La maledicció del Museu del Transport a BCN

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Re: La maledicció del Museu del Transport a BCN

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 14/08/2013 19:04

metring ha escrit:Sort que a Londres o Nova York no tenen la mateixa actitut...
Y hasta la Ciudad de México tiene un pequeño museo del transporte eléctrico, donde se preserva un tranvía de la primera serie de 1899, un tranvía PCC, una góndola de mercancías, varios trolebuses y una variedad de otros artefactos, además de fotografías y documentación, entrada gratuita. Y eso que Transportes Eléctricos tiene un presupuesto que da pena.
No es ni cosa de dinero, porque en Barcelona por suerte la economía va bastante bien. Es cosa de que, al igual que Ganz, se ve como algo innecesario y que no aporta nada.

Somos un país muy práctico, no nos estamos con rodeos y vamos a lo útil. No necesitamos trenes viejos ahí estorbando ¿eso de que sirve? Eso son trastos! Todo lo viejo fuera, si podemos comprar algo nuevo. En infraestructuras tenemos que ser lo más en Europa, tenemos Metro en lugar de tranvías que son para cutres y estorban al santo coche. Las vías de tren todas soterradas que tener pasos a nivel es un peligro de muerte y de tercer mundo. Tenemos el AVE porque en trenes que van a menos de 200km/h van los pobres, quita. Inexplicable que en la estemos a la cola en uso del ferrocarril, en reparto modal, y en pago por uso en autovías.



Avatar de l’usuari
Ganz
N7
N7
Entrades: 330
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Puigcerdà

Entrada Autor: Ganz » Dimecres 14/08/2013 19:44

Compte! No estic sentenciant que un museu del transport sia una cosa inútil per la capital, sinó pel patrimoni mateix! Que quedi clar aquesta idea que vull expressar i argumentar!



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimecres 14/08/2013 21:22

Ganz ha escrit:Compte! No estic sentenciant que un museu del transport sia una cosa inútil per la capital, sinó pel patrimoni mateix! Que quedi clar aquesta idea que vull expressar i argumentar!
Bé,doncs ja ens ho diràs. Respecte al que has posat al teu missatge anterior, sí que et volia fer algunes observacions

La primera, que no veig que les dificultats logístiques en la implantació d'un Museu del Transport siguin un problema implícit en la ubicació a Barcelona. També es poden donar fora, com prova el cas de Castellar d'en Hug que has citat molt bé. I el cert és que hi ha moltes ciutats, amb molt més material preservat que el que tenim aquí, que tenen el museu a la mateixa ciutat (el museu de la London Transport és el més emblemàtic). El que sí és veritat és que hauríem de definir què entenem per "Museu del Transport", ja que aquesta denominació pot aixoplugar tant un Museu de TMB com un museu que inclogui qualsevol tipus de transport. En la meva opinió, si considerem que FGC ja fa la seva preservació, que Vilanova ve a cobrir el flanc "ADIF/RENFE" , que tenim un fantàstic Museu Marítim i que els cotxes i avions estan preservats en col·leccions particulars en alguns casos obertes al públic, crec que el Museu del Transport Barcelona s'hauria de centrar en el transport públic urbà de la ciutat (tramvia, autobus, metro i eventualment, taxi) . Naturalment, l'existència d'un museu no impedeix que es facin sortides de material històric com la del Rallybus.

Ara bé, si parlem d'un Museu del Transport de Catalunya, amb una àmplia representació del transport públic terrestre (encara que només sigui ferroviari i per carretera), sí que llavors hauríem de trobar, probablement, una ubicació fora de Barcelona. De tota manera, i com ja vaig afirmar en un altre fil, la meva candidata és l'Estació del Nord, amb la perspectiva d'un trasllat de l'estació d'autobusos i del tancament del "cuartelillo" de la Guàrdia Urbana, que estan sobre la taula.

Parles després de que els diners de l'Administració venen, en definitiva, del contribuent. Això és cert, però en la pràctica resulta impossible que nosaltres, com a contribuents , exigim que el diner dels nostres impostos serveixi per finançar un museu del transport. El que es recapta dels contribuents és una mena de "magma" monetari, que l'Administració distribueix com creu oportú, tenint en compte tots els interessos en joc (on el museu del transport té les de perdre davant d'escoles, hospitals, etc.) .I encara en relació amb el mateix museu, decideix discrecionalment si el fa o no el fa, o com el fa. Per això, la millor manera d'incidir amb èxit en un projecte d'aquest tipus és participar de forma directa en el seu finançament mitjançant fórmules de crowdfunding, etc.

I pel que fa al Tramvia Blau, hem de tenir present que es tracta d'una de les línies de tramvia amb major pendent del món, la qual cosa complica la posta en servei de material aliè a Tibidabo (així va passar amb la Jardinera 129). I a això, encara caldria afegir el fet que no disposa de buclis en els seus extrems -la qual cosa impediria circular un 1200 o un Washington, per exemple- i la reduïda cabuda de la cotxera, que caldria ampliar necessàriament. Per totes aquestes raons, segurament, es va deixar córrer la idea de convertir el Tramvia Blau en una mena de línia-museu, que va tenir un cert predicament ja fa uns quants anys.

Salut!!!



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 14/08/2013 21:54

Bueno, lo del Tramvia Blau no es del todo correcto. Hubo un tranvía tipo Muntaner (400? no estoy seguro) que se preservó en los 80 con la idea de ponerlo a funcionar en la línea del Tramvia Blau. Claro que los Muntaner eran bidireccionales.
Teóricamente sería posible implementar bucles para la operación de los 1200 y los Washington, pero en la Pl. Doctor Andreu habría que forzar la cosa al máximo, abriéndose el trazado hasta la acera o incluso se tendría que precipitar un poco, junto a la terraza que hay del lado mar, es decir que haría falta bastante iniciativa para que se hiciera eso. Es sencillo y barato de hacer, pero eso, falta de interés. En la parte de abajo se podría hacer un bucle por Mas Yebra y Lleó XIII. En Pg. de Sant Gervasi justo entre Lleo XIII y Pl. Kennedy hay un carril de más (5 que luego serán 4), por lo que se podría eliminar ese carril para poner un derecho de vía para el bucle del tranvía, que a su vez sirva de acera en días que no circule el tranvía. Al mismo tiempo se puede mantener la vía actual con topera para que terminen los Blaus.
Es decir, que con un poquito de inversión y unos cuantos metros de vía se podría adaptar la línea del Tramvia Blau para que funcionen otros tranvías y convertirla en la línea museística. Yo pienso que es muy importante para un museo de transporte público que los vehículos circulen. Pero no parece que haya vuelto a haber planes para esto.
Hace poco se recuperó otro tranvía Muntaner, como el que hace años se quiso usar en el Tramvia Blau, pero no sé ni siquiera si han restaurado ese tranvía o si yace guardado esperando que se ocupen de él. También hay un tranvía de la primera serie restaurado al menos cosméticamente, si no me equivoco está guardado en la cochera del Triangle, y éste si funcionara sí podría circular por la línea del tramvia Blau. Al final lo que pasa es que sólamente hay iniciativa para lamerle los pies a los turistas, pero no para recuperar cuatro tranvías históricos y echarlos a andar.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 6993
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dijous 15/08/2013 0:30

Ganz ha escrit:I després d'aquest breu Off-Topic... Deixeu que manifesti que no estic a favor de la instauració d'un Museu del Transport a la ciutat. Per què?
Al·lucinat estic.
Ganz ha escrit:-Necessitat d'adeqüació d'infraestructures, així com de reduïr-ne les possibilitats físiques d'allotjar-hi varietat de material, degut als problemes logístics que se'n derivarien (no sols de TMB en viu la mobilitat urbana, sinó de FGC, el que sia necessari de Renfe, etc). I manteniment de les mateixes.
Sincerament, no entenc què estàs dient.
Ganz ha escrit:-Possibilitat de repetir-se la mateixa història que succeí a Castellar de N'hug, i en altres exemples que s'han contemplat al llarg de l'Estat Espanyol i Europa mateix.
Com que hi ha la possibilitat de que fracassi, no fem res i així el fracàs el tenim segur i per tant quedem plenament satisfets. No té ni cap ni peus.
Ganz ha escrit:-Causes d'això, que hi hauria menys recursos disponibles, per exemple, a la posada en circulació d'aquest material o bé en la creació d'una infraestructura adeqüada.
:) Menys recursos? Quins recursos? No poden haver-hi menys recursos perquè estem pràcticament a zero. A més, sentenciar que el fet de que hi hagi un museu farà que hi hagi menys recursos, no té cap lògica. Potser també proposes tancar el museu Dalí, el Picasso, El Prado, el Louvre, etc.

La veritat no entenc res del que dius en el teu missatge ni li veig cap mena de sentit. Potser si ens ho expliques millor...



Avatar de l’usuari
Ganz
N7
N7
Entrades: 330
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Puigcerdà

Entrada Autor: Ganz » Dijous 15/08/2013 11:23

Ganz ha escrit:-Necessitat d'adeqüació d'infraestructures, així com de reduïr-ne les possibilitats físiques d'allotjar-hi varietat de material, degut als problemes logístics que se'n derivarien (no sols de TMB en viu la mobilitat urbana, sinó de FGC, el que sia necessari de Renfe, etc). I manteniment de les mateixes.
wefer ha escrit:Sincerament, no entenc què estàs dient.
Res millor que un exemple. Suposem que, en un museu del Transport, hi exposem el sèrie 100 preservat a Can Boixeres, i el 1100 igualment però al Triangle, i els reunim. És lògic i evident que, cada vegada que se'ls pretengui posar en marxa per la xarxa del metropolità, haurem de sufragar uns costos de trasllat i càrrega/descàrrega del material que, segons el meu parer, són evitables. Si ampliem l'exemple i incloïm material de FGC (l'existent a la Nau de Manresa i d'altre material exposable de la Línia del Vallès com el "Perico"), contemplem com el problema s'agrava. Això per una banda. I per l'altre, i molt més important que el punt anterior, per instaurar un Museu és necessari un edifici, i aquest s'ha d'adeqüar i mantenir, i això té un cost i, tenint en compte els perjudicis esmentats amb anterioritat... Per què no invertir-ho en necessitats reals pel patrimoni històric. Reflexionem-hi, val la pena? Existint altres maneres de realitzar les coses que puguin ser més econòmiques i, sobretot, més beneficioses pel patrimoni i la societat mateixa. La utilitat que té un museu és que permet la posada en valor d'aquest patrimoni, però contemplem la realitat dels museus dedicats al transport públic, i veurem en tots (els d'aquí i els de fora) una sèrie d'inconvenients que són evitables. És a dir, crec (opinió personal, com tota l'estona) que seria molt millor un museu que res, però sota el meu parer, aquest seria un monstre que acabaria engollint les possibilitats d'expansió d'aquesta posada en valor d'aquest tipus de patrimoni.
Ganz ha escrit:-Possibilitat de repetir-se la mateixa història que succeí a Castellar de N'hug, i en altres exemples que s'han contemplat al llarg de l'Estat Espanyol i Europa mateix.
wefer ha escrit:Com que hi ha la possibilitat de que fracassi, no fem res i així el fracàs el tenim segur i per tant quedem plenament satisfets. No té ni cap ni peus.
Situem les coses dins del seu context. No és que existeixi la possibilitat de que fracassi, és més senzill, que per interessos de tercers, el patrimoni quedi relegat a un segon pla, amb els resultats que hom pot contemplar a la vista. M'atreviria a afirmar que no són tant distants els exemples de Castellar de N'hug i el de Vilanova. En tot cas és moralment més ètic si fos una iniciativa privada la que formés el Museu, i la veritat, com estarem tots d'acord, no massa aconsellable tampoc...
Ganz ha escrit:-Causes d'això, que hi hauria menys recursos disponibles, per exemple, a la posada en circulació d'aquest material o bé en la creació d'una infraestructura adeqüada.
wefer ha escrit: Menys recursos? Quins recursos? No poden haver-hi menys recursos perquè estem pràcticament a zero. A més, sentenciar que el fet de que hi hagi un museu farà que hi hagi menys recursos, no té cap lògica. Potser també proposes tancar el museu Dalí, el Picasso, El Prado, el Louvre, etc.
En primer lloc, ni estem pràcticament a zero (els alts personatges de la funció pública cobren el que han de cobrar, amb anterioritat he enllaçat la qualificació del deute a BCN, i podríem seguir posant exemples) ni, com he escrit amb anterioritat, estic afirmant això que afirmes que dic. Senzillament que, existint altres alternatives, pel meu parer més beneficioses pel patrimoni industrial, expresso, i per tant, exposo per debatir, la meva teoria (no sóc l'única persona que pensa així, per molt que poguem "al·lucinar"), per la naturalesa del tipus de patrimoni que es pretén posar en valor, potser un museu no és la millor opció. No ho comparem amb les galeries d'art que exposes, perquè són tots exemples on un museu realment seria la millor opció. Cada temàtica té la seva qüestió, i no penso entrar més en Off-Topics.
alf_ ha escrit:Es decir, que con un poquito de inversión y unos cuantos metros de vía se podría adaptar la línea del Tramvia Blau para que funcionen otros tranvías y convertirla en la línea museística. Yo pienso que es muy importante para un museo de transporte público que los vehículos circulen. Pero no parece que haya vuelto a haber planes para esto.Hace poco se recuperó otro tranvía Muntaner, como el que hace años se quiso usar en el Tramvia Blau, pero no sé ni siquiera si han restaurado ese tranvía o si yace guardado esperando que se ocupen de él. También hay un tranvía de la primera serie restaurado al menos cosméticamente, si no me equivoco está guardado en la cochera del Triangle, y éste si funcionara sí podría circular por la línea del tramvia Blau. Al final lo que pasa es que sólamente hay iniciativa para lamerle los pies a los turistas, pero no para recuperar cuatro tranvías históricos y echarlos a andar.
En este punto y respecto a lo que expones en el resto del mensaje, 100% de acuerdo contigo. El bucle por Mas Yebra y Lleó XIII era la opción que se me pasaba por la cabeza cuando he escrito la opción de tratar el Tramvia Blau como línea museística, además de turística.
WMD626 ha escrit:El que sí és veritat és que hauríem de definir què entenem per "Museu del Transport", ja que aquesta denominació pot aixoplugar tant un Museu de TMB com un museu que inclogui qualsevol tipus de transport.
100% d'acord. No podem començar la casa per la teulada, i hauríem de materialitzar la naturalesa d'aquest Museu. I, com bé dius (i pretenia expressar, tot i que no ho he fet bé), les dificultats logístiques es poden donar en qualsevol lloc, no només perquè sia a BCN. Però la naturalesa d'un Museu, per molt que sigui dedicat a TMB, implica això (per amplada de via, corrent, tipus de transport...). Jo, per tal d'abastar el transport de Catalunya en tota la seva extensió, si es realitzés, ho faria sobre una entitat única per evitar la creació de múltiples organismes, encara que divisionat.
WMD626 ha escrit:Parles després de que els diners de l'Administració venen, en definitiva, del contribuent. Això és cert, però en la pràctica resulta impossible que nosaltres, com a contribuents , exigim que el diner dels nostres impostos serveixi per finançar un museu del transport. El que es recapta dels contribuents és una mena de "magma" monetari, que l'Administració distribueix com creu oportú, tenint en compte tots els interessos en joc (on el museu del transport té les de perdre davant d'escoles, hospitals, etc.) .
Llògic i evident, però també perquè la Societat mateixa decideix (vam veure què va succeïr fa uns anys amb les Cotxeres de Sants). L'exemple dels impostos el citava pel comentari que havies escrit amb anterioritat:
WMD626 ha escrit:Companys, crec que estem arribant al moll de l'os de la qüestió. Qui paga?. Els que millor podem fer rutllar un museu del transport, un ferrocarril turístic o fins i tot, una revista especialitzada sobre els "nostres" temes som nosaltres mateixos, no cap administració ni companyia ferroviària, que altra feina té. No podem estar esperant que les "autoritats" ens ho facin, entre d'altres coses perquè això no "ven", ni interessa a la majoria de la població.
Precisament la feina que té aquestes administracions és la de servir i cuidar a la Societat, en tot el que comporta. T'asseguro que, si no fos per les administracions, por em faria de pensar què se'n faria d'aquesta nació en música clàssica i teatre, per posar dos exemples, i no són dues coses que, justament, venguin massa cap a la massa de la població en general però, tal com succeeix amb el patrimoni històric del transport, és cultura i història que s'ha de preservar en les millors condicions possibles. En primer lloc, no cal dir ni tal sols com quedem tots plegats si, a sobre dels escàndols polítics, solucionem els problemes nosaltres mateixos i fem la vista grossa respecte a l'altre. Molta llàstima en el fons em faria si amb la "Mataró" prosperés la idea que s'ha citat missatges enrere, essent conscient dels sous i com està muntat tot plegat a Vilanova i la FFE en general, que de sobra donaria per restaurar-la. Per mi, abans són les persones que les màquines, però ja és un altre tema en el qual no penso entrar-hi.

Salut.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 15/08/2013 23:48

Continuant amb el tema, i per parts.
Ganz, crec sincerament que hauries d'aclarir una mica més on vols arribar, perquè no s'entén.
I pel que fa al Tramvia Blau , evidentment, "con un poquito de inversión" el podríem fer arribar a la Plaça Catalunya, però el problema fonamental que sembla que no heu entès és el de la forta pendent de la línia. Alf, en la dècada dels 80 es van portar al Tibidabo el tramvia 547 , el 870 (872), el tramvia 2 de tracció animal , el 1250 i les jardineres 129+1754, a banda del número 2 del Tibidabo, i la idea era més o menys la que ara vosaltres exposeu (convertir el Tramvia Blau en una mena de línia-museu) , però l'únic que es va fer fou restaurar el número 2 del Tibidabo i el 129, amb el truck del cotxe 9 del Tibidabo. I això va ser perquè la pendent de la línia requereix el fre electromecànic que tan eficaçment va funcionar durant molt temps. També es va començar a treballar en el 547, que va acabar fet miques (la caixa es va acabar desballestant a Can Boixeres i els motors els he vist jo a les cotxeres del Tibidabo). Els tramvies 500 (no 400), que anomenes "Muntaner", eren els millors cotxes de la flota de TB i tenien una potència que els va permetre pujar per la Rabassada durant la guerra o remolcar els tramvies que anaven a la ferralla en els últims anys . Precisament, el 525 , l'únic que ara queda, era l'encarregat de dur a terme aquesta sinistra tasca. Per aquest motiu, la pròpia empresa del Tibidabo s'havia interessat per adquirir dos 500 quan TB els estava retirant, però Can Tramvies va passar de tot. Però no tots els tramvies són tan potents com el 500, la qual cosa permet descartar que el Tramvia Blau es pugui convertir en aquesta línia-museu. També hi ha un altre tema que no compteu, i és el de les cotxeres: no hi ha lloc per a guardar més material a les actuals cotxeres del Tibidabo. Per no parlar de l'erràtica política que es segueix amb el Tramvia Blau, que funciona al mínim mentre el gruix del transport públic al Tibidabo el fan unes línies d'autobusos, de manera que l'èxit de qualsevol proposta de modificació és perfectament previsible.

Salut!!!



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Divendres 16/08/2013 0:15

Sería al menos un comienzo echar a andar el 525, pero entiendo tu punto, la línea del tramvia Blau es muy peculiar. En San Francisco hay tramos de líneas de tranvía que permiten la circulación de vehículos históricos con trole a la vez que tranvías modernos con pantógrafo. Algo así sería perfectamente factible de implementar en un tramo del Tram, y así poder poner a circular vehículos como el 1200 o el PCC, adaptándolos a la mayor tensión, pero por velocidad no tienen problemas con aguantarle el ritmo a los Citadis. Otra vez, haría falta la iniciativa de mandar adaptar la catenaria y de motorizar los tranvías, que tengo entendido sólamente estan preservados cosméticamente. Bueno, el PCC, ¿el 1200 esta restaurado? Sé que se restauró hace muchos años, y luego se volvió a exponer al maltrato. Conseguir maquinaria de PCC no es difícil si hay la calderilla necesaria, estos tranvías abundan en EE.UU. Sería cosa de comprar uno con maquinaria suficiente para hacer funcionar nuestro Washington. O incluso se puede comprar un PCC y modificarlo al estilo Porcioles, recreando el proceso por el que pasaron los Washington, y que los hizo propios de nuestra ciudad. Al fin que los PCC eran la cosa más genérica imaginable.
No, si no es que no se pueda, es que no se quiere que es otra cosa. Ciudades más humildes dan de si mejores iniciativas de preservación....

Mira, aqui en la última parte hablan un poco de combinar pantógrafo y trole.

http://lrt.daxack.ca/Overhead/



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dissabte 17/08/2013 22:18

La línia de PCCs de San Francisco la vaig visitar fa deu anys. Llavors anava de Fisherman's Wharf fins al barri de Castro (crec que després l'han perllongada), que perquè us feu una idea aproximada se semblaria a un trajecte de l'Estació de França a Sants passant pel Paral·lel. I pel que dèiem del tramvia del Tibidabo, té dos importants diferències, la primera que passa pel "rovell de l'ou" de San Francisco (i no és utilitzada només per turistes sinó també per molts franciscans, inclosos executius encorbatats) i la segona, que el traçat pel qual discorre no presenta cap complicació especial. Us imagineu una línia de tramvies històrics pel Port ,la Barceloneta i el Paral·lel?. "Pues eso". Us penjo un parell de fotos de San Francisco perquè us en feu una idea.

I pel que fa al Tramvia Blau, crec que la solució no és tant que sigui la "línia museu" dels tramvies de Barcelona com integrar-lo en un pack amb el funicular i el parc d'atraccions, de manera que es presenti com la primera atracció del Tibidabo.

La idea que proposes de fer circular tramvies històrics pel Trambaix o el Trambesòs, crec que se l'han plantejada algun cop els directius de Tram, però la cosa no ha aconseguit tirar endavant. No estaria gens malament, tot i que caldria veure com es fa, ja que les línies del Trambaix acaben també en cul de sac.

Salut!!!
Fitxers adjunts
FTC Peter Witt Castro 2.jpg
FTC Peter Witt Castro 2.jpg (28.47 KiB) Visualitzat 10299 cops
FTC PCCmuni1054 2.jpg
FTC PCCmuni1054 2.jpg (27.7 KiB) Visualitzat 10299 cops



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dissabte 17/08/2013 23:19

Pero seguramente si desde el ayuntamiento o donde fuera viniese la iniciativa, los vehículos y sobre todo el dinero para implementar esas circulaciones (adaptar catenaria, construir bucles, etc.) no habría tampoco oposición.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dimecres 21/08/2013 15:39

alf_ ha escrit:Pero seguramente si desde el ayuntamiento o donde fuera viniese la iniciativa, los vehículos y sobre todo el dinero para implementar esas circulaciones (adaptar catenaria, construir bucles, etc.) no habría tampoco oposición.
De fet, qui s'hauria de posar d'acord són l'empresa TRAM, que té la línia, i la Fundació TMB, que té els cotxes. I per descomptat, caldria trobar un o diversos espónsors que ajudessin a pagar la inversió de posar els cotxes en funcionament i adaptar la línia aèria del tram per a la seva utilització per tròleis. No és impossible, i insisteixo que algun cop, segons tinc entès, s'ha posat sobre la taula (si algú en sap alguna cosa més, qualsevol informació serà benvinguda).

De tota manera, crec que no ens hem de desviar del tema principal, que és el Museu, és a dir, disposar d'una col·lecció representativa dels diversos models de vehicles de transport públic col·lectiu que han funcionat a Barcelona (i/o Catalunya). Naturalment, i com diu el Mestre Olaizola, la millor preservació és tenir els vehicles en funcionament, però això només es pot donar en dates determinades i cal disposar d'un lloc on es puguin "veure i tocar" - com deien els de FGC dels Brills de Les Planes - durant tot l'any. D'altra banda, hi ha vehicles que per les seves característiques no podrien circular per cap de les línies tramviàries de Barcelona.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 21/08/2013 15:48

Sobre el tema fer funcionar tramvies a la xarxa del Tram, si no recordo malament i tancant així l'off topic, des del Consell Assessor ens havien explicat que hi ha el problema de la tensió i l'homologació dels tramvies antics, cosa que fa inviable que funcionin allà. Potser en Wefer pot ampliar la informació.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 21/08/2013 16:05

metring ha escrit: l'homologació dels tramvies antics, cosa que fa inviable que funcionin allà.
El país del "tenemos un problema para cada solución".



Marcel Estadella
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: Sabadell
Contacta:

Entrada Autor: Marcel Estadella » Dimecres 21/08/2013 18:24

Quan es va restaurar el Washington va anar d'un punt que no es replantejés la motorització per poder-lo fer funcionar a la xarxa del tram en ocasions especials. Al final, els del Tram ho van descartar. Caldría rebobinar motorització i refer la part eléctrica. De totes maneres, crec que s'ha deixat de manera que si mai surt un padrí generòs es pugui fer.
El tema de controls de seguretat, si es cert que el sistema és molt diferent l'actual al que gastàven a l'época. A les jornades sobre trens històrics de FGC s'ha comentat més d'un cp que el material històric té sentit en línies tancades. Una mica allò de congelar l'época en vehicles i instal.lacions.



Avatar de l’usuari
alf_
N9
N9
Entrades: 1651

Entrada Autor: alf_ » Dimecres 21/08/2013 19:11

Hombre, siempre se puede construir alguna línea exclusiva para el tranvía histórico, pero se trataba justamente de pensar en alternativas más sencillas que eso. En muchas ciudades tienen circulando tranvías antiguos en las instalaciones en las que circulan también los modernos, si bien es cierto que suele tratarse de redes de primera generación.

Si pensamos en construir una línea de museo se me ocurren mil y un trayectos interesantes, por ejemplo siguiendo el trazado de líneas que existieron en su momento, por la Barceloneta, por las Ramblas.. Imagináos como nuestro equivalente a la línea histórica F Market en San Francisco una línea 29 Circunvalación operada con PCCs, 1200s, 500s, tanques (que no queda ni uno :'( ) y buses históricos. Se podría integrar tarifariamente y así además serviría realmente como transporte cotidiano. Soñar es gratis :D



Marcel Estadella
N6
N6
Entrades: 311
Ubicació: Sabadell
Contacta:

Entrada Autor: Marcel Estadella » Dimecres 21/08/2013 21:26

alf_ ha escrit:Hombre, siempre se puede construir alguna línea exclusiva para el tranvía histórico, pero se trataba justamente de pensar en alternativas más sencillas que eso. En muchas ciudades tienen circulando tranvías antiguos en las instalaciones en las que circulan también los modernos, si bien es cierto que suele tratarse de redes de primera generación.

Si pensamos en construir una línea de museo se me ocurren mil y un trayectos interesantes, por ejemplo siguiendo el trazado de líneas que existieron en su momento, por la Barceloneta, por las Ramblas.. Imagináos como nuestro equivalente a la línea histórica F Market en San Francisco una línea 29 Circunvalación operada con PCCs, 1200s, 500s, tanques (que no queda ni uno :'( ) y buses históricos. Se podría integrar tarifariamente y así además serviría realmente como transporte cotidiano. Soñar es gratis :D
En cuanto a autobuses, en Londres lo hacen con el tramo central de la 9 y la 15, reforzado con Routemasters. Cuestión de imaginación, y sobre todo, de voluntad y amor por lo propio.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dijous 22/08/2013 20:40

Abans que res, gràcies Metring i Marcel per les informacions que m'heu donat sobre les gestions per a la circulació del Washington pel Tram.
I pel que fa als últims missatges, crec si parlem d'una línia històrica a Barcelona -que hauria de circular pel centre de la ciutat, on hi ha els edificis emblemàtics, el turisme, etc.- és molt diferent plantejar-ho amb tramvies o amb autobusos. Amb autobusos, i seguint l'exemple de la línia de Routemasters de Londres, ho veig relativament senzill (sempre i quan hi hagi la voluntat necessària ,és clar). Amb els vehicles de TMB que participen al Rallybus (per exemple), es podria fer una línia històrica com havia estat aquell "zoobus" entre la Plaça Catalunya i el Parc de la Ciutadella (naturalment sense vinils de zoobus, ni històries per l'estil...). Potser podria ser un primer pas...
Ara bé, amb tramvia ho veig molt més complicat. Certament, a diverses ciutats europees (Viena, Budapest, Praga, Amsterdam,Torí, Roma) et pots trobar que de sobte, entre dos moderns tramvies articulats, t'apareix un vehicle antic de dos eixos que algú ha llogat per una festa, un casament...o per fer una ruta històrica. Però això passa en ciutats que no han suprimit mai el tramvia i que a més, l' han mantingut per les parts més cèntriques i més turístiques. I no és aquest el cas de Barcelona.
I per "somiar" una mica, una cosa que sempre he pensat és que si finalment es fes la prolongació del Trambesòs cap a Colom i el WTC, el tram que quedaria pel passeig de Colom (i una possible bifurcació cap a la Barceloneta) seria un escenari magnífic per a fer circular vehicles històrics. Si més no, crec que facilitaria trobar el "padrí generós" que pot donar el "combustible" necessari per impulsar tot això...



Avatar de l’usuari
Ganz
N7
N7
Entrades: 330
Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
Ubicació: Puigcerdà

Entrada Autor: Ganz » Dissabte 07/09/2013 10:16

No desitjava cap tipus de polèmica, per això vaig decidir per part meva deixar respirar una mica aquest fil. Crec que ara és el moment adeqüat per tornar-hi a la càrrega.

Per començar, teniu raó quan citeu la dificultat de la pendent que suposa el Tramvia Blau. S'hauria de canviar els elements tècnics dels vehicles, per tant ja entraríem en un problema de manca de rigor històric, més important que la operativitat del material en sí, si l'agafem com a sistema de referència.

Ara bé. Recordem que, en aquest fil, estem parlant d'un "Museu del Transport". Museu aquest que, lògicament, engloba tots els transports. Catalunya ha estat (i és, amb tot, però sobretot, ha estat), una terra referent en matèria industrial dins l'Estat Espanyol. La conseqüència d'això és la nombrosa existència de nuclis urbans i de múltiples camins de ferro (Metro, tramvies i autobusos de Barcelona, autobusos d'altres nuclis urbans, Ferrocarril de Sarrià, Carrilets del Llobregat/Girona/Reus/Tortosa..., xarxa de via ample, cremalleres de Núria i Montserrat, diversos funiculars i telefèrics...). Llògicament, això suposa una quantia de material històric la gestió del qual no pot ser feta a l'atzar, com sembla que fins ara així ha estat (Museu de Vilanova, Museu del Transport, pedestalitzacions de material, material desguassat...). Per tant, crec que s'ha de plantejar quina és la via realment correcta per posar en valor tot aquest valuós patrimoni que disposem, enlloc de plantejar-se simplement un museu com la "sortida fàcil" a aquest material, sortida aquesta que, tal com els fets demostren, ha resultat ben infructuosa, per diferents raons. I moltes coses s'han perdut pel camí, i les que es perdran...

Què vull dir amb això? Doncs, senzillament, transmetre una idea ben clara: Plantejar-se i debatre amb coneixement de causa abans que poguem afirmar quina és la millor sortida pel patrimoni. Probablement, si no s'entenien els meus missatges anteriors, és perquè realment no estic oferint cap alternativa. Podria començar a debatir i exposar les meves idees, però ni era ni és l'objectiu d'aquests missatges, sinó reflexionar sobre aquesta temàtica important, enlloc de dir directament: "Necessitem un museu!".

Desitjo que, en aquestes línies, hagi expressat millor el que volia transmetre.

Salut.



WMD626
N6
N6
Entrades: 260
Ubicació: Sant Antoni L2 - Poble Sec L3

Entrada Autor: WMD626 » Dilluns 30/09/2013 21:35

OK, gràcies pel teu aclariment ;) . Jo també m'he pres el meu temps per a contestar. I per la polèmica, no et preocupis, aqui estem tots per a proposar/intercanviar idees, a veure si entre tots podem trencar (o ajudar a trencar) aquesta mena de maledicció que sembla tenir a sobre el "Museu del Transport" de BCN.
Ara bé, pel que fa a la teva reflexió, estic d'acord amb el que dius que primer cal aclarir què és el que volem, però crec que això no es pot quedar només en una "proposta de no-museu", hauries d'afegir, entenc, algun element en positiu, és a dir, com creus tu que hauria de ser la preservació del patrimoni històric del transport, que estic segur que alguna idea tens.
D'altra banda, sembla que no estàs d'acord amb la meva afirmació de que "això ho hem de fer nosaltres mateixos", i sembla que tens una fe absoluta en que l'Administració se'n faci càrrec de l'assumpte. Respecte a això t'haig de dir que no es pot pretendre que l'Administració ho faci tot, i el que millor funciona són les iniciatives particulars. I com exemple, res millor que les associacions angleses que han aconseguit restaurar i posar en marxa locomotores de vapor, tramvies, autobusos, troleibusos... I sense anar a Anglaterra, i sortint de l'àmbit "transportil", fixa't en els centres cívics i altres iniciatives culturals o socials llançades sempre per particulars. Una cosa és que l'Administració doni un suport i una altra és que esperem que ho faci tot. I fer-ho "tot", senzillament, no és la seva feina.
La llàstima és que al nostre país no s'ha pogut fer com en altres llocs, on diverses persones van salvar de la ferralla diferents vehicles de transport i després els van ajuntar tots en un museu. Aquí, amb una notable excepció a nivell estatal, les companyies de transports van decidir en el seu moment el que salvaven i per a què ho salvaven (normalment, per posar-ho a un pedestal o com a molt per algun hipotètic museu...). I d'aquí ve aquesta actitud tipus "perro del hortelano" de les companyies, que no fan -perquè no els és prioritari- ni deixen fer. I potser per aquí és per on podríem començar a apretar, proposant la creació de grups de voluntaris per ajudar a portar el material històric i coses d'aquest tipus. Però ja m'he enrollat massa , a veure què em dieu.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23217
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 29/07/2014 16:53

Llegiu aquesta noticia de http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/07/ ... au-ivanow/ sobre una antiga nau industrial que substiuirà temporalment la Nau Ivanow. Què tal si després s'aprofiten per al Museu de la Mobilitat?



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”