Proposta: Nova línia de rodalies Vilanova-Tarragona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Re: Proposta: Nova línia de rodalies Vilanova-Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dissabte 18/08/2012 1:58

Toni ha escrit:Hombre, això d´allargar la R2 sud a Tarragona o Reus com a idea és interessant.... jo però aportaria alguna reflexió al respecte:

1) Un ferrocarril de rodalia és de rodalia. Reus no és rodalia de Barcelona. Per tant, en cap cas sembla que convingui posar trens de rodalia de Barcelona a Reus, per concepte.
No, Reus no és rodalia de Barcelona, però... Coma-ruga i Calafell sí?

De fet, les àrees d´influència de Tarragona i Barcelona es juxtaposen, hi ha moviment de Tarragona (i Reus) cap a Vilanova i Barcelona, però també hi ha moviment de Vilanova i Barcelona cap a Tarragona i Reus. I no precisament poc, la prova són el nombre de trens que vénen de Reus o Tarragona i paren a Vilanova. I una altra prova és que precisament en el sentit invers no fan tantes parades a Vilanova per donar un servei més ràpid entre Barcelona i Tarragona, amb la qual cosa es promou el transbord a Sant Vicenç pels trajectes Vilanova-Tarragona, però al mateix temps aquest transbord, tot i que no sol ser molt llarg, és negatiu per als trajectes entre el Baix Penedès i Tarragona (Cunit-Tarragona directes, per exemple, n´hi ha molt poquets, tot i que les autoritats del Baix Penedès ja han manifestat diverses vegades que els agradaria tenir millor servei ferroviari amb Tarragona i Reus, i això passa per trens directes més freqüents, si pot ser sense massa perjudici dels trens ràpids -o sigui, els regionals-)...

També és cert que Tarragona és una província parcialment servida pels rodalies... de Barcelona, però Tarragona ciutat i Reus, els dos municipis principals de la província, no en tenen, tot i que hi ha províncies amb menys habitants que en tenen (Cantàbria i Guipúscoa), i províncies amb menys habitants que en tenen mitjançant altres nuclis de rodalies: Castelló (nucli de València, però cobrint gran part de la província de Castelló tret del nord!), i Guadalajara (nucli de Madrid, i paradoxalment capital d´una de les províncies més despoblades d´Espanya).

I en el cas present, no es tractaria només de donar servei de rodalies a la província de Tarragona, sinó fer-ho i a la vegada juxtaposar-lo amb el de Barcelona. Podriem dir que es tracta, salvant les distàncies, d´un servei comparable al que hi pugui haver a Anglaterra entre Manchester i Liverpool (ciutats que es troben prou lluny per tenir cadascuna la seva personalitat i moviment econòmic, però que a la vegada tenen molta mobilitat entre sí).
2) Falta una idea un miqueta important en tot això: quants viatgers portarien els trens de rodalies nous?. Què aportaries, a part d´augmentar els temps de viatge actuals i empitjorar el confort dels trens, respecte dels regionals actuals?
Tenir un tren cada mitja hora a estacions com Torredembarra, Tarragona, o sobretot Vila-seca i Reus permetria millor fiabilitat dels trens, permetria també dedicar un cert nombre de regionals actuals BCN-Reus a altres línies, permetria millorar la connectivitat del Garraf i el Baix Penedès amb Tarragona i Reus (en la majoria dels casos actuals es depèn d´un transbord), i es milloraria la connexió amb El Vendrell i Vilafranca gràcies a un temps de transbord més curt a Sant Vicenç de Calders. I sens dubte, permetria un augment significatiu dels viatgers.
3) Per últim, una reflexió que sempre oblidem: quant costaria allargar les rodalies de Barcelona?
No gran cosa. Només substituir alguns regionals BCN-Reus per rodalies (Civis en algun cas en hora punta), la qual cosa alliberaria trens de regionals actualment utilitzats en aquesta línia, i només caldrien una o dues composicions de rodalies més.

Les úniques obres que caldria fer serien augmentar l´alçada de les andanes de Tarragona i Reus, i perllongar una mica les andanes de Torredembarra. I ni això és imprescindible, de fet ja hi ha alguns regionals BCN-Reus que es fan amb unitats 447 i amb parada a Calafell i etc.

Caldria, si fós possible, un espai de venda de bitllets a Altafulla i a Vila-seca també, per un augment de passatgers considerable.

Convé tenir en compte que en la mateixa relació ja hi ha altres trens regionals, en particular en el tram BCN-Tarragona, que van més enllà de Sant Vicenç, Tarragona i Reus cap a Lleida (per Valls i per Reus), Móra, Flix, Riba-roja, Caspe, Saragossa, Madrid, Tortosa, Vinaròs i València.
Qui ho pagaria?


Les subvencions. No és necessari fer cap obra més, com ja he dit més amunt.
Tot i que hi ha obres a fer a les cinc estacions noves per adaptar-les a l´estàndard de rodalies, no és imprescindible fer-les per donar aquest servei, com passa amb la R3 i la R4.
La inversió que caldria fer seria molt petita (seria molt petita en qualsevol cas) pel retorn que produiria.
Què deixariem de fer per pagar-ho?
No gran cosa: es tracta de portar rodalies (i per tant millorar freqüències i en certs casos tarifes) a cinc estacions més, totes cinc força ben situades, a poblacions amb la població següent:

Reus: 106.709 habitants
Vila-seca: 21.839 habitants
Tarragona: 134.085 habitants
Altafulla: 4.776 habitants
Torredembarra: 15.461 habitants


A afegir a:

El Vendrell (St.Vicenç de Calders): 36:453 habitants
Calafell (Calafell i Segur de Calafell): 24.984 habitants
Cunit: 12.551 habitants
----------límit provincial-------------
Cubelles: 14.293 habitants
Vilanova i la Geltrú: 66.905 habitants
Sitges (Sitges i Garraf): 28.617 habitants
Castelldefels (Castelldefels i Platja de Castelldefels): 63.139 habitants
Gavà: 46.250 habitants
Viladecans: 64.737 habitants
El Prat de Llobregat: 63.499 habitants
L´Hospitalet de Llobregat (Bellvitge): 256.065 habitants
Barcelona (Sants, Passeig de Gràcia i Estació de França): 1.615.000 habitants

Estacions a les quals cal afegir-hi els seus respectius hinterlands.

El menor tamany de poblacions com Altafulla o Torredembarra (menor tamany relatiu, ja que a l´estiu la població augmenta molt fins a triplicar-ne o més els habitants) queda compensat amb escreix amb Tarragona i Reus, que al nucli de rodalies de BCN, fora de la primera corona (Badalona, L´Hospitalet, BCN, etc), només es veurien superades en població per Terrassa (213.000 hab.), Sabadell (207.000 hab.), i en el cas de Reus, Mataró (123.000 hab.).

Hi ha potencial per a tres estacions més en un futur (quan hi hagi diners), a Creixell, a Roda de Barà-Roc de Sant Gaietà, i a Reus-Sud. Això sí, aquestes tres estacions es podrien fer només un cop alliberat el tram BCN-Tarragona dels trens de llarg recorregut cap a València i Murcia, cosa que permetria la creació d´una línia de rodalies Sitges-Reus, i la transformació dels fins llavors rodalies BCN-Reus en CIVIS. De tota manera, la línia BCN-Tarragona no està plenament aprofitada, hi ha un nombre de vies d´apartat que no es fan servir o es fan servir molt poc (Gavà, Garraf, Sitges, Vilanova, Cunit).
És això el més prioritari actualment?.
Bé, depèn. Si es tracta de millorar la interconnexió de certes zones del Garraf i el Baix Penedès amb el Baix Camp i el Tarragonès, i de retruc amb el Baix Llobregat i BCN, doncs això que tens guanyat, un augment considerable de passatgers amb una inversió molt escassa.

Veuria bé també fer el mateix amb la R2 nord entre Sant Celoni, Maçanet i Girona (i Flaçà??).
Els resultats serien semblants, més i millor interconnexió amb una inversió petita, tot i que al nord de Sant Celoni fins a Girona la població és menor (o en tot cas menys densa), i menys subjecte a l´estacionalitat (a la R2 sud, estacions com Cubelles, Cunit, Segur, Calafell, Sant Vicenç de Calders, i més enllà, Torredembarra i Altafulla, augmenten molt els viatgers a l´estiu, tot i que a l´hivern ja en produeixen molts).

===========================================================================================

Deixo algunes reflexions:

-nuclis de rodalies amb línies que serveixen dues províncies (València-Castelló i Alacant-Múrcia) tenen un potencial de viatgers igual o menor.

-s´estan estudiant perllongaments de línies de rodalies en altres nuclis cap a zones amb un potencial de viatgers menor que el que té el perllongament de la R2 sud cap a Tarragona i Reus.

-una R2 sud perllongada fins a Tarragona i Reus serviria a un corredor amb poblacions amb més habitants que qualsevol altre corredor de rodalies de Barcelona, fins i tot si es perllongués la R1 o la R2 nord cap a Girona (dades sense comptar habitants del municipi de BCN):

R2 sud fins a Tarragona i Reus per Vilanova, 960.363 habitants.
R4 sud fins a Tarragona i Reus per Vilafranca, 882.233 habitants.
R1 fins a Girona per Mataró, 753.954 habitants.
R2 sud actual entre Barcelona i Sant Vicenç per Vilanova, 677.493 habitants.
R4 nord entre BCN i Manresa per Terrassa, 648.907 habitants.
R1 actual entre BCN i Maçanet per Mataró, 640.340 habitants.
R4 sud actual entre BCN i Sant Vicenç per Vilafranca, 599.363 habitants.
R2 nord fins a Girona per Granollers, 361.499 habitants.
R3 entre BCN i Vic, 288.594 habitants.
R2 nord actual entre BCN i Maçanet per Granollers, 247.885 habitants.



RogerHernan95
N5
N5
Entrades: 117
Facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000309752594
Ubicació: Segur de Calafell

Entrada Autor: RogerHernan95 » Dissabte 18/08/2012 13:13

437.001 ha escrit:
Les úniques obres que caldria fer serien augmentar l´alçada de les andanes de Tarragona i Reus, i perllongar una mica les andanes de Torredembarra. I ni això és imprescindible, de fet ja hi ha alguns regionals BCN-Reus que es fan amb unitats 447 i amb parada a Calafell i etc.
Si no m'equivoco, les andanes d'Altafulla també s'haurien de perllongar 40 metres per permetre doble composició de 465 i 449, ja que actualment només en fan 160 de llarg.



437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dissabte 18/08/2012 14:28

RogerHernan95 ha escrit: Si no m'equivoco, les andanes d'Altafulla també s'haurien de perllongar 40 metres per permetre doble composició de 465 i 449, ja que actualment només en fan 160 de llarg.
No, ja estan perllongades de fa temps, aquesta obra ja s´ha fet.

També hi ha obres a l´estació de Vila-seca per posar andanes altes de 200m i fer un pas subterrani amb ascensor.
Les obres de Vila-seca estan molt avançades, però van molt a poc a poc.



RogerHernan95
N5
N5
Entrades: 117
Facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000309752594
Ubicació: Segur de Calafell

Entrada Autor: RogerHernan95 » Dissabte 18/08/2012 15:28

437.001 ha escrit:
RogerHernan95 ha escrit: Si no m'equivoco, les andanes d'Altafulla també s'haurien de perllongar 40 metres per permetre doble composició de 465 i 449, ja que actualment només en fan 160 de llarg.
No, ja estan perllongades de fa temps, aquesta obra ja s´ha fet.

També hi ha obres a l´estació de Vila-seca per posar andanes altes de 200m i fer un pas subterrani amb ascensor.
Les obres de Vila-seca estan molt avançades, però van molt a poc a poc.
Vale, gracies per l'aclaració (la foto aèria del google earth no està actualitzada :) )



437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Diumenge 19/08/2012 16:42

RogerHernan95 ha escrit: Vale, gracies per l'aclaració (la foto aèria del google earth no està actualitzada :) )
Doncs tens raó, no està actualitzada, encara surt l´andana de color vermell, ara és negra, després del perllongament i canvi de rajoles.

Com a curiositat, l´estació es diu Altafulla-Tamarit perquè es troba quasi íntegrament al terme municipal de Tarragona, a la zona de Tamarit. Per això no està edificat... :twisted:



Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Dijous 23/08/2012 4:24

Sobre això, crec que qualsevol opció que s´hagi de prendre ha d´estar cimentada molt fermement a un estudi de mercat molt i molt seriós. Dir que que hi ha demanda de Vilanova cap a Tarragona més enllà dels Regionals actuals em sembla un mica atrevit. Dir que això no costaria gaire per què només cal fer unes obretes a cinc estacions no crec que sigui realista... i quan costen els trens, els maquinistres, l´energia.... realment hem de deixar de fer coses per pagar aquestes despeses addicionals? Què en treurem a canvi?. Aquesta és la pregunta. Per últim, dir que ho pagarem amb diners públics és avui dia més que arriscat. Ara que vindran els operadors privats, heu de tenir la tranquilitat de que si realment aquí hi ha demanda algú vindrà per posar molts trens entre Reus i Vilanova. I exactament igual passarà amb la resta de línies possibles de rodalia de Tarragona, Lleida i Girona. Per cert, de les rodalies de Girona mai més es va parlar.... segurament no deu ser gaire rendible i no deuen haver diners públics per gastar en trens infrautilitzats... per molt que la política local s´entesti en possar-se aquesta medalla (pagant nosaltres, clar). Si m´equivoco, en pocs mesos un operador privat vindrà a explotar les rodalies de Girona possant molt trens entre Flaçà i Blanes per atendre a la gran demanda que hi ha... Per acabar, crec que no ens hem de cansar de desmentir un cop i un altre i mil més això de que ficant trens vindrà la demanda... això és radicalment FALS com s´ha demostrat amb tantes i tantes infraestructures ruïnoses que ara haurem de pagar entre tots pagant els medicaments o les escoles.... perdoneu però és que això em sembla una idea perversa que cal erradicar.... si aprenem això de la crisi actual, ja haurà servit d´alguna cosa.... al polític que proposi crear unes rodalies on no hi ha demanda, cal deixar-lo de votar immediatament... si no al final ho pagarem nosaltres.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 23/08/2012 10:29

A les hores, no votaríem a cap, entre aquests i els que no fan res...



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 23/08/2012 12:54

Toni ha escrit:Per acabar, crec que no ens hem de cansar de desmentir un cop i un altre i mil més això de que ficant trens vindrà la demanda... això és radicalment FALS com s´ha demostrat amb tantes i tantes infraestructures ruïnoses que ara haurem de pagar entre tots pagant els medicaments o les escoles....
Et posaré un exemple: Wiener Lokalbahn (un tren-tram entre Viena i Baden, creat molt abans que aquí algú s'encomanés de la moda i dugués el nom arreu i el projecte enlloc). Fa algunes dècades, veient que amb les freqüències pèssimes no tenien passatgers, les autoritats estaven davant la disjuntiva: tanquem o posem freqüències de 15 minuts? Van optar per la segona opció. Resultat: no sols van augmentar radicalment els viatgers, sinó que uns quants anys més tard, a la meitat del tram més proper a Viena van passar a doblar les freqüències.

Estem parlant d'una infraestructura amb plataforma pròpia en tot el seu recorregut excepte els carrers de Viena per on circula com a tramvia (3 km d'un total de 30), compartint-la fora de Viena amb algun trànsit escadusser de mercaderies, amb una zona d'influència que cobreix mig milió d'habitants i que discorre 2-3 km a l'est d'una línia d'S-Bahn, creuant-la a Viena i a Baden.

O sigui: sí que és possible crear demanda a partir de l'oferta. Passa que cal ser honest i no declarar primer els interessos i després arreglar la realitat segons convingui.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dijous 23/08/2012 18:23

Toni ha escrit:Sobre això, crec que qualsevol opció que s´hagi de prendre ha d´estar cimentada molt fermement a un estudi de mercat molt i molt seriós. Dir que que hi ha demanda de Vilanova cap a Tarragona més enllà dels Regionals actuals em sembla un mica atrevit. Dir que això no costaria gaire per què només cal fer unes obretes a cinc estacions no crec que sigui realista... i quan costen els trens, els maquinistres, l´energia.... realment hem de deixar de fer coses per pagar aquestes despeses addicionals? Què en treurem a canvi?. Aquesta és la pregunta. Per últim, dir que ho pagarem amb diners públics és avui dia més que arriscat. Ara que vindran els operadors privats, heu de tenir la tranquilitat de que si realment aquí hi ha demanda algú vindrà per posar molts trens entre Reus i Vilanova. I exactament igual passarà amb la resta de línies possibles de rodalia de Tarragona, Lleida i Girona. Per cert, de les rodalies de Girona mai més es va parlar.... segurament no deu ser gaire rendible i no deuen haver diners públics per gastar en trens infrautilitzats... per molt que la política local s´entesti en possar-se aquesta medalla (pagant nosaltres, clar). Si m´equivoco, en pocs mesos un operador privat vindrà a explotar les rodalies de Girona possant molt trens entre Flaçà i Blanes per atendre a la gran demanda que hi ha... Per acabar, crec que no ens hem de cansar de desmentir un cop i un altre i mil més això de que ficant trens vindrà la demanda... això és radicalment FALS com s´ha demostrat amb tantes i tantes infraestructures ruïnoses que ara haurem de pagar entre tots pagant els medicaments o les escoles.... perdoneu però és que això em sembla una idea perversa que cal erradicar.... si aprenem això de la crisi actual, ja haurà servit d´alguna cosa.... al polític que proposi crear unes rodalies on no hi ha demanda, cal deixar-lo de votar immediatament... si no al final ho pagarem nosaltres.
Toni: et poso deures. :twisted:

Surt de Barcelona CAP AL SUD abans de finals de mes en hora punta.
Recorre el tram Coma-ruga-Tarragona per la N-340/A-7. Després pren la A-7 cap a Vila-seca.
D´allà, torna a Tarragona i pren la T-11 cap a Reus. El següent dia, intenta fer-ho en transport públic.
Després entres al fórum i expliques l´experiència dels dos dies.

El tren amb una millor freqüència, fa falta.

No estem parlant d´un recorregut secundari, sinó del corredor de viatgers de proximitat més important de tota Catalunya, com demostro més amunt. No és casual que a la R2 sud hi hagi trens de dos pisos i dobles de 465. Però passa que les dues ciutats amb més potencial del corredor (s´entén, fora de l´aglomeració BCN+L´Hospitalet Ll.) cauen just a fora de la R2.
La lògica indica que unir-los a la R2 només pot ser beneficiós, si es fa amb senderi, ja que si Tarragona i Reus s´uneixen a la xarxa de rodalies de BCN només es veurien superades en habitants per Terrassa, Sabadell i (només en el cas de Reus) per Mataró. I suposo que t´adones de quines ciutats he citat.

També és obvi que, si per una banda queda clar que el pol primer d´atracció és Barcelona, per l´altra queda també molt clar que el segon pol d´atracció de Catalunya és l´àrea de Tarragona/Reus. I que a les localitats situades entre ambdues ciutats (o sigui, Baix Penedès i Garraf) hi ha moviment cap als dos nuclis.

Ho veig factible fins i tot amb inversió privada.

Ho demana tothom, de Reus a Sitges.



Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Dimecres 29/08/2012 1:22

Jo crec que un dels avantatges de la liberalització del sector que sembla que hi haurà en breu és que si hi ha una oportunitat de negoci, algun operador privat en treurà partit. Si realment hi ha tanta demanda des del Garraf o el Baix Penedès cap al sud, cosa que caldria tenir molt ben quantificada i estudiada, a continuació algú farà els números i col.locarà els trens que sigui necessari. La mateixa Generalitat de Catalunya directament o a través de FGC podria col.locar aquests trens, que a més aviat es podran llogar a la RENFE a preu mòdic... L´únic que jo vigilaria molt és en no ampliar els dèficits dels serveis ferroviaris actuals que paguem entre tots deixant de rebre altres serveis. Si hi ha més serveis que els actuals que son rendibles, endavant, si no, res de res fins que ens tornin a sobrar els diners (si és el cas...).



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”