Proposta nova línia Saragossa-França

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
francesc
N2
N2
Entrades: 16

Proposta nova línia Saragossa-França

Entrada Autor: francesc » Dimecres 27/01/2010 22:54

ferrocarril transpirinenc a l´Aragó

molt s´ha parlat,des de fa uns anys, de la necessitat de fer una línia entre Saragossa i França travessant la serralada muntanyosa.
Sovint se´n parla com d´un eix València-Terol-Saragossa-Osca-França, i es demana que l´Unió europea en sigui l´impulsora i sufragadora.
Jo crec, a diferència del que s´ha dit des de Catalunya massa vegades, que aquesta connexió pot ser interessant.
Avui, els dos punts de pas pels fluxes de viatgers i de mercaderies són als extrems de la serralada, allà on l´orografia permet establir millors connexions, Irún i Portbou.
Els TAV´s, i amb ells l´ample estàndard internacional, també creuaran per aquests punts o llocs propers. Primer tindrem la connexió per Catalunya, i després la Y basca, amb la qual cosa si hi ha una tercera connexió és lògic que sigui per l´Aragó.
El govern aragonès posa dues condicions. Inici a Saragossa i pas per Osca ciutat. El primer trajecte proposat fou el que des d´Osca anava fins Sabiñánigo creuant el prepirineu amb un túnnel de 12 km per després continuar fins Biescas, a les portes de la vall de Tena, per construir allà un túnel de més de 40 km per arribar a la cara nord, a Argelès Gazost.
Aquest traçat queda avui paralitzat per l´oposició de la cara nord. Les obres faraòniques tan de moda en un país nou ric, ara no tant, no són tan benvingudes a l´altre costat dels pirineus. Lourdes no vol trens ràpids perturbant la pau dels fidels i les valls del Lavedan volen tranquil·litat.
Ara sembla que l´opció és la via del Sobrarbe. Fins i tot la cambra de comerç de BCN n´ha arribat ha parlar. És la ruta Bielsa-Lannemezan.
A mi em sembla aquest traçat bo, sempre i quan hi hagin algunes condicions, que faran que el territori pugui acceptar una infrastructura d´aquestes característiques:
1) No ha de ser un tren d´alta velocitat. Amb velocitats entre 150 i 200 km/hora ja n´hi ha prou.
2) Lògicament, doble via electrificada i ample europeu.
3) Estacions als pobles on hi passa la via per donar servei al territori.

Respecte el traçat, faria el següent:
1) De Saragossa a Osca, la via actual, desdoblant-la o tripicant-la, allà on calgui.
2) D´Osca a Barbastre, seguir el corredor de l´autovia Lleida-Osca, cercant l´aproximació a les poblacions més significatives demogràficament per servir-les.
3) De Barbastre a Bielsa, recorregut pel curs del Cinca. Fins Aïnsa, caldrien força túnels (més aviat curts) perquè la vall està negada pels embassaments de El Grado i Mediano. D´Aïnsa a Bielsa, la vall sovint és estreta i també caldrien túnels i viaductes, però en cap dels dos casos, res de l´altre món.
4) A Bielsa, inici del túnel que creuaria el Pirineu axial.
5) La vall d´Aure accepta el pas d´aquesta infraestructura sempre que la boca nord sigui a Hèches. A mi em sembla un recorregut excessivament llarg. Es podrien adoptar altres alternatives, com la construcció de rases i falsos túnels per minimitzar l´impacte. Una altra opció és fer una altre túnel cap a Bagnères de Bigorra per d´allà, vall avall sortir a Tarbes, però a mi em sembla massa costós.
6) D´Hèches a Lannemezan, és només reseguir la vall.

Respecte a les connexions, per la banda nord, Lannemezan és al corredor Tolosa-Baiona, però s´ha parlat per no saturar aquest corredor, de fer el ferrocarril entre Tarba i Auch i recuperar la línia tancada fins Agen, ciutat situada a mig camí entre Tolosa i Bordeus. Des d´aquí, recuperant línies tancades o deficitàries, es pot arribar a Llemotges per Peirigús.
Per la banda sud, caldria desdoblar el trajecte Reus-Lleida-Montsó-Tardienta amb ample europeu per dedicar-lo bàsicament a Mercaderies. Al mateix temps, i atès que Montsó queda només a 15 km de Barbastre, fer una ramal connector entre aquestes dues ciutats (de fet ja hi havia hagut un ferrocarril que trancorria en alguns punts paral·lel a la N-240 i era visible des de la carretera), que permetria l´enllaç directe entre Lleida i Osca en tren, i el trànsit de mercaderies entre el Port de Tarragona i l´àrea de Tarragona, Reus i Lleida amb tota la conca de la Garona i l´oest de França (Bordeus, Tolosa, Llemotges, Poitiers, Nantes, Rennes, etc...).
Aquest projecte es complementari als eixos de la Jonquera i Irún i hauria de ser recolzat pels governs de Catalunya, Aragó i València (i d´altres de més enllà que s´hi volguéssin afegir). Seria un bon pas de mercaderies per l´oest de Catalunya (Lleida i Tarragona) i per segons quins serveis aniria bé també a Barcelona. Pel nord, en situar-se més a l´est, apropa Tolosa a més de Bordeus i res impideix que més endavant és pugui fer una relació Osca Pau per Sabiñánigo i Jaca, això si més adaptada al territori.
Respecte a les rabietes d´altres territoris, les connexions per Euskadi i Catalunya, seran acabades abans, i un cop s´hagi aprovat aquest corredor, el quart serà el Barcelona-Tolosa per la Cerdanya.
Pel que fa a la línia de la Pobla, tal com van les coses i com es fan, crec que no té cap sentit parlar de connexions transfrontereres, encara que la Generalitat pot millorar el traçat i les infrastructures i allargar-la fins a Sort i Esterri. Per mercaderies, el traçat Lleida-Balaguer desdoblant la línia i seguint fins Puigcerdà per Artesa de Segre, Ponts i La Seu per enllaçar amb la línia BCN - Tolosa pot ser una alternativa.



437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dijous 28/01/2010 19:10

Ja. La idea està bé. Ara posa-li un preu.



francesc
N2
N2
Entrades: 16

Entrada Autor: francesc » Dilluns 01/02/2010 22:58

El preu és altíssim. Ho sé. Però si no es gastessin tants diners en infraestructures asfàltiques innecessàries, podrien fer-se moltes més inversions en transport ferroviari.
Ara que s´apropen les eleccions autonòmiques, i comencen a aparèixer propostes, sento parlar d´autovia Tàrrega-Montblanc, Tàrrega-Balaguer, Lleida-La Seu, etc... quan en cap d´aquests eixos hi ha hagut mai cap problema de retencions (llevat neu, accidents o travessies per dintre de poblacions que lògicament s´han d´eliminar)



Avatar de l’usuari
Sagrerenc
N9
N9
Entrades: 1479
Ubicació: T2 / RER C / Métro ligne 12

Entrada Autor: Sagrerenc » Dimarts 02/02/2010 0:04

Abans de fer un eix d'altes prestacions de València a França per Aragó, no seria necessari fer d'una vegada l'eix mediterrani entre València i el Camp de Tarragona amb ample UIC, i possibilitar que Barcelona quedi tan a prop de València com ho estarà Madrid d'aquí a poc? (100 minuts) Aragó i València ja queden connectades amb Europa a través de Catalunya, i Aragó tindrà connexió amb el sud-oest francès a través de Pamplona i Irun.

Abans de fer grans eixos i obres faraòniques, el que li cal a l'Aragó és aprofitar millor la xarxa existent, fent duplicacions de via i construir els ramals necessaris per fer arribar el tren a ciutats importants com Alcanyís, Ejea de los Caballeros, Fraga o Barbastro. I sobre tot, coordinar els horaris de les diferents línies i complementar-los amb una xarxa d'autobusos integrada i coordinada amb el ferrocarril, per poder arribar a les comarques més allunyades.

Només cal veure la connexió entre les dues ciutats més grans de la província de Huesca: Huesca i Monzón. El primer tren que surt de Lleida, passant per Binéfar, Monzón i Sariñena en direcció Zaragoza arriba a Tardienta (estació d'enllaç) a les 07.55 hores, just 5 minuts després que surti de Tardienta el Regional Zaragoza-Huesca.

La mateixa situació vergonyosa es repeteix a la tarda, on el MD que surt de Huesca cap a Zaragoza para a Tardienta a les 15.49, just tres minuts després que surti d'aquesta mateixa estació el Regional Exprés en direcció Lleida.

Així doncs, la manera més ràpida de fer el trajecte entre les dues ciutats més importants de la província d'Osca és de 2h46' (Osca-Montsó) i 2h34' (Montsó-Osca), en ambdós casos havent d'esperar més d'una hora a la fantasmagòrica estació de Tardienta. I això en un trajecte que per carretera són 67 km. Velocitat mitjana virtual: 24 km/h sentit Montsó, 26 km/h sentit Osca.

Sembla que ho facin expressament perquè la gent no agafi el tren i puguin clausurar aquesta línia. És indignant que al·legin "manca de demanda" per no posar més trens i alhora construeixin una autovia per fer el mateix trajecte.

Com és que ningú denuncia aquesta situació tan absurda??



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”