Megafonia dels trens

Per a tot tipus de material rodant, avistaments, seguiments, etc. de qualsevol empresa ferroviària (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Para todo tipo de material rodante, avistamientos, seguimientos, etc. de cualquier empresa ferroviaria (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Respon
Avatar de l’usuari
U-Bahn
N7
N7
Entrades: 570
Ubicació: A prop de "San Andrés Condal"

Entrada Autor: U-Bahn » Dijous 20/12/2007 19:16

orique ha escrit:
U-Bahn ha escrit:A partir de deu es por fer servir el cardinal.
No ho sabia pas...
Sí, coses de la llengua... Benet Setze, Joan Vint-i-tres, etc.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Diumenge 15/03/2009 0:35

Interessant article, i si voleu sentir les megafonies, cliqueu a http://sonabloc.blogspot.com/2009/02/id ... e-tmb.html La veritat és que la seva proposta de logotip sonor m'encanta! :ok

Identitat sonora de TMB


Published by David on 13 febrer 2009 a 00:15

La identitat sonora cerca el reforç i la projecció d’una marca.

Una marca visual (un logotip) roman en la memòria visual. Depenent de l’habilitat del dissenyador tindrà més o menys capacitat per arrelar en el record dels usuaris.

Una marca amb identitat sonora arriba més lluny: es lliga a les emocions, que resideixen en un ària més profunda, menys conscient. Els sons musicals, igual que passa amb les olors, creen forts lligams amb els nostres records, per la qual cosa tenen una capacitat superior per fer recuperar el record d’una experiència, d’una emoció. El so, en definitiva, pot modificar els nostres pensaments, els nostres sentiments o els nostres comportaments.
Les Rambles de art_es_anna a flickr

En una ciutat en la que la immigració fa convergir multitud de cultures, el branding sonor té el potencial de transcendir les barreres culturals i del llenguatge associades a les formes visuals de comunicació.

Quina companyia que disposi d’un canal de comunicació el desaprofitarà per a les seves accions de marca? Emissores de ràdio i televisió, fabricants de telèfons mòbils, d'ordinadors, companyies cinematogràfiques, serveis telefònics, comerços... Tots ells aprofiten els canals d’àudio al seu abast per desenvolupar les seves marques amb tècniques de branding sonor (logos sonors, músiques corporatives, estil de veu, llenguatge, etc.).

Logotip de TMBImagineu tenir la possibilitat d’exhibir un logotip sonor a milers i milers d’usuaris per dia, i menysprear-la. Fa la impressió que TMB està perdent una oportunitat irrepetible de lligar l’experiència dels usuaris del metro, autobusos i tramvies a una identitat sonora que pogués adaptar-se a les diferents àrees de servei i així potenciar la marca.

Per desenvolupar una marca sonora es requereix:

* En primer lloc, identificar aquells punts emocionalment sensibles de l’audiència a la qual està dirigida.
* Després cal tenir en compte els requeriments i limitacions del medi on es desplegarà el logotip sònic.
* Més tard arriba l’hora de plasmar aquestes premisses creant una imatge acústica composada de molts possibles elements: música (nova o ja existent), acords o notes, paraula (parlada o cantada), efectes sonors (reals o sintètics)... tot plegat en una adequada combinació.

TMB ja té una imatge sonora per a la seva marca. D’acord, potser no expressa el conjunt de valors de la companyia de transports, potser no s’han tingut en compte els punts expressats en l’apartat anterior, però tothom identifica aquestes peculiars quatre notes amb el metro de Barcelona. La marca ja està associada amb aquest indicatiu musical. Perquè, doncs, desaprofitar la gran oportunitat de mantenir-la i expandir-la?

Deixant de banda les possibilitats del canal de TV intern que es pot veure des de moltes andanes i que proporciona informació variada als viatgers, Transports Metropolitans de Barcelona exhibeix una gran incongruència sonora en els indicatius que precedeixen l’anunci de les estacions del recorregut dels seus trens i autobusos.

El primer cop que vaig anar a Madrid, ja fa més de 20 anys, em va sorprendre que als combois s’anunciessin les estacions. La sensació era moderna i agradable, senzilla i clara. Amb un, ara ja clàssic, so “fantasy”, un arpegi en re major introduïa una combinació equilibrada de veus (masculina i femenina) amb una dicció exageradament perfecta.

Quan aquesta innovació tecnològica va aplicar-se al metro de Barcelona, em va sobtar molt que enlloc de l'arpegi de 3 notes, sonés una peculiar melodia, amb un instrument similar al del metro de Madrid.

Amb una durada tan curta, m'és difícil mirar d'escriure'n una partitura coherent; més aviat em sembla el fruit de l'experimentació d'algun tècnic que no una composició d'un músic. De debò, sempre m'he preguntat quin era l'origen, la intenció, els motius del creador d'aquest peculiar indicatiu.

Tot i la seva raresa, o potser precisament gràcies a ella, aquesta estranya melodia, a còpia de repetir-se en els cervells de milers i milers d'usuaris cada dia, ha esdevingut quelcom inconfusible. Tothom qui hagi estat a Barcelona i hagi fet servir el metro, reconeixerà aquestes quatre notes com un símbol, no només del transport, sinó de la mateixa ciutat. No és, llavors, una gran deixadesa malgastar aquest capital d'informació canviant el logotip sonor per una melodia insípida i amb tan poca personalitat?

Aquesta manca de coherència en la imatge de l’empresa ja va insinuar-se amb la inauguració del Tram i en les proves de sonorització dels avisos de parada en els autobusos. En aquests casos, però, cabia la justificació de què es tractava d’un mitjà de transport diferent.

La sorpresa va arribar amb les informacions sonores de les parades de la línia 4, que anaven precedides d’un indicatiu constituït per un arpegi de quatre notes en sol major, enlloc de l’original melodia en mi major. No vaig donar gaire importància al fet, pensant que devia tractar-se d’un impediment tècnic. El so de campanes és poc agraciat, ja què les dues primeres notes generen uns harmònics estranys.

Aquest enregistrament està fet en un dels darrers combois de la mítica sèrie 1100, que van ser retirats l’any passat. No he pogut comprovar com són els avisos en els trens actuals, ja què en les tres ocasions en les que he agafat darrerament aquesta línia, el sistema d’anuncis no funcionava.

Absolutament decebut, em vaig sentir en pujar en els flamants 9000, i escoltar un indicatiu insípid i poc imaginatiu que no respectava la imatge històrica dels trens de TMB. És més, tot i la millor qualitat sonora que exhibeixen les noves unitats, la nova melodia és massa llarga, amb un so clar però insuls.

Sé del cert que aquesta nova melodia ha estat creada en un estudi de gravació ;) Perquè no recuperar l’indicatiu clàssic del metro de Barcelona? No és tan difícil de reproduir:

Potser es volia renovar la imatge? Molt bé, doncs perquè no fer evolucionar el logotip sonor? Posem per cas, un so amb més qualitat, més actual, més adequat a les possibilitats del nou sistema de megafonia:

M’estimo prou TMB com per sentir-los una mica meus i és per això que, des del sOnablOc, faig el meu donatiu generós i gratuït a l’empresa:

Senyors de TMB, volem els antics indicatius del metro de Barcelona!

Enviat per David



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Diumenge 15/03/2009 0:43

A títol de comparació, a Viena fa com a mínim trenta anys (fins on arriba la meva memòria, però probablement en siguin més) que la megafonia de l'empresa municipal de transports (bus, tramvia i metro) és la mateixa: dues notes sostingudes, en un ding-dong a la inversa.

Tan fàcil que és no canviar, especialment quan la melodia ha calat...


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
canalcole
N9
N9
Entrades: 2074
Facebook: XavierMartinezVidal
Ubicació: PENEDÈS
Contacta:

Entrada Autor: canalcole » Diumenge 15/03/2009 20:05

Està molt bé aquesta idea.
A mi m'agrada la "musiqueta" que fa servir Renfe als Rodalies, que es la mateixa que fan servir a l'entrada de la seua web.



Ferry1ac1
N8
N8
Entrades: 926
Ubicació: Barcelona-Catalunya
Contacta:

Entrada Autor: Ferry1ac1 » Dilluns 16/03/2009 0:21

Exemple d'identitat i no només sonora és la SNCF on aquests temes es prenen molt seriosament! Totes les estacions amb la mateixa musiqueta i veu. A BCN depenent de l'estació se sent una cosa o una altra (a pl. catalunya no hi ha música i en canvi a St. Andreu Arenal si!).



Avatar de l’usuari
Renfe451
N9
N9
Entrades: 1932
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Renfe451 » Dimecres 18/03/2009 18:22

M'agradat molt la idea de les megafonies del metro, a veure si els de TMB prenen nota i apliquen aquesta variant moderna als 5000, 6000 i 9000.



Salutacions



Avatar de l’usuari
canalcole
N9
N9
Entrades: 2074
Facebook: XavierMartinezVidal
Ubicació: PENEDÈS
Contacta:

Entrada Autor: canalcole » Dijous 19/03/2009 18:45

Avui he pujat per primera vegada a un 9000 de Barceloneta fins a Fòrum, i he pogut comprovar el canvi de so comparat amb el de tornada amb una 2000.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 19/03/2009 18:47

I quin és millor?

Jo penso que una música corporativa i comuna en els trens seria el m¡llor, sino veieu el cas de la SNCF.



Avatar de l’usuari
canalcole
N9
N9
Entrades: 2074
Facebook: XavierMartinezVidal
Ubicació: PENEDÈS
Contacta:

Entrada Autor: canalcole » Dijous 19/03/2009 18:50

metring ha escrit:I quin és millor?

Jo penso que una música corporativa i comuna en els trens seria el m¡llor, sino veieu el cas de la SNCF.
A mi m'agrada més el de la 2000, l'antic. El nou no m'acaba d'agradar.
Per cert, quan feia la tornada amb 2000, quan he baixat a Barceloneta, m'he trobat amb una noia que feia fotos als metros. Devien ser les 14.00 aproximadament a l'anadana direcció Pg. de Gràcia.



Avatar de l’usuari
UT440_132M
N10
N10
Entrades: 3941
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Ubicació: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contacta:

Entrada Autor: UT440_132M » Dijous 19/03/2009 18:54

Jo prefereixo l'antiga megafonia de RENFE, en que se sentia un timbre en tres tons. I la del metro, la convencional dels 4000, que no pas la dels 6000. La pitjor per mi, la de FGC LL - A, en què et diu les estacions molt abans d'arribar. Fa confondre el personal al meu entendre.


Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a

Avatar de l’usuari
canalcole
N9
N9
Entrades: 2074
Facebook: XavierMartinezVidal
Ubicació: PENEDÈS
Contacta:

Entrada Autor: canalcole » Dijous 19/03/2009 18:56

UT440_132M ha escrit: La pitjor per mi, la de FGC LL - A, en què et diu les estacions molt abans d'arribar. Fa confondre el personal al meu entendre.
Doncs avui amb la 2000 del metro, sortiem de l'estació de Poblenou i estaven anuncant la pròxima parada, i així en d'altres.



Miquel
Administrador
Entrades: 4417
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Miquel » Dijous 19/03/2009 19:08

Canalcole, una petita puntualització si em permets, els trens de la L4 són el 2100.
Algú no tindrà per casualitat les megafonies de metro grabades per algun lloc?


El metro de Barcelona amb motoristes!

Avatar de l’usuari
canalcole
N9
N9
Entrades: 2074
Facebook: XavierMartinezVidal
Ubicació: PENEDÈS
Contacta:

Entrada Autor: canalcole » Dijous 19/03/2009 19:15

Miquel ha escrit:Canalcole, una petita puntualització si em permets, els trens de la L4 són el 2100.
Algú no tindrà per casualitat les megafonies de metro grabades per algun lloc?
Ok, perdó :oops: . Jo es que d'ut's del metro de Barcelona no entenc molt, i com he vist que hi figurava 2000, no m'he fixat que portava un 1 en comptes d'un 0.

I les megafonies del metro les pots trobar a l'enllaç que proporciona "metring" de la notícia (http://sonabloc.blogspot.com/2009/02/id ... e-tmb.html) . ;)



Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 19/03/2009 23:29

Com a musiqueta de megafonia, m'encantava la que hi havia a Suïssa als anys 80. Era com la melodia que aleshores tenia la Renfe, però amb una quarta nota que continuava l'arpegi i tocada més suaument. Tot plegat, molt harmoniós. I quadrava amb el servei.

Per cert, a Renfe no sempre tenien la mateixa megafonia. A Sitges, recordo que en lloc de l'arpegi de tres notes tenien un "tuut!" que sonava com un timbre afònic. La de cops que l'havia sentit, tornant de la platja! Era l'època quan els Talgos paraven a Sitges. Quins records...


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 20/03/2009 8:30

Jo crec que per a la L1, tal i com va la cosa darrerament amb lo de l'ATP, haurien de posar la música de Psicosis, per donar-li emoció a la cosa: s'aturarà a temps el tren? S'esperarà gaire estona a l'estació? :twisted:



Avatar de l’usuari
593Dromedario
N6
N6
Entrades: 225
Ubicació: BCN Sant Andreu

Entrada Autor: 593Dromedario » Divendres 20/03/2009 21:08

Molt bona, metring :) . Aquesta setmana, des que em vaig llegir aquest fil sobre el Sonabloc, li he prestat més atenció als timbres. La sorpresa ha estat que avui, en un Civia (463-208M), he provat la nova "Megafonia Barrufet" :D . En realitat hi ha hagut un error en la velocitat de reproducció, que ha fet que tant el timbre com la veu anessin més de pressa i considerablement més agudes.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 20/03/2009 21:48

593Dromedario ha escrit:Molt bona, metring :) . Aquesta setmana, des que em vaig llegir aquest fil sobre el Sonabloc, li he prestat més atenció als timbres. La sorpresa ha estat que avui, en un Civia (463-208M), he provat la nova "Megafonia Barrufet" :D . En realitat hi ha hagut un error en la velocitat de reproducció, que ha fet que tant el timbre com la veu anessin més de pressa i considerablement més agudes.
Juaaa, jua, jua, què bo!!!!!!!!! Això em recorda quan van estrenar els 2000 a la L3, durant els jocs olímpics, la megafonia també anava depressa quan anunciaven el nom de l'estació xD



anigwei
N2
N2
Entrades: 19
Contacta:

Entrada Autor: anigwei » Divendres 20/03/2009 23:26

Jo crec que per a la L1, tal i com va la cosa darrerament amb lo de l'ATP, haurien de posar la música de Psicosis, per donar-li emoció a la cosa: s'aturarà a temps el tren? S'esperarà gaire estona a l'estació? :twisted:
Sí, i quan estàs passant per Mercat Nou hauria de sonar alguna cosa per calmar els nervis... no hi ha res pitjor que tindre pressa i passar per Mercat Nou a 5km/h ;)


Fórmula.CAT: Música en català i grups independents

victorcasta
N10
N10
Entrades: 4267
Ubicació: Horta

Entrada Autor: victorcasta » Dissabte 21/03/2009 0:03

A 5 no però a 15 sí...



joarló88
N4
N4
Entrades: 71

Entrada Autor: joarló88 » Diumenge 30/08/2009 2:13

Que es volen carregar la megafonia tradicional dels 1000? Jo ho trobaria un error i crec que és més guapa que la de les noves unitats, que estan bé, però no arribaran al nivell de la tradicional ni a la sola de les sabates.



Respon

Torna a “Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario”