt la signatura de la resolució que permetrà escolaritzar l´infant de Centenys al col·legi Alzina Reclamadora de Fontcoberta, ja que aquesta és més propera a la vivenda familiar que el centre que li pertoca, el Carles Fortuny d´Esponellà; amb aquest últim, li separen deu quilòmetres. Pel que fa a l´altre escolar de P5, els pares finalment han trobat la manera de dur el seu fill a l´escola d´Esponellà, a dos quilòmetres de casa.

Aquestes dues famílies s´han vist afectades per la supressió de la línia de transport escolar que, fins el curs passat, connectava els nuclis amb el poble d´Esponellà. L´eliminació de la ruta té a veure amb la implantació del copagament del tranport no obligatori, com és el cas d´aquests infants –empadronats al municipi on es troba el seu centre i, a més, pertanyents a una etapa educativa encara no obligatòria.
Regio-7, 27 de setembre de 2012 ha escrit:
Els pares reclamen una revisió del transport públic berguedà

L'increment del cost del transport escolar no obligatori ha fet reduir el 66% els seus usuaris

REDACCIÓBERGA L'Associació de Pares i Mares de Sant Jordi de Cercs afectats per l'encariment del servei del transport escolar no obligatori que ha passat de costar-los 55 euros l'any a 284 euros, que suposa un augment del 416%, reclama un replantejament del transport comarcal "en la seva totalitat". Tal com ja va informar aquest diari el 13 de setembre, aquest curs escolar utilitzen el servei 40 alumnes, i en el curs anterior eren 114.

En un comunicat, els pares afectats denuncien que aquest encariment "és una mesura injusta, insolidària, inviable i contraproduent". Exposen que no es respecta la realitat territorial de la comarca, on hi ha "nuclis i colònies apartades del centre escolar", fet que obliga determinats estudiants a desplaçar-se cada dia per anar a l'escola dins del seu mateix municipi.

Els pares i mares de l'Ampa de Cercs denuncien que la puja és una "mesura insolidària perquè posa en dubte la igualtat de condicions i de lliure accés a l'escola pública. Obliga famílies i escoles a assumir fets consumats posant en perill el fràgil teixit social dels pobles de la nostra comarca. El transport diari d'alumnat que havia estat la promesa ferma de l'administració a l'hora de desmantellar les escoles dels nuclis petits, és un factor de cohesió social i un aliat importantíssim contra el despoblament dels nostres pobles". També exposen que la mesura és inviable ja que "la majoria de les famílies no poden o no volen assumir l'encariment i opten per fer-se càrrec ells mateixos del transport dels fills". Ho consideren "contraproduent perquè finalment no s'estalviaran cèntims, ans al contrari. El cost energètic, el cost mediambiental, la pèrdua d'hores actives, el col·lapse dels accessos viaris, sumen com a efectes negatius".

Per tot plegat, el col·lectiu de pares i mares afectats proposen que la Generalitat elabori un programa de servei de transport comarcal que, "reagrupant les diferents subvencions, doni resposta a la manca de transport al Berguedà". Asseguren que "la suma del que es gasta per diferents conceptes, transport escolar obligatori, el no obligatori, de primària i secundària, cicles formatius, batxillerat, transport esportiu escolar pot finançar la creació d'una xarxa de transport comarcal, que, a part de ser l'única opció per tal de racionalitzar les despeses i estalviar, significaria un salt qualitatiu de serveis a la ciutadania". Estan convençuts que d'aquesta manera "el transport escolar deixaria de ser un problema".


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Respon

Torna a “Transport en general / Transporte en general”