Ferrocarril a la Vall d'Aran?

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Ferrocarril a la Vall d'Aran?

Entrada Autor: genissimon » Divendres 05/06/2009 12:40

La lògica diu que per arribar ferroviàriament a Andorra des de Lleida, el camí és per Balaguer i remuntant la vall del Segre per Artesa de Segre i Oliana.

Però el trajecte més curt i més econòmic per fer arribar el tren a Andorra és des de Puigcerdà descendint la vall del Segre fins a La Seu d'Urgell.

La prolongació del tren de La Pobla de Segur cap a Sort i la Vall d'Aran hauria de continuar fins a Marignac, que està a la línia SNCF de Montréjeau a Bagnères-de-Luchon que és una antena de la transversal Narbona-Tolosa-Baiona.

Un cop construida aquesta línia (que, al meu entendre hauria de ser amb plataforma apta per a doble via d'ample normal UIC electrificada a 25 KVca) es podria fer un ramal de Vielha a Baquèira-Beret que, potser, hauria de ser amb cremallera. Això seria així perquè la boca del costat Vall d'Aran del túnel sota la Bonaigua estaria a Salardú o més avall i, per tant, no podria donar servei a Baquèira i seria menys costós construir el ramal que l'estació soterrada que donés servei a Baquèira. El túnel sota la Bonaigua no hauria d'estar a una cota gaire superior als 1000 o 1200 metres d'alçada. La cota baixa de Baquèira està a uns 1400 metres d'alçada.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

liniadelRipollés
N10
N10
Entrades: 3191
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Entrada Autor: liniadelRipollés » Dilluns 08/06/2009 11:03

Fa dos dies que vaig estar a Marignac a mirar-m'ho. Val a dir que la línia de l'SNCF corre risc real de tancar-se, està feta pols. Limitacions a 10km/h, els pals de catenària no s'aguanten sols per podrits que estan...en fi una llàstima.

Aquest ramal porta molta gent, però l'SNCF fa el servei en bus. Per la via, només hi ha l'exprés de París i un regional Toulouse-Luchon.


Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.

Jordi Freixas

Entrada Autor: Jordi Freixas » Dilluns 08/06/2009 16:36

O sigui, que amb UNA MICA de voluntat política es podria salvar la línia, i rendibilitzar-la suficientment com perquè es pogués mantenir en condicions òptimes. Fins i tot es podrien optimitzar els serveis actuals; qui us diu que no es podria allargar l'Exprés fins a Lleida?



Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Divendres 03/08/2012 23:49

Salutacions a tothom; el meu primer missatge aquí.
Volia expressar la meva opinió sobre la línia de La Pobla i la seva situació actual, una línia que només pel seu traçat ja es fa especialment simpàtica per a tots els afeccionats al ferrocarril, potser comparable només a casa nostra amb la línia de Puigcerdà.
No oblidem que aquesta línia només és una secció d'un enllaç amb França per Sant Girons que mai no es va completar. Per això en el seu moment no va ser prioritari acostar-la a molts pobles als quals hauria de donar servei. Tal com existeix ara, amb una capital -Lleida- a un extrem de poc més de 100.000 habitants i extenent-se per prop de 100 quilómetres d"un territori poc poblat, la línia difícilment pot arribar a ser rendible.
La solució pel seu manteniment, tenint en compte a més la despesa feta recentment per al seu manteniment - algú dubta que si no fos per això ja estaria més que tancada? - passaria per a integrar-la en una xarxa de transport que la fes útil per a arribar més enllà. Perquè, com s'ha dit repetidament, i amb perdó de la gent de Tremp i La Pobla, aquesta línia no va enlloc, precissament s'acaba abans de començar la zona del Pirineu amb més atractius turístics. Caldria coordinar-la, amb el mateix bitllet, amb uns autobusos que des de La Pobla pugessin més amunt, cap a La Seu/Andorra, Sort/Esterri i Pont de Suert/Vielha. Això no seria tant car de fer i si funciona justificaria un increment de freqüències de pas que la fes més operativa.
Posats a somniar, jo fa temps que penso que caldria allargar finalment la línia, no cap a La Seu com es va dir (per acostar el tren a Andorra sempre serà millor fer-ho des de Puigcerdà) sinó cap a Sort, Esterri i la Vall d'Aran passant per sota La Bonaigua. El túnel de La Bonaigua és una llarga reivindicació dels pallaresos. No seria més económic un túnel ferroviari que un de carretera? Avantatges: parades a Beret, Salardú, Arties i Vielha (sempre he pensat que bé que quedaria una estació de tren a la esplanada de la antiga caserna de Vielha). Un metro per l'Aran necessari en les époques de colapse hivernal. I si voleu més, de Vielha cap a Bossost, túnel sota el Portilhon i enllaç amb la xarxa francesa a Luchon. Del centre de l'Aran a Luchon en un quart d'hora de tren, sense dependre de les incidències del temps. Això seria tota una revolució pel desenvolupament d'aquestes comarques a banda i banda de la frontera. I llavors, sí, potser caldria plantejar-se si no cal convertir la línia a ample europeu i electrificar-la.
Clar que quan un pensa l'escàs profit que se li treu al Transpirinenc de Puigcerdà, i això que ja està fet... per quan un servei internacional Barcelona-Tolouse per Puigcerdà? Un de veritat, no el que tenim ara.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Divendres 17/08/2012 15:06

Només un parell de puntualitzacions:

1.- Tres carrils i doble ample (normal i ibèric) al tram català. Es tracta de preservar el Tren dels Llacs, amb la locomotora de vapor actual o la garrat grossa (en reconstrucció).
2.- De Vielha és més rentable cap a Lès, creuar la frontera i acabar a Marignac, a la línia de Luchon a Montréjeau. Més barat que foradar el Portilló.
3.- El túnel sota la Bonaigua ha de ser a baixa cota. Si es fa a uns 1200 metres d'alçada (pel tema de la neu) va de València d'Aneu a Salardú, uns 20 Km. Cal pensar com portar la gent fins a Baquèira: cremallera, telecabina, bus, ... ... ...

I per acabar, el tren a Andorra o hi va per Balaguer i Artesa de Segre seguint la vall del Segre, o des de Puigcerdà.

Salut !!
Intercanviador ha escrit:Salutacions a tothom; el meu primer missatge aquí.
Volia expressar la meva opinió sobre la línia de La Pobla i la seva situació actual, una línia que només pel seu traçat ja es fa especialment simpàtica per a tots els afeccionats al ferrocarril, potser comparable només a casa nostra amb la línia de Puigcerdà.
No oblidem que aquesta línia només és una secció d'un enllaç amb França per Sant Girons que mai no es va completar. Per això en el seu moment no va ser prioritari acostar-la a molts pobles als quals hauria de donar servei. Tal com existeix ara, amb una capital -Lleida- a un extrem de poc més de 100.000 habitants i extenent-se per prop de 100 quilómetres d"un territori poc poblat, la línia difícilment pot arribar a ser rendible.
La solució pel seu manteniment, tenint en compte a més la despesa feta recentment per al seu manteniment - algú dubta que si no fos per això ja estaria més que tancada? - passaria per a integrar-la en una xarxa de transport que la fes útil per a arribar més enllà. Perquè, com s'ha dit repetidament, i amb perdó de la gent de Tremp i La Pobla, aquesta línia no va enlloc, precissament s'acaba abans de començar la zona del Pirineu amb més atractius turístics. Caldria coordinar-la, amb el mateix bitllet, amb uns autobusos que des de La Pobla pugessin més amunt, cap a La Seu/Andorra, Sort/Esterri i Pont de Suert/Vielha. Això no seria tant car de fer i si funciona justificaria un increment de freqüències de pas que la fes més operativa.
Posats a somniar, jo fa temps que penso que caldria allargar finalment la línia, no cap a La Seu com es va dir (per acostar el tren a Andorra sempre serà millor fer-ho des de Puigcerdà) sinó cap a Sort, Esterri i la Vall d'Aran passant per sota La Bonaigua. El túnel de La Bonaigua és una llarga reivindicació dels pallaresos. No seria més económic un túnel ferroviari que un de carretera? Avantatges: parades a Beret, Salardú, Arties i Vielha (sempre he pensat que bé que quedaria una estació de tren a la esplanada de la antiga caserna de Vielha). Un metro per l'Aran necessari en les époques de colapse hivernal. I si voleu més, de Vielha cap a Bossost, túnel sota el Portilhon i enllaç amb la xarxa francesa a Luchon. Del centre de l'Aran a Luchon en un quart d'hora de tren, sense dependre de les incidències del temps. Això seria tota una revolució pel desenvolupament d'aquestes comarques a banda i banda de la frontera. I llavors, sí, potser caldria plantejar-se si no cal convertir la línia a ample europeu i electrificar-la.
Clar que quan un pensa l'escàs profit que se li treu al Transpirinenc de Puigcerdà, i això que ja està fet... per quan un servei internacional Barcelona-Tolouse per Puigcerdà? Un de veritat, no el que tenim ara.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

oriolp13
N9
N9
Entrades: 2191
Ubicació: Llinars del Vallès

Entrada Autor: oriolp13 » Divendres 17/08/2012 17:02

genissimon ha escrit:Només un parell de puntualitzacions:

1.- Tres carrils i doble ample (normal i ibèric) al tram català. Es tracta de preservar el Tren dels Llacs, amb la locomotora de vapor actual o la garrat grossa (en reconstrucció).
2.- De Vielha és més rentable cap a Lès, creuar la frontera i acabar a Marignac, a la línia de Luchon a Montréjeau. Més barat que foradar el Portilló.
3.- El túnel sota la Bonaigua ha de ser a baixa cota. Si es fa a uns 1200 metres d'alçada (pel tema de la neu) va de València d'Aneu a Salardú, uns 20 Km. Cal pensar com portar la gent fins a Baquèira: cremallera, telecabina, bus, ... ... ...

I per acabar, el tren a Andorra o hi va per Balaguer i Artesa de Segre seguint la vall del Segre, o des de Puigcerdà.

Salut !!
Intercanviador ha escrit:Salutacions a tothom; el meu primer missatge aquí.
Volia expressar la meva opinió sobre la línia de La Pobla i la seva situació actual, una línia que només pel seu traçat ja es fa especialment simpàtica per a tots els afeccionats al ferrocarril, potser comparable només a casa nostra amb la línia de Puigcerdà.
No oblidem que aquesta línia només és una secció d'un enllaç amb França per Sant Girons que mai no es va completar. Per això en el seu moment no va ser prioritari acostar-la a molts pobles als quals hauria de donar servei. Tal com existeix ara, amb una capital -Lleida- a un extrem de poc més de 100.000 habitants i extenent-se per prop de 100 quilómetres d"un territori poc poblat, la línia difícilment pot arribar a ser rendible.
La solució pel seu manteniment, tenint en compte a més la despesa feta recentment per al seu manteniment - algú dubta que si no fos per això ja estaria més que tancada? - passaria per a integrar-la en una xarxa de transport que la fes útil per a arribar més enllà. Perquè, com s'ha dit repetidament, i amb perdó de la gent de Tremp i La Pobla, aquesta línia no va enlloc, precissament s'acaba abans de començar la zona del Pirineu amb més atractius turístics. Caldria coordinar-la, amb el mateix bitllet, amb uns autobusos que des de La Pobla pugessin més amunt, cap a La Seu/Andorra, Sort/Esterri i Pont de Suert/Vielha. Això no seria tant car de fer i si funciona justificaria un increment de freqüències de pas que la fes més operativa.
Posats a somniar, jo fa temps que penso que caldria allargar finalment la línia, no cap a La Seu com es va dir (per acostar el tren a Andorra sempre serà millor fer-ho des de Puigcerdà) sinó cap a Sort, Esterri i la Vall d'Aran passant per sota La Bonaigua. El túnel de La Bonaigua és una llarga reivindicació dels pallaresos. No seria més económic un túnel ferroviari que un de carretera? Avantatges: parades a Beret, Salardú, Arties i Vielha (sempre he pensat que bé que quedaria una estació de tren a la esplanada de la antiga caserna de Vielha). Un metro per l'Aran necessari en les époques de colapse hivernal. I si voleu més, de Vielha cap a Bossost, túnel sota el Portilhon i enllaç amb la xarxa francesa a Luchon. Del centre de l'Aran a Luchon en un quart d'hora de tren, sense dependre de les incidències del temps. Això seria tota una revolució pel desenvolupament d'aquestes comarques a banda i banda de la frontera. I llavors, sí, potser caldria plantejar-se si no cal convertir la línia a ample europeu i electrificar-la.
Clar que quan un pensa l'escàs profit que se li treu al Transpirinenc de Puigcerdà, i això que ja està fet... per quan un servei internacional Barcelona-Tolouse per Puigcerdà? Un de veritat, no el que tenim ara.
Veig complicat foradar des de València d'Àneu, ja que això implicaria que el tren no parés a Esterri d'Àneu, poble de bastànta importància a la zona. Si el tren passa per Esterri, només sortir-ne ha de començar el túnel (975m), ja que no hi ha espai (massa pendent) per a pujar fins a València d'Àneu


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 20/08/2012 11:54

oriolp13 ha escrit: Veig complicat foradar des de València d'Àneu, ja que això implicaria que el tren no parés a Esterri d'Àneu, poble de bastànta importància a la zona. Si el tren passa per Esterri, només sortir-ne ha de començar el túnel (975m), ja que no hi ha espai (massa pendent) per a pujar fins a València d'Àneu
Cap problema, segur que tu coneixes millor la geografia del lloc que jo. Si dius que millor passi per Esterri, doncs a mi ja em sembla bé.

El que jo volia dir és que si es vol fer una línia ben feta, per esquivar els problemes de vialitat invernal, cal que les boques del túnel no estiguin a més de 1200 metres d'alçada sobre el nivell del mar. Això implica un túnel d'uns 20 Km. que vagi d'un indret prop de València d'Àneu (i d'Esterri d'Àneu) a, pràcticament Salardú. Això implica un mitjà alternatiu per acostar els viatgers a Baquèira des de Salardú. Si això fós Suïssa, es faria un ramal amb cremallera de Salardú a Baquèira amb trens que podrien sortir de Vielha i acabar a Baquèira. Amb això, a més, es podrien treure molts cotxes de la carretera.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

oriolp13
N9
N9
Entrades: 2191
Ubicació: Llinars del Vallès

Entrada Autor: oriolp13 » Dilluns 20/08/2012 14:01

genissimon ha escrit:
oriolp13 ha escrit: Veig complicat foradar des de València d'Àneu, ja que això implicaria que el tren no parés a Esterri d'Àneu, poble de bastànta importància a la zona. Si el tren passa per Esterri, només sortir-ne ha de començar el túnel (975m), ja que no hi ha espai (massa pendent) per a pujar fins a València d'Àneu
Cap problema, segur que tu coneixes millor la geografia del lloc que jo. Si dius que millor passi per Esterri, doncs a mi ja em sembla bé.

El que jo volia dir és que si es vol fer una línia ben feta, per esquivar els problemes de vialitat invernal, cal que les boques del túnel no estiguin a més de 1200 metres d'alçada sobre el nivell del mar. Això implica un túnel d'uns 20 Km. que vagi d'un indret prop de València d'Àneu (i d'Esterri d'Àneu) a, pràcticament Salardú. Això implica un mitjà alternatiu per acostar els viatgers a Baquèira des de Salardú. Si això fós Suïssa, es faria un ramal amb cremallera de Salardú a Baquèira amb trens que podrien sortir de Vielha i acabar a Baquèira. Amb això, a més, es podrien treure molts cotxes de la carretera.

Salut !!
Això seria una gran idea, ja que, a més a més, durant l'hivern hi ha problemes de congestió per carretera importants en direcció Salardú>Baqueira, sobretot a l'hora d'obrir les pistes d'esquí. I espai n'hi ha per a fer una petita estacíó de cremallera, inclús sota l'arribada del nou TC Baqueira allargat, on hi ha un pàrquing de 4 plantes de les quals només n'hi han dues d'obertes.
A més afavoriria la mobilitat Pallars>Aran, ja que molta gent de per aquí que a l'hivern aniria cap a Vielha (és la població amb botigues i llocs d'oci que queda més aprop) no hi va pel tancament del Port de la Bonaigua (moltes vegades està tancat per risc d'allaus, sobretot entre setmana) i per la durada del trajecte (quasi 1h per fer 45km aprox.)

Tot i això veig bastant difícil que això es faci mai.


Salutacions,

Oriol

Avatar de l’usuari
He2/2
N4
N4
Entrades: 63
Ubicació: Viladecavalls (Vallès Occidental)
Contacta:

Entrada Autor: He2/2 » Dimarts 21/08/2012 17:26

Seria fantàstic, a la Val d’Aran, a Andorra, a tants indrets turístics del Pirineu. Un ferrocarril que no només solucionés els problemes de mobilitat i accés de les comarques de muntanya, sinó que pogués servir de “Metro comarcal” per a dur els esquiadors i turistes des del seu lloc d’allotjament fins els seus diferents destins sense necessitat d’usar el vehicle privat i omplir de pàrkings immensos les muntanyes. Una línia de tren sempre és menys agressiva amb l’entorn que varis milers de cotxes circulant i aparcant.
Malauradament, això no és Suïssa :(



Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Dimecres 29/08/2012 22:01

Segurament seré pesimista, però parlar d´allargar la línia de la Pobla ara mateix por ser fins i tot insultant per a molta gent. Aquesta obra costaria tal quantitat de diners que hauriem d´estar anys pagant-la entre tots. Efectivament, als dos Pallars no viu pràcticament ningú i no hi ha pràcticament cap activitat tret del turisme. Pensar que els turistes, que venen en gran proporció de l´àrea de Barcelona, aniran en tren a esquiar per Lleida és no conèixer ni el territori ni als esquiadors (que tenen com un dels principals alicients anar cada any a esquiar amb un cotxe més bonic que ensenyar). Dir que seria fantàstic tenir un Talgo Barcelona - Vielha és com dir que seria fantàstic tenir trens voladors, és pura imaginació. Dir que la línia podria connectar amb no sé quina línia francesa és pensar que els francesos tenen algun interès en connectar amb Lleida, cosa que no és certa. Dir que s´ha de connectar Andorra (això ho va dir un President de la Generalitat) és no tenir ni idea dels fluxes de viatgers ni haver fet el mínim estudi de mercat. És que encara proposem línies ruinoses que no faran sino fer-nos a tots més pobres?. És que encara aplaudirem a algún polític que proposi aquestes barbaritats?. No estem tenint prou amb pagar l´aeroport de Lleida i la L9? No és suficient un rescat de 5.300 millions per 2012?. A on volem arribar?. Ja dic, parlar de gastar milers de milions en obres per anar a cap lloc por ferir la sensibilitat de molts aturats, de la gent que ha de pagar els medicaments, dels estudiants que hauran de triplicar les tases de la universitat, dels emprenedors pels que no hi ha ni un euro d´ajut.....



Avatar de l’usuari
alf
N6
N6
Entrades: 180

Entrada Autor: alf » Dimecres 29/08/2012 23:54

Toni ha escrit:Segurament seré pesimista, però parlar d´allargar la línia de la Pobla ara mateix por ser fins i tot insultant per a molta gent. Aquesta obra costaria tal quantitat de diners que hauriem d´estar anys pagant-la entre tots. Efectivament, als dos Pallars no viu pràcticament ningú i no hi ha pràcticament cap activitat tret del turisme. Pensar que els turistes, que venen en gran proporció de l´àrea de Barcelona, aniran en tren a esquiar per Lleida és no conèixer ni el territori ni als esquiadors (que tenen com un dels principals alicients anar cada any a esquiar amb un cotxe més bonic que ensenyar). Dir que seria fantàstic tenir un Talgo Barcelona - Vielha és com dir que seria fantàstic tenir trens voladors, és pura imaginació. Dir que la línia podria connectar amb no sé quina línia francesa és pensar que els francesos tenen algun interès en connectar amb Lleida, cosa que no és certa. Dir que s´ha de connectar Andorra (això ho va dir un President de la Generalitat) és no tenir ni idea dels fluxes de viatgers ni haver fet el mínim estudi de mercat. És que encara proposem línies ruinoses que no faran sino fer-nos a tots més pobres?. És que encara aplaudirem a algún polític que proposi aquestes barbaritats?. No estem tenint prou amb pagar l´aeroport de Lleida i la L9? No és suficient un rescat de 5.300 millions per 2012?. A on volem arribar?. Ja dic, parlar de gastar milers de milions en obres per anar a cap lloc por ferir la sensibilitat de molts aturats, de la gent que ha de pagar els medicaments, dels estudiants que hauran de triplicar les tases de la universitat, dels emprenedors pels que no hi ha ni un euro d´ajut.....
Todo lo que dices esta bien fundamentado en la realidad. No esta en absoluto la coyuntura como para obras de este tipo. Pero no estoy de acuerdo que serían obras inútiles, sino que habría que ver siempre en función del contexto cual es la posible funcionalidad y factibilidad que podrían tener: Por un lado ofrecer un transporte a la gente que reside en esas zonas, este tristemente es el criterio que menos va a favor de estas líneas. Los Pallars tienen 12.000 y 7.000 habitantes, con densidades de 9 hab/km2 y 6 hab/km2, respectivamente, eso no justifica en mil años una nueva línea de tren, cuando ya hay una carretera.
Sin embargo, el atractivo turístico sí existe, y las montañas estan llenas de estos ejemplos: El cremallera de Montserrat, el cremallera de Núria, el tren Amarillo, y si nos vamos a los Alpes ya no nos acabamos la lista (porque en Suiza parece que a toda montaña sube algún funicular, cremallera o trenecillo). La cosa es, por ejemplo, que el cremallera de Montserrat o el de Núria cuestan caro en comparación con otros transportes, cuestan 21 euros y 7 euros respectivamente ida y vuelta. Esto no es el precio de un "metro comarcal", desafortunadamente, sino de un tren plenamente turístico. Y tengo entendido que FGC gana dinero con el departamento Turisme i Muntanya, corregidme si me equivico, no estoy muy seguro de esto (pero lo esperaría). La cosa es esa: Una línea turística no debe ser un peso para la administración, sino una empresa, que debe hacer dinero, y podría o debería venir de la iniciativa privada, no es deber de la administración construirlas (aunque sí deberán apoyar este tipo de empresas con todo tipo de facilidades que no causen un coste monetario significativo, por ejemplo facilitando los permisos para una nueva línea de ferrocarril). De esta manera una línea así haría el contrario de lo que dices: Ayudaría a la economía. Se combinaría con diversos destinos panorámicos (como Montserrat) o de deporte alpino (sobre todo el esquí, caso de Vall de Núria). La línea de tren tendría que ser solamente una parte de una nueva o mejorada oferta turística, y sería esta la que atraería a gente de los alrededores, desde Lleida, Tarragona y cía., Barcelona, Francia, etc.. A partir de aqui la cosa es que hubiera empresas con el interés de construir y constituir todo esto (y que se les dieran créditos, tristemente algo bastante impensable en la actualidad), y estas evidentemente harían estudios de rentabilidad sobre todo económica, a los que se podrían sumar estudios de rentabilidad social pertinentes.
Más allá de eso otro tema sería como tendrían que ser estas construcciones: Continuar una línea de vía ancha a la montaña no ocurrirá hasta el día que en España las calles se pavimenten con oro, solamente ver como transcurre el transpirenaico hace evidente el coste que tendría esa obra. En cambio la construcción de trenes de vía estrecha y/o cremalleras es mucho más factible, por abaratar brutalmente el coste, y probablemente sería más factible continuar desde la Pobla de Segur con este tipo de ferrocarril, que no alargar la línea misma.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3142
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 30/08/2012 11:45

Plenament d'acord amb les teves afirmacions, Alf excepte al final quan proposes línies de via estreta i cremallera. Si només és per a ús turístic podria estar d'acord (tot i que no del tot), però crec que val la pena tenir en compte el trànsit de camions de cereal pel túnel de Vielha i que, potser, donarien una mica de vida al trànsit de mercaderies, això sí, si la via fos d'ample normal* i no requerís transbordaments. Possiblement més d'un tren setmanal de cereal entre Toulouse i Lleida.

Per altra banda, una via d'ample normal* possibilitaria serveis de viatgers sense ruptura de càrrega des de mig Europa fins a la Vall d'Aran, ja fóssin regulars o xàrters: Barcelona, València, Madrid, Andalusia, Galícia, País Basc i Navarra, Burdeus, París, Londres, etc...

De tota manera, com ja he dit en altres ocasions, la construcció de la línia implica un túnel de 20 Km. sota La Bonaigua. Només amb aquest túnel el cost de construcció de la línia és actualment inassumible donada la situació econòmica general: el país té altres prioritats molt més necessàries. Igual que tampoc no es pot construir el túnel del Vignemale (que forma part de la Travessa Central dels Pirineus, o TCP) de 50 Km. De tota manera, caldria estudiar detingudament el túnel ferroviari de la Bonaigua i la línia des de La Pobla de Segur fins a Marignac com a alternativa al túnel de carretera, per a garantir la vialitat invernal.

* Ample normal és l'estàndar UIC de 1435mm de separació entre les cares internes dels carrils.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Divendres 31/08/2012 19:25

Crec que afegiria força llum a aquesta discussió si algú de per aquí (i em sembla que hi ha algunes veus prou autoritzades) fes una comparativa del cost entre les dues opcions de túnel per la Bonaigua, un túnel ferroviari a baixa cota amb via única com s'ha parlat, o un túnel de carretera a una cota més elevada, més curt però necessàriament més ample i amb altres requeriments de seguretat i manteniment.



Toni
N8
N8
Entrades: 766

Entrada Autor: Toni » Diumenge 02/09/2012 1:38

Intercanviador ha escrit:Crec que afegiria força llum a aquesta discussió si algú de per aquí (i em sembla que hi ha algunes veus prou autoritzades) fes una comparativa del cost entre les dues opcions de túnel per la Bonaigua, un túnel ferroviari a baixa cota amb via única com s'ha parlat, o un túnel de carretera a una cota més elevada, més curt però necessàriament més ample i amb altres requeriments de seguretat i manteniment.
Però no cal que us doneu presa per fer els càlculs del que costarien els túnels i les línies.... com a mínim podeu agafar-vos uns anys.... no es farà ni cap ampliació a la línia (ja veurem si no es tanca més aviat) i menys cap tren de cremallera.... es dèia per aquí que FGC guanyava molts diners amb els dos cremalleres... sense conèixer els números, sí crec que com a mínim el cremallera de Montserrat deu anar molt molt justet de viatgers i només cal veure com continua estant l´aparcament del monestir (ple d´autobusos). Comparar el Pallars o la Vall d´Aran amb Suïssa té ben poc sentit... ja ens agradaria....



Avatar de l’usuari
alf
N6
N6
Entrades: 180

Entrada Autor: alf » Diumenge 02/09/2012 8:01

Yo sugerí antes que nada un ferrocarril de montaña turístico, por una simple razón: Hay solo dos tipos de ferrocarril rentables: De mercancías, y turístico. Todo lo demás, es decir de pasajeros, probablemente perderá dinero, y hablo de la operación unicamente, sin sumar los costes de infraestructura. Un tunel a través de los pirineos sería tan caro que probablemente no se haga hasta que los tres pasos por los pirineos lleguen a su saturación. El transporte de mercancías puede ser lo suficientemente atractivo como para justificar el coste de nuevas líneas de ferrocarril, pero el coste de atravesar las montañas sería prohibitivo. Probablemente antes de hacer eso se buscaría unir la línea de La Pobla con la de Puigcerdà a través de la Seu D'Urgell, esto lo veo más util, ya que daría continuidad a la linea de La Pobla hasta francia, pero sin tener que perforar otra vez los pirineos. No nos olvidemos que esta línea esta en ancho ibérico, así que un nuevo túnel solo tendría sentido si antes se adapta a ancho europeo, porque a estas alturas de estandarización, terceros carriles y generalmente la adaptación del ferrocarril de mercancías en catalunya a la compatibilidad con ancho europeo, un nuevo pase en tunel que implique luego un cambio de ancho de vía no ocurrirá, más que utópico me parecería absurdo. Probablemente esta sea parte de la razón por la que la línea de La Pobla está tan estancada, no parece tener mucho sentido darle continuidad hasta Francia. Es por eso que creo que la manera más plausible y viable de dotar la Vall D'Aran de un mejor ferrocarril sería uniendo la Pobla de Segur con Puigcerdà a través de la Seu D'Urgell, ya fuera con una nueva línea de vía angosta (con o sin cremallera) desde La Pobla a Puigcerdà (siguiendo el ejemplo del tren amarillo: Una línea que comunica otras dos pero adaptada a la geografía montañosa). El principal atractivo de esto sería que Lleida tendría un mejor acceso a Francia por La Pobla - Seu D'Urgell - Puigcerdà/Tor de Querol. Pero claro, aqui la pregunta es si el AVE desde Girona a Francia no cumple ya con esta función, aún con el rodeo por Barcelona llegaría más rápidamente a Francia, y a un punto de más interés como lo es Perpignan, desde donde se puede tomar el tren amarillo a La Tor de Querol. De esta manera llegamos al mismo destino, y probablemente sin perder demasiado tiempo comparado con un trayecto Lleida-La Pobla-Seu D'Urgell-Pugicerdà/Tor Q., incluso si se prolongara la misma línea de la Pobla (es decir, vía ancha y sin trasbordos). Así que la conclusión sería que unir la línea de La Pobla con Pugicerdà beneficiaría principalmente La Seu D'Urgell. Ya se había dicho anteriormente, La Pobla de Segur es un poco el medio de la nada, ya tiempo atrás se había proyectado que la linea siguiera hasta la Seu D'Urgell.

Resumiendo: Descarto una travesía por los pirineos por incosteable. Se tendría que prolongar la línea de la Pobla a Puigcerdà para dar continuidad de Lleida a Francia (Toulouse). Pero esto en cambio tiene poco sentido con la puesta en funcionamiento del AVE desde Lleida a BCN y Francia. El transporte de mercancías tampoco gana demasiado, ya que los mercantes pueden ir en ancho europeo yendo por BCN y Portbou si se le suma un tercer carril a la linea de Portbou, y esto ocurrirá antes a que la línea de la pobla se cambie a UIC.

Es por esto que propuse antes que eso un tren turístico desde La Pobla, podría hacer el recorrido mencionado a Puigcerdà por La Seu D'Urgell, y desde La Seu se podría dar acceso a Andorra, especialmente para turismo de montaña, ya fuera esto en forma de extensión del tren turístico, o por carretera. La estación más cercana de Andorra pasaría a ser La Seu D'Urgell en lugar de La Tor de Querol.

No quiero decir que las propuestas no esten bien fundamentadas, la que más la de usar el trayecto por La Vall d'Aran principalmente para mercancías, pero pienso que el coste de estas líneas es muy alto, considerando que tendría que venir de la iniciativa privada, el infierno se congelará el día que el gobierno tenga tanto dinero para hacer eso cuando ya hay el trayecto por Portbou que se puede adaptar a UIC, y el transpirenaico que se puede adaptar a UIC a menor coste que el nuevo trayecto propuesto.

Finalmente, no pienso que haría una gran diferencia hacer el nuevo túnel de una o dos vías. Primeramente, porque el ahorro es mínimo, y sería incluso un desperdicio hacerlo de una sola vía, ya que el coste varía poco ahora que estos túneles se hacen con tuneladora. Además, a menos que antes de hacerse se adapte la línea de la Pobla a UIC harán falta dos vías, una para cada ancho, como es habitual que sean los pasos fronterizos. Así se haría para seguir con el sistema en el que los trenes españoles terminan en Francia pero no suben pasajeros ahí, mientras que los trenes franceses terminan en España pero no suben pasajeros.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 02/09/2012 23:49

alf ha escrit:Probablemente antes de hacer eso se buscaría unir la línea de La Pobla con la de Puigcerdà a través de la Seu D'Urgell, esto lo veo más util, ya que daría continuidad a la linea de La Pobla hasta francia, pero sin tener que perforar otra vez los pirineos.
Caldria foradar aproximadament entre Sort i Adrall, que tampoc és poca cosa. Per tant, queda descartat per aquí. Per no foradar gaire fins a la Seu d'Urgell, seria més lògic seguir la vall del Segre des de Balaguer, com ja es comenta al fil corresponent.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
voltrega
N5
N5
Entrades: 93
Ubicació: SANT HIPOLIT DE VOLTREGA

Entrada Autor: voltrega » Dissabte 12/10/2013 14:06

Fa uns posts enrrere algu preguntava sobre la linia que arrivaba a la frontera desde França, aqui teniu uns mapes de la web http://ruedupetittrain.free.fr/
Imatge
Imatge



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dissabte 12/10/2013 21:12

Hola a tothom:
He estat llegint el forum sobre el ferrocarril a la Vall d´aran, i tambe hi ha referencies a un Puigcerda - Andorra, etc etc.
Jo recomano donar un cop d´ull al mapa que en Alfredo Forcano Catalan, va fer als anys 40, on es poden veure les linies que hi havia llavors, les que estaven en construcció i també els projectes, molts d´ells molt antics.Com veureu tot el que es parla aci, ja estava pensat. Avui en dia dificilment es pot aprofitar linies com la de La pobla de Segur, o la de Puigcerdá. No es pot pensar amb una linia o ramal Puigcerdá - Andorra, si ara per ara de Barcelona - Puigcerdá el tren necesita gairebé 3 hores, si afeigim Puigcerda - Andorra...... donç..... amb cotxe fas Barcelona-Andorra-Barcelona. Si parlem de la Vall d´Aran...... millor no fem contes.Toquem de peus a terra i pensem que avui el tren te que ser rentable, o com a minim justificar el seu us, per una quantitat significativa de viatgers. ¿Algú creu que avui en dia es costruirien les linies de Puigcerdá o de La Pobla de Segur? Puc assegurarvos que NO.
Salutacions.



Intercanviador
N4
N4
Entrades: 57

Entrada Autor: Intercanviador » Dissabte 12/10/2013 21:56

Cert, avui en dia no es construïrien, i més si sabéssim que havien de quedar a mig fer, com la de La Pobla. Però el cas és que sí es van construïr, amb un gran cost; que recentment s'hi han fet, a totes dues, importants obres de manteniment. Es tracta de mirar de treure el màxim profit a alló que ja tenim. Perquè si no es així no hi ha més sortida que el tancament. I crec que per a qualsevol aficionat al ferrocarril, aquestes línies són les més interessants que tenim per aquí.



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dissabte 12/10/2013 22:22

Euromed ha escrit:¿Algú creu que avui en dia es costruirien les linies de Puigcerdá o de La Pobla de Segur?
I tant que es constuirien. Només falta una cosa que, en aquest país, no hi ha per al ferrocarril: voluntat.

Evidentment, el traçat seria diferent, sobretot per poder agafar velocitats més elevades.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias”