El túnel de les Glòries s'obrirà al trànsit l'any 2019
El pressupost de les obres s'enfila fins als 170 MEUR
Imatge virtual de la boca del túnel al carrer Castillejos
L'any 2019, si es compleixen les previsions, s'obrirà al trànsit el túnel de la Gran Via a la plaça de les Glòries de Barcelona. Així ho ha anunciat aquest dimarts l'alcalde, Xavier Trias, en el marc de la presentació de la nova urbanització de la plaça, un cop enderrocat l'anell viari. La inversió pels dos túnels arriba fins els 170 milions d'euros.
El projecte de construcció dels túnels té dues fases, una que permet la construcció del túnel llarg entre el carrer Castillejos i el carrer Badajoz , que es construirà entre el 2015 i el 2017, i un segon túnel, entre el carrer Badajoz i la rambla del Poble Nou, que es construirà entre el 2017 i el 2019. Els túnels tindran tres carrils per sentit per on passarà una mitjana de 90.000 cotxes al dia i disposaran de les últimes tecnologies més eficients energèticament, ha explicat Vives.
El primer túnel, entre Castillejos i Badajoz tindrà una llargada de 508 metres i un cost de 98 milions d'euros (15 milions per al 2015, 336 milions per al 2016 i 47 milions per al 2017). Es tracta del tram més profund i passarà per sota del túnel de la L-1 del Metro, dels dos túnels ferroviàries per on circulen les línies R-1 de Maçanet-Massanes, i la R-3 i R-4 de les línies de Manresa i Puigcerdà i la línia Estació de França, i per sota de la capa freàtica, arribant a 25 metres sota la rasant de la plaça.
El segon túnel, entre Badajoz i Rambla del Poble Nou, tindrà una allargada de 449 metres, tindrà un cost de 72 milions. Aquest tram, serà totalment rectilini i amb la mateixa secció en ambdós sentits que discorrerà a una profunditat d'uns 10 metres per sota de la rasant de Gran Via.
Inauguració carril bici
A més, un cop la urbanització del cantó mar entra en la fase final, aquest mateix dimarts s'obre el carril bici provisional que travessa la plaça pel centre i durant aquesta setmana es farà la pavimentació d'una part del tronc central de la Gran Via, cosa que permetrà iniciar una nova fase d'urbanització que es dirigirà al cantó muntanya. La urbanització provisional del cantó mar estarà totalment finalitzada el 13 de desembre d'aquest any, segons ha explicat Antoni Vives, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona. Un cop finalitzada aquesta urbanització del cantó de la torre Agbar, el mes d'abril del 2015, s'iniciaran les obres d'urbanització també provisional del cantó muntanya.
Vives ha volgut destacar que un cop es comenci a construir un dels dos túnels de la plaça, durant el primer semestre del 2015, l'Ajuntament seguirà amb les obres d'urbanització de la superfície de la plaça per fer-la cada cop més accessible per els veïns. Vives ha concretat aquesta idea dient ''anem fent plaça a la vegada que anem fent túnels''.
Així mateix, al costat dels Encants Barcelona s'estan fent actualment els treballs per ubicar el viver de 232 alzines recuperades de la part central de la plaça, en un espai que serà visible durant el dia.
En aquesta línia d'anar fent plaça mentre es fan les obres, Vives ha explicat que dels 17 equipaments que hi ha previstos que estiguin instal·lats un cop finalitzades les obres d'aquesta zona urbana, a mitjans del 2015 s'inaugurarà l'Escola dels Encants, que estarà oberta per el curs 2015-2016. A més, una part dels habitatges socials que hi ha previstos també construir, la promoció de 105 habitatges del carrer Bolívia, s'adjudicaran aquest mateix mes de novembre amb un pressupost d'11,6 milions d'euros. [...]
Vives ha afegit que ''no hi ha cap motiu ni cap raó perquè hi hagi retards'' en la construcció d'aquesta obra. El tinent d'alcalde ha explicat que aquest dijous pròxim la comissió d'hàbitat urbà haurà d'aprovar el projecte executiu dels túnels viris a la plaça de les Glòries i l'avantprojecte de viabilitat en superfície, cosa que permetrà que s'iniciï el procés de licitació i adjudicació d'una obra que ja té el pressupost per al 2015 i que està fixat en 15 milions d'euros.
Imatge virtual de la boca del túnel del carrer Badajoz
FONT: Nació Digital