Ferrocarril a la Vall d'Aran?

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Jordi Freixas

Ferrocarril a la Vall d'Aran?

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 29/03/2009 21:18

Fil procedent d'aquest: http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... start=1040

El que s'ha de fer amb aquesta línia és allargar-la fins a la Vall d'Aran i Vielha com a primera opció, i després si es vol, cap a Andorra com a segona.

Imagineu-vos un trajecte Barcelona - Vielha amb Talgo Altaria. Aniria que ni pintat:

Barcelona Sants - Lleida Pirineus per línia d'Alta Velocitat remolcat per una 252. Un cop a Lleida, i amb la mateixa màquina 252, inmersió de la marxa fins a un intercanviador d'ample (suposo que se n'hauria d'instal·lar un de nou, ja que els que hi havien quan estaven en servei estaven connectats per la via procedent de Valls, Reus i Tarragona), a on una diesel 333 o 334 l'esperaria per continuar el trajecte, La Pobla de Segur amunt, i fins a la capital aranesa.

De cara a la tornada, el mètode per maniobrar a l'intercanviador de l'Altaria procedent de Vielha seria el de desenganxar la locomotora diesel i conduir els vagons cap a l'intercanviador per gravetat, tal i com es feia a Roda amb el Triana, mentre que a l'altra banda l'esperaria una 252 per entrar a l'estació de Lleida. Fins i tot, es podria mirar de construir aquest intercanviador a tocar de la mateixa estació, de manera que la composició del Talgo pugui entrar a les andanes per la mateixa llei de la gravetat, de manera que la 252 es pogués enganxar directament a l'Altaria pel costat Barcelona.

Sí... potser és molt rebuscat, però... com pot ser que no s'hagi pensat en aquesta opció o similars, de cara a comunicar la comarca occitana, que viu potencialment del turisme, especialment a l'hivern, amb la resta del país?



Avatar de l’usuari
erbuki
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: St. Boi (L70, E79, SB1)

Entrada Autor: erbuki » Diumenge 29/03/2009 22:32

Jordi Freixas ha escrit:El que s'ha de fer amb aquesta línia és allargar-la fins a la Vall d'Aran i Vielha com a primera opció, i després si es vol, cap a Andorra com a segona.

Imagineu-vos un trajecte Barcelona - Vielha amb Talgo Altaria. Aniria que ni pintat:

Barcelona Sants - Lleida Pirineus per línia d'Alta Velocitat remolcat per una 252. Un cop a Lleida, i amb la mateixa màquina 252, inmersió de la marxa fins a un intercanviador d'ample (suposo que se n'hauria d'instal·lar un de nou, ja que els que hi havien quan estaven en servei estaven connectats per la via procedent de Valls, Reus i Tarragona), a on una diesel 333 o 334 l'esperaria per continuar el trajecte, La Pobla de Segur amunt, i fins a la capital aranesa.

De cara a la tornada, el mètode per maniobrar a l'intercanviador de l'Altaria procedent de Vielha seria el de desenganxar la locomotora diesel i conduir els vagons cap a l'intercanviador per gravetat, tal i com es feia a Roda amb el Triana, mentre que a l'altra banda l'esperaria una 252 per entrar a l'estació de Lleida. Fins i tot, es podria mirar de construir aquest intercanviador a tocar de la mateixa estació, de manera que la composició del Talgo pugui entrar a les andanes per la mateixa llei de la gravetat, de manera que la 252 es pogués enganxar directament a l'Altaria pel costat Barcelona.

Sí... potser és molt rebuscat, però... com pot ser que no s'hagi pensat en aquesta opció o similars, de cara a comunicar la comarca occitana, que viu potencialment del turisme, especialment a l'hivern, amb la resta del país?
És una bona opció... però no seria massa costosa?

No sóc un especialista en trens ni molt menys, però enlloc d'aquest lio de canvis de locomotores, no sería més factible electrificar la línia fins a la Pobla (o la Vall d'Aran si s'allarga) i aixi estalviar temps?

A part, no hi havia un intercanviador d'ample a Lleida? Crec que estava al barri de la Bordeta, oi? Però no ho sé segur.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 29/03/2009 22:52

Home... costós ho seria fins a cert punt. Electrificar la línia, en cas que s'allargui més enllà de La Pobla és una opció que s'haurà d'acabar realitzant per força. Ara bé, pel que fa al liu de locomotores que dius, hi seria igualment, indepenedentment de si s'electrifica la línia o no; pensa que la meva opció es basa en fer passar aquest Altaria per la línia d'Alta Velocitat, per la qual un cop a Lleida hauria de passar per l'intercanviador igualment.

Una cosa completament diferent ja serà si davant d'una suposada electrificació de la línia permetria que aquest hipotètic Altaria Barcelona - Vielha, fóra en realitat un Alvia. Però precísament davant de la necessitat d'electrificar TOTA la línia, el millor seria contemplar la opció Alvia per més endavant i ficar-hi tal com he dit un Talgo Altaria.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 29/03/2009 22:57

Si s'allargués fins a Vielha, el millor seria fer-ho cap a Marinhac i, de pas, convertir-la en ample UIC. Així, ja no hi hauria la murga de l'intercanviador a Lleida, i s'avançaria en la conversió universal de les línies ferroviàries a Catalunya en ample UIC, cosa que, a la llarga, haurà d'acabar passant.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 29/03/2009 23:00

Cert, però això ja haria de ser més a llarg plaç.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 29/03/2009 23:01

Jordi Freixas ha escrit:Cert, però això ja haria de ser més a llarg plaç.
No. Si s'allarga fins a la Vall d'Aran, que ho facin tot de cop, que en aquest país ja patim massa les coses fetes a trossets i malament.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Diumenge 29/03/2009 23:04

erbuki ha escrit:A part, no hi havia un intercanviador d'ample a Lleida? Crec que estava al barri de la Bordeta, oi? Però no ho sé segur.
Estava a Puigverd, i s'usava quan la LAV acabava a Lleida. Fa poc es va desmantellar.

Jordi Freixas ha escrit:Sí... potser és molt rebuscat, però... com pot ser que no s'hagi pensat en aquesta opció o similars, de cara a comunicar la comarca occitana, que viu potencialment del turisme, especialment a l'hivern, amb la resta del país?
Potser perquè el volum de gent que es desplaça fins la Vall d'Aran, tot i ser turistes, no justifiquen una obra d'aquestes característiques? A més a més, que no l'utilitzaria ningú perquè no seria competitiu amb el transport per carretera, ja que 1h15 fins a Lleida més 30 minuts de maniobra al suposat intercanviador més unes altres 2 hores pel cap baix fins la Vall d'Aran, no competeixen amb les 3 hores en què pots fer el viatge en cotxe des de Barcelona fins a Vielha.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 29/03/2009 23:21

Guigui ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Cert, però això ja haria de ser més a llarg plaç.
No. Si s'allarga fins a la Vall d'Aran, que ho facin tot de cop, que en aquest país ja patim massa les coses fetes a trossets i malament.
D'acord, però pensa que això podria deixar incomunicada la línia de la Pobla pel que fa a possibles línies de Rodalies de Lleida en un futur.



Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Diumenge 29/03/2009 23:35

victorcasta ha escrit:
Jordi Freixas ha escrit:Sí... potser és molt rebuscat, però... com pot ser que no s'hagi pensat en aquesta opció o similars, de cara a comunicar la comarca occitana, que viu potencialment del turisme, especialment a l'hivern, amb la resta del país?
Potser perquè el volum de gent que es desplaça fins la Vall d'Aran, tot i ser turistes, no justifiquen una obra d'aquestes característiques? A més a més, que no l'utilitzaria ningú perquè no seria competitiu amb el transport per carretera, ja que 1h15 fins a Lleida més 30 minuts de maniobra al suposat intercanviador més unes altres 2 hores pel cap baix fins la Vall d'Aran, no competeixen amb les 3 hores en què pots fer el viatge en cotxe des de Barcelona fins a Vielha.
Segurament no seria compatible amb el cotxe, però... i amb l'autobús? Jo contemplo la competibilitat d'un transport com el tren des del punt de vista de qui senzillament no vulgui conduir en un trajecte tant llarg i pesat com pot resultar anar des de segons quins punts fins a la Vall d'Aran. I també ho contemplo, per descomptat, com a alternativa a l'autobús. Tampoc és que sigui gaire compatible la línia de Puigcerdà respecte al cotxe pel que fa a estalvi de temps i bé que s'utilitza.

Però clar, aquesta obra també hauria de comportar com a mínim el desdoblament de tots els baixadors que actualment només disposen de via única a fi de que un tren amb poques parades no hagués d'anar condicionat al transit de Rodalies i Regionals que hi pugui haver per la línia en qüestió.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 29/03/2009 23:57

Jordi Freixas ha escrit:D'acord, però pensa que això podria deixar incomunicada la línia de la Pobla pel que fa a possibles línies de Rodalies de Lleida en un futur.
De cap manera. L'actual projecte de nucli de rodalia de Lleida preveu com a línia pròpia Lleida-Balaguer. A més, actualment cap tren de la línia de La Pobla passa de la capital del Segrià.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 30/03/2009 0:03

Exacte!! Actualment. Això no vol dir que en un futur a on hi hagi un augment de freqüències propi del que s'espera d'un nucli de Rodalies, això no canvii també.

D'altra banda... a què et refereixes exactament amb això de que el projecte contempla una línia propia entre Lleida i Balaguer? Vol dir que volen fer una línia a part i paral·lela a la ja existent?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 30/03/2009 0:25

Jordi Freixas ha escrit:D'altra banda... a què et refereixes exactament amb això de que el projecte contempla una línia propia entre Lleida i Balaguer? Vol dir que volen fer una línia a part i paral·lela a la ja existent?
Vull dir que al nucli de rodalia hi ha previstes tres línies: Almacelles-Cervera, Lleida-Les Borges Blanques i Lleida-Balaguer.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 30/03/2009 0:27

Ok ok



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3136
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 30/03/2009 12:12

genissimon ha escrit:19 de febrer de 2008 14:20
[...]
Aquesta prolongació del transpirinenc de la Noguera Pallaresa cap a Sort i la Vall d'Aran és la "natural", amb un túnel de base entre Esterri i Salardú i una connexió tipus tren-tram-cremallera cap a Baqueira-Beret. A partir de Vielha podria connectar amb la SNCF a Marginac, a la línia Montréjeau-Luchon.

Salut !!
No m'agrada autocitar-me, però aquesta idea ja fa molt de temps que la vaig "predicant" arreu.

Aquesta és la prolongació natural i, per descomptat, en ample UIC i electrificat a 25 KVCA. Si es vol es pot deixar via de 3 carrils per a que la garrafeta i els trens d'ARMF puguin continuar prestant serveis turístics. L'ús rendible de la línia són les mercaderies i situar la Vall d'Aran al mapa ferroviari d'Europa.

Salut


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 02/04/2009 14:45

genissimon ha escrit:
genissimon ha escrit:19 de febrer de 2008 14:20
[...]
Aquesta prolongació del transpirinenc de la Noguera Pallaresa cap a Sort i la Vall d'Aran és la "natural", amb un túnel de base entre Esterri i Salardú i una connexió tipus tren-tram-cremallera cap a Baqueira-Beret. A partir de Vielha podria connectar amb la SNCF a Marginac, a la línia Montréjeau-Luchon.

Salut !!
No m'agrada autocitar-me, però aquesta idea ja fa molt de temps que la vaig "predicant" arreu.

Aquesta és la prolongació natural i, per descomptat, en ample UIC i electrificat a 25 KVCA. Si es vol es pot deixar via de 3 carrils per a que la garrafeta i els trens d'ARMF puguin continuar prestant serveis turístics. L'ús rendible de la línia són les mercaderies i situar la Vall d'Aran al mapa ferroviari d'Europa.

Salut
Jo també penso que un cop a la Vall d'Aran el tren hauria de connectar amb França, però això ho deixaria com a part d'una segona fase.

D'altra banda, penso que per un indret com la Vall d'Aran, s'hi podria crear una mini-xarxa de rodalies que vertebrés el país amb TrenTram. Crec que a la Vall d'Aran un tren d'aquestes característiques sí que resultaria més factible.

Què en penseu?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 02/04/2009 15:07

Jordi Freixas ha escrit:D'altra banda, penso que per un indret com la Vall d'Aran, s'hi podria crear una mini-xarxa de rodalies que vertebrés el país amb TrenTram. Crec que a la Vall d'Aran un tren d'aquestes característiques sí que resultaria més factible.

Què en penseu?
No. Concentrant-s'hi tots els pobles en una sola vall, i essent tots ells prou petits (Vielha inclosa), n'hi ha prou amb una estació per població, sense necessitat d'empantanegar la via fent-la travessar nuclis urbans.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 02/04/2009 15:19

Sí, això sí. Però no em referia en aquest sentit, sinó més aviat en el sentit del tipus de tren amb el qual es podrien comunicar totes les poblacions; que en definitiva seria un tren normal, però... tipus TrenTram, més simple que el tren normal. Seria viable?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 02/04/2009 17:05

Però posar tren-trams per a fer serveis de rodalia o regionals normals, no té cap mena de sentit. Per a fer un Salardú-Marinhac, per entendre'ns, passaria perfectament una 112.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dijous 02/04/2009 21:38

Home, jo més que res deia això dels TrenTram per tractar-se d'un tren més econòmic. Però vaja suposo que el primer que els aranesos s'haurien de preguntar és... seria viable una línia de tren interna a la Val d'Aran?



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 02/04/2009 23:13

Jo crec que, si hi ha una línia que passa per la Vall d'Aran, que connecti Lleida amb Tolosa, es pot aprofitar perfectament per a trajectes interns, ja que hi hauria la infraestructura. El més lògic serien uns serveis Salardú-Marinhac, ja que entre la primera població i València d'Àneu hi ha molt tros, i a Marinhac hi hauria l'enllaç de la línia de Banhèras de Luishon (cosa que potser ajudaria a revifar-la). A més, això ajudaria a articular millor l'oferta de transport públic a la vall, traient serveis de les carreteres que, en temporada alta, sempre van una mica plenes.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”