Transport a Sant Andreu del Palomar

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.

Transport a Sant Andreu del Palomar

EntradaAutor: metring » Dimarts 19/08/2014 16:39

Interessant article al bloc L'opinió andreuenca, a on es parla de tot tipus de transport a Sant Andreu del Palomar, a http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... e.html?m=1

Per cert, no sabia que l’edifici ferroviari més antic de l'Estat espanyol en funcionament és Sant Andreu Comtal! Això si, el metro a Fabra i Puig és va inaugurar el 1954.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
 
Entrades: 22674
Membre des de: Dissabte 04/03/2006 14:28
Ubicació: Fabra i Puig

Re: Transport a Sant Andreu del Palomar

EntradaAutor: metring » Dimarts 19/08/2014 19:32

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
 
Entrades: 22674
Membre des de: Dissabte 04/03/2006 14:28
Ubicació: Fabra i Puig

Re: Transport a Sant Andreu del Palomar

EntradaAutor: metring » Dijous 05/05/2016 12:27

http://www.btv.cat/btvnoticies/2016/05/ ... iomf/#None

El Tramvia de Foc unia l’actual barri de Sant Andreu amb la zona de l’Arc de Triomf

Actualitzat el 04.05.2016 a les 18:02 Laura Siles / Ester Magdaleno

El primer tramvia de vapor de la ciutat es va inaugurar l'any 1877 i era conegut amb el nom del Tramvia de Foc. El recorregut que feia era d'uns sis quilòmetres i unia Sant Andreu amb el centre de la ciutat. Per als andreuencs va suposar una millora en la connexió amb Barcelona.

La línia de tramvia va ser una iniciativa de l’industrial metal·lúrgic Aleix Soujol, que el 1870 va projectar una xarxa nova de tramvies amb l’objectiu d’unir Barcelona amb els pobles del pla. Dos anys més tard, Soujol va sol·licitar un permís al Govern Civil per establir a Catalunya el primer tramvia de vapor interurbà. El projecte es va materialitzar el 19 de desembre de 1877.

La nova línia feia un recorregut de gairebé sis quilòmetres entre la zona de l’Arc de Triomf actual i el carrer Gran de Sant Andreu cantonada amb Abat Odó. Els vagons podien allotjar fins a 30 persones assegudes. Aquesta nova comunicació va suposar, segons l’historiador Joan Pallarès, una gran millora per als veïns de Sant Andreu, la Sagrera i el Clot. Segons Pallarès, el tramvia permetria una connexió directa amb la ciutat, tenia sortida cada mitja hora i “va col·locar Sant Andreu en el mapa”. A més, el pas del tramvia va comportar el progrés de zones poc poblades i agrícoles: es van crear barriades noves com la de Masadas a l’actual Sagrera o s’hi van establir nous serveis com el col·legi Jesús, Maria i Josep a Sant Andreu.

D’altra banda, el tramvia també va ocasionar accidents per la velocitat que duia, superior a la dels cavalls. A més, vehicles, tramvies i carros de cavalls havien de compartir la zona de circulació.

Els tallers de reparació i les cotxeres eren a l’antiga fàbrica de Can Balcells, que estava ubicada a l’edifici del Centre Cívic de Sant Andreu actual. El Tramvia de Foc va circular durant 25 anys i va ser substituït el 1902 per tramvies amb tracció elèctrica.

Transcripció del vídeo que podeu veure a l'enllaç:

És el primer tramvia de vapor de la ciutat. Va circular per primera vegada el 1877 i unia el centre de Barcelona amb Sant Andreu. Tothom coneixia aquesta línia com el Tramvia de Foc.

JOAN PALLARÈS, historiador
"En aquell temps, per anar al barri antic, a la Rambla, havien de fer almenys una hora a peu. El fet de tenir un tramvia regular que anava cada mitja hora amunt i avall significava que estaves a Barcelona i que hi podies anar i venir en una tarda."

Feia un trajecte de sis quilòmetres i passava per zones poc poblades i camps. Gràcies a aquest transport es van construir urbanitzacions noves com el barri de Masadas, que avui dia forma part de la Sagrera. També s'hi van establir serveis nous.

JOAN PALLARÈS, historiador
"El pare Manyanet el 1877 funda la seva escola i una de les propagandes que fa de la seva escola era ‘tramvia directe a Barcelona’."

Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.

JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"

Va funcionar durant 25 anys i es va substituir el 1902 per un tramvia elèctric.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
 
Entrades: 22674
Membre des de: Dissabte 04/03/2006 14:28
Ubicació: Fabra i Puig

Ignorància ancestral

EntradaAutor: Guigui » Dijous 05/05/2016 14:41

Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.

JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"

Prop de segle i mig més tard, ben poc ha canviat el panorama, llevat del progrés tecnològic. Ara ja no són carros tirats per animals, sinó tot-terrenys que es posen al mig i causen estralls. I perquè al segle XIX encara no s'havien inventat els soterraments, sinó ja tindríem, a hores d'ara, dues ciutats superposades...

Sobre la història dels nimbys i la ignorància i els prejudicis envers el ferrocarril de tot tipus a Catalunya, n'hi hauria per a tot un fil.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
 
Entrades: 23807
Membre des de: Diumenge 26/02/2006 19:02
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Sant Andreu Comtal cuando era una gran estación

EntradaAutor: Renfe445 » Diumenge 13/05/2018 17:45

Hoy en día la estación sólo tiene dos vías, si no me equivoco eran las antiguas vías 4 y 6, y el espacio donde estaban las vías 8 y 10 ahora está cubierto de vegetación.

Quería preguntar cuando antes la estación tenía todas sus vías, qué servicios paraban o pasaban por éstas. Yo sólo sé que las vías 8 y 10 eran para los que iban a Sant Vicenç, vamos, sería estación terminal de la R2 Sud si no se hubiera establecido en la Estació de França, pero no me acuerdo qué servicios paraban en el resto de las vías.

Y también otra cuestión... ¿Existía la vía 9?
Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
 
Entrades: 3243
Membre des de: Dijous 16/08/2012 19:33
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©

Re: Transport a Sant Andreu del Palomar

EntradaAutor: 593Dromedario » Dilluns 14/05/2018 14:22

Almenys entre el 2000 i el gener de 2009,
-les aleshores vies 1 i 2 eren passants, pels StCeloni-Vilanova i Granollers-Castelldefels (així com els regionals/delta de Girona que paraven i segueixen parant). Els trens de l'aeroport eren R1 (de Mataró) fins 2005-6 quan les obres de Sants per l'AVE van fer crear la R10 EF-Aeroport.
-de les vies 4 i 6 sortien alguns regionals cap a Tarragona (n'hi havia que sortien de SAC i que sortien de EF). No sé si algún també de la via 3.
-com bé dius, les vies 8 i 10 generalment pels St Vicenç.
-les vies 3, 5 i 7 bàsicament eren pels tallers.

L'inici d'obres va ser comentat aquí: viewtopic.php?f=2&t=8602
Avatar de l’usuari
593Dromedario
N6
N6
 
Entrades: 225
Membre des de: Dilluns 21/04/2008 19:29
Ubicació: BCN Sant Andreu

Re: Transport a Sant Andreu del Palomar

EntradaAutor: Renfe445 » Dilluns 14/05/2018 16:48

Guay! Gracias!

Entonces las vías 4 y 6 eran también vías muertas?

Suponía que las vías 5 y 7 no eran para servicio de viajeros, porque el andén que servía éstas no estaba elevado y para acceder a éste que era atravesar las vías, no había acceso desde el puente.

Entonces si la vía 3 era también para talleres, supongo que como ya estaba el andén recrecido podría servir de apoyo cuando algo falla.
Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
 
Entrades: 3243
Membre des de: Dijous 16/08/2012 19:33
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©


Torna a: Història del transport / Historia del transporte

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: fgc113 i 3 visitants