Dubte sobre zones i enllaços

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon
Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Dubte sobre zones i enllaços

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dissabte 26/01/2013 2:42

Amb una T10 de 2 zones:

Cas 1: Vaig de Barcelona a Sant Cugat amb RENFE o bus. Al arribar a Sant Cugat agafo FGC i vaig fins a Terrassa.
Cas 2: Vaig de Terrassa a Sant Cugat amb RENFE o bus. Al arribar a Sant Cugat agafo FGC i torno cap a Terrassa.

¿Es legal? ¿La màquina de Terrassa em deixaria sortir?
En el 1r cas està clar que el trajecte total son 3 zones, però cadascun dels parcials son 2, què es té en compte?
En el 2n cas repeteixes la zona de Terrassa, si compta cada vegada que hi passes, el trajecte total tambe son 3 zones.



Avatar de l’usuari
alf
N6
N6
Entrades: 180

Entrada Autor: alf » Dissabte 26/01/2013 2:54

En el primer caso se trataría de fraude zonal, ya que has pasado por 3 zonas con un billete de dos. Sin embargo, si en sant cugat picas otro viaje, sí podrás acabar el trayecto, ya que pasan a ser dos viajes de dos zonas cada uno. En el segundo caso no estoy tan seguro, pero me parece que es legal, ya que puedes hacer todos los trayectos que permiten los trasbordos dentro de las dos zonas en las que has decidido moverte. Es decir, que en lo que respecta tarifación, tu has hecho el trayecto Terrassa RENFE - Sant Cugat RENFE, zonas 2C y 3C, luego has trasbordado a Sant Cugat FGC hasta Terrassa FGC, que no suma ninguna zona aparte de la 2C y 3C. Tal vez alguien sabe con más seguridad si esto se cobra como 2 o 3 zonas.



França451
N9
N9
Entrades: 2227
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dissabte 26/01/2013 3:03

Este tema lo tengo rumiado y discutido con los empleados de TMB en los puntos de Información. de todos modos, corregidme si me equivoco.

En el caso 1, las dos zonas que recorres en cada medio de transporte, son correctas. Dos zonas, pero habrás de picar dos veces. Quiero decir, si picas la primera, te metes en FGC y te cuenta como Trasbordo, en Terrassa no te dejará salir. Pero si de Barcelona a Sant cugat haces un trayecto, pasa la hora y media establecida y pasado ese tiempo te vas a FGC, puedes ir sin problema a Terrassa, pero gastas dos viajes. Por supuesto, esto sólo es posible siempre y cuando LA PRIMERA PICADA DE LA TARJETA sea en SANT CUGAT o cualquier municipio de su zona. Los tornos entienden que tu Epicentro de desplazamiento es zona 2c, por tanto, puedes moverte por cualquier zona limítrofe a 2C y la mencionada.

En el caso 2, entiendo que puedes hacer todo el trayecto de una sola asentada, ya que vuelves a la misma zona de la que saliste, por lo que haciendo el segundo viaje dentro de los 90 minutos, te debe dejar salir en FGC de Terrassa ya que el número de zonas atravesadas es de dos (2C y 3C), con lo cual puedes hacerlo dentro del tiempo de trasbordo (total 1 picada). En cualquier caso, aunque es más o menos indiferente, el segundo caso es más seguro si el primer viaje de la tarjeta lo marcas en Terrassa, ya que al estar el Epicentro en 3C sabes seguro que en Terrassa FGC te dejará salir.
alf ha escrit:En el segundo caso no estoy tan seguro, pero me parece que es legal, ya que puedes hacer todos los trayectos que permiten los trasbordos dentro de las dos zonas en las que has decidido moverte. Es decir, que en lo que respecta tarifación, tu has hecho el trayecto Terrassa RENFE - Sant Cugat RENFE, zonas 2C y 3C, luego has trasbordado a Sant Cugat FGC hasta Terrassa FGC, que no suma ninguna zona aparte de la 2C y 3C. Tal vez alguien sabe con más seguridad si esto se cobra como 2 o 3 zonas.
En efecto, Alf. El sistema ATM suma zonas de diferente letra, pero si pasas por una zona con mismo número y misma letra que una anterior, no cuenta como zona nueva, sino como zona pasada, por tanto no la suma. En ese sentido funciona igual que Renfe: si pasas dos veces por la zona dos, cuenta como una sola. La diferencia es que Renfe trabaja con números a secas y ATM con una letra adicional, pero si repites una zona con idénticos número y letra, sólo te la contabiliza una sola vez.
França451 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dissabte 26/01/2013 3:08, en total s’ha editat 1 vegada.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Javi M
N9
N9
Entrades: 1618
Ubicació: Sant Feliu

Entrada Autor: Javi M » Dissabte 26/01/2013 13:57

El primer cas no és legal, llevat que a Sant Cugat facis passar la targeta dues vegades per la validadora, de forma que la primera vegada t'ho comptarà com a transbordament i la segona com a nou trajecte.
El segon cas, és legal de ben segur.
França451 ha escrit:Por supuesto, esto sólo es posible siempre y cuando LA PRIMERA PICADA DE LA TARJETA sea en SANT CUGAT o cualquier municipio de su zona. Los tornos entienden que tu Epicentro de desplazamiento es zona 2c, por tanto, puedes moverte por cualquier zona limítrofe a 2C y la mencionada.
Las T-10 no funcionan así. La primera zona de validación sólo se tiene en cuenta en los abonos de viajes ilimitados. Con una T-10 de una zona, un día puedo hacer un trayecto Vilafranca - La Granada y con la misma targeta, otro día hacer Badalona - Sant Feliu.



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dissabte 26/01/2013 15:36

Ho he preguntat per estar-ne segur, tot i que el 1r cas ja m'ho imaginava.

En el 2n cas no hi ha cap problema. Per exemple: Un habitant de Terrassa va a fer una gestió a Sant Cugat. Al tornar si li dona temps tindrà enlllaç gratuït i si no pagarà un segon viatge.

Però en el 1r cas això de que no es permeti es pot convertir en una trampa per moltes persones, doncs es molt difícil estar al cas de si es enllaç o no, i excepte un aficionat, un no està atent al sorollet que fa la màquina quan imprimeix o a llegir els codis de la targeta. Així que segur que més d'un ha tingut que pagar una multa per això sense cap mena d'intenció de fer frau. Exemples bastant comuns:

-Un habitant de Sant Cugat viu prop de la RENFE. Treballa a Barcelona, prop de Sagrera. Al tornar va amb la seva T-10 de 2 zones, amb la RENFE, va a dinar a casa i d'hora a la tarda va a Terrassa.
-Un habitant de Rubí amb la T10 d'1 zona agafa el bus urbà fins prop de l'estació de FGC, va a fer una gestió, i despres se'n va a Terrassa. (Rubí-Terrassa consta com 1 zona si es monomodal i 2 zones si es fa enllaç)
-Un habitant d'Olesa de Montserrat amb T-10 de 3 zones va al Corte Inglés de Barcelona a comprar regals, i després se'n va a Mataró a veure la família.

En tots aquests casos el més assenyat es portar una targeta del trajecte parcial, perquè si no dona temps a fer l'enllaç no paguis 2 vegades el trajecte total, però alhora la dificultat per saber si has estat a temps o no de fer l'enllaç et pot posar en un problema.

Tenint en copmte lo tard que es va fer la integració tarifaria a Barcelona (al 2001, quan la majoria de ciutats europees feia 1 o varies dècades que la tenien) es podia haver copiat algun model més senzill i no aquest que porta tants problemes, a part d'aquest que he dit:
-Els temps d'enlaç es passen enseguida si el bus o tren es retarda una mica
-Amb els municipis consecutius que canvien de zona
-Si el títol te un determinat número de zones per a un trajecte de més ja no el pots utilitzar, per a un de menys hi perds i el mínim que has de comprar son 10 viatges.
-Hi ha línies que d'origen a final en línia recta seria un número de zones però pel recorregut que fan en son més, i ves a saber en cada cas quantes son (especial dificultat amb les que van per autopista)
i algun altre problema més, les cartes dels lectors dels diaris n'hi van plenes.

Per això ja que de 1r moment es va fer malament aconsello canviar-lo per algún mètode d'us més senzill.
-El més recomanable, segons el meu parer, és el mètode holandès de la chipkaart: Es kilomètric, i valides al entrar "check-in" i al sortir "check out". Si no valides al sortir pagues el trajecte màxim. També hi ha abonaments que els introdueixes a la chipkaart, llavors va per zones, que les esculls en el moment de comprar (no com aquí que depen de la 1a validació, i si en el moment d'estrenar-lo no estàs on t'interessa ja et toca pagar bitllet senzill pel 1r viatge). I es pot combinar els 2 mètodes, si tens un abonament i un dia vas més lluny, la diferència la pagues kilomètrica. En el 4t missatge d'aquest fil està detallat: http://www.transport.cat/viewtopic.php?t=12242&p=201379 L'únic "inconvenient" es que la chipkaart es unipersonal (algunes transferible i altres no) però es un inconvenient mínim comparat amb tot lo altre, diria que es nul, allà cadascú te la seva i la recarrega quan li fa falta.
-També es pot utilitzar algún mètode d'addició de zones com a Estocolm, Copenhagen, o antigament a Holanda: Pagues o valides el bitllet inicial, i si en el moment d'enllaçar en fan falta més, pagues o valides la diferència. D'aquesta manera tots els títols son d'1 zona i valides tants viatges o compres tants bitllets com zones vagis a recorrer. Amb aquests pot ser multipersonal, al moment de validar multipliques nº de viatgers x nº de zones, i si al enllaçar en fan falta més, un altre cop amb la diferència, nº de viatgers x nº de zones.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 26/01/2013 18:32

Ecomobisostrans ha escrit:En el 2n cas no hi ha cap problema. Per exemple: Un habitant de Terrassa va a fer una gestió a Sant Cugat. Al tornar si li dona temps tindrà enlllaç gratuït i si no pagarà un segon viatge.
També en aquest cas, l'ATM no ho considera reglamentari, tot i que no hi ha manera de perseguir-ho, ja que no correspon a l'usuari comprovar si inicia un nou trajecte o no, mentre validi el títol allí on li toca fer-ho.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dissabte 26/01/2013 18:52

I en el 1r cas si que estaria perseguit? Tampoc li correspon a l'usuari de comprovar-ho, no?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 26/01/2013 20:26

Perseguit no, però l'ATM em va dir que moralment estava obligat a marcar un nou viatge. I pregunto jo, si vas amb una T-50/30, que no permet validar dues vegades consecutives en menys de cinc minuts, què volen que faci?

Total, es tolera aquest "frau" perquè la pròpia ATM és incapaç de gestionar el sistema segons les seves pròpies normes.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

davida
N9
N9
Entrades: 1793
Contacta:

Entrada Autor: davida » Dissabte 26/01/2013 20:57

El problema es que el sistema no permet controlar aquest casos.
Amb una T10 de 2 zones:
1- Vaig de Barcelona a Sant Cugat amb RENFE o bus.
2 -Faig el que tenia que fer.
3- Si 1:29 despres de la primera validació, agafo la T-10 de 2 zones per anar de St Cugat a Terrassa, la maquina ho interpreta con transbord i no em descompte un segon viatge. Frau!!!
Pero si fa 1:31 despres de la primera validació, la T-10 en valida un segon viatge. No frau!!!

Segur que molta gent ha fet aquest frau sense ser concient. La persona ha validat una targeta T-10 de 2 zones, per un trajecte de 2 zones. El que hagi passat 1:29 o 1:31 es dificil de contralar-se per el propi usuari. I les maquines validadores no permet dir si vols que sigui transbord o una nova validació. Normalment nomes mires si la T-10 te viatges disponibles abans de posar el bitllet a la maquina, pero despres ni et fixes si ha marcat transbord o un nou viatge.



Avatar de l’usuari
Busman
N7
N7
Entrades: 430
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Busman » Dissabte 26/01/2013 21:41

Guigui ha escrit:Perseguit no, però l'ATM em va dir que moralment estava obligat a marcar un nou viatge. I pregunto jo, si vas amb una T-50/30, que no permet validar dues vegades consecutives en menys de cinc minuts, què volen que faci?
"Moralment"? Van fer servir aquesta paraula?

Entenc que el què l' ATM vol és que hom diferencii entre trajecte d' anada i trajecte de tornada, la qual cosa no només és impossible de perseguir sinò que no es troba ben definida, i és ben senzill construïr-ne un contra-exemple: si del punt A vaig al punt B, del punt B em desplaço al C, i finalment del C vaig a l' A, no hi ha manera de dir quin segment del trajecte és anada i quin és tornada.

Pel que sembla, l' ATM no només no té ni idea de teoria de grafs (greu, tenint en compte que pretén gestionar una xarxa de transports), sinò que espera que voluntàriament triem la manera de desplaçar-nos que li generi més ingresos (i més pèrdues a nosaltres), tot reservant-se el dret de decidir sobre la nostra moralitat si no endevinem què vol que fem, la qual cosa la fa "moralment" perversa.


Imatge

Conec una frase meravellosa per posar-la en aquesta signautra, però lamentablement no m'hi cap en aquest marge.

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 26/01/2013 22:24

Busman ha escrit:"Moralment"? Van fer servir aquesta paraula?
No van utilitzar el terme com a tal, però la idea era aquesta: que toca validar dos cops. Ja dic, si alguns títols ni tan sols ho permeten, com volen obligar l'usuari que controli si l'ATM, a través dels títols propis que emet, fa la feina que li pertoca fer?


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Diumenge 27/01/2013 2:33

Llavors així no hi ha cap risc de que et multin per un error d'aquests. A més, està be de saber-ho, perquè així un es pot estalviar zones sense cap risc de multa, per exemple la meva família moltes vegades van de Manresa a Barcelona i es queden per la zona de Pl.Catalunya o Arc de Triomf, els diré que es comprin una targeta de 4 zones i vagin amb FGC fins Martorell-Central i allà la RENFE. :D



victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Diumenge 27/01/2013 10:18

Perdoneu, però el cas 2 tampoc és vàlid i la validadora de Terrassa Rambla tampoc et deixarà sortir. Ja em va passar un cop que vaig fer Terrassa-Cerdanyola del Vallès i UAB-Terrassa Rambla i no vaig adonar-me'n que la T10 no marcava i al arribar a Terrassa no em va deixar sortir. S'entén que has fet 3 zones: 3C, 2C i 3C.



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Diumenge 27/01/2013 12:56

Doncs això s'hauria de denunciar, perque no hi ha cap indicador perque un pugui veure si es enllaç o no.



Avatar de l’usuari
albert28
N9
N9
Entrades: 2152

Entrada Autor: albert28 » Diumenge 27/01/2013 19:27

Aquí es magnifica la paraula "frau", però és provocat per una deficiència de qui ho gestiona. Ara sembla que no es pot fer aquest "frau" (que per mí no ho seria) quan desprès els de dalt cometen fraus més importants.

Aquest "frau" es com diu allò de: Feta la llei, feta la trampa. Actualment si una persona pot evitar tenir que pagar de més o picar un viatge extra, doncs normal que es faci.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 27/01/2013 21:13

Si en validar el títol, la màquina et dóna l'OK, en cap cas es pot parlar de frau. Si de cas, és una deficiència del sistema, però ja és cosa de l'ATM arreglar-la.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Diumenge 27/01/2013 21:43

La màquina d'entrada segur que te l'accepta, perque no sap on vas. Per exemple, en els casos que he posat al 1r missatge, la màquina de Volpelleres segur que m'ha d'admetre enllaç, perque puc anar a qualsevol destí dins de la zona (Rubi, Sabadell, etc) i llavors si que son 2 zones de trajecte total. El problema està a Terrassa si, com diu en victorcasta, la màquina té en compte el trajecte total i no el de la última validació.



França451
N9
N9
Entrades: 2227
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Divendres 01/02/2013 2:52

Leído lo que he leído, parece que hay cuatro soluciones posibles.
1. Si usas trayectos de más de 1 zona, atm recomienda cualquier título de 6 zonas, con el que podrás atravesar veinte sin problema, aunque tengas t10.
2 si usas trayecto de 1 zona, pero sólo necesitas viajar días puntuales, pilla tdía.
3 si haces viajes diarios, pilla tmes o trimestral 4. Hagas lo que hagas, está claro que se trata de obligarte a pagar el título más caro posible, o si pillas uno más económico, acabas pagando igual por el más caro por las multas que te caen por el 'fraude'.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 26/01/2014 16:47

Sé que a aquestes alçades de la integració tarifària, sonarà a "simplona" la pregunta, però... és que mai abans m'havia calgut fer-ho!

Agafant, per exemple, la L8 a Europa-Fira fins a Pl. Espanya, allà la L1 fins a Catalunya, i allà una línia FGC del Vallès... compta tot FGC com una sola "línia-xarxa" (i per tant em descomptarà un segon viatge?), o la xarxa del Vallès i la del Llobregat d'FGC són "línies diferents" entre sí?


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 26/01/2014 16:54

Ara mateix, no et sabria assegurar al 100% que hagi fet mai una combinació d'aquest tipus, tot i que em sona haver-ho fet. En aquest cas, no recordo que m'hagi descomptat un segon viatge; d'altra banda, encara que no hagi fet mai la combinació, per lògica no ho hauria de fer ja que es tracta de dues xarxes totalment desconnectades.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Transport en general / Transporte en general”