Estació de França

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Re: via férrea en el port vell

Entrada Autor: wefer » Dissabte 27/09/2008 1:36

JaMiRo! ha escrit:
wefer ha escrit:Per cert... com enllaçaven les instal·lacions de la Maquinista a tot això?
Voldràs dir la MACOSA, no? ;)
http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt093.htm



Avatar de l’usuari
JaMiRo!
N10
N10
Entrades: 3548
Ubicació: Olesa de Montserrat

Entrada Autor: JaMiRo! » Dissabte 27/09/2008 1:41

:oops:

Gràcies per l'aclariment. M'he liat pensant que la Maquinista Terrestre y Marítima sempre havia estat a Sant Andreu, quan això no era cert. Tingueu en compte la "relativa" proximitat de la torre de l'antiga fàbrica Macosa.

Imatge

;)


PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2

Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 27/09/2008 2:01

Sería algo así?
línea del port (vell).GIF
línea del port (vell).GIF (47.24 KiB) Visualitzat 11768 cops


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23218
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 27/09/2008 12:29

A la biblioteca Xavier Berenguel http://www.diba.cat/biblioteques/agda/b ... A&Bib=2328 , tenen a la col·lecció local llibres sobre La Maquinista, però s'han de consultar allà mateix, són exclosos de prèstec.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 27/09/2008 14:06

Adjunto fichero word con el plano de vías de la zona de los años 30.
El plano es un detalle de un mapa que está en el institut cartogràfic de Catalunya
Dejo aquí también el comentario sobre la estación de Francia que enlacaría muy bien con este tema.
port vell-estació frança.doc
(73 KiB) S’ha baixat 461 vegades
El error estratégico de una gran obra de arte, que aún siendo racional, de una arquitectura sólida, robusta, y ¡que puedo deciros de lo hermosa que es!, pero que no es funcional, está estratégicamente mal orientada.

Si alguna oportunidad tuvo fue antes de la construcción de la L4, la pobre y desgraciada línea amarilla de la mala suerte, pero es lo que es. Sí, porque rompió el camino natural del ferrocarril.
Mirad el plano, rotar la estación de Francia unos grados en sentido contrario a las agujas del reloj… a que coinciden eh?, pero…quizás y digo quizás porque lo desconozco alguien se dio cuenta en alguna época, me aventuro si alguien lo dijo antes?

Pero además, alguien recuerda las filtraciones y las suspensiones de servicio entre Jaume I y La Barceloneta hace 25 años?

Y por si fuera poco, hay un palacio, un cuartel…

Es por eso que la Estación de Francia es de término.
Hermosa lo es, pero sólo es eso, sólo es una estación de término, condenada a desaparecer ferroviariamente hablando o a que su aportación sea testimonial

:cari
Saludos al Foro


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

ping
N5
N5
Entrades: 130

Entrada Autor: ping » Dissabte 27/09/2008 15:44

A part de moltes coses, historiques, logistiques i tecniques, Barcelona Termino no deuria existir avui si s'hagues executat el Plan de Enlaces Ferroviarios de Barcelona de 1944 i les seves evolucions, pla del que deriven totes les actuacions fetes fins el 1976 (finalitzades les últimes obres al 1982) i que incloia Sants - Casa Antunez, enllaç amb Plaza Cataluña, Hospitalet, desdoblament de Molins a San Vicente, tancament de Barcelona Vilanova, línia del aeroport, ...

Va quedar a mitges, sense acabar de desenvolupar, al 1976, amb l'arribada de la democracia. Unicament van continuar-ne amb les obres ja adjudicades.

Desde llavors, parxes i mes parxes. Aixi ens va ara.



Avatar de l’usuari
El LLOP
N9
N9
Entrades: 1635
Ubicació: esperant via lliure

Entrada Autor: El LLOP » Dissabte 27/09/2008 19:01

Ho volia haver posat abans però aquest matí em sortia tota l'estona un missatge d'error. A la Maquinista de la Barceloneta, es va construir la marquesina de l'estació de França. Ho sé perquè el meu avi hi va treballar. :ok



Avatar de l’usuari
pol
N7
N7
Entrades: 589

Entrada Autor: pol » Dissabte 27/09/2008 21:28

metring ha escrit:A la biblioteca Xavier Berenguel http://www.diba.cat/biblioteques/agda/b ... A&Bib=2328 , tenen a la col·lecció local llibres sobre La Maquinista, però s'han de consultar allà mateix, són exclosos de prèstec.
Mi puc passar un dia es la biblioteca del meu barri.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Dissabte 27/09/2008 22:20

Documentación y Fotos si gracias

:blah
Saludos


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dimarts 07/10/2008 3:39

wefer ha escrit:Recordo molt bé aquesta via, que recorria tot el passeig Nacional. si no recordo malament, anava per la part de fora del recinte, és a dir, pel costat de la vorera, entre aquesta i la valla del port on hi havia els "tinglados".
Recordo igualment que, com a mínim, arribava fins a la zona de la torre de Sant Sebastià. Enllaçava amb la línia del Moll de la Fusta en sentit Montjuïc. En canvi, no recordo que hi hagués connexió en sentit l'estació de França (és a dir, cap a la dreta venint de la Barceloneta, per on actualment avui és la plaça).
Mai vaig arribar a veure cap tren per allà, o sigui que deurien deixar de passar-hi trens aproximadament cap als anys 70 del segle passat.
Jo recordo un dia de petit (als anys vuitanta) haver passat amb els meus pares i uns tiets meus, que tenien a la seva mare ja molt gran vivint a la Barceloneta, per uns carrers molt estrets i foscos d'aquest barri de nit i en un moment vam tenir que atravesar una via de ferrocarril, aleshores em vaig preguntar: - Que fot una via de ferrocarril al mig d'un barri? Com aleshores no era tant fan dels trens com ara no hi vaig preguntar res. El meu pare em va dir vigila com si per allà tingués que passar un tren jajaja, segurament ja no circulavan però el meu pare sempre és preocupava per mi. Però em va quedar aquella imatge en el meu cap del record d'aquella via de tren allà al mig i que em va semblar raríssim tot plegat. Recordo que buscàvem en concret un bar de la Barceloneta, crec que a prop del pas de la via del tren. Algú per casualitat recorda algun bar aprop del pas de la via? Difícil d'investigar perquè de tot allò no hi ha res de res quina pena! Però calia fer una renovació de tota aquella zona abans dels jocs olímpics de Barcelona´92 oi?


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
sortrens
N8
N8
Entrades: 765
Ubicació: BARCELONA (Catalunya)

Entrada Autor: sortrens » Dimarts 07/10/2008 4:16

automotorserie 436 ha escrit:Sería algo así?
línea del port (vell).GIF
Aquest mapa no sé de quin any representa... Però he mirat en dues guies antigues que tinc de l'any 1967 i 1980 i segons aquesta guia la via que dibuixas al mig era la que passava per el carrer de la maquinista (guia 1967). Pero en la guia de l'any 1980 aquesta via ja no hi era. Si que hi era a l'any 1980 la via del passeig nacional on passava al costat dels tinglados i la via de dalt la que enlla´çava amb l'EDF (Rodalies ja desapareguda). :hola


Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimecres 08/10/2008 9:25

He pogut confirmar per part de gent que vivia a la Barceloneta durant els anys 50, 60 i 70, l'existència d'una via que sortia de La Maquinista i anava a parar al Pg. Nacional (Av. Borbó) pel mig del c/ de la Maquinista (que no es caracteritza per ser gaire ample, per cert). Aquesta via també apareix a les guies de l'època. El que no he pogut confirmar, és com connectava amb la via del Pg. Nacional, ja que hi arribava de manera perpendicular, cosa que em fa pensar que devia existir alguna mena de placa giratòria.
No obstant, també m'han confirmat que mai van veure cap tren passar per aquesta via, ben al contrari de la que anava cap al Moll de la Fusta i Colom, la qual era força transitada, creant seriosos problemes de mobilitat a la Barceloneta. Quan el pas a nivell estava tancat, el barri quedava pràcticament aïllat de la resta de Barcelona, fent perdre molt de temps a tramvies, autobusos, vianants i automòbils. Pensem que, a més, els trens passaven a molt baixa velocitat per aquest pas.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Divendres 10/10/2008 1:17

En el plano que dibujé coloqué la vía hasta el arco que hay al final de la C/ Maquinista.
Este arco (suspuse yo) que era por donde salían los trenes hacía la vía del paseo nacional.
Desconozco si había una placa giratoria o era desviada.
Conozco una señora mayor (85 años), que había trabajado en la Maquinista de la Barceloneta, me confirmó la existencia de la vía, pero también me dijo que nunca vió entrar o salir trenes por la calle maquinista. Los trenes fabricados ya salían encarados hacia la playa de vías de la estación de Francia.
Por lo que no entiendo la existencia de la vía de la calle maquinista.
sortrens ha escrit:
automotorserie 436 ha escrit:Sería algo así?
línea del port (vell).GIF
Aquest mapa no sé de quin any representa... Però he mirat en dues guies antigues que tinc de l'any 1967 i 1980 i segons aquesta guia la via que dibuixas al mig era la que passava per el carrer de la maquinista (guia 1967). Pero en la guia de l'any 1980 aquesta via ja no hi era. Si que hi era a l'any 1980 la via del passeig nacional on passava al costat dels tinglados i la via de dalt la que enlla´çava amb l'EDF (Rodalies ja desapareguda). :hola
En el plano que tienes que sale desviada o con placa giratoria?
Que suerte tuviste de ver esa calle con la vía, yo aún siendo de la misma época nunca la ví y por aquella época mi afición por los trenes ya estaba en mi.

saludos

:blah :blah :blah


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Divendres 10/10/2008 14:16

Bé, he continuat investigant el tema amb gent que vivia en aquella època a la zona, i he pogut esbrinar que SÍ circulaven trens per la via del c/ de la Maquinista.
Efectivament, la via s'utilitzava per portar les locomotores des de la fàbrica fins a les vies generals del port. Normalment es tractava de locomotores de petit format, però tot i així devia ser curiós veure-les passar pel mig d'un carrer tant estret.
La via, tal com ens pensàvem, acabava en perpendicular a les vies del port al pg. Nacional. De fet, acabava en una placa giratòria manual que empenyien els obrers a força de braços i cames.
També, pel que sembla (i aquesta part ja està menys confirmada) existia una/es locomotora/es que empenyien el material per aquesta via de la Maquinista, molt probablement algun tipus de tractor a bateries, ja que no feia soroll ni fum. A més, pel port hi havia vies pels dos costats dels "Tinglados", unides per vies perpendiculars. Els moviments entre unes i altres es feien, també, mitjançant diverses plaques giratòries normals.

El fet que moltes persones no veiessin trens per la via en qüestió, es deu a que els trens van deixar de passar-hi cap als anys 50, però les vies van continuar al seu lloc com a mínim 20 anys més.

Ara només caldria trobar fotos :D



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Divendres 10/10/2008 22:24

Bien, por las investigaciones recogidas en este hilo la vía férrea en el port vell sería algo así
línea del port (vell)2.GIF
línea del port (vell)2.GIF (47.3 KiB) Visualitzat 11791 cops
Seguiré buscando fotos de la época, en especial una imágen, desde el paseo nacional mirando hacia la Catedral del Mar... aquella de la vía férrea en curva pegada al muelle que la atravesaba una verja.
Sólo nos faltan fotos!!
:plas :blah :plas :blah
Saludos


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

ping
N5
N5
Entrades: 130

Entrada Autor: ping » Divendres 10/10/2008 22:26

Aixo es fals.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Divendres 10/10/2008 22:27

el que?


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

ping
N5
N5
Entrades: 130

Entrada Autor: ping » Divendres 10/10/2008 22:37

Todo el plano en general, las placas giratorias como acceso a MTM en particular.

Intentaré documentarlo.



Avatar de l’usuari
automotorserie 436
N7
N7
Entrades: 557

Entrada Autor: automotorserie 436 » Divendres 10/10/2008 22:42

Este mapa viene dado por la información que entre todos hemos ido recogiendo en este hilo.
Te agradeceria la documentación


Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 13/10/2008 9:53

D'això... com ha quedat el tema al final, si es pot saber... jo encara ni tan sols sé què és fals ni en que es basa aquesta teoria :roll:



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”