Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar

Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Respon

Què en penseu d'aquestes xifres sortides del model de l'impost de circulació del JaMiRo!...?

No em sorprenen, si tenen en compte les externalitats que genera l'ús del vehicle privat...
4
33%
Aquest tio s'ha tornat "majareta", com vol que pagui 660 € anuals pel meu Seat Ibiza que és com un encenedor del poc que consumeix?
4
33%
Trobo que l'impost de circulació s'hauria d'elevar per als vehicles més contaminants, però aquestes xifres són massa elevades.
4
33%
 
Vots totals: 12
Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar

Entrada Autor: JaMiRo! » Dimarts 15/07/2008 23:43

:D :D :D

Que ningú s'enfadi. El meu projecte de final de carrera d'enginyer industrial, presentat (i aprovat) el divendres passat, tracta sobre la cerca d'un nou model de l'impost de circulació basat en les externalitats derivades de l'ús del vehicle privat, en comptes d'utilitzar una discriminació simplista segons un concepte tan caduc com és la potència fiscal.

Us volia adjuntar els números que em van sortir per a alguns vehicles. Heu de tenir en compte que en el càlcul es tenen en compte els següents paràmetres:

-Criteris tècnics: ocupació de l'espai urbà en aparcar i circular, degast de les vies de circulació.
-Criteris ambientals: emissions de CO2, consum de combustible per ocupant, edat del vehicle i ús de tecnologies híbrides i/o combustibles alternatius no derivats de vegetals comestibles.
-Criteris de seguretat: seguretat dels ocupants i seguretat dels vianants

Amb tot, tenim les increïbles xifres de (a pagar anualment):

660€ per a un Seat Ibiza turbodièsel de 1400 cm3... :o
700 € per a un Ford Focus turbodièsel de 2000 cm3... :o
760 € per a un Peugeot 407 turbodièsel de 2200 cm3... :o
870 € per a un Audi A6 turbodièsel de 2700 cm3... :o
etc. etc.
Fins arribar als 1000 € que pagaria un tot-terreny tipus Pathfinder... :twisted:


Com veieu aquestes xifres? Les considereu excessives? O és el preu a pagar per fer ús de l'automòbil?

Si a algú l'interessa, no tinc cap problema en penjar la memòria del projecte, però no em mateu eh? :D


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 16/07/2008 0:25

JaMiRo! ha escrit:Com veieu aquestes xifres? Les considereu excessives? O és el preu a pagar per fer ús de l'automòbil?
A mi ja em sembla prou bé. També, la benzina s'està posant a preu de D.O. Montsant, i la gent, tot i rondinar, segueix cremant octans alegrement.

Ara, per entendre de com pujaria l'impost: tinc un VW Touran 1,6 benzina, pel qual pago actualment 68,15 €. A quant sortiria, segons el teu barem?

I per acabar: sembla molt interessant, el teu treball! :plas


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 16/07/2008 9:10

Doncs crec que són preus molt lògics. els que són il·lògics són els preus extremadament baixos als quals estem acostumats actualment.
Si a l'any paguem més de 500 € per navegar per internet (per posar un exemple) i ningú s'escandalitza, doncs 800 sembla una cosa molt normal per una activitat, circular amb cotxe, que té uns costos socials i ambientals molt més nocius.

No obstant, voldria saber si aquest estudi té en compte que el preu de la gasolina està artificialment inflat amb impostos de manera que, si només se li apliqués el tipus d'IVA normal, rebaixarien el preu a menys de la meitat del que es paga actualment.



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dimecres 16/07/2008 10:02

jo estic exempt :bleah


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3150
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimecres 16/07/2008 12:30

Ja em sembla bé.

No he entès el teu "per ocupant", si vols dir realment per plaça ocupada (difícil de fiscalitzar) o per capacitat de places del vehicle (poc igualitari).

Jo apostaria per un sistema més "simple":

1.- Superfície "d'ocupació" del vehicle: llargada per amplada (m2).
2.- Pes del vehicle (Kg).
3.- Emissions de C02 per quilòmetre.

El consum ja està "carregat" amb els impostos especials d'hidrocarburs i, al meu entendre, si penalitzes segons el consum estàs imposant una doble fiscalitat.

I jo no calcularia un impost per "trams" com està ara sinó a tants eurus el m2, a tants eurus el quilo de cotxe i a tants eurus el gram de CO2 per quilòmetre.

En el tema seguretat, només implantaria algun descompte de la tarifa anterior en funció de les estrelles EuroNCAP de protecció als vianants en cas d'atropellament. La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari, tot i que s'ha avançat moltíssim en aquest sentit els darrers anys, sens dubte per la preocupació dels compradors de cotxes.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

orique
N9
N9
Entrades: 2046
Ubicació: Terrassa

Entrada Autor: orique » Dimecres 16/07/2008 16:24

genissimon ha escrit:La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari
:error

Qui té un accident no n'és automàticament el responsable.

D'altra banda, mentre el transport públic no sigui competitiu (= més ràpid, més còmode; més barat ja ho és) no hi tindrà res a fer enfront al transport privat. Hi ha una porció de la població que depèn del transport privat. A més, si no es fabriquen models híbrids a preus "normals" (jo m'he estat mirant el Prius: no hi arribo ni de conya) pocs se'n veuran. Tinc un company de feina per exemple, que va i ve cada dia des de Calella, i des de que ho fa en tren triga una hora més en arribar a la feina. Ho vulgueu o no, deu hores setmanals "perdudes" són moltes hores. Si em dieu que per què viure tan lluny de la feina, feu una ullada als sous, a les ofertes de treball i als preus i ho entendreu.

Estic d'acord en que els preus actuals de l'impost de circulació són molt baixos. Els cotxes petits probablement paguin el mateix o més per aparcar al carrer (àrea verda) que no pas d'impost de circulació.
Pel que veig, aquest nou barem suposaria multiplicar els actuals per 10. No ho veig viable políticament. El polític que fes això automàticament seria defenestrat a les següents eleccions. Així de simple. I òbviament, la meva vena egoista em fa dir que no m'agradaria pagar pel mateix deu cops més.

També em sembla bé aplicar l'impost proporcionalment a mides, masses i emissions i no en els cavalls fiscals.

Preguntes:

Hi hauria descompte per aparcar en garatge?
Com es controlaria l'ocupació del vehicle? No és el mateix portar un monovolum o un tot-terreny amb el conductor sol que no a plena ocupació. I a una família li fa més servei un monovolum, això està clar.
presentat (i aprovat)
Enhorabona! :plas



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23724
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dimecres 16/07/2008 16:43

orique ha escrit:Com es controlaria l'ocupació del vehicle? No és el mateix portar un monovolum o un tot-terreny amb el conductor sol que no a plena ocupació. I a una família li fa més servei un monovolum, això està clar.
No és el mateix un VW Touran que un Chrysler Voyager, tot i que tots dos tinguin fins a 7 places. Per exemple, jo tinc el primer, que té unes dimensions exteriors no gaire més grans que un Golf i un consum mitjà lleugerament per sota dels 8 l/100 km amb un ús principalment per carretera.

Què vull dir amb això? Que les famílies tenen alternatives. I amb el cotxe que tinc, hi caben perfectament la dona, les dues filles i l'equipatge per tot un mes de vacances.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3150
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 17/07/2008 9:01

Jo em referia a les mesures de protecció dels ocupants que s'implementen (o no) en el vehicle en el moment de decidir la seva adquisició. Cas d'airbaigs opcionals, o tenir més o menys estrelles EuroNCAP per protecció dels ocupants (que habitualment depèn, en gran part, del disseny estructural del vehicle). Això és una decisió que pren el comprador del vehicle en el moment de la seva adquisició, sotmès a molts altres factors (com ara el preu).

Responia així, crec, a la proposta que feia en JaMIRo! de ponderar l'impost de circulació en funció de criteris de seguretat dels ocupants i dels vianants.

Salut !!
orique ha escrit:
genissimon ha escrit:La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari
:error

Qui té un accident no n'és automàticament el responsable.
[...]


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Peter
N5
N5
Entrades: 153

Entrada Autor: Peter » Dijous 17/07/2008 10:29

JaMiRo! ha escrit: Heu de tenir en compte que en el càlcul es tenen en compte els següents paràmetres:

-Criteris tècnics: ocupació de l'espai urbà en aparcar i circular, degast de les vies de circulació.
-Criteris ambientals: emissions de CO2, consum de combustible per ocupant, edat del vehicle i ús de tecnologies híbrides i/o combustibles alternatius no derivats de vegetals comestibles.
-Criteris de seguretat: seguretat dels ocupants i seguretat dels vianants
Em sembla molt bo aquest replantejament de l'impost de circulació, però crec que també hi hauria d'haver bonificacions per premiar alguns aspectes. Per exemple, jo tinc un cotxe petit, molt poc contaminant, que circula molt poc per Barcelona (això és difícil de demostrar actualment), i que està aparcat en un parking de lloguer propietat de l'ajuntament de Barcelona. O sigui, que el meu cotxe cada més està pagant una quota a l'Ajuntament (que en un any està sobre els 500€) per estar aparcat en un parking i no ocupar un espai al carrer. A més de pagar l'impost de circulació cada any.
Crec que un cas com el meu hauria d'estar bonificat ja que estic pagant exactament el mateix d'impost anual que algú que circula diariament, aparca al carrer i fa més us de l'espai públic.
Igualment, sóc més partidari d'un peatge urbà que no pas de fer pagar un impost de circulació fixe, que al cap i a la fí, és menys objectiu i pagues per lo que ets (turisme de X cilindrada), que no pas per lo que estàs utilitzant.
Amb el sistema que hi ha actualment també es donen situacions curioses, per exemple, el meu pare té un camió de matèries perilloses que cada any paga religiosament 550€ a les arques de l'ajuntament de Barcelona quan aquest camió té completament prohibida la circulació per Barcelona (exepte el port).



Avatar de l’usuari
Mortadel·lo
N9
N9
Entrades: 1381

Entrada Autor: Mortadel·lo » Dijous 17/07/2008 14:23

he sentit peatje urbà? on s'ha de firmar? :blah


ES PELIGROSO ASOMARSE

Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3941
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Dijous 17/07/2008 21:30

Trobo que l'impost de circulació s'hauria d'elevar per als vehicles més contaminants, però aquestes xifres són massa elevades
Aquesta és l'opció que he triat jo, ja que tal com està el pati, si anem allà on ens fa més mal a la majoria, és a dir la butxaca, molta gent, s'ho pensaria dos cops abans de comprar un tot terreny per no sortir mai de la ciutat, només per dir davant dels amics i fer el burro, que tens el millor cotxe del món. Crec que si estan una mica inflats els preus dels impostos, però apujar per exemple un 50% del que es paga actualment no seria mala idea al meu parer. El meu pare te dos cotxes, un Renault Clio I 3p 1.9 D i un Renault Scenic 1.9 DCi. Dons resulta que paga el mateix preu d'impost per tots dos. Tenen els mateixos cavalls fiscals. Tot i que als mecànics canvia la cosa radicalment, el clio no arriba als 70 i l'Scenic va fins als 120. Jo crec que la potència real del vehicle també hauria de ser un argument a l'hora de pagar l'impost, com més potència mecànica, més car seria l'impost. No se si m'he explicat xD


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dilluns 21/07/2008 21:17

Per si voleu saber, podeu consultar aquí la memòria del treball en qüestió (no inclou annexos, que pesen massa). Amb aquest arxiu Excel podeu calcular quant pagarieu vosaltres.

A l'arxiu Excel, les dades que hi ha d'orígen són les del Seat Ibiza.

;)


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

252-071
N7
N7
Entrades: 357

Entrada Autor: 252-071 » Dilluns 21/07/2008 23:46

UT440_132M ha escrit:
Trobo que l'impost de circulació s'hauria d'elevar per als vehicles més contaminants, però aquestes xifres són massa elevades
Aquesta és l'opció que he triat jo, ja que tal com està el pati, si anem allà on ens fa més mal a la majoria, és a dir la butxaca, molta gent, s'ho pensaria dos cops abans de comprar un tot terreny per no sortir mai de la ciutat, només per dir davant dels amics i fer el burro, que tens el millor cotxe del món. Crec que si estan una mica inflats els preus dels impostos, però apujar per exemple un 50% del que es paga actualment no seria mala idea al meu parer. El meu pare te dos cotxes, un Renault Clio I 3p 1.9 D i un Renault Scenic 1.9 DCi. Dons resulta que paga el mateix preu d'impost per tots dos. Tenen els mateixos cavalls fiscals. Tot i que als mecànics canvia la cosa radicalment, el clio no arriba als 70 i l'Scenic va fins als 120. Jo crec que la potència real del vehicle també hauria de ser un argument a l'hora de pagar l'impost, com més potència mecànica, més car seria l'impost. No se si m'he explicat xD
La diferencia es que un té turbo i l'altre no,i com que son la mateixa cil·lindrada,tenen la mateixa potencia fiscal.

L'impost de circulació el faria per tipus de vehicle i no per potencia mecánica.Es a dir,un compacte pagaria menys que un TT o SUV



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 22/07/2008 23:50

JaMiRo! ha escrit:Amb aquest arxiu Excel podeu calcular quant pagarieu vosaltres.
Jo tinc un cotxe de 32 anys, amb cap estrella EuroNCAP, consum de 9,4 litres/100 Km i sense catalitzador.
En cas que no estigués exempt de l'impost de circulació, i s'apliqués el sistema Jamiro!, suposo que hauria de demanar un crèdit per pagar l'impost, no? :D

En el que sí estic d'acord és en el que es diu que no es pot penalitzar el consum mitjançant l'impost de circulació, ja que això s'ha de carregar sobre el carburant.
Realment, potser fins i tot suprimiria l'impost de circulació, ja que trobo més just carregar tots els costos sobre el carburant. Per què? Perquè és la única manera una mica fiable de que qui fa servir més les infraestructures, qui contamina més, etc, pagui més. Per què ha de pagar el mateix qui fa servir el cotxe cada dia que qui el fa servir un dia al mes?
L'impost de circulació només hauria de cobrir el cost de l'ocupació d'una plaça d'aparcament a la via pública. A més, en cas que la persona demostri que aparca en un aparcament o en una zona de pagamaent (zona verda), tampoc se li hauria d'aplicar.

Això sí, amb aquest sistema que jo considero més just, no m'estranyaria que el preu del litre de gasolina pugés als 3 o 4 euros. Però si són aquests els costos, doncs que es paguin.



Avatar de l’usuari
Estrella_de_Galicia
N6
N6
Entrades: 288
Ubicació: /dev/null
Contacta:

Entrada Autor: Estrella_de_Galicia » Dimecres 23/07/2008 22:34

Per cert... no se si has caigut en aixó que et diré a continuació:

Els vehicles classics (més de 25 anys) poden arribar a contaminar més i tot i així no pagan impostos, (sempre i quant estiguin associats a la FEVA), llavors aquests també se'ls hauria de afegir aquest impost de 800 euros??

Perqué es clar, si jo en tingues que pagar 800 euros per el C5, aquest me'l veng i em compro un DS 23 que no hauré de pagar impostos ¿no? (aixó encara seria pitxor perque el DS23 contamina molt més)


Saludos

Pedro Aguilar

orig440

Entrada Autor: orig440 » Dijous 24/07/2008 19:18

Ho trobo molt bona idea, sobretot si parlem de temes d'economia :D , crec que els vehicles privats tindrien que pagar un cànon, igual que es fa en altres tipus de materials.



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dijous 24/07/2008 19:29

Vejam, en el model de l'impost s'hauria de considerar el tema dels històrics però vigilant perquè hi ha cotxes de >25 anys que són autèntiques carraques que circulen diàriament.

Ah, en el tema "aparcament", el model que proposo tindria un descompte si s'aparca fora de la via pública. El descompte ronda els 75 €, en funció de les dimensions del vehicle.

Per últim lloc, penseu que la gran majoria d'aquests diners s'invertirien en Transport Públic, i no pas a engrossar el sou dels nostres inefables polítics.

;)


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

orig440

Entrada Autor: orig440 » Dijous 24/07/2008 19:31

JaMiRo! ha escrit:Per últim lloc, penseu que la gran majoria d'aquests diners s'invertirien en Transport Públic, i no pas a engrossar el sou dels nostres inefables polítics.
Evidentment que no, i molt bona idea, que ja en tenen suficient.



Respon

Torna a “Vehicles privats / Vehículos privados”