Grup "Volem FGC a tota Catalunya"

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Avatar de l’usuari
Renfe451
N9
N9
Entrades: 1932
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Re: Aquest ja és per reconduir el tema

Entrada Autor: Renfe451 » Dijous 06/08/2015 14:00

gracienc ha escrit: > Almenys fins no fa gaire, hi havia un servei diari des de La tour de Querol fins a Paris Austerlitz d'un tren de llarga distancia de SNCF.
I aquest servei segueix estant en actiu, és l'Intercités de Nuit (tren nocturn).



Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Dijous 06/08/2015 23:26

gracienc ha escrit:
Toni ha escrit:
A veure, tornem a explicar-ho: a la Generalitat de Catalunya se li ha fet un traspàs del servei de rodalia i regionals. La Generalitat de Catalunya és la única responsable de que el preu del bitllet hagi pujat a Catalunya molt més que a altres llocs (per si no ho saps hi ha gent que es compra el bitllet a Vinaròs perquè és més barat que a Ulldecona....), és la única responsable de que la freqüència de trens a una determinada estació sigui la que és, és la única responsable de que no funcionin les màquines expenedores de bitllets, de que no concordin els horaris a les estacions amb correspondència, de que no s´informi adequadament als viatgers...... etc, etc, etc. Tot això no té RES de "virtual", son coses ben REALS, i afecten a molta gent cada dia. Problema, els bitllets aquí son més cars que a la resta però com que no volem assumir cap responsabilitat, diem que la culpa és d´un altre... resultat, ens inventem això del traspàs "virtual" i diem que tota la culpa és de la via que és el que no ens han traspasat.... i el millor és que molta gent ens creu.

Exemple pràctic: la línia Lleida - La Pobla de Segur. Es traspasa totalment a la Generalitat de Catalunya. Què fa la Generalitat de Catalunya immediatament?. Subcontracta a RENFE i ADIF per que explotin la seva línia. No creus que si tan i tan i tan demoniacs fossin FGC hauria gestionat la seva línia?. La realitat és una altra ben diferent: la RENFE i l´ADIF fan la seva feina amb tots els defectes que puguin tenir el millor que poden i quan ho ha fet directament FGC no hi ha hagut ABSOLUTAMENT cap millora lògicament perquè la via és la que és i no hi ha ningú més llest que l´altre.

Per tant i responent a les teves qüestions:
- No té res a veure que les vies no s´hagin traspasat a la Generalitat de Catalunya amb que aquesta Administració gestioni correctament els que sí li han traspasat, que és molt i molt important, afecta a molta gent i té molt i molt marge de millora.
- No sé què dimonis importa que es gestioni la via des de Catalunya pel servei que es dóna. Que el normal és que es gestionés des de Catalunya les vies catalanes pot ser conceptualment correcte, però avui en dia això és totalment irrellevant a efectes de la qualitat del servei. Les línies de l´AVE es gestionen senceres des d´un sol lloc i travessen una pila de comunitats autònomes, evidentment sense que això tingui cap importància pels viatgers. Estem a l´era de la tecnologia i la xarxa es pot controlar des de qualsevol lloc del planeta que tingui comunicacions sense que els viatgers notin cap diferència.
- El pressupost es gestiona des del Ministeri de Foment... evidentment el pressupost que afecta a les competències del Ministeri de Foment. El pressupost que afecta al servei traspasat a la Generalitat de Catalunya el controla la Generalitat de Catalunya.
- Si es vol organitzar un Talgo fins a Puigcerdà (idea aquesta amb bastant poc sentit per altra banda....) s´ha de demanar a "Madrid"..... cal demanar al gestor de l´infraestructura un solc per poder circular per la xarxa amb un tren lògicament. A qui se li ha de demanar?. La infraestructura la gestiona ADIF i cal demanar els solcs a l´ADIF evidentment, i afegeixo que això és garantia de que el Talgo en qüestió pugui circular (intenta muntar un tren dels amics del barri a la línia Llobregat - Anoia a veure si FGC et deixa...).
Cal centrar les coses i sobretot no creure tot el que ens expliquen.



Bon dia Toni,
A pesar de les observacions que fas el fons de la qüestió segueix sent el mateix.

Si féssim un símil fàcil amb un fabricant de cotxes, l'estat tindria la fàbrica de cotxes, els empleats i les botigues on es venen els cotxes.
La Generalitat només en tindria el marketing i els preus, i com a molt podria decidir els horaris d'obertura de les botigues ajustant-se a les limitacions donades pel mateix fabricant (l'estat).

Tal i com comprendràs, fer la Generalitat responsable de la situació actual de la xarxa de rodalies és poc més que esperpèntic. Les limitacions de la infrastructura en quan a velocitat i freqüència de pas són responsabilitat del ministeri (renfe-adif). Els costos d'operació que s'acaben repercutint en el preu del bitllet, són també responsabilitat del ministeri. El material rodant i el personal tampoc els controla la Generalitat.
Llavors, què te la generalitat? les maquines expenedores de bitllets, pot ser?? i el lloc web de rodalies????
Sinó ens dirigim al origen correcte dels problemes, no solucionarem els problemes...



Respecte la línia de la pobla:
- Abans del traspàs a la Generalitat, l'estat la volia clausurar
- La Generalitat va fer una gran inversió en renovació de vies, i travesses (o sigui que si que va fer una millora)
- Actualment s'estan fabricant 2 trens nous de FGC per aquesta línia i s'ha contractat a 4 empleats (no sé si 4 o 5 ara mateix) però la intenció és arribar a 24 (si no recordo malament) (cosa que també serà una millora) [De totes maneres, mentre això passa la línia està funcionant a mig gas, amb pocs serveis]
- És l'única línia d'ample ibèric que ha estat integralment traspassada a la Generalitat, i en els seus inicis, es clar, la generalitat va necessitar renfe per seguir realitzant el servei de passatgers.
O sigui que sí, és evident que la generalitat ho està fent millor del que ho estaria fent l'estat. Només has de comparar la gestió de la generalitat amb els plans de l'estat de clausurar la línia... Deixa'm que et digui a més que, respecte aquest tema, que ofereixes una visió molt parcial de la realitat. No sé amb quina intenció.


Finalment, i aprofitant que has comentat lo del talgo a Puigcerdà..:
- Si hem de demanar aquest tipus de serveis a ADIF, que coi hi pinta la generalitat en la gestió de res? si no controla l'ús de la infrastructura.
- Sobre el teu comentari "intenta muntar un tren dels amics del barri a la línia Llobregat - Anoia a veure si FGC et deixa..." només dir-te que sí. Segons tinc entès de qui ja va muntar el del talgo a Puigcerdà, és molt més senzill fer una cosa així amb FGC que amb renfe-adif, i una evidencia en són el tren dels llacs (el qual correspon a la Línia Lleida la Pobla de la que t'he parlat abans...).
- Respecte a que no trobis sentit a dur un Talgo a Puigcerdà suposo que has obviat què:
> La línia de Puigcerdà és una línia internacional que podria permetre connexions de Barcelona amb Tolouse.
> Almenys fins no fa gaire, hi havia un servei diari des de La tour de Querol fins a Paris Austerlitz d'un tren de llarga distancia de SNCF.
> El Talgo és un tren pensat per a trajectes amb moltes corbes, com pot ser una línia com aquesta.


Salut!
Per començar t´agraeixo els arguments, molt ben organitzats i bastant raonables a primera vista. Et contesto a algunes coses:

- El símil de la fàbrica de cotxes està bé però no s´ajusta a la realitat ben bé. La Generalitat és l´empresa que té l´exclussiva comercial de venda de TOTS els cotxes dels segments de mercat més importants però resulta que la botiga és d´un altre (l´Estat). Resulta que el propietari de la botiga ha d´assegurar per Llei la llibertat de mercat i per tant té l´obligació de permetre que no només aquesta empresa comercial totpoderosa que acapara quasi totes les vendes de cotxes pugui vendre, sino que també ha de permetre que altres empreses comercials més petites (operadors de mercaderies, llarga distància...) venguin algun cotxe també, encara que siguin poquets. No es pot barrejar la qüestió sobre la propietat de la botiga amb qui ven els cotxes a la comercial totpoderosa, comercial aquesta que pot comprar els cotxes que després vendrà a qui vulgui, tot és qüestió del diners que vulgui gastar (és cert que amb els diners que té li ha de comprar els cotxes a una fàbrica determinada però això canviarà poc a poc). Per tant, la comercial totpoderosa té bastantes més competències que dir l´horari de la botiga, pot decidir si ven cotxes vermells o grocs o si tenen o no aire condicionat, determina el preu final dels cotxes i si vol pot canviar de subminstrador, entre altres moltes coses.

- La situació de la xarxa de rodalia.... un tema ben complex. Fa molt poc he llegit un llibre d´un ex-director general de la Generalitat de Catalunya que diu amb tot l´orgull del món que ell i altres ments pensants de la mateixa òrbita van definir la xarxa de rodalies del 92. Aquesta planificació que van fer ells (no el Ministeri de Foment ni ADIF ni RENFE) segons ells mateixos expliquen tenia com a gran encert estratègic que la línia de Mataró passés per La Sagrera (el llibre tracta d´això) per tal de formar una gran estació al nord de Barcelona. Molt bonic, extremadament bonic. Analitzem una mica: es treu l´antiga via de la costa de Barcelona (des de Sant Adrià de Besòs fins l´Estació de França) i es fa passar per La Sagrera... fantàstic.... quins resultats ha tingut aquesta brillant planificació de l´entorn nacionalista?. Responc jo: 1) es perd una extraordinària oportunitat de fer el tercer túnel urbà per la costa, juntament amb totes les obres de la ronda litoral i la vila olímpica (hagués estat facilissim passar un túnel artificial al costat de la ronda i d´allà a Can Tunis i a Vilanova i la Geltrú), 2) es desvien cap al túnel de Plaça de Catalunya una pila de trens (tots els de la línia de Mataró que és la principal de la xarxa), col.lapsant-lo i impedint que creixin la resta de línies, 3) deixes sense servei ferroviari tota la costa que no té cap transport de gran capacitat i 4) fas que qualsevol problema al túnel talli la gran majoria de les línies de rodalia (si la R1 anés per la costa funcionaria molt millor del que ho fa ja al no barrejar-se amb la resta de línies). Si penso més segur que trobaria més raons per dir que aquest, juntament amb forçar la LAV per Camp de Tarragona, son els 2 més grans errors de planificació ferroviària del segle, i ambdós van ser comesos per la Generalitat de Catalunya. Podem dir, i assumeixo les crítiques que segur que se´m faran, que una lamentable i incompetent planificació feta aquí (no a "Madrid") és una de les principals causes de la situació actual a les rodalies de Barcelona. Espero que això us faci pensar una mica i us convido a llegir el llibre en qüestió. Però dic més, avui en dia, la Generalitat de Catalunya segueix prenent decissions sobre els seus serveis que perjudiquen al servei però clar, dóna la culpa als d´allà.... per exemple... per pressions polítiques es va col.locar un semidirecte des de Puigcerdà que va obligar a treure varis rodalies a la part baixa de la línia.... de qui es la culpa de que la freqüència a Mollet Santa Rosa a una determinada hora no sigui millor?.

- La línia de La Pobla de Segur.... quin tema també.... Clar, fas trampa quan dius que comparem el moment en que l´Estat volia tancar la línia (decissió del tot encertada per altra banda) amb el moment en que FGC va renovar-la més tard. Renovar la línia segurament aquí és molt popular però es tradueix en que tots nosaltres, els catalans, ens hem gastat una pila de milions a la Pobla perquè pugin dos trens al dia (o tres...), no crec que sigui aquest un argument molt bo per defensar la gestió de la Generalitat de Catalunya. El que sí és comparable és el servei que prestava fins l´any passat ADIF subcontractat per FGC i el que presta avui FGC directament (no parlo dels trens que encara son els mateixos). Alguna diferència que mostri que aquests 4 ó 5 senyors de FGC que tu dius siguin molt més llestos que els 4 ó 5 de l´ADIF que hi havia abans?. Responc jo: cap ni una, el servei al ciutadà que prestava ADIF i el que presta FGC és EXACTAMENT IGUAL, ja que la via és la mateixa.

- Per últim i és un tema poc important... com comprendreu que hi hagi o no un Talgo per Puigcerdà fins a Paris és una decisió d´un operador que vulgui jugar-se els dinerons oferint aquest servei. Em dóna la sensació que aquest Talgo no existeix perquè no té gaire sentit o com a mínim perquè algú pensa que anar per la LAV o per Portbou és més rentable. En això "Madrid" no té res a veure, res en absolut.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Diumenge 09/08/2015 21:51

Toni, tienes mucha razón cuando dices que desde el lado catalán se han hecho más que suficientes pífias ferroviarias (también está la legendaria L9, como no), pero en el caso de la red convencional se juntaron el hambre y las ganas de comer, porque no olvides que toda propuesta estúpida que hiciera un político de este lado también recibió el vistiplau de "Madrid", por lo cual siendo la red ferroviaria estatal, tienen la culpa perfectamente compartida.
Luego, el mal mantenimiento de la red ferroviaria ha sido requetedenunciado por el gobierno catalán, y del proyecto de plan de cercanías no se ha hecho casi nada. Ha habido una desidia impresionante desde ADIF hacia la red convencional en general (lo cual obviamente se hace notar más en las grandes urbes), y de nuevo con culpa compartida por el mal servicio convencional regional. En el servicio de cercanías realmente hay casi cero margen de maniobra, por lo cual parece igual de difícil hacerlo especialmente bien como hacerlo especialmente mal. La cadenciación de algunas líneas como la R4 ha sido un pequeño paso, y la creación de la R8 también (donde, nuevamente, ADIF no ha hecho sus deberes de unos miserables apeaderos que costarían menos que 1km de alta velocidad, y serían un revulsivo para la movilidad entre los valleses). Al mismo tiempo hemos tenido que ver al paleto de Trias y su séquito de trenfóbicos decir que la Estación de Francia esta obsoleta y no sirve de nada, que tuvo que ser ADIF que les dijera que nanai del paraguay de cerrar esa estación.

Sea como fuere, me parece completamente absurdo y sectario ponerse a discutir sobre quien es más o menos diletante con el servicio ferroviario regional y de cercanías, si la GenCat o si el Gobierno de España, cuando ambos se han cubierto de m-... barro con mucha alegría, y se quedan tan anchos. El servicio ferroviario en España es bastante lamentable frente a lo que se esperaría de un "Estado social y de derecho", como dice la constitución. Cada quien podrá tener las ideas políticas que quiera, pero en cualquier caso la plus- o infravaloración de un servicio ferroviario en función de la administración responsable es absurdo, y supone el fracaso de una sociedad democrática.


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”