Estudi comparatiu: Transport Públic o Privat?

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon
Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Estudi comparatiu: Transport Públic o Privat?

Entrada Autor: aarongilp » Dijous 26/10/2006 11:35

M'ha vingut una pinçada al cap, aviam què us sembla...he fet un estudi comparatiu del meu cas per determinar si m'és més rentable el cotxe o l'autobús.

Trajecte:
- Origen: Salt (Barri de la Maçana)
- Destinació:: Escola Politècnica Superior, Campus de Montilivi (Girona).
- Trajecte tipus: Anada i Tornada.

- Durada aproximada en TPúblic: Des de 30 fins a 50 minuts.
- Durada aproximada en TPrivat: Des de 7 fins a 15 minuts.
- Distància aproximada A/T en TPúblic: Uns 9 km.
- Distància aproximada A/T en TPrivat: 10.98 km. (s'usa la variant de la carretera de St. Feliu per permetre majors velocitats i menors consums)

Cost (A/T):
- En TPúblic:
4 * 0.66EUR (A/T en les dues companyies, usant una T-Jove-22 viatges) = 2.64EUR .
- En TPrivat:
Usant com a base un utilitari petit (tipus Citroën Saxo) de Gasolina (a 0.99 EUR/l)i un consum mitjà de 4.5 l/100km:
(4.5 l. / 100 km) * 11 = 0.495 l. consumits.
0.495 l. * 0.99EUR/l. = 0.49005EUR.
0.49005EUR + APROX. 2€ diaris d'amortització, manteniment i assegurança = 2.49005EUR.


En Transport Públic...:
- Avantatges:
· Menor contaminació per persona.
· Menor contribució al caos circulatori.
· No s'ha de pagar un dineral de cop, és fraccionat.

- [/i]Desavantatges[/i]:
· Freqüències insuficients i disponibilitat horària insuficient.
· Descoordinació horària en transbords.
· Has d'anar a buscar el bus a la parada, no et deixa a la porta.
· Massificació degut a l'insuficiència de freqüències

En Vehicle Privat...:
- Avantatges:
· Total disponibilitat horària.
· Possibilitat de variar recorregut.
· Més intimitat.

- Desavantatges:
· Contribució a l'augment de la contaminació atmosfèrica i acústica.
· Contribució al caos circulatori.
· Despesa de molt capital en pocs plaços.
· Problemes d'aparcament que en ocasions d'obliga quasi a deixar el cotxe més aprop d'on has sortit que a on has arribat.



El resultat, per a mi, és que tant uns com els altres queden força anivellats, almenys en el meu cas. Aviam si poseu més comparacions!

P.D.: Gent de la zona 1 anti-vehicle privat s'abstinguin de fer comentaris desafortunats.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dijous 26/10/2006 15:30

Hola!
aarongilp ha escrit:P.D.: Gent de la zona 1 anti-vehicle privat s'abstinguin de fer comentaris desafortunats.
Què violent! :D

És broma. El teu estudi és força interessant si bé m'agradaria saber bé d'on surt aquell parell d'euros...Estaria bé desglossar aquesta xifra en assegurança, manteniment, adquisició del vehicle i període d'amortització (clar, durant el període d'amortització tú pagaràs més i fora del període d'amortització menys)...Vaaal, estic torracollons avui... ;)

Igualment, a l'hora de fer aquests càlculs, al menys quan es fan més en plan seriòs (vull dir en el món tècnic) no només es té en compte el cost econòmic, sinó el cost de les externalitats (contaminació i companyia) i el cost del temps. I sí, hi ha metodologies per calcular el cost en euros del que es contamina o del temps que es perd o es guanya. Curiòs però real. 8)

Salut!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Dijous 26/10/2006 15:49

Els 2€ els vaig treure de no sé on, no fa massa...se'm va quedar gravat al cap. Tot i això, fent càlculs senzills, el Saxo que em volia comprar (me'l deixaven per 2000€) i l'assegurança i tot això em surt per una mica més de 3€ i mig (les dades de l'assegurança me les acaba de facilitar un company de classe que en té un). No tinc en compte els costos mediambientals perquè, evidentment, no tinc la fórmula. Així que els 2€ són erronis.

La financiació és a 2 anys, sense interessos. Ja he dit que eren càlculs aproximats...Així que apa, guanya el TPúblic, però m'agrada més portar jo el cotxe...


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Ferrovi
N8
N8
Entrades: 867

Entrada Autor: Ferrovi » Dijous 26/10/2006 18:18

JaMiRo! ha escrit:Estaria bé desglossar aquesta xifra en assegurança, manteniment, adquisició del vehicle i període d'amortització (clar, durant el període d'amortització tú pagaràs més i fora del període d'amortització menys)...Vaaal, estic torracollons avui... ;)
Jo sincerament, soc una mica, procotxe, i et puc dir que al transport, s'ha de desglosar en temps, i afegir l'impost de transport public.
Perque, jo pagaría un centim més per arribar a la destinació 3 minuts abans, o coses així



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Divendres 27/10/2006 8:41

Hola!
Ferrovi ha escrit:Jo sincerament, soc una mica, procotxe, i et puc dir que al transport, s'ha de desglosar en temps, i afegir l'impost de transport public.
Perque, jo pagaría un centim més per arribar a la destinació 3 minuts abans, o coses així
Sí, però per molt procotxe que siguis, vius a Cornellà i allà afortunadament tens (com jo a Badalona) diverses opcions alternatives en transport públic. ;)

En aquest cas fent l'anàlisi de costos el transport públic guanya per golejada, desglossant en costos de temps (temps emprat en viatges), d'externalitats (contaminació, ocupació de la via pública i víctimes d'accidents), d'explotació (costos derivats del moviment del vehicle públic o privat; combustible o electricitat i manteniment) i de tinença (costos que tens o té una empresa pública només per tenir el vehicle encara que no el moguis, això bàsicament són impostos). 8)

A Salt, l'Aaron no té tantes opcions. Lògic que es plantegi l'ús del vehicle privat. Tant de bo es poguès plantejar fer ús de serveis ferroviaris...Idem per a moltes altres zones de Catalunya, malauradament... :(

Salut!


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

megapauer
N8
N8
Entrades: 1203
Ubicació: De la Terra Ferma a l'exili
Contacta:

Entrada Autor: megapauer » Divendres 27/10/2006 9:23

Segueixo dient que NINGÚ inclou el cost del cotxe i la desvalorització d'aquest així com el cost de tenir-lo.

Seré generós i utilitzaré com a referència un utilitari dièsel petit i preus en els llocs més cutres i barats i que fem uns 15000 kms a l'any.

Un cotxe d'uns 12000 euros a 5 anys són uns 230 euros al mes. Per tant el cotxe costa 13800 euros.
Manteniment: una revisió anual d'uns 120 euros (incloent canvis d'oli) = 1200 euros en 10 anys.
Un joc de neumàtics cada dos anys i mig, a 50 euros la roda = 50 x 4 x 4 = 800 euros de rodes.
Una assegurança a tot risc bàsica durant els 5 primers anys i a tercers la resta, per a mi (29 anys i 11 anys de carnet i suposant que fa 10 anys que tenim cotxe) = 800 x 5 i 350 x 5 = 5750 euros
Benzina, a uns 4,5 l/100 aquests 15000 kms x 10 anys i a una mitja de 0,90 el litre (més que optimista) = 6075

No incloc ni peatges ni garatge.

Així doncs, el cost del cotxe serà de 27625 euros en 10 anys.
Això surt a 7,55 euros DIARIS o a 0,18 euros el kilòmetre.

Surt a compte el transport públic? Jo crec que molt ;)


Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com

Avatar de l’usuari
aarongilp
N10
N10
Entrades: 3076
Ubicació: NULL

Entrada Autor: aarongilp » Divendres 27/10/2006 13:07

JaMiRo! ha escrit:A Salt, l'Aaron no té tantes opcions. Lògic que es plantegi l'ús del vehicle privat. Tant de bo es poguès plantejar fer ús de serveis ferroviaris...Idem per a moltes altres zones de Catalunya, malauradament... :(
De fet, he fet aquest cutre-estudi comparatiu perquè tinc força companys i coneguts que van de Salt al mateix campus que jo, i sóc l'únic que agafa regularment el bus. Aleshores he volgut fer-lo per veure de quina forma sortiria perdent/guanyant en cas d'utilitzar el vehicle privat, i per veure si existia motiu algún per utilitzar-lo massivament. La conclusió és que l'únic motiu que realment fa això és que hi ha molta més comoditat amb el cotxe que en el TP.


Imatge

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...

Avatar de l’usuari
entfe001
N10
N10
Entrades: 3589

Entrada Autor: entfe001 » Diumenge 29/10/2006 13:20

Quan jo anava a l'IES Montilivi, al costat de la UdG, vaig fer els mateixos càlculs. La conclusió a què vaig arribar és que tres anys de transport públic equivalien a l'import de compra d'una motocicleta. Considerant que m'hi vaig estar quatre anys, és més que evident que econòmicament em resultava més rendible. A més, tinc una parada a la vora de casa.

Clar que com a inconvenients tenia la freqüència de pas (un bus per hora els dos primers anys, cada mitja hora els dos últims) i la sobresaturació de l'expedició de tres quarts de nou de pujada.

Tot i així, molts dies optava per fer la baixada a peu, cosa que em suposava un passeig de 20 minuts.



Respon

Torna a “Transport en general / Transporte en general”