Tramvia de Saragossa

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Re: Tramvia de Saragossa

Entrada Autor: alf_ » Divendres 19/04/2013 1:03

komatek ha escrit:Avui per casualitats de la vida he estat per Saragaossa i m'ha sorprés el nivell d'ocupació del tramvia, amb una freqüència al voltant dels 5 minuts i l'horari entre les 9AM i les 17PM els tramvies anaven en promig a rebentar, literalment plens de gom a gom, feia goig veure-ho.
Cuando se da un paso marcado para hacer el transporte público atractivo y competitivo con el coche estos son los resultados. La situación es paradójica: Por un lado la locura por las grandes obras faraónicas con firma nacionalista, pero un miedo a ofrecer un servicio que sea más que lo justo y necesario en los transportes "normales". Los países donde el transporte público tiene más protagonismo que aquí intentan ofrecer frecuencias y tiempos de recorrido de lo más atractivo posible, apostando por dar más servicio de lo justo con tal de ganar nuevos viajeros que vengan del coche, más que nada.
No soy demasiado familiar con la situación de Zaragoza, pero da la impresión de que la línea de tranvía fue bien implementada, con una extensión considerable (ahora) y muy buena frecuencia, a diferencia por ejemplo del tranvía de la vergüenza de Vélez-Málaga u otras líneas (T5/T6 en Barcelona con su pésima frecuencia, sin ir más lejos).



437.001
N10
N10
Entrades: 5038
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Divendres 19/04/2013 1:09

komatek ha escrit:Avui per casualitats de la vida he estat per Saragaossa i m'ha sorprés el nivell d'ocupació del tramvia, amb una freqüència al voltant dels 5 minuts i l'horari entre les 9AM i les 17PM els tramvies anaven en promig a rebentar, literalment plens de gom a gom, feia goig veure-ho.
De tots els tramvies de la península, el de Saragossa és el que està més ben planejat, de fet ja es parla d´augmentar capacitat.
Normal, els manyos s´han fixat en què han fet a Bordeus, i ho han imitat, ni més ni menys.
Té prioritat semafòrica i s´han suprimit línies de bus per afavorir el tramvia.

El tramvia de Granada (quan obri, que ho farà per fases, estan de proves, però encara en tenen per estona fins a tenir la línia completa) i el tramvia de Múrcia (quan l´allarguin fins a l´estació del Carmen, que encara estan en estudis) també són candidats a anar molt bé de passatgers.



Metropondikas
N5
N5
Entrades: 108

Entrada Autor: Metropondikas » Dimarts 13/10/2015 16:07

Bona tarda,

He passat uns dies a Saragossa i he aprofitat per conèixer el seu flamant tramvia i, a un nivell menor, la resta de sistemes de transport públic massiu de la ciutat. He aprofitat també per conèixer-la més a fons ja que, per raons familiars (el meu pare és natural d´un poblet de la província), Saragossa ha estat sempre present de manera verbal en les nostres converses que no pas de manera física, però, ja que des de petit que no hi he tornat. Passar, hi he passat infinitat de vegades, amb tren, bus... És, per a mi, d´aquelles ciutats de pas que no acaben de cridar-me l´atenció en l´àmbit transportil...
Des que tinc ús de raó que sóc aficionat al transport públic i una de les meves publicacions preferides era la guia de Pàmies. Amb elles, m´"estudiava" l´urbanisme de ciutats com Barcelona, Saragossa, Madrid...Per a mi, el transport públic era, -i és-, íntimament lligat a l´urbanisme. M´agradava aprendre´m el recorregut dels autobusos i per què passaven per uns carrers i per altres no. També inventava sistemes de metro. Tot això sobre la superfície absolutament sense relleu d´aquestes guies.
D´entrada, faré una afirmació una mica agosarada: He trobat en el tramvia de Saragossa la millor integració (a tots els nivells) d´un sistema de transport en una ciutat.
No pretenc fer pedagogia del tramvia ni fer una exposició rigorosa de dades, vull, solament, compartir amb vosaltres aquestes modestes impressions transportils saragossanes.
Molts de vosaltres sabreu (sobretot aquells que, com jo, pentineu canes) que Saragossa gaudia d´una xarxa de tramvies més o menys important, la qual va desaparèixer a mitjants de la dècada dels 70. Igual que a altres ciutats espanyoles (i algunes d´europees també), Saragossa ha seguit el guió estàndard quant al tramvia: supressió, oblit i, un cop comprovades les bondats dels sistemes moderns de tram, recuperació.
Després d´uns anys d´indecisió en els que també era present la possible construcció del metro, la ciutat es decideix per projectar una xarxa de tramvia.
La línia 1 és la primera de les tres que es pretenen fer. Es tracta d´una línia de gairebé 13 quilòmetres, d´orientació nord-sud, unint ambdues ribes del riu Ebre. És dotada de via doble en la seva totalitat. Al polígon ACTUR i a Valdespartera, però, els dos sentits tenen recorreguts paral-lels però separats per una cinquantena de metres i amb les seves pròpies estacions en cada sentit. L´ampre de via és l´estàndard europeu. Compta amb 25 estacions, el temps de recorregut és de 40 minuts (una mica menys en el descendent) i és alimentada majoritàriament per línia aèria tret del tram central en el que uns acumuladors d´energia carreguen les bateries dels vehicles durant els 20 segons que dura la parada en cadascuna d´aquestes estacions.
El que és a la vista són una mena de làmines metàliques d´uns 10cm d´amplada per, potser, 1m de llarg, presents al mig de la via entre els dos carrils. Dos per sentit, separades per alguns metres, els suficients per fer-les coincidir amb les bateries dels tramvies.
Les estacions són del tipus marquesina, d´andana lateral en la majoria. Les restants són d´andana central.
No és la meva intenció fer una exposició de la totalitat de les característiques del tramvia de Saragossa per això, un cop esmentades, les que considero d´interès en aquest missatge, us emplaço (si en voleu saber més) a la infinitat de webs on s´hi parla.
Un cop resoltes les queixes veïnals i dels comerciants, omnipresents a tota implantació tramviària moderna al centre de les ciutats (protestes que no van ser especialment contundents i que van desaparèixer a mesura que avançaven les obres del tramvia), l´urbanisme resultant és, per a mi, molt ben aconseguit. El tram central, el més problemàtic normalment, ha "obert" espais. El record que tenia de llocs com el carrer del Coso, l´avinguda César Augusto i la zona de les muralles era de llocs foscos on la història de la ciutat era, amb prou feines, visible. Ara, es veuen les muralles, el Mercat Central té molta més personalitat i els accessos als aparcaments de la zona segueixen encaminaments paral-lels a les vies però amb mínimes interrupcions.
El tram gaudeix de prioritat semafòrica i crec que bastant ben aconseguida també, ja que els vehicles s´aturen molt poc durant el seu recorregut salvant eficaçment les cruïlles d´elevada densitat de trànsit.
El que més m´ha cridat l´atenció és la seva alta ocupació. Coincideixo plenament amb els foraires que han fet comentaris similars. Aquesta alta ocupació és, al meu parer, clau en l´encert que han tingut els responsables triant l´opció tramviària. No es tracta d´una ocupació puntual degut a hores punta. Durant tot el temps de servei del tramvia, l´ocupació és més que elevada. Una idea d´aquest gran ús del tram per part dels viatgers la pot donar els extrems de la línia. Com bé sabeu, els extrems de les línies de metro, tramvia, bus...acostumen a desocupar-se a mesura que s´apropen al final del trajecte. En el cas del tramvia de Saragossa l´ocupació és bona, fins i tot, en els extrems. Les parades es veuen plenes de viatgers que esperen el seu tramvia. La freqüència és, lògicament, elevada. Passa un tram cada 5 minuts durant bona part del servei.
Hi ha en projecte altres dues línies. La línia 2 sembla que va començant a veure la llum en forma d´avantprojectes. Aquesta línia seguirà l´eix oest-est de la ciutat, des de l´àrea de l´estació de Delicias al barri de Las Fuentes. La línia 3 és previst que rutlli de nord-est a sud, des del barri de La Jota al de Torrero.
Tornant al que us deia al principi del missatge, es dóna la circumstància de que aquesta xarxa és, en part, coincident amb els sistemes que jo inventava de petit usant la guia Pàmies com a referència. La meva xarxa saragossana era, però, de metro. I és que l´aspiració saragossana per tenir un metro més o menys clàssic no s´acaba amb la implantació del tramvia. En algun lloc he llegit recentment quelcom així: "...la financiació del tramvia hipotecarà per dos o tres dècades la construcció del metro..."!!!??? Vol dir això que pensen fer-ne un?
Em fa l´efecte que si, en comptes del tram, s´hagués optat per fer un metro l´èxit estaria, igualment, garantit. Potser la solució metro estava bé per la ja existent línia 1 i la resta de línies fer-les amb solució tramviària. En cap cas hauria de ser un metro clàssic o "pesat". La solució metro passaria per un VAL o un sistema subterrani amb vehicles de tipus tramviari com a Sevilla.
Tolosa de Llenguadoc, amb unes dimensions similars a Saragossa i menor població, disposa de dues línies de metro automàtic lleuger, subterrani en la seva pràctica totalitat.
Bé, en conjunt, crec que l´espera un futur apassionant al tramvia de Saragossa.
La xarxa d´autobusos de la ciutat és també molt eficient i gaudeix, igualment, d´una alta ocupació. Es veuen nombrosos viatgers esperant a les parades l´arribada del seu bus. Vaig tenir l´oportunitat de fer un parell de trajectes que són, en part, coincidents amb les futures línies de tramvia i diria que l´èxit és més que assegurat.
La xarxa va patir algunes modificacions arran de l´entrada en funcionament del tramvia però, en conjunt, crec que no ha suposat un gran trasbals per als usuaris.
La situació de Saragossa (una ciutat important al bell mig d´una gran àrea pràcticament despoblada) fa que concentri la majoria d´activitats econòmiques i comercials de l´Aragó. La ciutat no té "suburbis". Utebo, Casetas...són, més aviat pobles que han tingut un cert creixement darrerament, potser no suficient encara per justificar l´existència de l´única línia de rodalies la ciutat. Aquesta línia uneix Casetas amb Miraflores travessant subterràniament Saragossa però ni les seves freqüències ni la seva ocupació la poden equiparar a una veritable xarxa de rodalies...
Saragossa disposava fins fa pocs mesos d´un telecabina que unia les proximitats de l´estació de Delicias amb els terrenys de l´Expo de l´Aigua, construïda al 2008 al meandre de Ranillas. Preguntant als saragossans si encra funcionava (les instal-lacions es veian en relatiu bon estat) em deien que va deixar de fer-lo enguany perquè no servia per res. No uneix llocs residencials i el que més em va sorprendre és que romangués tant de temps en funcionament fins el seu tancament...
Bé, és una mica llarg el text...Disculpeu!

Salutacions,
MANEL



Avatar de l’usuari
Ecomobisostrans
N10
N10
Entrades: 3713
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Ubicació: Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Ecomobisostrans » Dijous 15/10/2015 3:29

Jo hi vaig estar el diumenge, a la manifestació antitaurina, i deu n'hi do lo seguits que anaven els tramvies !



Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2204
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » Dilluns 24/07/2017 21:45

Projecte per transformar la línia 2 del tramvia de Saragossa en Tren-Tram, ampliant-lo cap a Osca i Terol mitjançant la xarxa d'Adif. Projecte plausible o projecte per caçar subvencions :?: Millor posar més freqüències a la xarxa actual de Renfe o aquesta proposta :?: Tenint en compte que la xarxa convencional d'Adif és en ibèric i el tramvia en UIC, em decanto per les primeres opcions... :?

O Gubierno d’Aragón proposa a o concello de Zaragoza a inclusión d’o «tren-tram» en os estudios d’a linia 2 de tramvía

[...] O prochecto conta con una estimación economica d’1,4 millons d’euros y ye impulsau por o Concello de Zaragoza chunto a o Consorcio de Transportes de l’Aria de Zaragoza (CTAZ), que preside Soro. Se tracta d’un prochecto d’analísi que replega, como que punto central, o estudio d’a intermodalidat d’a Estación de Delicias. A Unión Europeya financiará o 50% de l’importe d’iste prochecto. [...]

Se tracta d’un nuevo modelo de transporte en o qual se combina o tramvía, en l’aria urbana, pero dando-le continuidat, funcionando como que tren, pa que connecte arias metropolitanas y mesmo a connexión interurbana. Soro ha destacau que “tenemos a posibilidat d’abanzar quatro anyos l’inicio d’os estudios de tren-tram pero ixo implica que os futuros treballos d’a linia 2 y d’o Plan de Mobilidat Urbana Sostenible habrían de contemplar ista opción”. En as Directrices se contemplaba l’inicio d’os estudios en 2021.

Qualques ciudatz europeyas ya contan con iste modelo que, tamién ye en funcionamiento en Alicant y, proximament, en Cádiz. Una opción de trazau incluiría a connexión dende a Estación de Delicias enta Plaza y endrecera ta Teruel y, por l’atro cabo, una connexión entre Miraflors enta Uesca. De qualsiquier modo, istas opcions habrían d’estar estudiadas y cullen atras alternativas.



FONT: Ueito TV (text en aragonés)


Salvem l'Estació de França!

albe6
N8
N8
Entrades: 1035
Ubicació: Almacelles (Lleida)

Entrada Autor: albe6 » Dilluns 24/07/2017 22:09

Si bé el Saragossa - Osca no presentaria problemes d'orografia (és molt recte) presenta un inconvenient en el tram Tardienta - Osca: està electrificat a 25 kV CA per a l'AVE (Via única triple carril)
Al sud de Saragossa apart que s'hauria d'electrificar s'hauria de rectificar més de la meitat del trajecte fins Terol. Només està arreglat decentment un petit tram al nord de Terol (preparat per a LVA, que no LAV).

No em vull imaginar el que costaria un "engendro" bitensió, tritensió o dual electric/dièsel (el tren-tram de Cadis és monotensió) per a fer això, ho trobo un bluf com una casa de gran.

Només diré que en el recorregut Terol - Saragossa tarda menys un bus anant per la autovia Mudèjar (A-23) que el tren sense parar a totes



Avatar de l’usuari
El Maño amañado
N7
N7
Entrades: 463
Ubicació: Sant Martí (Barcelona).

Entrada Autor: El Maño amañado » Dijous 27/07/2017 20:05

Qué, cómo!? Hala, hala... Que se dejen de hostias y que namás hagan la L2 del tranvía por la ciudad. Para qué vas a hacer otra infraestructura de la capital a Huesca si ya existen 3 (dos en forma de ferrocarril, Ave y convencional y una en forma de línea de autobuses regulares)?

Si estuvieran las 3 hasta los topes, con sobredemanda de pasajeros, se podría intentar hacerlo. Pero si no hay ni eso, para qué vas a gastar tontamente el dinero?

Y eso que hablaba de Huesca, porque si menciono la de Teruel que solamente tiene dos tipos de transporte público y el tren tampoco rinde mucho que digamos... Pa' qué quieres más?



Avatar de l’usuari
m.h.t.
N9
N9
Entrades: 2204
Ubicació: Badalona

Entrada Autor: m.h.t. » Dilluns 15/07/2019 15:21

Natalia Chueca: «Queremos rescatar el proyecto del ‘tranbús’»

Entrevista con la concejala de servicios públicos y movilidad de Zaragoza

–¿Esa movilidad del futuro será sin la línea 2 del tranvía?


Todo depende de las necesidades de la ciudad. Creemos que hay que tender hacia sistemas de movilidad flexibles porque seguirá habiendo cambios. Así que hay que apostar por sistemas más flexibles, sostenibles y rentables.

–¿Por ejemplo?

–Nosotros somos defensores de que el bus, y en concreto el eléctrico, sea uno de los principales medios de la ciudad. Hay que mejorarlo para que dé un mejor servicio, de manera que los ciudadanos lo utilicen de forma voluntaria porque les soluciona sus problemas y les resulta útil y práctico. Los buses no requieren de una gran obra ni hipotecan económicamente a la ciudad.

–¿Rescatarán el proyecto del ‘tranbús’?

–Seguramente. Son autobuses eléctricos de alta capacidad, eficientes, sostenibles y flexibles, y además económicamente viables. Es una buena solución para las líneas más demandas.

https://www.elperiodicodearagon.com/amp ... 74341.html


Salvem l'Estació de França!

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23722
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dilluns 15/07/2019 16:17

Si pren el corrent d'una catenària, és un trolebús. Si no ho fa i el carrega aixecant un pantògraf al terminal, és un bus.

I si rere tanta creativitat lingüística s'amaga l'habitual proporcionalitat indirecta amb la utilitat del propi concepte, ja ho poden deixar estar.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Respon

Torna a “Ferrocarril en general”