Estació de Plaça Catalunya

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Re: Estació de Plaça Catalunya

Entrada Autor: BRILL 18 » Dilluns 11/03/2013 19:29

[/attachment]
estacio fc martorell.jpg
estacio fc martorell.jpg (38.71 KiB) Visualitzat 9605 cops
Refloto aquest fil per que avui navegan per el facebook el gruo Barcelona desapareguda he trobar aixo que crec que definitivament mostra on era l'estacio de marras jejej



rangqiang
N4
N4
Entrades: 64

Entrada Autor: rangqiang » Dijous 30/05/2013 14:55

efectivament els rodalies sortient de plaça catalunya fins el 1977 i de l'estació del nord els Regionals fins a 1972 que al clausurar l'estació del nord els regionals els van pasar tots a EDF o la mateixa plaça catalunya fins que apartir de 1978 es va construir el tunel que uneix Plaça catalunya amb Sants i d'aquesta manera fer de Terminal l'estació de Hospitalet.

El típic tren correus que sortia als anys 80 de l'estacio de frança de la Via 12 actual via 14 abans de 1972 sortia de l'estacio del Nord.

Molts us preguntareu com es feia perque trens regionals qeu sortien de EDF anessin a puigcerda si no hi ha conexio de vias a l'entrellat de glories?

Fàcil, fent inversió de marxa de EDF a Hospitalet i de Hospitalet - Sants- Passeig de Gracia aqui em perdo, potser aqui ens aquestes ultimes linias m'haureu de corregir perque de passeig de gracia a Clot i Via sagrera sant andreu no se si existia el ramal de les aigues per fer inversio de marxa a linia puigcerda.

El que ser segur es que els anys 80 si habien trens que feien inversio de marxa de EDF a Hospitalet y de hospitalet a Puigcerda ja que el tunel de Catalunya ja estava.

Tinc un planol de horaris dels anys 80 i us ho puc demostar.



fubang
N5
N5
Entrades: 149
Ubicació: vic

Entrada Autor: fubang » Dijous 30/05/2013 15:13

Bona tarda.
rangqiang ha escrit:efectivament els rodalies sortient de plaça catalunya fins el 1977 i de l'estació del nord els Regionals fins a 1972 que al clausurar l'estació del nord els regionals els van pasar tots a EDF o la mateixa plaça catalunya fins que apartir de 1978 es va construir el tunel que uneix Plaça catalunya amb Sants i d'aquesta manera fer de Terminal l'estació de Hospitalet.

El típic tren correus que sortia als anys 80 de l'estacio de frança de la Via 12 actual via 14 abans de 1972 sortia de l'estacio del Nord.

Molts us preguntareu com es feia perque trens regionals qeu sortien de EDF anessin a puigcerda si no hi ha conexio de vias a l'entrellat de glories?

Fàcil, fent inversió de marxa de EDF a Hospitalet i de Hospitalet - Sants- Passeig de Gracia aqui em perdo, potser aqui ens aquestes ultimes linias m'haureu de corregir perque de passeig de gracia a Clot i Via sagrera sant andreu no se si existia el ramal de les aigues per fer inversio de marxa a linia puigcerda.

El que ser segur es que els anys 80 si habien trens que feien inversio de marxa de EDF a Hospitalet y de hospitalet a Puigcerda ja que el tunel de Catalunya ja estava.

Tinc un planol de horaris dels anys 80 i us ho puc demostar.
Crec que els trens que sortíen de l'estació de França cap a Puigcerdà passaven de S. Andreu Comtal a Montcada Bifurcació via ramal Aigües que ja estava obert.



Avatar de l’usuari
BRILL 18
N7
N7
Entrades: 632
Ubicació: Sant Quirze del Valles

Entrada Autor: BRILL 18 » Dijous 30/05/2013 17:28

fubang ha escrit:Bona tarda.
rangqiang ha escrit:efectivament els rodalies sortient de plaça catalunya fins el 1977 i de l'estació del nord els Regionals fins a 1972 que al clausurar l'estació del nord els regionals els van pasar tots a EDF o la mateixa plaça catalunya fins que apartir de 1978 es va construir el tunel que uneix Plaça catalunya amb Sants i d'aquesta manera fer de Terminal l'estació de Hospitalet.

El típic tren correus que sortia als anys 80 de l'estacio de frança de la Via 12 actual via 14 abans de 1972 sortia de l'estacio del Nord.

Molts us preguntareu com es feia perque trens regionals qeu sortien de EDF anessin a puigcerda si no hi ha conexio de vias a l'entrellat de glories?

Fàcil, fent inversió de marxa de EDF a Hospitalet i de Hospitalet - Sants- Passeig de Gracia aqui em perdo, potser aqui ens aquestes ultimes linias m'haureu de corregir perque de passeig de gracia a Clot i Via sagrera sant andreu no se si existia el ramal de les aigues per fer inversio de marxa a linia puigcerda.

El que ser segur es que els anys 80 si habien trens que feien inversio de marxa de EDF a Hospitalet y de hospitalet a Puigcerda ja que el tunel de Catalunya ja estava.

Tinc un planol de horaris dels anys 80 i us ho puc demostar.
Crec que els trens que sortíen de l'estació de França cap a Puigcerdà passaven de S. Andreu Comtal a Montcada Bifurcació via ramal Aigües que ja estava obert.
>Efectivamen aquesta era la ruta del famos BORREGUERO de Puigcerda, i ho puc asegurar per que l'havia agafat moltes vegades



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dijous 30/05/2013 19:21

rangqiang ha escrit:efectivament els rodalies sortient de plaça catalunya fins el 1977 i de l'estació del nord els Regionals fins a 1972 que al clausurar l'estació del nord els regionals els van pasar tots a EDF o la mateixa plaça catalunya fins que apartir de 1978 es va construir el tunel que uneix Plaça catalunya amb Sants i d'aquesta manera fer de Terminal l'estació de Hospitalet.

El típic tren correus que sortia als anys 80 de l'estacio de frança de la Via 12 actual via 14 abans de 1972 sortia de l'estacio del Nord.

Molts us preguntareu com es feia perque trens regionals qeu sortien de EDF anessin a puigcerda si no hi ha conexio de vias a l'entrellat de glories?

Fàcil, fent inversió de marxa de EDF a Hospitalet i de Hospitalet - Sants- Passeig de Gracia aqui em perdo, potser aqui ens aquestes ultimes linias m'haureu de corregir perque de passeig de gracia a Clot i Via sagrera sant andreu no se si existia el ramal de les aigues per fer inversio de marxa a linia puigcerda.

El que ser segur es que els anys 80 si habien trens que feien inversio de marxa de EDF a Hospitalet y de hospitalet a Puigcerda ja que el tunel de Catalunya ja estava.

Tinc un planol de horaris dels anys 80 i us ho puc demostar.
Hola a tothom:
Cuan es va tancar l´estació del Nord, els trens de Barcelona a Lleida, incloent el Barcelona-La Pobla de Segur,aixi com el omnibus a Puigcerdá sortien de léstació de França, via Sant Andreu Condal, i per el ramal de les aigues,feien cap a Montcada Bifircació, i un cop alli ja anaven cadascú per la seva linia. Aixo va ser aixi, mentre la linia Manresa-Lleida, no va ser electrificada.En electrificarse la linia,els trens de Lleida via Manresa, ja sortien de l´Hospitalet.En referencia al omnibus de Puigcerdá, mentre va circular am maquina i cotxes,també anava via Sant Andre Condal, i ramal de les aigues. Cuan el omnibus va pasar a fer-se amb UT, com portava el correu,sortia de léstació de França, via Pg de Grácia, Sants (sense arribar a l´Hospitalet) i deSants via Pl. Cataluña,Arc de Triomf,Sant Andreu Arenal, etc. Les raons de fer aquesta volta, son un misteri,donat que encara que el correu per ferrocarril, tenia la seu a l´estació de França, encara que el tren fos una UT, perfectament, hagues pogut fer con cuan era amb material remolcat, o sia via Sant andreu condal).Al desapareixer el transport decorreu per ferrocarril, el anomenat omnibus, va pasar a sortir i arrivar a l´Hospitalet.
Salutacións



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dijous 30/05/2013 19:27

WMD626 ha escrit:Espero que aquesta foto, que va sortir a La Vanguardia, permetrà aclarir els dubtes. En primer terme apareix un comboi del Tren de Sarrià, en una estació en la seva mínima expressió, on ara hi ha el carrer Pelai (Sephora, oficina comercial de FGC, etc.) . I al fons, aproximadament on ara és el creuament Plaça Catalunya/Vergara, hi ha l'estació de Martorell. Els dos trens es creuaven només sortir de l'estació : El Tren de Sarrià passava per sobre del de Martorell per un salt de moltó a l'alçada de Balmes-Consell de Cent (aprox.).

L'1 de juliol de 1932, efectivament, el president Francesc Macià va inaugurar l'estació de plaça Catalunya i els trams de Metro Bordeta-Santa Eulàlia i plaça Catalunya-Arc de Triomf (per cert, "Arc de Triomf", en català, va ser el nom original de l'estació).La curiositat ferroviària d'aquella inauguració va ser que , com que els trens del Metro Transversal circulaven per la dreta i els de Norte, per l'esquerra, es va fer el viatge d'anada en metro i el de tornada en tren, sense haver de canviar d'andana.
Hola WMD626:
Seria d´agrair, un aclariment de el tema de "no canviar d´andana", ja que tan a Pl. Catalunya com a Arc de Triomf, mai es va compartir andanes.
Salutacions.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 30/05/2013 21:35

Home, això de que a Arc de Triomf no es compartia andana és molt relatiu. Si ho prefereixes són dues andanes paral·leles i dividides per una paret, oberta per la part de l'accés del metro a Norte-Renfe-Adif (segons les èpoques) . I el que va fer la comitiva de'n Macià va ser passar d'una banda a l'altra, a través d'aquest accés. És a dir, van sortir de plaça Catalunya- Norte amb el tren fins a Triomf, i un cop allà van entrar a l'estació d'Arc de Triomf-metro creuant aquest accés . En ambdós casos va ser per la via cantó muntanya (per entendre'ns) i va ser possible fer-ho perquè Norte i FMT empraven diferents sentits de circulació (l'un per la "dreta" i l'altre, per l'"esquerra"). Això només es va fer a Arc de Triomf, perquè a Catalunya, la comitiva d' en Macià va entrar des del carrer i després ja no va tornar a sortir, ja que el metro els va portar fins a Santa Eulàlia , que també s'inaugurava aquell mateix dia.

Espero haver resolt els teus dubtes :ok Per més detalls, pots buscar les ressenyes de la inauguració a la premsa, que és d'on ho he tret.

Salut!!!



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 30/05/2013 21:37

Euromed ha escrit:
WMD626 ha escrit:Espero que aquesta foto, que va sortir a La Vanguardia, permetrà aclarir els dubtes. En primer terme apareix un comboi del Tren de Sarrià, en una estació en la seva mínima expressió, on ara hi ha el carrer Pelai (Sephora, oficina comercial de FGC, etc.) . I al fons, aproximadament on ara és el creuament Plaça Catalunya/Vergara, hi ha l'estació de Martorell. Els dos trens es creuaven només sortir de l'estació : El Tren de Sarrià passava per sobre del de Martorell per un salt de moltó a l'alçada de Balmes-Consell de Cent (aprox.).

L'1 de juliol de 1932, efectivament, el president Francesc Macià va inaugurar l'estació de plaça Catalunya i els trams de Metro Bordeta-Santa Eulàlia i plaça Catalunya-Arc de Triomf (per cert, "Arc de Triomf", en català, va ser el nom original de l'estació).La curiositat ferroviària d'aquella inauguració va ser que , com que els trens del Metro Transversal circulaven per la dreta i els de Norte, per l'esquerra, es va fer el viatge d'anada en metro i el de tornada en tren, sense haver de canviar d'andana.
Hola WMD626:
Seria d´agrair, un aclariment de el tema de "no canviar d´andana", ja que tan a Pl. Catalunya com a Arc de Triomf, mai es va compartir andanes.
Salutacions.
Ara veig que m'havia equivocat: l'anada es va fer en tren i la tornada en metro . Sorry!!!



Avatar de l’usuari
Euromed
N6
N6
Entrades: 247

Entrada Autor: Euromed » Dijous 30/05/2013 22:12

WMD626 ha escrit:Home, això de que a Arc de Triomf no es compartia andana és molt relatiu. Si ho prefereixes són dues andanes paral·leles i dividides per una paret, oberta per la part de l'accés del metro a Norte-Renfe-Adif (segons les èpoques) . I el que va fer la comitiva de'n Macià va ser passar d'una banda a l'altra, a través d'aquest accés. És a dir, van sortir de plaça Catalunya- Norte amb el tren fins a Triomf, i un cop allà van entrar a l'estació d'Arc de Triomf-metro creuant aquest accés . En ambdós casos va ser per la via cantó muntanya (per entendre'ns) i va ser possible fer-ho perquè Norte i FMT empraven diferents sentits de circulació (l'un per la "dreta" i l'altre, per l'"esquerra"). Això només es va fer a Arc de Triomf, perquè a Catalunya, la comitiva d' en Macià va entrar des del carrer i després ja no va tornar a sortir, ja que el metro els va portar fins a Santa Eulàlia , que també s'inaugurava aquell mateix dia.

Espero haver resolt els teus dubtes :ok Per més detalls, pots buscar les ressenyes de la inauguració a la premsa, que és d'on ho he tret.

Salut!!!
HolaWMD626:
Tens raó, a Arc de Triomf,per passar de tren a metro o al invers, no cal ni sortir, ni pasar per damunt o per sota de cap via. Ara he recordat que fa molt temps la andana de acces o sortida, al metro per el costat de l´estació del nord, es feia per la andana de Renfe, per una separació, amb una tanca metálica.
Salutacions i mercés per aclarir el tema.



Avatar de l’usuari
Oriolix
N6
N6
Entrades: 307

Entrada Autor: Oriolix » Divendres 31/05/2013 22:01

Usuari de metro a Plaça Catalunya, cada dia penso que caldria reordenar les andanes per permetre el transbord directe entre metro i Rodalies. La proposta seria integrar l’estació de Renfe i metro, fent que les respectives línies en direcció Llobregat compartissin una andana central, a l’igual que les línies en direcció Besós.

Així l’estació quedaría, de mar a muntanya:
- L1 direcció Besós
- Andana central “Besós” amb accés a L1 i rodalies
- Rodalies direcció Besós
- Rodalies direcció Llobregat
- Andana central “Llobregat” amb accés a L1 i rodalies
- L1 direcció Llobregat

Aquesta proposta justament la vaig enviar fa uns dos anys a la Generalitat que, molt amablement em va respondre el següent:
Volem comentar-li que en Pla Director d’Infraestructures 2001-2010, ja es contemplava la construcció d’un intercanviador central que connectés les línies de metro L1, L2, L3 i L4,els FGC i Renfe. Aquesta actuació es troba pendent.
Uns aspectes que caldria tenir en compte si es fes aquesta integració és que s’hauria de remodelar tota la platja de vies, haver de tallar el servei i d’altra banda els problemes d’haver de compartir barrera tarifària.


Evidentment caldria tallar el servei però em sembla que l'obra seria força senzilla i poc costosa, i es podria realitzar en poc temps, i els beneficis compensarien els inconvenients. L'altre inconvenient que esmenten seria el d'haver de compartir barrera tarifària, és a dir, que es podria passar de metro a Rodalies sense validar.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Divendres 31/05/2013 22:23

Hombre, piensa que los muros que actualmente dividen las dos vías de un respectivo sentido son muros de carga que se hicieron cuando en los 80 la estación se caía a pedazos, sería bastante complicado mover esos muros. Aparte de eso en realidad es muy interesante tu propuesta, una pena que haya tanto teatro con la tarificación por separado entre Metro y Renfe. Gracias a esa estupidez en Arc de Triomf hay que subir y bajar escaleras cuando se podría acceder directamente de Metro a tren y viceversa. :cop



Avatar de l’usuari
Oriolix
N6
N6
Entrades: 307

Entrada Autor: Oriolix » Divendres 31/05/2013 22:38

Fragment del "Plano de Barcelona con la parte de Ensanche que se está edificando en la actualidad / publicado con especial autorizacion del Esmo. Sr. Gobernador de la provincia; es propiedad de J.R. y B. ; R. Tarragó litografió – 1866 – Tarragó, Ramon"
Fitxers adjunts
placa_catalunya_1866.gif
placa_catalunya_1866.gif (148.46 KiB) Visualitzat 9148 cops



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Divendres 31/05/2013 22:40

Si us plau, donat que aquest fil pertany al subfòrum d'història, no feu propostes (hi han altres fils a Ferrocarril a Barcelona més adients), sinó que parleu de la història de l'estació.
Oriolix ha escrit:Usuari de metro a Plaça Catalunya, cada dia penso que caldria reordenar les andanes per permetre el transbord directe entre metro i Rodalies. La proposta seria integrar l’estació de Renfe i metro, fent que les respectives línies en direcció Llobregat compartissin una andana central, a l’igual que les línies en direcció Besós.

Així l’estació quedaría, de mar a muntanya:
- L1 direcció Besós
- Andana central “Besós” amb accés a L1 i rodalies
- Rodalies direcció Besós
- Rodalies direcció Llobregat
- Andana central “Llobregat” amb accés a L1 i rodalies
- L1 direcció Llobregat

Aquesta proposta justament la vaig enviar fa uns dos anys a la Generalitat que, molt amablement em va respondre el següent:
Volem comentar-li que en Pla Director d’Infraestructures 2001-2010, ja es contemplava la construcció d’un intercanviador central que connectés les línies de metro L1, L2, L3 i L4,els FGC i Renfe. Aquesta actuació es troba pendent.
Uns aspectes que caldria tenir en compte si es fes aquesta integració és que s’hauria de remodelar tota la platja de vies, haver de tallar el servei i d’altra banda els problemes d’haver de compartir barrera tarifària.


Evidentment caldria tallar el servei però em sembla que l'obra seria força senzilla i poc costosa, i es podria realitzar en poc temps, i els beneficis compensarien els inconvenients. L'altre inconvenient que esmenten seria el d'haver de compartir barrera tarifària, és a dir, que es podria passar de metro a Rodalies sense validar.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5686
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Divendres 12/05/2017 15:25



Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4435
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Divendres 12/05/2017 16:20

Me encantan estos diseños artísticos, son auténticas obras de arte. Ahora con tanto 3D ya no es lo mismo!



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”