Hace casi 30 años el bus de Barcelona...

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
jms
N5
N5
Entrades: 159

Re: Esquemes de colors de les línies de bus

Entrada Autor: jms » Dimecres 14/08/2013 13:39

Guigui ha escrit:
jms ha escrit:El color vermell representava les línies que anaven o passaven pel centre de la ciutat, les de color groc anaven de Nord a Sud, les de color verd eren transversals i travessaven la ciutat lluny del centre y les blaves eren nocturnes.
No ben bé. Encara recordo perfectament els plànols dels autobusos de començaments dels 80. Deien així:

Vermell: línies que passen per Pl. Catalunya, Pl. Universitat o Pl. Urquinaona
Groc: línies transversals
Verd: línies perifèriques i altres
Blau: línies nocturnes

A la pràctica, les transversals eren les que recorrien la ciutat longitudinalment en sentit Llobregat-Besòs (p. ex., el 15, 43, 44, 74).
Guigui, gràcies per l'aclariment, he fet la rectificació a les grogues i verdes.

jms



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dissabte 02/11/2013 22:17

Doncs, continuant amb efemèrides "trentanyenques", fa una mica més de 30 anys que es va implantar el carril bus al Passeig de Gràcia, no sense algun incident:

Imatge


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Dani544
N3
N3
Entrades: 32
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: Dani544 » Diumenge 26/07/2015 0:28

Canvis Badalona 23-04-1985.png
Canvis Badalona 23-04-1985
Canvis Badalona 23-04-1985.png (157.86 KiB) Visualitzat 7533 cops
Degut a l'arribada del metro a Badalona i Sant Adrià de Besòs el 22 d'abril del 1985, es van reorganitzar diverses línies d'autobús a la zona, ja fos escurçant el recorregut fins/des de Pep Ventura, fusionant línies, creant-ne de noves o suprimint-ne alguna, entrant en vigor aquests canvis l'endemà dia 23. Aquell mateix dia va crear la línia B25 (Pl. Glòries-B. Pomar) que cobria el trajecte de la desapareguda 510 fins a la plaça de les Glòries i el que realitzava la BS, que la van limitar al carrer del Prim, fet que provocà nombroses queixes de la gent de Pomar i el dia 13 de maig la B25 va passar a realitzar el recorregut complet fins a Barcelona que feia la BS-TP fins el dia de la inauguració del metro. La BS es va suprimir definitivament l'1 d'agost del 1986, ja que se solapava amb la nova B25.
Canvis Barcelona 06-11-1985.png
Canvis Barcelona 06-11-1985
Canvis Barcelona 06-11-1985.png (101.88 KiB) Visualitzat 7533 cops
El 6 de novembre del 1985, coincidint amb l'arribada del metro a Montbau, es van reorganitzar algunes línies d'autobús que coincidien en part del recorregut amb la L3 del metro. Un canvi absurd al meu parer va ser el de la línia 39 per Gràcia, degut a la supressió de la 26 que baixava per Torrent de l'Olla, es va voler compensar fent-hi baixar la 39, deixant força allunyants els recorreguts ascendent i descendent. Hagués sigut més llògic fer-hi passar el 28.

Adjunto un plànol actual del recorregut de la línia 39 pel barri de Gràcia, en verd el recorregut suprimit el 1985 i en vermell els recorreguts ascendent i descendent modificat, que es mantenen iguals que des de llavors:
Línia 39 Gràcia.png
Línia 39 Gràcia
Línia 39 Gràcia.png (311.33 KiB) Visualitzat 7533 cops



Avatar de l’usuari
Dani544
N3
N3
Entrades: 32
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: Dani544 » Diumenge 26/07/2015 0:38

El 18 de setembre del 1986 es va canviar el sentit de circulació dels carrers Mallorca i València de Barcelona per permetre alliberar trànsit dels congestionats carrer Aragó, Gran Via i Av. Diagonal i millorar la circulació interna de la ciutat. Aquesta reordenació va comportar que les línies de bus direcció Llobregat canviéssin València per Mallorca i viceversa en direcció Besòs.
Canvis Barcelona 18-09-1986.png
Canvis Barcelona 18-09-1986
Canvis Barcelona 18-09-1986.png (231.34 KiB) Visualitzat 7527 cops



Avatar de l’usuari
Adolescent barceloní
N9
N9
Entrades: 2373
Ubicació: Entre el Barcelonès i Osona
Contacta:

Entrada Autor: Adolescent barceloní » Diumenge 26/07/2015 1:35

Dani544 ha escrit:Aquell mateix dia va crear la línia B25 (Pl. Glòries-B. Pomar) que cobria el trajecte de la desapareguda 510 fins a la plaça de les Glòries i el que realitzava la BS, que la van limitar al carrer del Prim, fet que provocà nombroses queixes de la gent de Pomar i el dia 13 de maig la B25 va passar a realitzar el recorregut complet fins a Barcelona que feia la BS-TP fins el dia de la inauguració del metro. La BS es va suprimir definitivament l'1 d'agost del 1986, ja que se solapava amb la nova B25.
Us explico com van anar exactament les protestes, ja que la meva mare i els meus avis van viure-ho.

Després d'aquests canvis hi va haver protestes per part dels veïns de Pomar (Badalona), que van "segrestar" els autobusos de la línia BS. Els veïns pujaven als busos al carrer Prim i deien als conductors que pugessin fins a Pomar; els conductors van obeir. Es va donar el cas de tenir l'avinguda President Companys plena de busos en caravana, ja que els veïns no sabien què fer amb ells; finalment els van pujar fins al barri.

Els busos, que no van sofrir cap dany, van estar aparcats uns dies en el descampat de l'actual mercat, on els veïns els vigilaven dia i nit, en un ambient festiu.

Finalment, a la mitjanit, van començar a sonar les campanes de la parròquia de Sant Sebastià, alertant els veïns. Una brigada de 500 "geos" va envoltar tot el barri, obligant els veïns a alliberar els autobusos. Dies més tard de la protesta, es va acordar que la línia B25 arribés fins al centre de Barcelona per satisfer les queixes que tenien els veïns del barri.

Cal comentar que els veïns de Santa Coloma van "segrestar" un altre bus en senyal de protesta, però en veure que els "geos" s'havien endut els que hi havia al barri el van alliberar.

Estic preparant un reportatge a fons sobre aquest segrest, parlant amb veïns i veïnes que visqueren el fet.


Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 12:00

Cuando llegó el metro a Santa Coloma...
Cuando se creó la 801 fue un gran fracaso porque obligaba a hacer un transbordo a (ya no me acuerdo).
La gente, pues cuando se quejan, secuestran un autobús.
La TUSA tuvo tres líneas, creo que se llamaban A1, A2 y A3, sustituyendo recorridos que la TB hacía antes por Santa Coloma que los quitó con el metro.
Una de esas tres líneas fue embrión de la 800, que fue de TB hasta el año 89 cuando la TUBSAL heredó de TB muchas líneas, entre ellas la 800.



Avatar de l’usuari
Don Ramón
N8
N8
Entrades: 1194
Ubicació: Sant Martí de Provençals

Entrada Autor: Don Ramón » Diumenge 26/07/2015 13:52

Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.


Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 13:59

Don Ramón ha escrit:Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.
Sí, antes el secuestro de autobuses era un quehacer cuando la gente se cabreaba si han cambiado cosas del servicio.

Sé de una historia que me contó mi abuelo pero no me acuerdo.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 14:04

Sí, cuando se hizo la nueva 507, si la gente quería continuar hasta arriba de Santa Coloma, tenían que transbordar para coger esa 801. La gente no les parecía bien y secuestraron un autobús (lógicamente). Finalmente quitaron la 801 y pusieron esa 507 hasta Ramon Berenguer, por lo que leí.



Avatar de l’usuari
Adolescent barceloní
N9
N9
Entrades: 2373
Ubicació: Entre el Barcelonès i Osona
Contacta:

Entrada Autor: Adolescent barceloní » Diumenge 26/07/2015 14:07

En aquella época, cuando la gente quería algo se mobilizaba. Actualmente, se hacen cambios y muchísima gente se queda con los brazos cruzados. En el caso del secuestro de autobuses de Pomar, más de 1000 vecinos se pusieron de acuerdo para llevar a cabo la acción, ya que el barrio estaba muy unido e iban todos a una.


Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.

Avatar de l’usuari
Henry 030
N4
N4
Entrades: 68
Ubicació: Barcelona (Verdaguer L4-L5)

Entrada Autor: Henry 030 » Diumenge 26/07/2015 14:50

Em sona de molt petit (jo també sóc del 90 ;) ) que per Bailèn hi passava una línia de bus. El canvi de sentit de Mallorca i València el desconeixia...

Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?


Volem un museu del transport a Barcelona!!!

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 15:09

Henry 030 ha escrit:Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?
Que esas líneas aceptaban el uso de la T-3.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 26/07/2015 16:33

Adolescent barceloní ha escrit:Una brigada de 500 "geos" va envoltar tot el barri, obligant els veïns a alliberar els autobusos. Dies més tard de la protesta, es va acordar que la línia B25 arribés fins al centre de Barcelona per satisfer les queixes que tenien els veïns del barri.
Home, no dubto que poguessin donar-se cita uns quants centenars de policies, i que una part d'ells fossin anti-disturbis... Ara, que segurament no hi ha 500 "geos" ni en tota Espanya, també t'ho dic... Per allò de donar-li una mica de rigor al producte publicat final (que t'animo a que duguis a terme!) ;)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 26/07/2015 16:36

Don Ramón ha escrit:Suena bien eso de secuestrar un autobús para que te deje en la puerta de tu casa, yo haré lo mismo. A los demás que les peten.
Recomiendo: 1. "Ponerse en la tesitura de la época (requiere empatía)" -> 2."Volver a opinar"

Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Adolescent barceloní
N9
N9
Entrades: 2373
Ubicació: Entre el Barcelonès i Osona
Contacta:

Entrada Autor: Adolescent barceloní » Diumenge 26/07/2015 16:48

Fran-Ikarus ha escrit:Home, no dubto que poguessin donar-se cita uns quants centenars de policies, i que una part d'ells fossin anti-disturbis... Ara, que segurament no hi ha 500 "geos" ni en tota Espanya, també t'ho dic... Per allò de donar-li una mica de rigor al producte publicat final (que t'animo a que duguis a terme!) ;)
Quedaria millor: "500 policies, entre els quals hi havia una gran presència del cos dels geos"? Vaig contrastant el que diuen els veïns amb les hemeroteques. Quan acabi la ronda d'entrevistes als veïns, miraré a veure si l'ajuntament de Badalona té informació o fotografies a l'arxiu històric; suposo que alguna cosa hi haurà.
Fran-Ikarus ha escrit:Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.
Correcte. En el cas del barri de Pomar, segons la meva àvia, va ser un barri precari amb falta de serveis bàsics sobretot en els seus inicis. I tot això va fer que els veïns (la majoria, provinents de les barraques de Montjuïc, ja es coneixien) anessin tots a una.


Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.

Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5690
Ubicació: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Diumenge 26/07/2015 16:52

Adolescent barceloní ha escrit:Quedaria millor: "500 policies, entre els quals hi havia una gran presència del cos dels geos"? Vaig contrastant el que diuen els veïns amb les hemeroteques. Quan acabi la ronda d'entrevistes als veïns, miraré a veure si l'ajuntament de Badalona té informació o fotografies a l'arxiu històric; suposo que alguna cosa hi haurà.
No és ja que quedi millor, sinó que segurament no hi havia ni un sol GEO... Deuen voler dir "anti-disturbis". Mira a què es dediquen els membres dels GEO, i ja veuràs:

https://es.wikipedia.org/wiki/Grupo_Esp ... peraciones


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 17:03

Fran-Ikarus ha escrit:Hasta los años 80, incluso 90, muchos barrios barceloneses del extrarradio, así como ciudades del área metropolitana, contaban con unos servicios públicos vergonzosos, transportes incluidos.
La TUSA tenía los autobuses hechos mierda! :evil:



Avatar de l’usuari
Dani544
N3
N3
Entrades: 32
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: Dani544 » Diumenge 26/07/2015 17:30

Henry 030 ha escrit:Em sona de molt petit (jo també sóc del 90 ;) ) que per Bailèn hi passava una línia de bus. El canvi de sentit de Mallorca i València el desconeixia...

Altra cosa, què significava aquella espècie d'arrel quadrada que apareix en els cartells d'algunes línies?

-La línia que baixava per Bailèn fins a Còrsega era el 21 (Camèlies-Hospital Clínic) desapareguda el 1994.

-El canvi de sentit de Mallorca i València el setembre del 1986 va ser una important obra pre-olímpica per millorar el trànsit intern de Barcelona, ja que llavors els cotxes havien de travessar la ciutat perquè les rondes no existien, quan es van inaugurar el 1992 es va suprimir molt trànsit en diversos carrers.

-El símbol en forma de V volia dir que en aquestes línies es podien utilitzar les targetes combinades bus- metro T3, T5 i T6. El setembre de 1986 es podien utilitzar en les següents línies: T3: 11, 12, 25, 61, 76, 77, 302, 803. T5: BC, BI, EB, 501, 835. T6: MO.



Avatar de l’usuari
Dani544
N3
N3
Entrades: 32
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: Dani544 » Diumenge 26/07/2015 17:34

He trobat diverses notícies aparegudes a La Vanguardia sobre les modificacions del BS i el B25, les tinc des de que l'hemeroteca era de pagament:
La Vanguardia 03-05-1985.png
La Vanguardia 03-05-1985
La Vanguardia 03-05-1985.png (69.84 KiB) Visualitzat 7383 cops
La Vanguardia 04-05-1985.png
La Vanguardia 04-05-1985
La Vanguardia 04-05-1985.png (366.52 KiB) Visualitzat 7383 cops
La Vanguardia 07-05-1985.png
La Vanguardia 07-05-1985
La Vanguardia 07-05-1985.png (106.06 KiB) Visualitzat 7383 cops
La Vanguardia 24-04-1985.png
La Vanguardia 24-04-1985
La Vanguardia 24-04-1985.png (97.51 KiB) Visualitzat 7383 cops
Dani544 l’ha editat per darrera vegada el dia: Diumenge 26/07/2015 17:57, en total s’ha editat 1 vegada.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4436
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 26/07/2015 17:37

Es verdad, que no sólo estaba la T-3 como tarjeta combinada, sino también la T-5 y la T-6.

Puede ser que la T-3 es para urbanos, la T-5 para intermunicipales y la T-6 es una especial para la MO?



Respon

Torna a “Història del transport / Historia del transporte”