Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Seguiment del traspàs de regionals
Seguiment del traspàs de regionals
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... litat.html
El Congrés es compromet a endegar el traspàs dels regionals a la Generalitat
El PSOE també accepta, a instàncies de CiU i ICV-IU, quadruplicar les vies d'accés per millorar els trajectes fins a Barcelona
21/05/09 02:00 - Tarragona - òscar palau
El Congrés dels Diputats va aprovar dimarts una moció pactada entre el PSOE i CiU que insta el govern estatal a endegar el traspàs dels regionals a la Generalitat, després que fins ara les dues administracions només hagin parlat de les rodalies de Barcelona. En el mateix text –i en un altre de semblant esmenat per ICV-IU– l'Estat també es compromet a quadruplicar les vies d'accés a la capital catalana, fet que permetria millorar el temps de trajecte dels trens de mitjana distància. El PSOE, de fet, es va fer seves la majoria de propostes ferroviàries que s'estan plantejant des de Catalunya, com ara la creació d'un servei de rodalies al Camp –es dóna mig any per preparar-la–, la priorització del corredor mediterrani i la connexió de la línia actual amb la d'alta velocitat per optimitzar la xarxa.
«Iniciar les converses necessàries amb la Generalitat encaminades al traspàs dels serveis de mitjana distància que discorrin íntegrament dins del territori de Catalunya» és el que haurà de fer el govern de l'Estat arran de l'acord aprovat dimarts per unanimitat al Congrés, que per primer cop insta específicament a entaular negociacions per a la cessió d'aquest servei. «Crèiem que la Generalitat negociaria conjuntament el traspàs de rodalies i regionals, perquè l'Estatut no ho distingeix, però com que no ho ha fet hem impulsat la moció», justificava ahir el portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias. Ell mateix, de fet, posava de manifest que fins ara sols s'ha arribat a un principi d'acord per al traspàs de rodalies de Barcelona. «En cap moment es parla dels altres territoris, i si es vol crear una xarxa pròpia de rodalies al Camp cal rebre primer els regionals, i a partir d'aquí fer-ne la transformació», indicava.
El coautor de la moció, el reusenc Francesc Vallès –coordinador del grup del PSC a Madrid–, coincidia ahir que la moció consagra «l'aposta ferma i decidida per la priorització de la xarxa de mitjana distància a Catalunya», ja que hi suposarà «una acceleració de les inversions». Vallès constata que l'acord significa que «el tema dels regionals es posarà dins de la carpeta de la comissió bilateral», si bé admetia que es començarà a negociar ja en una segona fase, possiblement passat l'estiu, després que es concreti del tot el traspàs de rodalies.
Quatre vies a Barcelona
També és la primera vegada que Madrid, en la mateixa moció, assumeix la «planificació i execució d'ampliacions i quadruplicacions de vies d'accés a Barcelona», una idea molt reivindicada pels partits catalans que fins ara no tenia el suport de l'Estat. La proposta es concreta en una altra moció aprovada dimarts, i esmenada a instàncies d'ICV-IU, que parla de fer quatre vies d'ample ibèric entre Castelldefels i l'estació de Sants per als accessos sud, i entre Granollers i la Sagrera al nord, començant «per la previsió de l'ampliació necessària als túnels d'immediata execució a la zona de l'Hospitalet, i entre Montcada i Mollet». A partir d'aquí, el text fins i tot va més enllà i deixa oberta la porta a, mentre duri l'execució del pla de rodalies de Barcelona –fins al 2015–, «analitzar la possibilitat d'iniciar els estudis per a altres actuacions complementàries que permetin alliberar les infraestructures de rodalies dels serveis regionals». Tant Vallès com Macias i altres fonts consultades d'ICV, de fet, recordaven ahir que el compromís de quadruplicar vies «es fa sobretot per millorar els regionals», ja que d'aquesta manera podran reduir els temps de trajecte fins a Barcelona, per exemple d'un Catalunya Exprés des de qualsevol estació del Camp de Tarragona o les Terres de l'Ebre –ara sovint s'han d'aturar per donar pas a trens de rodalies que tenen prioritat– i fins i tot es podran plantejar un augment de les freqüències de pas.
Sis mesos per a rodalies
En qualsevol cas, el PSOE –a partir de la mateixa esmena d'ICV-IU– paral·lelament adoptava dimarts dos compromisos més. L'un, «dissenyar una nova xarxa de serveis regionals que pugui usar amb avantatge les duplicacions de via que s'abordaran i les quadruplicacions que es proposen». L'altre, «preparar i presentar, en el termini de sis mesos, propostes de millora i ampliació dels serveis ferroviaris convencionals als entorns metropolitans de Lleida, Tarragona, Manresa i Girona». És a dir, que l'Estat no sols es fa seu el projecte de crear unes rodalies pròpies al Camp, sinó que hi posa un primer calendari. En tots dos casos, si realment l'Estat pensa cedir les competències a la Generalitat, pot semblar un contrasentit que iniciï estudis com si hagués de millorar el servei ell mateix. Macias, però, defensa que no són pas resolucions contradictòries: «Mentre no es faci el traspàs, entenc que no podem badar, i s'han de començar a planificar coses.»
Accelerar el corredor mediterrani
Tots els grups també donaven molta importància ahir a l'aprovació dimarts per unanimitat, derivada del debat sobre l'estat de la nació, d'una moció que insta sense més demores a la construcció d'un corredor mediterrani d'alta velocitat en ample europeu per a viatgers i mercaderies. Després que fa un mes es posés a licitació la redacció de l'estudi informatiu, Vallès destacava el salt que aquest eix suposarà per a la mobilitat i la competitivitat de l'economia, trencant definitivament «la visió radial de les infraestructures a l'Estat». En la moció posterior amb CiU, el PSOE es compromet a «acotar al màxim els tràmits i terminis d'elaboració de l'estudi», si bé Vallès admet que serà difícil retallar tenint en compte que les clàusules de licitació parlen de 24 mesos. «El ministre sí que s'ha compromès a donar prioritat absoluta a accelerar les previsions d'obres a l'eix», recordava. CiU, precisament, portarà avui a votació una moció semblant al Parlament de Catalunya en favor de l'alta velocitat al corredor.
L'Estat modernitzarà les línies de Valls i Móra
Un altre compromís que ha assumit el PSOE és l'«execució de les obres de modernització, en els terminis més breus possibles», a diverses línies de regionals catalanes, entre les quals les dues que transcorren per l'interior de la demarcació: Móra-Falset-Reus, i Lleida-Valls-Barcelona. De fet, la primera ja s'incloïa en el protocol de col·laboració signat entre l'Estat i la Generalitat per al període 2006-2012, i s'hi havien consignat partides en alguns pressupostos de l'Estat, si bé Vallès admetia ahir que no s'hi ha actuat perquè el projecte «encara està en estudi informatiu». Macias, en tot cas, també reconeixia que «en totes aquestes línies ja hi ha altres resolucions aprovades, i s'hi han fet algunes actuacions, però molt a poc a poc, no es va a bon ritme». En aquest sentit, la nova moció serà «un instrument de control per marcar el govern i posar-ho en la seva agenda».
El que sí que anunciava Macias –després que en el seu dia es queixés de l'obsolescència de la flota de trens– és que l'Estat ja ha aprovat la destinació al servei de regionals, enguany mateix, de divuit trens nous de la sèrie 449, la més moderna de Renfe, que fins ara no circulava per les vies catalanes.
Sí a la connexió de vies
Amb l'aprovació d'una altra esmena d'ICV-IU, el govern estatal també s'ha fet seva una altra proposta inclosa en el Pacte Nacional d'Infraestructures: la connexió entre la línia convencional i la del TAV. El text assumit pel Congrés, així, insta a «dissenyar una xarxa de serveis intercity» sobre els eixos Tortosa-Tarragona i Reus-Tarragona-Barcelona, entre altres, «que aprofiti al màxim la nova xarxa ferroviària d'alta velocitat connectant-la amb la d'ample ibèric a través dels corresponents canviadors d'ample en punts estratègics del recorregut». Intercanviadors com el proposat a l'Arboç, perquè l'alta velocitat pugui entrar a Tarragona i Reus per la línia de la costa.
La notícia inclou altres temes que aniré desglossant convenientment als fils corresponents, a saber:
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 34#p133434
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 36#p133436
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 38#p133438
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 59#p133439
El Congrés es compromet a endegar el traspàs dels regionals a la Generalitat
El PSOE també accepta, a instàncies de CiU i ICV-IU, quadruplicar les vies d'accés per millorar els trajectes fins a Barcelona
21/05/09 02:00 - Tarragona - òscar palau
El Congrés dels Diputats va aprovar dimarts una moció pactada entre el PSOE i CiU que insta el govern estatal a endegar el traspàs dels regionals a la Generalitat, després que fins ara les dues administracions només hagin parlat de les rodalies de Barcelona. En el mateix text –i en un altre de semblant esmenat per ICV-IU– l'Estat també es compromet a quadruplicar les vies d'accés a la capital catalana, fet que permetria millorar el temps de trajecte dels trens de mitjana distància. El PSOE, de fet, es va fer seves la majoria de propostes ferroviàries que s'estan plantejant des de Catalunya, com ara la creació d'un servei de rodalies al Camp –es dóna mig any per preparar-la–, la priorització del corredor mediterrani i la connexió de la línia actual amb la d'alta velocitat per optimitzar la xarxa.
«Iniciar les converses necessàries amb la Generalitat encaminades al traspàs dels serveis de mitjana distància que discorrin íntegrament dins del territori de Catalunya» és el que haurà de fer el govern de l'Estat arran de l'acord aprovat dimarts per unanimitat al Congrés, que per primer cop insta específicament a entaular negociacions per a la cessió d'aquest servei. «Crèiem que la Generalitat negociaria conjuntament el traspàs de rodalies i regionals, perquè l'Estatut no ho distingeix, però com que no ho ha fet hem impulsat la moció», justificava ahir el portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias. Ell mateix, de fet, posava de manifest que fins ara sols s'ha arribat a un principi d'acord per al traspàs de rodalies de Barcelona. «En cap moment es parla dels altres territoris, i si es vol crear una xarxa pròpia de rodalies al Camp cal rebre primer els regionals, i a partir d'aquí fer-ne la transformació», indicava.
El coautor de la moció, el reusenc Francesc Vallès –coordinador del grup del PSC a Madrid–, coincidia ahir que la moció consagra «l'aposta ferma i decidida per la priorització de la xarxa de mitjana distància a Catalunya», ja que hi suposarà «una acceleració de les inversions». Vallès constata que l'acord significa que «el tema dels regionals es posarà dins de la carpeta de la comissió bilateral», si bé admetia que es començarà a negociar ja en una segona fase, possiblement passat l'estiu, després que es concreti del tot el traspàs de rodalies.
Quatre vies a Barcelona
També és la primera vegada que Madrid, en la mateixa moció, assumeix la «planificació i execució d'ampliacions i quadruplicacions de vies d'accés a Barcelona», una idea molt reivindicada pels partits catalans que fins ara no tenia el suport de l'Estat. La proposta es concreta en una altra moció aprovada dimarts, i esmenada a instàncies d'ICV-IU, que parla de fer quatre vies d'ample ibèric entre Castelldefels i l'estació de Sants per als accessos sud, i entre Granollers i la Sagrera al nord, començant «per la previsió de l'ampliació necessària als túnels d'immediata execució a la zona de l'Hospitalet, i entre Montcada i Mollet». A partir d'aquí, el text fins i tot va més enllà i deixa oberta la porta a, mentre duri l'execució del pla de rodalies de Barcelona –fins al 2015–, «analitzar la possibilitat d'iniciar els estudis per a altres actuacions complementàries que permetin alliberar les infraestructures de rodalies dels serveis regionals». Tant Vallès com Macias i altres fonts consultades d'ICV, de fet, recordaven ahir que el compromís de quadruplicar vies «es fa sobretot per millorar els regionals», ja que d'aquesta manera podran reduir els temps de trajecte fins a Barcelona, per exemple d'un Catalunya Exprés des de qualsevol estació del Camp de Tarragona o les Terres de l'Ebre –ara sovint s'han d'aturar per donar pas a trens de rodalies que tenen prioritat– i fins i tot es podran plantejar un augment de les freqüències de pas.
Sis mesos per a rodalies
En qualsevol cas, el PSOE –a partir de la mateixa esmena d'ICV-IU– paral·lelament adoptava dimarts dos compromisos més. L'un, «dissenyar una nova xarxa de serveis regionals que pugui usar amb avantatge les duplicacions de via que s'abordaran i les quadruplicacions que es proposen». L'altre, «preparar i presentar, en el termini de sis mesos, propostes de millora i ampliació dels serveis ferroviaris convencionals als entorns metropolitans de Lleida, Tarragona, Manresa i Girona». És a dir, que l'Estat no sols es fa seu el projecte de crear unes rodalies pròpies al Camp, sinó que hi posa un primer calendari. En tots dos casos, si realment l'Estat pensa cedir les competències a la Generalitat, pot semblar un contrasentit que iniciï estudis com si hagués de millorar el servei ell mateix. Macias, però, defensa que no són pas resolucions contradictòries: «Mentre no es faci el traspàs, entenc que no podem badar, i s'han de començar a planificar coses.»
Accelerar el corredor mediterrani
Tots els grups també donaven molta importància ahir a l'aprovació dimarts per unanimitat, derivada del debat sobre l'estat de la nació, d'una moció que insta sense més demores a la construcció d'un corredor mediterrani d'alta velocitat en ample europeu per a viatgers i mercaderies. Després que fa un mes es posés a licitació la redacció de l'estudi informatiu, Vallès destacava el salt que aquest eix suposarà per a la mobilitat i la competitivitat de l'economia, trencant definitivament «la visió radial de les infraestructures a l'Estat». En la moció posterior amb CiU, el PSOE es compromet a «acotar al màxim els tràmits i terminis d'elaboració de l'estudi», si bé Vallès admet que serà difícil retallar tenint en compte que les clàusules de licitació parlen de 24 mesos. «El ministre sí que s'ha compromès a donar prioritat absoluta a accelerar les previsions d'obres a l'eix», recordava. CiU, precisament, portarà avui a votació una moció semblant al Parlament de Catalunya en favor de l'alta velocitat al corredor.
L'Estat modernitzarà les línies de Valls i Móra
Un altre compromís que ha assumit el PSOE és l'«execució de les obres de modernització, en els terminis més breus possibles», a diverses línies de regionals catalanes, entre les quals les dues que transcorren per l'interior de la demarcació: Móra-Falset-Reus, i Lleida-Valls-Barcelona. De fet, la primera ja s'incloïa en el protocol de col·laboració signat entre l'Estat i la Generalitat per al període 2006-2012, i s'hi havien consignat partides en alguns pressupostos de l'Estat, si bé Vallès admetia ahir que no s'hi ha actuat perquè el projecte «encara està en estudi informatiu». Macias, en tot cas, també reconeixia que «en totes aquestes línies ja hi ha altres resolucions aprovades, i s'hi han fet algunes actuacions, però molt a poc a poc, no es va a bon ritme». En aquest sentit, la nova moció serà «un instrument de control per marcar el govern i posar-ho en la seva agenda».
El que sí que anunciava Macias –després que en el seu dia es queixés de l'obsolescència de la flota de trens– és que l'Estat ja ha aprovat la destinació al servei de regionals, enguany mateix, de divuit trens nous de la sèrie 449, la més moderna de Renfe, que fins ara no circulava per les vies catalanes.
Sí a la connexió de vies
Amb l'aprovació d'una altra esmena d'ICV-IU, el govern estatal també s'ha fet seva una altra proposta inclosa en el Pacte Nacional d'Infraestructures: la connexió entre la línia convencional i la del TAV. El text assumit pel Congrés, així, insta a «dissenyar una xarxa de serveis intercity» sobre els eixos Tortosa-Tarragona i Reus-Tarragona-Barcelona, entre altres, «que aprofiti al màxim la nova xarxa ferroviària d'alta velocitat connectant-la amb la d'ample ibèric a través dels corresponents canviadors d'ample en punts estratègics del recorregut». Intercanviadors com el proposat a l'Arboç, perquè l'alta velocitat pugui entrar a Tarragona i Reus per la línia de la costa.
La notícia inclou altres temes que aniré desglossant convenientment als fils corresponents, a saber:
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 34#p133434
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 36#p133436
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 38#p133438
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 59#p133439
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Per lògica, sí. Formen part de la mateixa unitat de negoci.Jordi Freixas ha escrit:Suposo que el traspàs també deu incloure els trens Avant.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Doncs a veure quan comencem a veure els Avant amb el logo de FGC.
De totes maneres, pel que fa als regionals en general... estatuts a part, no hauria de significar cap problema que els Catalunya Exprés que surten del país fóssin també operats per FGC, no?
De totes maneres, pel que fa als regionals en general... estatuts a part, no hauria de significar cap problema que els Catalunya Exprés que surten del país fóssin també operats per FGC, no?
L'únic perill que veig en el canvi de titularitat dels serveis regionals és que deixin de circular els pocs que traspassen les fronteres catalanes. El millor de tot plegat és que amb les rodalies traspassades, els regionals que circulen sovint fent serveis de rodalies o intercalats entre els curta distància, siguin del mateix amo.
^^ Sempre es poden fer convenis amb d'altres comunitats autònomes (pressuposant que existeix la voluntat entre totes les parts).
És el que s'intenta fer perquè una línia de la rodalia de Lleida arribi a Binèfar i Montsó.
És el que s'intenta fer perquè una línia de la rodalia de Lleida arribi a Binèfar i Montsó.
Encara s'estan fent negociacions? Creia que ja ho havien liquidat amb un no rotund el tema.
Espanya sempre comença etzibant un "no" rotund, fins que acaba sent un "sí" descafeïnat (per falta d'atreviment per part catalana), passant per tots els altres matisos intermedis.Jordi Freixas ha escrit:Encara s'estan fent negociacions? Creia que ja ho havien liquidat amb un no rotund el tema.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Tinguent en compte que ja hi ha una línia de Rodalies entre Alacant i Múrcia, si no aconsegueixen que aquesta línia de Rodalies de Lleida entri a La Franja, això només respondrà a una cosa: anti-catalanisme.
Aquesta línia no entra a la Franja, va més enllà. Entra fins a Binéfar i Monzón. Binéfar i Monzón no són Franja, s´hi parla castellà. Aquesta línia només té una estació en la comarca catalanoparlant de la Llitera, que és Tamarite-Altorricón (Tamarit-El Torricó), però que de fa molts anys no és en servei de viatgers, ja que es troba massa allunyada dels dos nuclis que li dónen nom.Jordi Freixas ha escrit:Tinguent en compte que ja hi ha una línia de Rodalies entre Alacant i Múrcia, si no aconsegueixen que aquesta línia de Rodalies de Lleida entri a La Franja, això només respondrà a una cosa: anti-catalanisme.
Em sembla que Binèfar encara forma part dels Països Catalans.437.001 ha escrit:Aquesta línia no entra a la Franja, va més enllà. Entra fins a Binéfar i Monzón. Binéfar i Monzón no són Franja, s´hi parla castellà.
No.Jordi Freixas ha escrit:Em sembla que Binèfar encara forma part dels Països Catalans.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Sí, però Binèfar en queda fora, almenys de la part catalanoparlant. El cap de comarca de la Llitera és Tamarit.Jordi Freixas ha escrit:Ah no? La comarca de la Llitera no forma part de la Franja de Ponent?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Això és una demanda d'aquests ajuntaments, i no sorgeix perquè se sentin catalans ni res per l'estil sinó perquè molts dels seus ciutadans es desplacen a Lleida per treballar o estudiar.
I és normal. Fins i tot en l'hipotètic cas que algun dia es declarés la independència de Catalunya, hauria de ser normal que trens de Rodalies i Regionals catalans travessessin la frontera i viceversa.
- Vilarrubla
- N8
- Entrades: 673
- Ubicació: Urgell(et)
Si es declarés la independència dubto que a Espanya li agradés tenir cap connexió ferroviària amb Catalunya (i menys que un tren català entrés al seu territori) i estic segur que intentaria fer passar les infraestructures viaries i ferroviàries cap a Europa via Aragó, Navarra i País Basc per evitar Catalunya.
Excepte que es fes dins del marc europeu que llavors la UE diria alguna cosa al respecte, suposo XD. Tot hipòtesis clar XD
Excepte que es fes dins del marc europeu que llavors la UE diria alguna cosa al respecte, suposo XD. Tot hipòtesis clar XD
El que trobo dolç a tu t'amargue.
Arribats en aquest punt, la Unió Europea ho hauria de fer millor del que ho està fent ara (per exemple en les conexions ferroviaries entre Espanya i França, i entre Espanya i Portugal).
Però bé, com a mínim a alguns s'els acudiria de sobte valorar la gran importància de Canfranc
Però bé, com a mínim a alguns s'els acudiria de sobte valorar la gran importància de Canfranc
Per raons com aquestes la Unió europea hauria de ser molt més poderosa a l'hora de traçar una xarxa europea d'altes prestacions que avui dia encara no existeix.